ماهاتیر محمد نخست وزیر پیشین مالزی طی سخنانی جنجالی، ادعای مالکیت کشورش بر سنگاپور و جزایر ریائو در اندونزی را مطرح کرد.

ماهاتیر محمد

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از استریت تایمز، ماهاتیر محمد نخست وزیر پیشین مالزی گفت که کشور سنگاپور زمانی متعلق به جوهور بوده و ایالت جوهور باید ادعا کند که سنگاپور به آن و به مالزی بازگردانده شود.

ماهاتیر طی یک سخنرانی در جمع مردم مالزی گفت: ما باید ادعای مالکیت جزایر ریائو اندونزی و کشور سنگاپور را مطرح کنیم چون آنها سرزمین مالزی هستند.

نخست وزیر پیشین مالزی در حالی که از سوی مردم تشویق می‌شد، افزود: آنچه سابق بر این به نام شبه جزیره مالایی شناخته می‌شد شامل جزایر متعددی از جمله جنوب تایلند و جزایر ریائو و سنگاپور بود ولی حالا تنها به مالزی محدود شده است. من نمی‌دانم در آینده چه قسمت‌هایی از کشور مالزی به دیگران تعلق خواهد گرفت.

دیوان بین‌المللی دادگستری واقع در شهر لاهه (ICJ) طی حکمی در سال ۲۰۰۲ میلادی با درخواست مالزی مالکیت جزایر لیگیتان و سیپادان را به این کشور واگذار و اعلام کرد که اندونزی هیچ حقی بر این جزایر ندارد. این ذیوان همچنین در سال ۲۰۰۸ مالکیت پدرا برانکا را به سنگاپور واگذار کرد که با اعتراض مالزی روبرو شد.

در سال ۲۰۱۷، مالزی برای تجدید نظر در این حکم به دیوان بین المللی دادگستری شکایت کرد اما  در ماه می ۲۰۱۸، پس از اینکه ماهاتیر محمد دوباره نخست وزیر شد، مالزی اعلام کرد که این روند را متوقف خواهد کرد.

کد خبر 684872
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • US ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۱
    4 0
    این کرونا روی مغز خیلی ها اثر بد گذاشته
  • ؟ IR ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۱
    1 0
    کاملا روی نقشه مشخص هست که سنگاپور جزء لاینفک مالزی است !!! بیراهه نگفته است ،