چهارشنبه ۲۲ آبان ۱۳۸۷ - ۰۹:۳۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: درآستانه دومین سالگشت زنده یاد استاد «ایرج کریمخان زند»، مجسمه ساز و نقاش کشورمان، نمایشگاهی از مجموعه آثار او در نگارخانه اصلی فرهنگسرای نیاوران دایر خواهد شد.

در این نمایشگاه که پنج شنبه سی‌ام آبان ماه جاری برپا می‌شود، تلاش شده است با گردآوری مجسمه‌ها و نقاشی‌های این هنرمند چیره دست، زندگی هنری و دوره‌های کاری وی مرور شود.

به گزارش روابط عمومی فرهنگسرای نیاوران وی که از نظر منتقدان هنری توانست راهی نو پیش روی مجسمه‌سازی ایران باز کند و با خلق تیغه‌های رقصان، مجمسه‌سازی را از کاری سخت، توان فرسا و پرهزینه به کاری کم هزینه با بیشترین تصور خلاق بدل کند، همیشه به این امر شهرت داشت که مجسمه‌هایش جان دارند.

آثار ایرج زند جوهر شرقی دارند و به زبانی نو و جهان شمول آراسته‌اند. او که از درون نقاشی‌هایش به مجسمه‌سازی رسید به ندرت به فضای انتزاع پای نهاد. او می‌گفت: «من نمی توانم انتزاعی کار کنم چون زندگی، خانه و اجتماع را دارم. من هنوز دغدغه های خودم را دارم و روزی که دغدغه‌هایم برطرف شود شاید به انتزاع روی آورم.»

آثار او را به غایت ساده، خلاقه محض، پایبند به فرم، منسجم، پخته، منبعث از واقعیات بیرونی، الهام گرفته از موسیقی، شعر، ادبیات و زنده ارزیابی کرده اند.

ایرج کریم خان زند که در سال 1329 در تهران متولد شده بود پس از فارغ التحصیل شدن از دانشکده هنرهای زیبا از سال 54 تهران را به قصد تحصیل و کار هنری به مقصد پاریس ترک کرد و در همین سال و در همین شهر به دانشکده هنرهای زیبا "بوزار" راه یافت و تقریباً در 10 سالی که در اروپا اقامت داشت علاوه بر مطالعات مستمر و گسترده در زمینه‌های مختلف هنری نمایشگاه‌های متعددی برپا کرد.

زند سال 63 به ایران بازگشت و علاوه بر تدریس در دانشگاه‌ها، نمایشگاه انفرادی و گروهی برگزار کرد و آثار مانایی   به خصوص درعرصۀ مجسمه سازی از خود به جای نهاد.  او 23 آذر 1385 دار فانی را وداع گفت.

اینک در آستانه دومین سالگشت زنده یاد استاد ایرج کریمخان زند نمایشگاه مروری بر آثار وی از ساعت 4 بعدازظهر پنج شنبه سی‌ام آبان 87 در نگارخانه اصلی فرهنگسرای نیاوران برپا می‌شود.

این نمایشگاه تا یازدهم آذر دایر خواهد بود و علاقه‌مندان  می‌توانند همه روزه از ساعت 10 تا 19 از آن دیدن کنند.

کد خبر 68187

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز