شرکت سیستم‌های انرژی سه‌سامی‌ سولار (Sesame Solar) اعلام کرده است که نخستین نانو گرید ۱۰۰درصد تجدیدپذیر متحرک خود را در جهان عرضه می‌کند.

نانوگرید

به گزارش هشمهری آنلاین و به نقل از نیواطلس، این نانو گرید ابداعی سه‌سامی‌ سولار هم صفحات خورشیدی بال‌گونه در دو طرف خود و هم سوخت هیدروژنی سبز را برای تامین برق به‌کار می‌گیرد. این ماژولار نانو گریدی نسل بعدی شرکت می‌تواند به مناطق  اضطراری خارج از شبکه منتقل شود و در عرض چند دقیقه راه‌اندازی شده و به شکل خودکار برای هفته‌ها برق منطقه بحران‌زده یا نیازمند را تامین کند.

این مجموعه نانوگریدهای سه‌سامی‌ سولار بین ۳ تا ۱۲ متر طول دارد و به شکل یک تریلر دو محوره یا یک کانتینر حمل ایزو طراحی شده‌ است که به راحتی از طریق کشتی، هواپیمای باری، کامیون، بالگرد، قطار و جرثقیل یا لیفتراک حمل می‌شود.

با وجود این مزیت‌ها، می‌توان به نانوگریدها برای تامین برق در مناطق  خارج از شبکه برای کابردهای مختلف از جمله امدادرسانی در بلایای طبیعی، عملیات پزشکی و عملیات نظامی تکیه داشت.

برق ایجاد شده نانوگرید سه‌سامی‌ می‌تواند نیروی کافی برای راه‌اندازی تجهیزات پزشکی اورژانسی، عملیات تصفیه آب برقی، راه‌اندازی اتصالات و تجهیزات ارتباطی و یا حتی شارژ دوچرخه‌های برقی و حتی خودروها برای عبور از جاده‌های سخت را تامین کند.

هر نانوگرید می‌تواند به ظرفیت باتری بین ۱۵ تا ۱۵۰ کیلووات ساعت و شارژ خورشیدی ۳ تا ۲۰ کیلووات مجهز شود. شرکت سی‌سیم ادعا می‌کند که راه‌اندازی یک واحد نانو گرید برای یک نفر کمتر از ۱۵ دقیقه طول می‌کشد و افزونه‌های هر واحد مجموعه به صورت برقی افزوده و در نهایت مستقر می‌شوند.

فرآیند تولید برق در نانو گریدها به این‌گونه است که یک پیل سوختی هیدروژنی بر روی برد در ارتباط با آرایه خورشیدی کار می‌کند. گاز هیدروژن از طریق الکترولیزهای خورشیدی که آب را به هیدروژن و اکسیژن تقسیم می‌کند، روی برد ایجاد می‌شود. اکسیژن خارج شده و هیدروژن در مخازن تحت فشار بیرونی ذخیره می‌شود.

وقتی شارژ خورشیدی برای جلوگیری از کاهش سطح باتری روی برد به ۳۵ درصد کافی نباشد، پیل سوختی هیدروژنی به طور خودکار وارد می‌شود. هنگامی که باتری‌ها دوباره شارژ شدند، پیل سوختی خاموش می‌شود و الکترولیزها دوباره روشن و هیدروژن کافی هم برای پر کردن مخازن ایجاد می‌کنند.

نانوگرید

پس از پر شدن هیدروژن در مخازن، الکترولیزها خاموش شده و انرژی خورشیدی مستقیما به شارژ باتری ها باز می‌گردد. توربین‌های بادی فشرده را می‌توان به عنوان یکی دیگر از گزینه‌های تولید برق به این مجموعه نانو گریدها اضافه کرد.

علاوه بر قابلیت‌های سخت افزاری، هر کدام از نانو گریدها می‌تواند ذخیره‌سازی و مدیریت انرژی را انجام بدهد. هر نانو گرید می‌تواند در اصل یک فضای اداری سیار در داخل داشته باشد. این فضا قادر است به عنوان یک پایگاه عملیاتی چند منظوره برای پاسخ در شرایط مختلف در دسترس باشد یا برای منظورهای خاص چون یک کلینیک پزشکی، پایگاه انتشار اطلاعات اضطراری، مرکز فرماندهی نظامی یا حتی یک فروشگاه خرده فروشی طراحی شود.

سه‌سامی‌ همچنین در خصوص مقاومت نانوگریدها ادعا می‌کند که این مجموعه‌ها می‌توانند در برابر طوفان و باران‌های شدید مقاومت داشته و به مدت ۲۰ سال کار کنند.

کد خبر 684367

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha