مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران اقدامات این سازمان برای کاهش دفن پسماند و شیرابه تولیدی و همچنین فعالیت‌های اجرایی در دوره مدیریت شهری ششم را تشریح کرد و گفت: در مراکز دفن قدیمی، تجمع گاز متان رخ می‌دهد که با پیگیری پروژه، مدیریت گاز متان و تبدیل آن به انرژی در دست اقدام است.

آراد کوه

به گزارش همشهری آنلاین، محمد مهدی عزیزی مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در تشریح اقدامات اجرایی برای کاهش شیرابه پسماند، توضیح داد: به منظور کاهش شیرابه ناشی از تولید پسماندهای خانگی این سازمان با تغییر تمرکز فعالیت‌های آموزشی از جمع آوری پسماند خشک به کاهش پسماند "تر" و مهارت آموزی در جهت تولید خشکاله (پسماند تر خشک شده) و خرید از شهروندان به منظور تغذیه دام، گام‌های بسیار موثری برداشته شده است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با بیان اینکه برای مدیریت هرچه بهتر شیرابه، تمامی ماشین آلات تخصصی جمع آوری پسماند به مخازن ذخیره شیرابه مجهز شده‌اند، افزود: پسماند در ایستگاه‌های میانی در چاه‌های سپتیک جمع آوری شده و جهت تصفیه به همراه شیرابه جمع آوری شده در مجتمع آرادکوه به تصفیه خانه این مجتمع منتقل می‌شوند.

بخشی از صحبت‌های عزیزی را در ادامه بخوانید:

* از جمله اصلی‌ترین عوامل ایجاد کننده گاز از پسماندهای شهری، استفاده از فرآیندهای بی‌هوازی در مدیریت پسماند در مقصد است که این سازمان با تغییر فرآیند تولید کمپوست به هوازی از تولید گاز جلوگیری کرده است. همچنین در مراکز دفن قدیمی، تجمع گاز متان رخ می‌دهد که با پیگیری پروژه به دست آوردن گاز متان، تبدیل به انرژی و مدیریت گاز این مراکز در دست اقدام است.

* از سنوات گذشته تاکنون عملیات تفکیک در مبدا و جمع آوری پسماندهای خشک در تهران از طریق قانونی به پیمانکاران ذیصلاح واگذار شده است. پیمانکاران با بکارگیری حدود هزار و ۵۰۰ کارگر و هزار و ۳۰۰ دستگاه خودرو وانت، نسبت به جمع آوری پسماندهای خشک از در مبادی تولید اقدام می‌کنند. علاوه بر آن تعداد ۴۶۰ غرفه بازیافت در سطح شهر به منظور خرید پسماند خشک از شهروندان استقرار یافته است.

*سال‌های گذشته اقدامات مکمل دیگری نظیر استقرار دستگاه‌های خود دریافت پسماند (RVM) و مخازن چند گانه نیز صورت پذیرفته است. پسماندهای خشک جمع آوری شده به روش‌های مذکور در ۲۹ ایستگاه بازیافت جداسازی و به کارخانه‌های بازیافت مواد خارج شهر منتقل می‌شود.

*از مهمترین برنامه‌های جدید این سازمان، طراحی و احداث کارخانه بازیابی مواد موسوم به MRF است. در این طرح با بکارگیری ادوات و تجهیزات استاندارد نسبت به پردازش، جداسازی، فشرده سازی و انتقال اقدام خواهد شد.در این کارخانه‌ها، تجهیزات و تأسیسات تصفیه شیرابه و کنترل و حذف بو همچنین استاندارد سازی خودروهای انتقال نیز پیش بینی شده است. از جمله دستاوردهای طرح مذکور کاهش دفن منابع ملی، کاهش اثرات زیست محیطی ناشی از شیرابه، کاهش هزینه‌های مربوط به انتقال، حذف و یا کاهش عوامل غیر مجاز جمع آوری پسماند خشک و ... است.

* احداث این کارخانجات تاکنون در چهار پهنه (۱۱ منطقه) به سرمایه گذار واگذار و برای چهار پهنه باقی مانده نیز در دستور مکان‌یابی و سایر تشریفات قانونی قرار دارد.

*اجرا و احداث تأسیسات امحاء حداکثری پسماند به روش‌های حرارتی و غیرحرارتی از قبیل احداث تأسیساتی از قبیل پیرولیز، ریجکت سوز، هاضم بی هوازی و ایجاد صنایع تبدیلی نیز در برنامه‌های سازمان قرار گرفته است. این پروژه در پهنه آزادگان (مناطق ۱۲-۱۵-۱۶) در حال نهایی سازی است.

منبع:خبرگزاری شهر

کد خبر 683072

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردارى

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha