مجموع نظرات: ۴
چهارشنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۵
۰ نفر

اشتغالزایی برای حصیر بافان تنها در صورتی رخ می دهد که محصول آنها برای فروش تقاضا داشته باشد و این افزایش تقاضا فقط با صادرات حصیر امکان پذیر می شود.

image-20220615135518-1.jpeg

ساخت حصیر با دست در مناطق مختلف ایران بسته به نوع مواد خام در دسترس با یکدیگر متفاوت است. برای نمونه در در نوار جنوبی ایران از الیاف نخل خرما و در نوار شمالی ایران از ساقه های برنج و گندم استفاده می‌شود. از سوی دیگر نوع کاربری لوازم تولیدی بسته به نیاز اهالی آن منطقه از نظر شکل و اندازه تفاوت دارند. در استان اصفهان، حصیر بافی در مناطق بیابانی و خشک مانند خور و بیابانک و نایین انجام می‌شود و مواد خام مورد استفاده الیاف نخل خرما است. ولی در شهرستان نجف‌آباد برای بافت سبدهای حصیری از ترکه های نرم درختان یک ساله یا دو ساله استفاده می شود. حصیر ساخته شده در نجف آباد، لوده نام دارد و کاربرد آن ها در حمل محصولات باغی و میوه است. در قصر شیرین برای حصیربافی از شاخه های جوان پاجوش درخت خرما استفاده می‌شود که به آن «فَسیل» گفته می‌شود. لازم به ذکر است که همه ی محصولات را به طور دقیق و جزئی نمی توان بررسی کرد و به همین علت گروهی از کالا ها را که مرتبط با کالای مورد نظر شما است، تحلیل و بررسی میکنیم تا استعداد های بازار محصول منتخب را در مناطق مختلف دنیا بشناسیم. تمام گزارشات زیر براساس آنچه تا پایان سال ۲۰۱۸ میلادی در گمرکات اظهار و ثبت شده، درج شده است. تلاش بر این است که با مطالعه این گزارشات فضای تجاری محصول مدنظرتان را بهتر بشناسید و با آگاهی بیشتر اسباب نتیجه گیری قوی تر را برای تجارت خود فراهم آورید.

سبد حصیری کنار مبل

افراد زیادی هستند که تا به حال حتی یکبار هم از سبد حصیری رنگی کنار مبل استفاده نکردند و احتمال می رود از کاربرد چنین سبدی اطلاع کافی نداشته باشند، از این سبد ها میتوان برای قرار دادن روزنامه، مجلات و..... استفاده کرد.

این سبد کاربردی می تواند برای خانم هایی که در کنار خانه داری در کار بافت و خیاطی هم هستند استفاده کرد، به آن ها کمک می کند تا وسایل ضروری مربوط به کارشان را در این سبد ها قرار دهند و مجبور نباشند زیاد دنبال این وسایل بگردند، یا برای آقایانی که تازه از سر کار بر می گردند به این افراد کمک میکند تا لباس های راحتی داخل خانه را سریع تر پیدا کرده و عوض کنند.

سبد حصیری + آموزش حصیر بافی

معمولا این نوع سبد حصیری کوسن به شکل استوانه ای یا خمره ای تولید می شود و باید به کیفیت بافت این سبد ها دقت زیادی داشت تا عمر این سبد حصیری بیشتر باشد و در طول زمان بیشتری بتوان از آن استفاده کرد. اگر روزی تمایل پیدا کردید که خرید سبد حصیری را داشته باشید، سعی کنید ارتفاع کمتری را برای بافت در نظر بگیرید. اگر ارتفاع این محصول بیشتر شود، هزینه خرید افزایش و کیفیت آن کاهش پیدا می کند. هر فردی در موقع خرید سبد حصیری دستباف باید به نوع سبدی که برای استفاده روزانه نیاز دارد، دقت زیادی داشته باشد. به دلیل اینکه این سبد ها در دو مدل دسته دار و بدون دسته ساخته می شوند، سبد هایی که دسته دار هستند را خیلی راحت میتوان جا به جا کرد و استفاده از سبد بدون دسته که برای نگهداری انواع لباس ها و وسایلی که سبک هستند، میتواند مناسب باشد. از گذشته تا به امروز انواع مختلفی سبد حصیری صنایع دستی بافته شده یا با دستگاه های پیشرفته تولید و به بازار عرضه شده است و خوشبختانه ارزش این محصولات تا به امروز حفظ شده و باعث شده ارزش های اقتصادی و هنری بیشتر پیدا کند و افراد زیادی مشتاق به خرید این محصولات باشند. صنایع دستی از دیر باز در کشور ما بافته شده و می شود و تنوع این محصولات بسیار بالاست و برای لوازم تزئینی استفاده زیادی می شود و می توان گفت نوع دستباف آن از کیفیت بالاتری برخوردار است و هر شهری با توجه به رسومات خودشان طراحی های مختلفی روی این محصولات انجام می دهند. محصولات صنایع دستی دارای ویژگی های منحصر به فردی می باشد که هویت و فرهنگ هر شهری را می رساند و خوشبختانه از کشور های خارجی هم مشتریان زیادی مشتاق هستند تا این محصولات با ارزش را خریداری و بازار صادرات سبد حصیری را داغ کرده است.

آموزش حصیر بافی

وسایل مورد نیاز برای آموزش حصیر بافی بدین شرح می باشد:

برگ درخت خرما یا نوار تسمه ای، قچی، گیره لباس، تخته های باریک چوبی و نخ کنافی یا ضخیم.

حصیر بافی به معنای بافت سبد، کلاه، زنبیل و موارد دیگر می باشد.

برای بافت حصیر باید از ابزارهای استفاده کرد که به راحتی قابل دسترس می باشند.

بیشترین چیزی که به این محصولات زیبایی میبخشد ذوق و هنر سازندگان آن میباشد.

سبد حصیری + آموزش حصیر بافی

آموزش حصیر بافی که در بیشتر مناطق ایران داده می شود با استفاده از تسمه های پلاستیکی می باشد.

این نوع از محصولات با توجه به زیبایی که دارند از استحکام خیلی خوبی برخوردار می باشند. برای حصیر بافی میتوان از برگ های نخل و ساقه گندم و ساقه نی استفاده کرد که آموزش یکسانی دارند. همچنین می توان از تسمه ها و نوارهای رنگی پلاستیکی در بافت حصیر نیز استفاده کرد و صنایع جالب و زیبایی ساخت. برای بافت حصیر با نخل ابتدا تعداد مورد نیاز برگ درخت خرما را جدا کرده و درون آب قرار می دهیم این برگها آنقدر در آب می مانند تا رنگ سبز آنها به زرد تبدیل شود.

حصیر بافی در ایران از هنرهای بومی مردم شمال و جنوب نیز می باشد. سفاف یا حصیر از صنایع دستی درخت خرما میباشد.

کد خبر 683595

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha