آندرس مانوئل لوپس اوبرادور، رئیس‌جمهوری مکزیک در اجلاس سران کشورهای منطقه با میزبانی آمریکا، شرکت نخواهد کرد.

اوبرادور

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فرانس۲۴، مکزیک دلیل انصراف از شرکت در نشست سران کشورهای منطقه قاره آمریکا به میزبانی ایالات متحده را عدم موفقیت واشنگتن در دعوت کردن برخی کشورها ذکر کرده است. کشورهایی در اجلاس آمریکا حاضر نیستند که به نظر واشنگتن دولت‌هایی غیر دموکراتیک هستند.

کاخ سفید پیش از این تصدیق کرده بود که جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا  تصمیم‌ به عدم دعوت از رهبران ونزوئلا، کوبا و نیکاراگوئه در  نشست سران لس‌آنجلس این هفته گرفته است.

اوبرادور در کنفرانس خبری روزانه خود گفت: «من به این اجلاس نمی‌روم، چرا که ایالات‌متحده همه کشورهای آمریکایی را به شرکت در این اجلاس دعوت نکرده و من فکر می‌کنم که این سیاستی که قرن‌ها است از طرف ایالات‌متحده آمریکا بر ما تحمیل می‌شود و باید تغییر کند.»

اوبرادور در ادامه به عبارت "اخراج‌سازی" برای توصیف سیاست‌های آمریکا استفاده کرد. اوبرادور در نهایت اعلام کرد که مارسلو ابرارد، وزیر خارجه  نماینده مکزیک در نشست لس‌آنجلس خواهد بود. مواضع رییس‌جمهوری چپ‌گرای مکزیک جدید نیست و از ماه گذشته در این خصوص هشدار داده بود.

این مواضع رییس‌جمهور پوپولیست مکزیک درحالی‌ است که میگل دایاز-کانل، رییس جمهوری کوبا اعلام کرده بود حتی در صورت دعوت شدن بازهم در این اجلاس به میزبانی کشور آمریکا شرکت نخواهد کرد.

اوبرادور در قسمت‌های دیگری از انتقادات خود تداوم‌ چنین  سیاستی از طرف آمریکا نسبت به کشورهای منطقه را نوعی مداخله‌جویی خواند و اضافه کرد که او هژمونی هیچ کشوری را در جهان  نمی‌پذیرد چه آمریکا چه روسیه و یا چین. او در ادامه خواستار پایان تحریم‌های آمریکا علیه کوبا شد.

اوبرادور در ادامه تاکید کرد که این اقدام او روابط بسیار خوب او با بایدن را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد و اتفاقا در ماه ژوئیه از کاخ سفید دیدار خواهد کرد. او برنامه سفر و ملاقات با رییس‌جمهوری آمریکا را گفتگو بر سر ادغام بیشتر آمریکا مشابه مدل اتحادیه‌اروپایی عنوان کرد.

الخاندور جیاماتی، رهبر راست‌گرا و محافظه‌کار گواتمالا نیز به دلیل تحریم دادستان عالی کشور ش توسط  آمریکا از شرکت در این اجلاس منصرف شده است.

در مقابل این انتقادات، دولت آمریکا به عنوان نمونه به بازداشت صدها معنرض در خیابان‌های کوبا به عنوان رفتارهای ضد دموکراتیک اشاره دارد. همچنین کاخ سفید از شناسایی نیوکلاس مادورو و دانیال اورتگا روسای جمهور ونزوئلا و نیکاراگوئه به دلیل اتهامات انتخاباتی همچنان سرباز می‌زند.

کد خبر 681540

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha