سون هوی چوئه، به عنوان اولین وزیر خارجه زن در کره شمالی منصوب شد. همزمان کره شمالی در آزمایش‌های تسلیحاتی تحریم‌افزا را انجام می‌دهد و از مذاکره با آمریکا اجتناب می‌کند.

خانم وزیر خارجه اما از کره شمالی

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از فرانس ۲۴، به گزارش خبرگزاری مرکزی کره (KCNA)، چوئه که قبلا معاون وزیر خارجه کره شمالی بود، در نشست حزب تحت نظارت رهبر کشور، کیم جونگ اون، به عنوان سرپرست وزارت خارجه انتخاب شد.

گفتنی است که ری سون گون، وزیر خارجه پیشین که مسئول مذاکرات با همسایه جنوبی بود، یک مقام سابق تندرو نظامی بود.

چوئه اما یک دیپلمات حرفه‌ای و کهنه‌کار است. او توان ماکلمه روان انگلیسی دارد و به عنوان دستیار نزدیک کیم در طول مذاکرات هسته‌ای با آمریکا خدمت کرده و رهبر کره شمالی را در نشست‌های‌ش با رئیس‌جمهور وقت آمریکا، دونالد ترامپ همراهی می‌کرد.

او در شبی که نشست سران دو رهبر در هانوی، ویتنام در فوریه ۲۰۱۹ بدون نتیجه پایان یافت، یک جلسه پرسش و پاسخ با خبرنگاران برگزار کرد و واشنگتن را مسئول مذاکرات شکست دانست.برگزاری جلسات پرسش و پاسخ با خبرنگاران از سوی یک مقام کره‌شمالی اتفاقی کم سابقه بود.

او در آن نشست گفته بود: «من فکر می‌کنم که ایالات متحده فرصت طلایی را با رد پیشنهادهای ما از دست داده است.»

از آن شب بی‌نتیجه، جریان دیپلماسی بین پیونگ‌یانگ و واشنگتن متوقف شده و رژیم کیم در ماه‌های اخیر به پیشنهادات مکرر آمریکا برای بازگشت به مذاکرات پاسخ نداده است.

در همین حال، کره شمالی که مجهز به سلاح هسته‌ای است و از سال ۲۰۱۷ آزمیش‌های موشکی را انجام نداده بود، مجددا در سال جاری  آزمایش‌های تسلیحاتی را شروع کرده است. این آزمایش‌های تسلیحاتی شامل شلیک یک موشک بالستیک قاره‌پیما در برد کامل برای اولین بار است.

همچنین مقامات آمریکا  و کره‌جنوبی درخصوص دور جدیدی از تلاش‌های کیم برای انجام آزمایش هسته‌ای هفتم این کشور، هشدار داده‌اند. اقدامی که وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا هشدار داده که واکنشی سریع و قاطع را به دنبال خواهد داشت.

کد خبر 682476

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha