کارشناس سازمان هواشناسی گفت: امروز و فردا در شرق، بخش‌هایی از شمال غرب و جنوب شرقی کشور با تداوم‌ وزش بادهای موقت و خیزش گرد و خاک به دلیل فعالیت سامانه باد مواجه هستیم.

تندباد

به گزارش همشهری آنلاین، فریبا گودرزی کارشناس سازمان هواشناسی درباره وضعیت آب‌و هوا گفت: سامانه باد و گرد و خاک از امروز تا فردا (یکشنبه) فعال است که موجب وزش باد شدید و در نقاط مستعد خیزش گرد و خاک خواهد شد.

وی افزود: بر این اساس امروز در خوزستان، بوشهر، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، یزد، شرق سمنان و شمال سیستان و بلوچستان و فردا در خوزستان، ایلام، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، شرق یزد، شرق سمنان، بوشهر و شمال سیستان و بلوچستان با کاهش کیفیت هوا مواجه هستیم. 

به گفته کارشناس سازمان هواشناسی، احتمال شکستن درختان فرسوده، احتمال آسیب به سازه‌های موقت، احتمال تاخیر در پروازها، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا برای این مناطق پیش‌بینی می‌شود. 

گودرزی بیان‌ داشت: احتمال پرتاب اشیاء از ساختمان‌های نیمه‌کاره و احتمال سقوط تابلوهای تبلیغاتی نیز وجود دارد.

وی به احتیاط در تردد به‌ویژه در جاده‌های بیابانی، استحکام سازه‌های موقت و عدم پارک خودرو در کنار درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه‌کاره و عدم حضور افراد آسیب‌پذیر در فضای باز توصیه کرد.

این کارشناس سازمان هواشناسی همچنین از رشد ابرهای هم‌رفتی از روز یکشنبه و رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید موقت در مناطق مستعد خیزش گرد و خاک خبر داد.

وی گفت: بر این اساس فردا در سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، شمال آذربایجان شرقی، شمال آذربایجان غربی، شمال اردبیل، شرق هرمزگان و ارتفاعات کرمان بارش موقت و همزمان خیزش خاک وجود دارد.

به گفته گودرزی، احتمال صاعقه، آب‌گرفتگی و جاری شدن روان‌آب به شکل محدود و محلی، احتمال آسیب به تابلوهای تبلیغاتی و سازه‌های موقت و شکستن نهال‌ها و درختان فرسوده نیز وجود دارد.

وی همچنین درباره کاهش شعاع دید و کیفیت هوا و احتمال پرتاب اشیاء از ساختمان‌های نیمه کاره نیز هشدار داد.

باشگاه خبرنگاران جوان نیز نوشت: در ۳ روز آینده در برخی نقاط استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، استان‌های ساحلی خزر، خراسان‌های شمالی و رضوی، برخی نقاط استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان و شرق هرمزگان به ویژه در ساعات بعد از ظهر و اوایل شب رگبار و رعد و برق، وزش باد شدید موقت، گاهی گرد و خاک و در نقاط مستعد بارش تگرگ پیش‌بینی می‌شود.

روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه نیز در شمال استان‌های اردبیل، آذربایجان شرقی و غربی، برخی نقاط استان‌های خراسان شمالی و رضوی و جنوب سیستان و بلوچستان این وضعیت پیش‌بینی می‌شود.

در دو روز آینده در برخی نقاط استان‌های واقع در جنوب غرب، جنوب، شرق، جنوب شرق، شمال شرق و استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی و شرقی در برخی ساعات وزش باد شدید گاهی گرد و خاک پیش‌بینی می‌شود.

روز دوشنبه نیز به سبب تشکیل توده گرد و خاک برروی عراق و انتقال آن به کشور در استان‌های غربی گرد و غبار پیش‌بینی می‌شود.

روزهای دوشنبه و سه‌شنبه در استان‌های اردبیل، استان‌های ساحلی خزر، شمال شرق و استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی افزایش دما رخ خواهد داد.

خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان در دو روز آینده و دریای خزر در روز شنبه مواج هستند.

کد خبر 682452

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    0 0
    باید به شدت جلوی باد های خدائی گرفته بشود. تا خسارات به حد اقل ممکن برسد.