شبکه آمریکایی به نقل از یک مقام فعلی و یک مقام سابق دولت این کشور گزارش داد، یکی از نفتکش‌های یونانی توقیف شده توسط ایران با محموله ده‌ها هزار گالن نفت به ارزش بیش از ۱۰۰ میلیون دلار عازم آمریکا بود.

نفتکش یونانی توقیف شده

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، شبکه آمریکایی «ان‌بی‌سی نیوز» به نقل از یک مقام فعلی و یک مقام سابق دولت آمریکا گزارش داد، در حالی که قمیت بنزین در آمریکا در حال افزایش است، یک نفتکش یونانی که توسط ایران توقیف شده ده‌ها هزار گالن نفت به ارزش بیش از ۱۰۰ میلیون دلار را در اختیار دارد که عازم آمریکا بود. 

به گفته مقامات مورد استناد این شبکه، «اواخر مه نفتکش Prudent Warrior از عراق به سمت تگزاس در حال حرکت بود که ایران آن را در آب‌های بین‌المللی خلیج فارس توقیف و به داخل آب‌های سرزمینی خود هدایت کرد».

طبق این گزارش، یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا ضمن بیان اینکه ایالات متحده توقیف دو کشتی با پرچم یونان توسط سپاه پاسداران در ۲۷ مه را محکوم کرد، افزود: ما هیچ نظری در مورد مقصد کشتی یا نفت آن نداریم. هیچ اظهارنظری در مورد تعاملات دیپلماتیک خود نداریم. ایالات متحده همچنان در کنار یونان، متحد و شریک کلیدی ما در ناتو در مواجهه با این تصرف غیرقابل توجیه ایستاده است.

نیروی دریایی سپاه روز جمعه (۶ خردادماه)، دو فروند نفتکش یونانی را به دلیل تخلفات انجام گرفته در آب‌های خلیج فارس توقیف کرد. بعد از انتشار خبر توقیف این دو نفتکش، خبرگزاری آمریکایی «آسوشیتدپرس» گزارش داد نیروی دریایی آمریکا اعلام کرده که در حال بررسی گزارش‌ها در این خصوص است. 

روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اطلاعیه‌ای در خصوص توقیف نفتکش‌های یونانی اعلام کرد: «نیروی دریایی سپاه روز جمعه دو فروند نفتکش یونانی را به دلیل تخلفات انجام گرفته در آب‌های خلیج فارس توقیف کرد. این دو کشتی، یکی در نزدیکی عسلویه و دیگری در نزدیکی بندرلنگه در نزدیکی جزیره هندورابی توقیف شده‌اند. هر دو کشتی با نام‌های Prudent Warrior و Delta Poseidon و تحت پرچم یونان حرکت می‌کرده‌اند و نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آنها را توقیف کرد».

این اقدام ایران پس از احضار کاردار سفارت یونان در تهران به وزارت خارجه و درخواست از این کشور برای خودداری از راهزنی دریایی صورت گرفت. یونان ماه گذشته یک کشتی با پرچم ایران را توقیف کرد. رویترز مدعی شده بود یونان نفت این کشتی را تحویل آمریکا داده است. روز چهارشنبه ۱۱ خرداد، سه منبع آگاه گزارش کردند دادگاه یونانی حکم اولیه مبنی بر صدور مجوز برای ایالات متحده آمریکا به منظور مصادره بخشی از محموله نفت ایران در نفتکش ایرانی در امتداد ساحل یونان را لغو کرد.

کد خبر 682366

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۰
    8 0
    سلام به مردمی که مشت محکم بر دهان دشمن میکوبند --- ایران می بایستی معادل مقدار نفتی که به درخواست امریکا و با همکاری یونان از کشتی ایران تخلیه و به کشتی دیگری انتقال شده را از کشتی که با افتخار توسط سپاه توقیف شده همان مقدار نفت را از کشتی توقیف شده تخلیه نماید. همچنین عجله در ازاد کردن 2 کشتی توقیفی نداشته باشد چرا اموال ایران را به گروگان گرفته اند اگر قانون جنگل بر قرار است ایران هم باید با قانون جنگل پاسخ دهد