مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۰
۰ نفر

لوله‌های بدون درز و درزدار از جنس فولاد ساخته می‌شوند و کاربردهای متفاوتی دارند. لوله بدون درز که به مانیسمان هم معروف است به‌روشی متفاوت از هم‌تای درزدارش تولید می‌شود. نقش این محصولات در سیستم‌های لوله‌کشی مختلف و پروژه‌های صنعتی گوناگون بسیار پررنگ است.

image-20220614103718-4.jpeg

بنابراین در این مقاله درباره هریک از آن‌ها و البته تفاوت لوله مانیسمان و درزدار برایتان خواهیم گفت. برای انتخاب مناسب‌ترین محصول برای پروژه‌های مختلف و آگاهی از قیمت لوله و ...، باید با انواع محصولات موجود در بازار آشنا باشید. این دو نوع لوله تفاوت‌هایی با هم دارند و هریک کارکردهایی ارائه می‌کنند که مسیر استفاده‌شان را در صنایع مختلف از هم جدا می‌کند.

لوله درزدار چیست؟

این نوع از لوله‌ها از ورق‌های فولادی تشکیل می‌شوند و به آن‌ها لوله درز جوش هم می‌گویند. برای تولید چنین محصولاتی باید ورق‌ها را به شکل استوانه دربیاورند و دو لبه آن‌ها را به‌هم جوش بدهند. برای همین است که نام چنین لوله‌هایی، درزدار است. طول لوله‌های درزدار معمولا به ۶ متر می‌رسد و تولیدشان کار دشواری نیست اما از نقطه‌نظر استحکام، نمونه‌های قوی‌تر و قدرتمندتری نسبت به آن‌ها وجود دارد. لوله‌های درزدار در دو گروه قرار می‌گیرند:

  • درزدار مستقیم؛
  • درزدار مارپیچی.

البته به‌جز این دو دسته‌بندی کلی، انواع دیگری از لوله‌ها از جمله لوله گالوانیزه، مبلی و گاز هم وجود دارند. درزی که روی ساختار بدنه لوله‌های درز مستقیم دیده می‌شود، ناشی از خمکاری ورق‌های فولادی حول محوری طولی و جوشکاری درز اتصال است. لوله‌های درزدار اسپیرال یا مارپیچی از خم‌کردن ورق‌ها یا تسمه‌های فولادی به‌شکل مارپیچی و حلزونی تولید می‌شوند. اگر بخواهید لوله‌های درزداری با ابعاد بسیار بزرگ بسازید، باید از این روش کمک بگیرید.

تفاوت لوله مانیسمان و درزدار

لوله مانیسمان یا بدون درز چیست؟

نوع دیگری از لوله‌های فولادی، نوع مانیسمان یا بدون درز است. این جنس از لوله‌ها از فولاد شمش و به‌شکل استوانه‌ای بدون درز جوش تولید می‌شوند. در این محصولات هیچ درز جوشی در طول لوله وجود ندارد. از مرسوم‌ترین روش‌ها برای تولید لوله‌های مانیسمان می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • سنبه‌کاری چرخشی؛
  • نورد لوله.

این فرایندها همراه با گرمادادن به شمش‌های فولادی به‌شکل استوانه و سوراخ‌کاری آنها لوله را تولید می‌کنند. پرداخت سطح استوانه و سایزبندی هم از مراحل دیگر کار به‌شمار می‌روند.

تفاوت لوله مانیسمان و درزدار در چیست؟

برای تولید این دو نوع لوله از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود و از نقطه نظرات گوناگونی هم با یکدیگر تفاوت دارند:

  • ماده اولیه و تولید؛
  • ظاهر و کیفیت؛
  • کاربرد؛
  • قیمت.

تفاوت دو لوله از نظر ماده اولیه و تولید

برای ساخت لوله‌های درزدار از ورق یا تسمه‌های فولادی استفاده می‌شود اما برای تولید لوله‌های مانیسمان یا همان بدون درز به‌سراغ استفاده از شمش‌های فولادی می‌روند. تولید لوله‌های درزدار زمان و هزینه بیشتری می‌طلبد. درباره تولید هریک از لوله‌ها پیش‌تر توضیح دادیم. بار دیگر به تفاوت این دو از نقطه‌نظر ساخت اشاره‌ای خواهیم داشت. لوله‌های فولادی درزدار در فرایند قالب‌گیری جوش داده می‌شوند. در واقع، نوار استیل باریک فولادی را می‌برند و با قالب‌گیری سرد آن را به شکل لوله می‌پیچند. لوله‌های فولادی بدون درز از راه کشش گرم قالب‌های استوانه‌ای تولید می‌شوند و درزی هم روی سطح و ساختارشان شکل نمی‌گیرد.

تفاوت لوله مانیسمان و درزدار

تفاوت لوله مانیسمان و درزدار از نظر ظاهری و کیفیت

در بدنه انواع لوله‌های درزدار ناهمگونی‌هایی وجود دارد که به‌خاطر چکش‌خواری و جوش‌دادن درزها روی سطح لوله دیده می‌شود. لوله‌های مانیسمان چنین ناهمواری‌هایی ندارند. دقت کنید که لوله‌های بدون درز یا همان مانیسمان، نسبت به هم‌تایان درزدار خود، مقاومت بیشتری در مقابل خوردگی دارند. طول لوله‌های بدون درز هم کوتاه است اما لوله‌های درزدار بلندترند و امکان ساختشان با طولی زیاد وجود دارد.

کاربردهای متفاوت لوله مانیسمان و درزدار

لوله‌های درزدار به‌واسطه درز جوشی که در ساختارشان وجود دارد، تحمل فشار کمتری نسبت به لوله‌های مانیسمان دارند. در نتیجه برای خطوط انتقالی از آن‌ها استفاده می‌شود که فشاری معمولی در لوله‌ها به‌وجود می‌آورند. در طرف دیگر، لوله‌های مانیسمان قرار دارند که به‌واسطه استحکام مطلوب می‌توانند در صنایع و پروژه‌هایی استفاده شوند که فشار زیادی به لوله‌های خط انتقال وارد می‌شود. اگر پروژه‌ای حساس است و ایمنی لوله‌ها در آن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، انتخاب لوله مانیسمان بیشتر توصیه می‌شود.

کاربرد لوله‌های مانیسمان

  • خطوط فشار قوی؛
  • صنایع غذایی و دارویی؛
  • خطوط هیدرولیک؛
  • خطوط نفت‌وگاز؛
  • تزریق مواد شیمیایی؛
  • دریچه‌های ایمنی در زیر دریاها؛
  • انتقال گاز و مایعات.

کاربرد لوله‌های درزدار

  • صنایع خودروسازی؛
  • لوله‌کشی فاضلاب؛
  • کشتی‌سازی؛
  • ساخت پروفیل‌های قوطی؛
  • تولید داربست و حفاظ؛
  • در معماری؛
  • صنایع غذایی و آشامیدنی.

قیمت لوله مانیسمان و درزدار

همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره شد، لوله‌های مانیسمان طی فرایند پرهزینه‌تر و دشوارتری نسبت به لوله‌های درزدار ساخته می‌شوند. برای همین هم هست که هزینه و قیمت لوله مانیسمان بیشتر است. به‌طور کلی هم قیمت هریک از این دو نوع محصول در گرو عوامل متعددی است. نوسانات بازار مقاطع فولادی وابسته به قیمت ارز است. تحرکات بازار دلار می‌تواند روی پایین یا بالارفتن ارزش محصولات مختلف از جمله لوله‌های درزدار و بی‌درز هم اثر بگذارد. علاوه بر این‌ها، پای تصمیمات اقتصادی خردوکلان دولتی و جهانی هم به‌میان است. در هر حال، برای رصد قیمت لوله آب یا هر محصول مشابهی به‌شکل درزدار و بدون درز نیاز به استعلام‌گیری قیمت‌ها از مراجعی قابل‌اعتماد دارید.

لوله مانیسمان بهتر است یا درزدار؟

این پرسش چندان دقیق نیست. هر نوع از این محصولات بنا به کاربردی که دارند در پروژه‌هایی مناسب قابلیت استفاده بهینه دارند. ولی نکته قابل‌توجهی هم هست که توجه به آن خالی از لطف نخواهد بود. ماجرا از این قرار است که امکان جایگزینی لوله‌های مانیسمان با نمونه‌های درزدار وجود دارد اما حالت برعکس مقدور نیست.

در آخر

برای آگاهی از قیمت انواع لوله درزدار و بدون درز به پایگاه‌هایی مانند آیرومارت (پیشرو صنعت نفت آسیا) مراجعه کنید. این شرکت از خوش‌سابقه‌هایی است که در حوزه ارائه اطلاعات درباره بازار مقاطع فولادی مختلف فعالیت می‌کند. با مراجعه به این شرکت می‌توانید از قیمت‌های به‌روز آگاه شوید و در جریان تحلیل نوسانات بازار هم قرار بگیرید. فراموش نکنید که آیرومارت علاوه بر اطلاع‌رسانی درباره قیمت‌ها در حوزه تأمین و بازرگانی مقاطع فولادی مختلف هم فعالیت دارد. برای مدیریت پروژه‌های صنعتی گوناگون می‌توانید از پایگاه آیرومارت برای در جریان قرارگرفتن قیمت‌ها کمک بگیرید. اگر بتوانید با نوسانات بازار به‌خوبی آشنا شوید، امکان کنترل امور مالی و برنامه‌ریزی‌های دقیق‌تر در هر پروژه را خواهید داشت.

کد خبر 683251

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha