کیهان با اشاره به نامه جدید علی مطهری خطاب به رئیس‌ جمهور نوشت: کاش لااقل آقای مطهری کمی مطالعه می‌کرد بعد برای دولت سیزدهم نسخه می‌پیچید. 

یارانه مطبوعات

به گزارش همشهری آنلاین، کیهان نوشت: روزنامه اعتماد روز پنجشنبه نامه‌ای منتسب به علی مطهری نایب رئیس‌ اصلاح‌ طلب مجلس دهم خطاب به رئیس‌جمهور منتشر کرده که وی در این نامه ضمن بیان ادعاهای تکراری در بزک کردن برجام خواستار کوتاه آمدن دولت ایران از لغو تحریم‌های سپاه در مقابل آمریکا شده است.

نکته جالب ماجرا آنجاست که مطهری در نامه خود یکی از دلایلی که برای ضرورت لغو تحریم‌ها مطرح کرده، عقب‌ماندگی در توسعه میادین نفتی مشترک با کشورهای همسایه است و میدان نفتی آزادگان و آرش را مثال زده و نوشته است:«‌به عنوان نمونه اکنون میدان مشترک نفتی ایران و عراق به نام آزادگان سال‌هاست که توسط عراق با سرمایه‌گذاری خارجی در حال استخراج است و حق ملت ایران به خاطر تحریم‌ها در حال ضایع شدن است. همین‌طور میدان نفتی آرش در دریای خزر که میان ایران و آذربایجان مشترک است. ایران فرصت‌های زیادی را خصوصا در حوزه نفت و گاز از دست داده است و همسایه‌ها نهایت استفاده را برده‌اند.» 

این درحالی است که میدان نفتی و گازی آرش در «دریای خزر» و مشترک با جمهوری آذربایجان نیست بلکه در«خلیج‌فارس» و بین ایران و کویت و عربستان مشترک است. 

گرچه این اولین بار نیست که چنین فردی که سابقه نایب رئیسی در مجلس اصلاح‌طلبان را هم در کارنامه دارد چنین شاهکارهایی خلق می‌کند، وی پیش از این در دفاع از برجام گفته بود: از برجام دفاع می‌کنم اما بعضی جاهای آن را نفهمیدم و به صحبت‌های ظریف و صالحی اعتماد کردم! یا در ماجرای واردات واکسن و در اوج کشتار کرونا در دولت روحانی مدعی شده بود علت عدم واردات واکسن نپیوستن به FATF است درحالی‌که با روی کارآمدن دولت سیزدهم و بدون تغییر در وضعیت این لوایح حجم انبوهی از واکسن به کشور وارد شد. کاش لااقل آقای مطهری کمی مطالعه می‌کرد بعد برای دولت سیزدهم نسخه می‌پیچید. 

روزنامه آرمان ملی نیز در شماره روز پنجشنبه خود در مطلبی نوشت: «الان در یک موقعیتی هستیم که اگر به وضعیتی که آمریکا و غرب می‌خواهند، تمکین کنیم یعنی اینکه فقط در مورد مسائل برجامی توافق کنیم و سپاه پاسداران در لیست تروریسم بماند و ایران آن را از مطالبات خود کنار بگذارد و این اتفاق بیفتد، در این‌صورت آمریکایی‌ها فقط در مورد برجام توافق کنند یک نوع عقب‌نشینی است و این عقب‌نشینی نباید اتفاق بیفتد و برای ما هزینه دارد.»

در ادامه این مطلب آمده است: «از طرفی تهدیداتی که از سوی کشورهای بیگانه طرف ایران سرازیر می‌شود موقعیت را پیچیده‌تر می‌کند... علاوه‌بر تشدید فشارهای اقتصادی و تحریم‌ها، صداهایی به گوش می‌رسد که گزینه نظامی حداقل در یک حد محدودی در دستور مطالعه و بررسی قرار دارد. سفری که مقامات آمریکایی به اسرائیل دارند و جلسات و مذاکراتی که در جریان است و تهدیداتی که اسرائیل می‌کند، نشان می‌دهد این پروژه فعال است و شاید روی مدل اجرایی آن بحث می‌کنند... هشدارهای طرف‌های غربی بیشتر به این خاطر است تا ایران را ترغیب کنند یا به نحوی تحت فشار قرار دهند که موضوع جدی است و ایران تحت فشار قرار بگیرد که به میز مذاکرات برگردد و مذاکرات را به سرانجام برساند. مجموع تهدیداتی که نشان از آن دارد که داریم از شرایط عادی خارج می‌شویم و وقتی از شرایط عادی خارج می‌شویم در شرایط غیرعادی هر احتمالی ممکن است.»

برخی مدعیان اصلاحات اگرچه به این نتیجه رسیده‌اند که انفعال در برابر خواسته‌های آمریکا یک عقب‌نشینی است و نباید اتفاق بیفتد اما بازهم سعی می‌کنند به مهندسی ترس در افکار عمومی روی بیاورند و القا کنند که اگر هم توافق نکنیم جنگ می‌شود! ین در حالی است که اولاً آمریکایی‌ها در برهه‌های مختلف ازجمله ترور ناجوانمردانه شهید سلیمانی، جمهوری اسلامی ایران را آزموده‌اند و ثانیاً با نظر به تحولات کنونی منطقه و جهان به‌ویژه تحولات روسیه و اوکراین و وضعیت بد اقتصادی جهان و علی‌الخصوص بحران انرژی در غرب و ثالثاً؛ با نظر به شکست آمریکا در پروژه‌های بین‌المللی خود ازجمله عراق و افغانستان و... آمریکایی‌ها هیچ‌گاه جرأت فکر کردن به گزاره نظامی علیه کشورمان را هم ندارند چه آنکه در این صورت با برخورد سخت و مقتدرانه جمهوری اسلامی ایران روبه‌رو خواهند شد.

کد خبر 684019

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 25
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 43
  • IR ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۸
    21 40
    اگر توافق نکنیم خیلی خوب میشه اصلا عالی میشه
    • IR ۲۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۸
      3 4
      وقتی ظریف برجام رو نخونده امضا میکنه و نماینده ها بیست دقیقه ای تصویبش میکنند انتضار لغو تحریم نباید ازش داشته باشیم.باید سریعا از ان پی تی خارج شویم تا آمریکا مجبور به لغو همه تحریمها شود
  • IR ۰۹:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۸
    13 29
    سیاست یک تکنیک است وربطی به سواد و ثروت ندارد.
  • ج IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۸
    16 8
    خودت را عقل کل میدونی
  • ایرانی IR ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۸
    14 40
    اصلاح طلب ها چند وقتی خفه بشن تا مردم نفسی بکشند
  • IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۸
    14 33
    همین بی عقل وبی تدبیرو بی سیاست‌ها بودند که برجام رانوشتند وبلای جان ایران کردند
    • IR ۲۳:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۸
      5 0
      الان داریم نفس میکشیم با این وضعیت
  • حبیب IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۸
    11 31
    ذاتا اگر به سمت برجام نمیرفتیم این همه مشکلات برای ملت درست نمیشد
  • ج IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۸
    10 27
    مطهری برای ایران وملت دغدغه دارد یا عمله آمریکا واسراییل است
  • پندار نیک IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۸
    45 11
    مگه میشه بدون رابطه با کشورهای دیگر مملکت اداره کرد؟؟!! آقای شریعتمداری بدون برجام ملت روز به روز بدبخت تر می شوند.
  • علی اصغر قاسم پور IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۸
    42 9
    اصل موضوعی که آقای مطهری مطرح کرده اند، درست و منطقی است، حالا اسم این میدان آرش یا آن یکی دیگر بوده مهم نیست. به هر حال آن چه مضمون نامه ی ایشان بوده، سراسر موارد منطقی و از دید بصیرت و عمق درک مسائل بوده است. تندروها عقلشان از سطج فراتر نمی رود و فقط لفاظی و حرافی خوب بلدند که این ایرادهای نا به جا و کتمان حقایق و مطالب و استدلالهای غیر واقعی علیه ایشان مطرح کرده اند. تمام گرفتاریها و مشکلات کشور از ناحیه ی تندروهاست و نه هیچ گروه و جبهه ی دیگر.
  • نادر IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۸
    21 6
    اگر راست میگن که مردم سالاری هست یک رفراندوم برگزار کنند ببینند مردم موافق برجام و ارتباط با سایر کشورها هستند یا نه . اینکه دو نفر بیان اینجا اظهار نظر کنند برجام مردم را بیچاره کرد یا برجام کشور را آباد کرد لزوما" نظر قاطبه مردم که نیست .
  • هموطن IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۸
    10 17
    آقامطهری لااقل مانند یک موی شهید مطهری باش . نترس ملت اسلامی همیشه بیداراست ..
  • حسین IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۸
    18 8
    منافع ملت ایران چه شمال ویا جنوب فرقی ندارد درکل صحبت های آقای مطهری به نفع ملت ایرانه آقایون محترم شما که ابزار رسانه دارید کمک کنید موانع توافق برجام را عارضه یابی ، حل موضوع و به دولت ونهایت به مردم نجیب وفهیم ایران خیر برسانید.
  • IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۸
    10 17
    خدا کنه اسراییل بیاد تا شرشو یکسره کنیم
    • IR ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۸
      6 0
      خواب تان خیر باشد.
  • IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۸
    8 14
    آقای مطهری یک سر سورن به پدرشان غیرت به ارث نبردند برجام 20 دقیقه ای تصویب کردند و بعد گفتند 20 دقزقه هم زباد بود
  • علی IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۸
    13 8
    برجامی در کار نیست همش دروغه محضه و تحریم ها لغو نخواهد نهایتا جنگ هم میشود تا قیامت که اینطوری نمی ماند . غربیها حرف آخرشان همان به رسمیت شناختن اسراییل است و بقیه حکایت است ...
  • IR ۱۸:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۸
    10 0
    من موندم با آمریکا ارتباط داشته باشیم چه اتفاق بدی یا بهتر بگم بدتری تو ایران می افته،خونه های فساد،آمار طلاق،آمار اعتیاد،آمار رانت خواری،بیکاری،بیشتر میشه،؟
  • علی IR ۱۸:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۸
    10 1
    اقای مدیرمسئول کیهان میدانی گرسنگی یعنی چه
  • IR ۱۹:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۸
    2 12
    برجام فقط آب نبات چوبی هست برای گول زدن ملت ایران*فریب دشمن را نخورید وگرنه لیبی دوم می شوید.
  • IR ۲۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۸
    4 5
    بابا یکی اینو ازبرق بکشه آخرش میسوزه
  • IR ۲۳:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۸
    8 1
    احسنت آقای مطهری حرف حقیقت تلخ است ... مردم گرسنه اند ... کوتاه بیاید و برجام رو به سرانجام برسانید
  • IR ۲۳:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۸
    3 2
    آخرین توئیت مطهری این بود که خوشحالیم در این کشور نه کسی موشک پرتاب میکنه،نه شورش و اعتراضی میشه.‌حالا حرف از جنگ میزنه که هم موشک توشه هم شورش و اعتراض.عجب.هواشناسی امروز باد از کدوم ور بود؟
  • IR ۰۷:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۹
    1 1
    جناب آقای مطهری هم راستگو و هم دلسوز مردم درود بر شرف ایشون