شنبه ۲۵ آبان ۱۳۸۷ - ۰۴:۲۶
۰ نفر

محمدجواد پاینده: با خروج نام جواد نکونام و پس از آن ابراهیم صادقی از فهرست نهایی بازیکنان برتر سال 2008 فوتبال آسیا، ایران شانس کسب عنوان بازیکن برتر سال را از دست داد.

پنجشنبه‌شب در شهر شانگهای چین کاندیداهای عناوین بهترین‌های فوتبال و فوتسال آسیا معرفی شدند که فوتبال و فوتسال ایران در این جمع پنج نماینده داشت. تیم‌ملی فوتسال، شمسایی و نظری در بخش بهترین بازیکنان فوتسال، شمس در بخش بهترین مربی، ‌فدراسیون فوتبال در بخش  بازی جوانمردانه و جایزه بهترین فدراسیون سال، نمایندگان ایران در این دوره به شمار می‌روند.

مراسم انتخاب و معرفی بهترین‌ها روز 25نوامبر (پنجم آذرماه) در شانگهای برگزار می‌شود و بهترین‌های سال 2008 فوتبال آسیا در این روز طی مراسم ویژه‌ای با حضور مقامات رسمی فیفا، AFC و فدراسیون‌های تعدادی از کشورهای عضو معرفی خواهند شد.

جوایز قطعی فوتسال

در انتخابات پنجم آذرماه کسب دو جایزه برای فوتسال کشور قابل پیش‌بینی و قطعی است. شمسایی و نظری با توجه به درخشش در رقابت‌های جام‌جهانی فوتسال شانس نخست کسب این عنوان را دارند. دایسوکه اونو از ژاپن دیگر کاندیدای کسب عنوان بهترین بازیکن فوتسال است که شانس زیادی نخواهد داشت.در جمع سه تیم برتر فوتسال هم تیم ملی ایران با نمایش خیره‌کننده در رقابت‌های جام‌جهانی قطعا عنوان بهترین تیم سال را به دست می‌آورد. تیم‌ملی فوتسال البته در سال‌های گذشته نیز صاحب عنوان بهترین تیم سال آسیا بوده است.

حسین شمس دیگر کاندیدای ایران در این انتخاب است که البته رقابت سختی با سرمربی تیم‌های فوتبال گامبا اوزاکا و آدلاید یونایتد خواهد داشت. این دو تیم به عناوین قهرمانی و نایب‌قهرمانی لیگ قهرمانان باشگاه‌های آسیا دست یافته‌اند. AFC‌ معمولا در بخش انتخاب بهترین مربی به مربیان فوتبال توجه بیشتری دارد و شانس شمس برای کسب عنوان نخست با این شرایط کاهش پیدا می‌کند.

هرچند سرمربی تیم ملی فوتسال ایران در رقابت‌های جهانی حضور داشته و از این جهت نسبت به دو مربی دیگر برتری خواهد داشت.فدراسیون فوتبال ایران هم برای نخستین بار در این دوره شانس کسب دو جایزه را خواهد داشت. ایران در بخش جایزه بازی جوانمردانه و فدراسیون برتر سال در جمع سه نامزد برتر قرار دارد. در این بخش AFC با توجه به معیارهای خاصی تصمیم‌گیری می‌کند. نتایج تیم‌های ملی، ‌رده‌بندی فیفا،‌ پیشرفت باشگاه‌ها، ‌امتیازات کشورها در لیگ قهرمانان آسیا و پروژه گل از جمله عواملی است که در انتخاب بهترین فدراسیون عضو کنفدراسیون تاثیرگذار خواهد بود.

مهمترین جایزه سال به ژاپنی‌ها می‌رسد

مهمترین جایزه سال احتمالا برای پنجمین بار سهم ژاپنی‌ها خواهد بود. عنوان بهترین بازیکن سال آسیا مهمترین جایزه به شمار می‌رود. این جایزه به یکی از پنج بازیکنی تعلق خواهد گرفت که در فهرست نهایی کنفدراسیون باقی مانده‌اند و در این جمع کاپیتان تیم گامبااوزاکای ژاپن از شانس بیشتری نسبت به سایر رقبا برخوردار است.

در ادوار گذشته در انتخاب بهترین ها کشورهای ایران، ‌ژاپن و عربستان هرکدام چهار بار عنوان بهترین بازیکن را به دست آورده بودند. عزیزی، دایی، ‌کریمی و مهدوی‌کیا چهار بار این افتخار را برای فوتبال کشورمان به دست آوردند اما در این دوره شانس اول در اختیار ژاپنی‌ها خواهد بود.در آخرین فهرست  نام ابراهیم صادقی کاپیتان سایپا دیده می‌شد اما در فهرست نهایی که پنجشنبه‌شب اعلام شد تنها نام پنج بازیکن به چشم می‌خورد. خروج نکونام و صادقی از این لیست البته قابل پیش‌بینی به نظر می رسید.

سباستین سوریا مهاجم قطری (که اصلیت اروگوئه‌ای دارد)، اسماعیل مطر کاپیتان تیم‌ملی امارات،‌ سرور جپاروف از باشگاه کوروفچی و تیم‌ملی ازبکستان، یوجی ناکازاوا از باشگاه یوکوهامای ژاپن و یاشیتو اندا کاپیتان تیم گامبا اوزاکای ژاپن پنج بازیکن برتر این سال آسیا
به شمار می‌روند.در این جمع ژاپنی‌ها دو نماینده دارند و در این بین یاشیتواندا کاپیتان گامبا اوزاکا که به همراه این تیم عنوان قهرمانی در لیگ قهرمانان باشگاه‌های آسیا را به دست آورده از شانس بیشتری برخوردار است.

سال گذشته یاسرالقحطانی، مهاجم تیم الهلال عربستان با درخشش در رقابت‌های لیگ قهرمانان و جام ملت‌های آسیا عنوان بهترین بازیکن سال را به دست آورده بود.ایران در جمع بهترین تیم‌های ملی و باشگاهی سال 2008 آسیا هم قرار نگرفته است. عربستان، ‌ژاپن و استرالیا در این بخش نامزدهای نهایی به شمار می‌روند. این انتخاب البته با توجه به نتایج تیم‌ها در مرحله مقدماتی رقابت‌های جام‌جهانی صورت گرفته است.

در انتخاب بهترین باشگاه‌ها هم طبیعتا چهار باشگاه حاضر در مرحله نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان آسیا انتخاب شده‌اند. در این قسمت البته گامبا اوزاکا که با اقتدار عنوان قهرمانی را به دست آورد گزینه اصلی به شمار می‌رود و انتخاب این تیم به عنوان بهترین تیم باشگاهی سال تقریبا قطعی است.

کد خبر 68333

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز