تعیین حقوق سال۱۴۰۱ بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی، اتفاقی است که برخلاف عرف ۴۰سال اخیر انجام شده و مخالفت و اعتراض بازنشستگان و تشکل‌های آنها را برانگیخته است؛ به‌گونه‌ای که آنها هم کارزاری برای ابطال مصوبه اخیر به راه انداخته اند.

بازنشستگان

به گزارش همشهری آنلاین، تعیین حقوق سال۱۴۰۱ بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی، اتفاقی است که برخلاف عرف ۴۰سال اخیر انجام شده و مخالفت و اعتراض بازنشستگان و تشکل‌های آنها را برانگیخته است؛ به‌گونه‌ای که آنها هم کارزاری برای ابطال مصوبه اخیر به راه انداخته و از رئیس مجلس کمک خواسته‌اند و هم برای شکایت از این مصوبه در دیوان عدالت اداری آماده شده‌اند.

شامگاه ۱۵خرداد، مصوبه هیأت وزیران برای افزایش ۱۰درصدی حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین‌اجتماعی منتشر شد.

دولت در این مصوبه، در مورد افزایش حداقل حقوق بازنشستگان به‌نظر شورای‌عالی کار در تعیین حداقل دریافتی ۵میلیون و ۵۸۰میلیون تومانی کارگران در سال ۱۴۰۱پایبند بوده و برای مستمری‌های کمتر از ۱۰میلیون تومان نیز با پرداخت رقم ثابت ۶۵۰هزار تومانی، سعی در کمک به معیشت بازنشستگان داشته است، اما بازنشستگان که یکی از صاحبان اصلی سازمان تأمین‌اجتماعی هستند، کل این فرایند را مردود می‌دانند؛ زیرا آنها در طول ۳۰تا ۳۵سال اشتغال خود، ماهانه ۳۰درصد از مزد خود را در قالب حق بیمه سهم کارگر و کارفرما به‌حساب سازمان تأمین اجتماعی واریز کرده‌اند و اکنون نیز طبق عرف و قانون، می‌خواهند پرداخت حقوقشان از محل منابع سازمان تأمین اجتماعی و با نظر شورای‌عالی کار باشد؛ نه اینکه آنها را در کنار صندوق‌های متصل به بیت‌المال قرار دهند و با همان معیار حقوق‌شان را مشخص کنند.

نسخه دولت برای حقوق بازنشستگان

دولت از پاییز سال قبل به‌دنبال تعدیل میزان افزایش مزد و حقوق بود که با مقاومت جدی تشکل‌های کارگری مواجه شد. در این میان، کارگزاران دولت و نمایندگان مجلس، در بند مرتبط با تعیین حقوق بازنشستگان در بودجه ۱۴۰۱ با استفاده از یک ویرگول ظاهرا نابجا، راه را برای ورود به حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی در کنار سایر صندوق‌ها باز کردند. در جزء‌۴ بند(الف) تبصره(‌۱۲) قانون بودجه که ناظر بر افزایش ۱۰درصدی مستمری در صندوق‌های زیرمجموعه دولت است، به‌جای «صندوق تأمین اجتماعی نیروهای مسلح یا همان صندوق لشکری» نوشته شده بود «صندوق تأمین اجتماعی، نیروهای مسلح...».

این موضوع از همان ابتدا مورد انتقاد و پیگیری قرار گرفت و در ۲۳فروردین ۱۴۰۱، سیدبهزاد پورسیدین، معاون قوانین مجلس در نامه‌ای به رئیس سازمان تأمین‌اجتماعی، درج اشتباه ویرگول را تأیید کرد و نوشت: مطابق ماده(۹۶) قانون تأمین اجتماعی، سازمان تأمین اجتماعی مشمول جزء۴ بند(الف) تبصره (۱۲) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور نیست. این در حالی است که در عمل، مصوبه دولت به‌نحوی تدوین شده که گویی حذف ویرگول حاشیه‌ساز را منتفی می‌داند.

حجت‌الله عبدالملکی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی که دهم اردیبهشت امسال، میزان افزایش حقوق مصوب در هیأت‌مدیره سازمان تأمین‌اجتماعی برای بازنشستگان را مشابه کارگران اعلام کرده بود، پایبندی دولت به ویرگول حاشیه‌ساز را در مصوبه تأیید کرده و  افزایش ۱۰درصدی حقوق بازنشستگان در سایر سطوح مزدی را به‌حکم قانون بودجه و هماهنگی پرداخت‌ها در صندوق‌های بازنشستگی ربط داده است.

خوانش متفاوت قانون

مطابق ماده (۹۶) قانون تأمین اجتماعی، سازمان تأمین اجتماعی مکلف است میزان همه مستمری‌های بازنشستگی، ازکارافتادگی کلی و مجموع مستمری بازماندگان را در فواصل زمانی که حداکثر از سالی یک‌بار کمتر نباشد با توجه به افزایش هزینه زندگی با تصویب هیأت‌وزیران به همان نسبت افزایش دهد. طبق این ماده‌ قانونی، در ۴دهه اخیر، همواره سازمان تأمین اجتماعی بعد از مشخص‌شدن تکلیف مزد کارگران در شورای‌عالی کار، پیشنهاد خود در مورد نحوه و میزان افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران خود را به هیأت دولت می‌فرستد تا در فرایند تشریفاتی معمول به تصویب برسد و برای اجرا ابلاغ شود، امسال اما درحالی‌که سازمان تأمین اجتماعی اعلام کرده بود پیشنهاد افزایش حقوق این افراد را مانند سایر سطوح مزدی کارگران به میزان ۳۸درصد به‌اضافه رقم ثابت ۵۱۵هزار تومان پیشنهاد داده است، دولت در جریان تصویب، پیشنهاد سازمان تأمین اجتماعی را به‌کلی تغییر داده و همان حرف قبلی خود یعنی افزایش ۱۰درصدی را جایگزین آن کرده است.

گرچه در نگاه اول، این اقدام با خوانش هیأت وزیران از نقش تصویب‌کننده در ماده ۹۶قانون تأمین اجتماعی مطابقت دارد؛ درحالی‌که اگر این خوانش درست بود، باید در سال‌های قبل نیز از آن استفاده می‌شد؛ ضمن اینکه حتی اگر چنین خوانشی درست باشد، نتیجه آن با بخش دیگری از این ماده‌قانونی یعنی تعیین حقوق این افراد «با توجه به افزایش هزینه زندگی» که میزان آن در نرخ تورم مشهود است، مغایرت دارد.

بازنشستگان چه می‌گویند؟

مصوبه دولت برای تعیین حقوق بازنشستگان و افراد تحت پوشش تأمین اجتماعی محل اعتراض برخی از بازنشستگان است. بازنشستگان کارگری معتقدند از اندوخته سالانه خود حقوق می‌گیرند و دولت نمی‌تواند یکباره با تغییر نظامات مزدی روال جدید برای تعیین مستمری‌ها اتخاذ کند. بازنشستگان کارگری همچنین با امضای کارزاری خطاب به ریاست مجلس، خواستار ورود قوه مقننه به مسئله افزایش مستمری بازنشستگان و ابطال افزایش ۱۰درصدی مستمری سایر سطوح شدند. پس ‌از این مصوبه، کارشناسان نیز نسبت به مغایرت این مصوبه با تصمیم قانونی شورای‌عالی کار در افزایش حداقل دریافتی سایر سطوح مزدی هشدار دادند. ازجمله حاتم شاکرمی، معاون سابق روابط کار وزارت کار در یادداشتی نوشت: طبق اصل هشتاد و پنجم قانون اساسی، مصوبات دولت نباید مخالف قوانین و مقررات عمومی باشد و پیشنهاد می‌کنم در جهت ابطال این مصوبه که بازنشستگان را ازحقوق شرعی و قانونی خود محروم کرده، از طریق رئیس مجلس و دیوان عدالت اداری اقدام عاجل صورت پذیرد. 

حسن صادقی، رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری، می‌گوید: نظر دولت درباره افزایش مستمری بازنشستگان که در روز تعطیل اعلام شده، شبهه‌ناک است و جای تردید دارد. این رویکرد نشان می‌دهد وزیر کار نتوانسته از مصوبه سازمان تأمین اجتماعی و امضای خود دفاع کند و مجبور به عقب‌نشینی شده که جای انتقاد دارد.

علی‌اکبر عیوضی، عضو هیأت‌مدیره کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی تهران نیز می‌گوید: مصوبه شورای‌عالی کار مبنی بر افزایش حقوق ۳۸درصدی برای متوسط‌بگیران و سایر سطوح مزدی، یک مصوبه قانونی است و اقدام دولت در تصویب ۱۰درصد افزایش حقوق برای متوسط‌بگیران یک بدعت و بی‌قانونی بی‌سابقه در ۴دهه پس از پیروزی انقلاب بوده است.

عیدعلی کریمی، دبیر اجرایی خانه کارگر استان قزوین نیز این مصوبه را خلاف نص صریح قانون و بی‌سابقه در ۴دهه اخیر می‌داند که ظاهراً علاوه بر دولت، دل مجلس هم با این مصوبه است. کریمی می‌گوید: ما هرگز ندیدیم که دولت مصوبه شورای‌عالی کار و هیأت امنای سازمان تأمین‌اجتماعی را که اکثر اعضای آن نمایندگان دولت هستند، در پایان کار تغییر دهد.

کد خبر 681523

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 90
  • نظرات در صف انتشار: 98
  • نظرات غیرقابل انتشار: 226
  • رضا IR ۰۷:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
    100 1
    چرا مجلس و قوه قضاییه در مقابل چنین قانون شکنی بزرگی سکوت کردهاند؟
  • IR ۰۷:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
    103 2
    آخه خودتون جای مردم بزاریدمگه بااین تورم واین اضافه حقوق ها میشخ زندگی کرد
  • IR ۰۸:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
    81 3
    ان شاالله که هرچه سریع تر مصوبه هیئت دولت اصلاح گردد تا این قضایا ختم به خیر شود
  • فاطمه IR ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
    86 1
    ما حقمون میخایم ما ده درصد نمیخایم
  • رضا IR ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
    83 1
    تازه داريم مي فهميم منظور وزير محترم از نوشتن اقتصاد مقاومتي يعني چه؟؟؟
  • سارا IR ۰۹:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
    90 3
    حقوق ما ربطی به دولت نداره
  • داود IR ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
    90 2
    حقوق ما مربوط به تامین اجتماعی است به دیگران ربطی ندارد و نخواهد داشت
  • کوروش IR ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
    71 7
    انشاءالله که خداوند این دولت را به راه راست هدایت کند
  • رضااسدی IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
    78 2
    چراکانون بازنشستگان همسانسازی روانجام نمیده!!؟؟ خو دشون گفته بودندولی شعاربودوطبل توخالی هستند!!!
  • بازنشسته کارگری IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
    63 2
    دولت هرچه زود تر این مصوبه را ابطال کند تاسایرسطوح مزدی بیشتر ازاین شرمنده خانواده نشوند به خداوندی خدا این ظلم‌ بزرگیه که برما کردنداگر دریافتی ما بالای ۱۰میلیون بودحرفی نداشتیم ولی با۴میلیون ۱۰درصدوباتورم ۴۰درصدی که خودشون اعلام کردن همخوانی ندارد
    • IR ۰۴:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
      9 0
      آقای عبدالملکی شما همان آدمی هستید که در دوره روحانی با قانون هایی که اون دوره تسویب میشد مخالف بودید ومیگفتید این چنان حق کار گر را نا حق کردن درست نیست :چی شد چون پست وزیر گرفتید شدید جزو خواهی نشوی رسوا :همرنگ جماعت شو :چطور روز قیامت جواب اینگونه حق الناس ها خواهید دارد:که حق بازنشسته ای که خرجش از ۳ برابر یک مشغول بکار است بیشتر است:
  • گارگر IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
    80 1
    من دیگرجوابگوی فرزندان بیکارخودنیستم بهتراست خودرا در جلوی ساختمان وزارت کار با چهار لیتر بنزین خلاص کنم وسلام،
  • IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
    75 3
    تمام بازنشستگان خواهان ابطال ده درصدی حقوق هستن
  • ناشناس IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
    89 4
    اضافه میکنید همرو اضافه کنید منی که بیمه ز یاد پرداخت میکردم برای روزهای سخت چرا الان باید ده درصد اضافه شه این خود ناعدالتی در ثانی تامین اجتماعی هیچ ربطی به دولت نداره ما هم فقط پول دسترنج خودمونو میخ ایم تا تو این گرونی بتونیم روزگار و بگذرونیم
  • حمید IR ۱۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
    71 2
    راهش ،، شکایت فعلا
  • بهروزعسگری IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
    63 2
    صدر صد این قانون که پیشکسوتان درباره اش حرف زدن درست وبجاست این کار بی کفایتی وزیر را نشان میدهد
  • حسن IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
    65 3
    باسلام . برای غیر حداقل بگیران اول دیوان عدالت .بعد کف خیابان وسلام .
    • داود IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
      26 1
      ترخدا‌هرچه‌زودتر این اصلاحیه رو درست کنیدتاحقوقمون و۳۸درصدبگیریم چرا هیچکس به داد مردم نمیرسه آخه این چه وضعیه
  • US ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
    61 1
    دولت با این تصمیم به گفته خود مبنی بر یکسان ساز ی جامعه عمل و قشر متوسط بازنشستگان را هم به قشر فقیران جامعه ملحق کرد
  • حسن موسی زاده IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
    66 1
    دولت برود حقوقهای نجومی خودشان را اصلاح کنند صندوق بازنشستگان ربطی به دولت ندارد
  • علی حق گو IR ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
    49 0
    وقتی هفت برابر حق بیمه می گیرن، هفت برابر هم باید مستمری پرداخت کنن. این درسی شده برای همه که بیمه حداقلی پرداخت کنن. چون آدمهای مغرض باعث میشن که همه در نهایت حداقلی بگیر بشن.
  • غیاث IR ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
    43 1
    فریاد ازین قوم ، کسی را به کسی نیست وندر دل این دخمه چرا همنفسی نیست مردم همه دلخوش به دوصد وعده واهی افسوس درین قافله فریاد رسی نیست
  • علیرضا IR ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
    46 1
    این مصوبه که در روز ۱۵ خرداد (تعطیلی) مصوب شده از نظر بازنشستگان باطل است، آخه با این افزایش ده درصدی که اصلا در آن تورم و گرانی سنگینی که برایمان بوجود آورده اید، میتوان جوابگوی مخارج زندگی بود. تقصیری هم ندارید چون سیر از حال گرسنه خبر نداره.
  • سیروس IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
    50 0
    تورم کجا افزایش حقوق بازنشستگان کجا!!!!!!!
  • علیرضاجمالی IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
    45 0
    بنده هم بسهم خودباتوجه به اینکه سی ویک سال بیمه پرداخت نموده ام وماهی چهارمیلیون وهفتصدهزارتومان باچهارفرزندمخالف هستم باتوجه به تورم کمرشکن اونم برای قشرفقیرجامعه
  • عیدی IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
    43 0
    اخه در ۱۰ درصد هم اضافه حقوق چه اضافه حقوقی با این تورم که داریم حقوق ما با ده درصد جواب نمیده از مسولین محترم کمی ما را مراعات کنند
  • IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
    43 0
    سلام آقای وزیر شما برای وصل کردن آمدید یا برای فصل کردن بعد از سی سال سابقه با فوق لیسانس یا آنه مارا قطع کردی معیشتی قطع شد حالا هم افزایش دیگه چه بلایی مونده تعارف نکن بگو قاچاقی زندهایم
  • سعید‌ازشیراز IR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
    34 1
    به‌نظرم‌تا‌اخر‌تابستون‌درگیر‌مکاتبات‌وشکایات‌باشبم
  • علی احسانی IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
    42 3
    مگرسرمایه و دارائیها و اندوخته ها و اموال تانبن اجتماعی مختص دولت است که دولت بتواند تصویب و تائید کند؟ اعضای این سازمان هستند که مالک اصلی سازمان تامین اجتماعی هستند دولت موظف است با در صدی حداقلی از این صندوق حمایت کند والسلام
  • IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
    39 3
    تو را خدا بدبختمون نکنید ما زیر خط فقریم
  • کارگر IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
    36 1
    این دولت میخواد خودشه نشان بده به چه قیمتی به قیمت بیچاره کردنه بازنشستگانه کارگری شما قانونی که خودتا ن گذاشتین قبول ندارین وای به حال من
  • بازنشسته دلگیر IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
    37 1
    بازهم دولت قدرت خودش را به رخ بازنشسته دست بسته کشید. تا کی ادامه خواهد داشت؟
  • IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
    39 0
    گرانی صددرصد حقوق ده درصد؟کجاست این عدالت.
  • ناشناس IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
    37 0
    یعنی چی ده درصد؟ خودتون میتونین با این افزایش حقوق زندگی کنین؟بسه دیگ خسته شدیم دیگ نمیتونیم زندگی رو بچرخونیم بااین تورم
  • IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
    29 0
    ترا به خدا این ۳۰سال زحمت وامید به راحت نفس کشیدن رااز این قشر ناتوان تنک نکنید تا باخجالت ازخانواده ازاین دنیا نریم ممنونم
  • IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
    24 0
    پس این قصه سر دراز دارد ..........
  • IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
    25 0
    اقایون اروز روغن نیم لیتری گرفتم ۷۵هزار پس کجاید .حومه اندیمشک شهرک ازادی چرا فکری بحال بازنشسته ها بایین گرانی نکردید .عدالت که ح ف بود اینه
  • محمودرضا IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
    24 0
    اگه بخواهند ۱۰ درصد به حقوق ما اضافه بکنند حرفی نیست . ولی اندوخته ۳۰ تا ۳۵ ساله ی ما رو حساب کنند و به ما پرداخت کنند بعد ده درصد را بدن .
  • ابراهیم از زاهدان IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
    24 0
    تامین اجتماعی مستقل هست هیچ ربطی به دولت ندارد مال بازنشستگان و کارگران هسته خودمون مدیر و وزیر داریم حقوقمان را از خود تامین اجتماعی تائید میکنه چرا دیگران دخالت میدن
  • IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
    27 0
    من بازنشسته هستم و امورات تمامی بازشسته ها به خود آ نها مربوط است لطفا دخالت نکنید آقای رئیسی لطفا مصوبه دولت رو پس بگیرید
  • US ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
    27 0
    قوه قضائیه پس چکاره حق بازنشسته قانون اجرانمیشه
  • IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
    26 0
    دولت حق ندارد جلوی حقوق بازنشستگان را بگیرد اگر می تواند جلوی حقوق هیت وزیران بگیرد هر وزیر اندازه ۳۰ بازنشسته حقوق می گیرد حالا بماند چیزهای دیگر به این میگن دولت عدالت مرحبا
  • IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
    30 2
    دولت هر چه زودتر باید ۴۰۰ هزار ملیارد تامین اجتمایی را پرداخت کند
  • بازنشسته IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
    31 1
    سلام لطفا حق وحقوق واقعی ما بازنشستگان تامین اجتماعی را طبق قانون عرف پرداخت نمایید حق والناس نکنیدمن سی سال حق بیمه ۳۰درصدی کامل پرداخت کردم
  • IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
    25 2
    ما حقمون را میگیریم .
  • IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
    25 3
    یا حجة ابن الحسن عجل علی ظهورک
  • مستمری باز نشسته تامین اجتمایی IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
    16 2
    فیش خرداد ماه ما هیچ تغییری نکرده همون ۴ میلیون سال گذشته هست خواهشا پیگیری کنید تا کی منتظر افزایش حقوق امسال باشیم سال رفته رفته تموم میشه.ما قرض داریم بد بختی داریم .خودشون میخورن به فکر مردم نیستن حیف .
  • محمداثمری IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
    19 2
    به نظر من باید از طریق شکایت به دیوان عدالت اقدام صورت پذیرد. درغیراینصورت کاری نمی‌شود کرد از نگاه دولت و مجلس بازنشستگان شهروندان مازاد هستند
  • IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
    23 0
    با سلام وقتی طبق قانون ، شورای عالی کار تصمیم گیرنده در مورد افزایش میزان حقوق هست و مصوبه را فقط برای احترام به دولت جهت تصویب ارسال می نماید. لازم است طبق روال سالهای گذشته دولت محترم احترام پذیر بوده و مصوبه را بی کم و کاست تصویب و ابلاغ نماید. حال پیشنهاد می نمایم منبعد قانون گریز نباشیم و مصوبه های مربوط به قوانین بازنشستگان تامین اجتماعی را بودن استعلام نظر دولت به اجرا درآوریم.
  • ف. خ IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
    16 0
    نماینده ها نگاهی به حقوق خودکنندبعدقضاوت کنند ببینم شرمنده می شوند یا نه.
  • مین باشیان IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
    23 0
    بنظرمن دولت به هیچ عنوان نباید در تصمیمات صندوق بازنشستگی تامین اجتمایی دخالت کند
  • بازنشسته IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
    24 0
    تورم ۴ قلمی که دولت گران گران کرده ۳۰۰ الی ۴۰۰ درصد هست ولی افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی ۱۰درصد؟ ظلمه به خدا ظلم
  • رضا IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
    21 0
    آقای عبدالملکی استعفا بده همه چی درست میشه
  • IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
    24 0
    باید اصلاح شود
  • بازنشسته IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
    21 0
    اگر همسانسازی صورت نگیرد ۵۷ درصد اضافه هم بر مبنی حد اقل حقوق هیچ فایده ای ندارد برخی کالاها و خدمان ۳۰۰ تا ۵۰۰ درصد افزایش قیمت داشته
  • IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
    26 0
    نمایندگان محترم باید دولت را به مجلس بکشن وازش بخوان حق بازنشسته به شما ربطی ندارد
  • عقیق IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
    17 0
    ما به دیوان عدالت اداری شکایت میکنیم، و به هر روش ممکن حق قانونی خود را مطالبه خواهیم کرد.
  • IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
    20 0
    سلام مطمئن هستم ما سایر سطوح‌‌‌ بازنشسته تامین اجتماعی به حقمون میرسیم وباید قانون اجرا‌بشه وکسانی که بی قانونی کردن باید جواب بدید از قدیم هم گفتند یک بوم ودو هوا نمیشه
  • IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
    17 0
    یارانه، معیشت، سهام عدالت، باز نگری شود. خودتان متوجه خواهید شد.
  • IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
    15 0
    بازنشستگان بعضی از ادارت با سابقه زیر 20سال 15میلیون به بالا می گیرند چون تعداد باز نشستگاه آن ا دا ره کمتر از بازنشستگان تامین اجتماعی یا چشماشونو می بودند یا نظارت ندارند دست درکاران محترم
  • بابایی IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
    10 0
    پدر من ۱۰سال سابقه بیمه داره چنددرصد اضافه میشه؟
    • IR ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
      5 0
      57درصد
  • بازنشسته IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
    10 1
    سلام حقشون هست هرماه در ۳۰سی سال ازشون کسر شده باید برگردانید فکر بازنشستگان کشوری ولشکری هم باشید ممنون
  • جلیل جهان دوست IR ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
    13 0
    ما حق قانونی خودمان را می خواهیم نه ده درصد.ماکه زمان پرداخت حق بیمه چندین برابر حداقلی ها حق بیمه پرداخت کرده ایم چراحالا باید ده درصد ثابت نظر دولت را بگیریم
  • اسدی IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
    9 2
    تنها ترین راه قطع بیمه هایی است که دولت بابت آنها از جیب تامین اجتماعی سوبسید میدهدمانند رانندگان وکارگران ساختمانی وقالیبافان وعشایر و........... ومابقی آنرا که سالیان متمادی پرداخت نکرده وبه حدود 400هزار میلیارد رسیده را قطع کند وتا حق بیمه معوقه را پرداخت نکرد بیمه آنها را تمدید نکند
  • اسدی IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
    15 1
    مگر تامین اجتماعی کمیته امداد است ؟ یعنی چی که عدالت در پرداختها را اجرایی کردیم ؟واقعا" که دولت بیسوادهاست
  • IR ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
    9 1
    اقادست شمادردنکن حداقل بگیر۳۲۰۰
  • بازنشسته IR ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
    12 0
    من فقط یه جیز میگم برید و وعده های قبل ازانتخابات تون را بهیاد بیارید ما از شما چیزی به نام عدالت و حمایت از فقرا را ندیدیم
  • بازنشسته IR ۱۹:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
    8 0
    متاسفم
  • چراغعلی IR ۲۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
    6 0
    با سلام مارابیشترازاین شرمنده زن و بچه نکنید
  • بازنشسته GB ۲۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
    10 0
    با سی و یک سال پرداخت بیمه که یک روز هم بیمه بیکاری یا استراحت پزشکی نگرفتم. که وقتی باز نشسته شدم محتاج نباشم . ولی الان سه ماه که گوش بزنگم ببینم حرفی که خودتون زدین چی میشه .واقعا چی شد. ده در صد کدام چاله زندگی ما رو پر میکنه یک ملیون پانصد هزار تومان فقط به کرایه خونم اضافه شده یارانمو قطع کردن . دخترم نامزد کرده. خدا خودت کمکم کن.
  • نادر IR ۲۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
    11 0
    باید خیلی سریع حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی همان ۳۸درصد اضافه شود حق قانونی آنها ست
  • IR ۲۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
    8 1
    لطفا اصلاح کنید خدایی هست تاکی ظلم
  • مهران IR ۲۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
    8 0
    سلام ما سهامداران و مالکین اصلی تامین اجتماعی کلا دولت را فاقدصلاحیت دخالت بر سرمایه های خود می‌دانیم و از مجلس و قوه قضاییه تقاضای وصول مطالبات ما از دولت و کوتاه کردن دستش از اموال و قانونگذاری را مصرانه خواستاریم .
  • IR ۲۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
    8 0
    دولت‌محترم‌انقلابی‌ومردمی به‌این‌لقب‌انقلابی‌ومردمی‌احترام بگذارید‌واین‌‌مصوبه‌اشتباه‌را‌پس بگیرید.ودعای‌خیر‌مو‌سپیدان‌زحمتکش را.ویا‌‌آه‌ونفرین‌‌آنهارا‌داشته‌باشید انتخاب‌با‌شماست
  • امیرجان CA ۲۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
    5 0
    با سلام لطفا این قانون قربان برم خدا را یک بام چند هوا را اصلاح ف مایید. باتشکر.....
  • امیر IR ۲۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
    6 1
    خدا پدر دکتر روحانی و بیامرزه ۲۰۰ هزار بشکه نفت میفروخت و از مجلس گرفته تا نیروهای خود جوش در مقابل بودند و تهدید به استخر فرح هم میشد اما دست تو جیب کارگر نکرد و ۴ سال هم صفت نوکری آمریکا رو یدک کشید. اما سید محرومان هم مجلس باهاشه هم نیروهای مسلح هم کیهان به گفته خودشون روزی یک میلیون و پانصد هزار بشکه نفت هم میفروشن اما روز تعطیل جلسه میزاره و حقوق قانونی کارگر و کم میکنه و سید محرومان هم هست
  • بارشسته IR ۲۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
    7 2
    این فقط یک بی قانونی نیست. ظلم تمام هست.
  • مستمری بگیر IR ۲۱:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
    7 0
    بیش از ۷۰درصد مستمری بگیران حداقلی بگیر وزیر حداقلی بگیر هستند گناه ما چیست آیا ما حق زندگی نداریم که همه چیز را بهم می ریزند
  • رضا IR ۲۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
    6 0
    مشکل دولت بدهی است که باید به سازمان تامین اجتماعی یعنی همون قرض بدون اجازه کارگران که ازصندوق برداشت کرده اند میباَد اگر دولت راهی داشته باشد که بتواند فشار مجلس وتامین اجتماعی جهت پرذاخت بدهی پیداکند تا دراین چهارسال مثل بقیه دولتها از پرداخت بدهی فرارکند فعلا میخاهد با نص سریح قانون از ۳۸درصد فرارکند سال بعدم نوبت حداقل بگیرانه الی اخر وگرنه تنها ربطش به دولت همینه فقط جای سواله اینهمه پولی ک بابت آزادسازی قیمتها ویارانه بنزین ومنابع گازی ونفت وغیره ک داریم ۸۵میلیون که سهله ۲۰۰میلیونم باس جواب بده چرا دولت همیشه میگه نداریم ایا حق الناس رو قبول ندارن یا چی..
  • مجتبی IR ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
    6 1
    با قوانین رابین هودی، دولت نمی‌تواند ضعف تامین معیشت را از فرافکنی کند. حقوق کم برای حداقل بگیره، ناشی از عدم کنترل واریز بیمه برای آنان بوده که باید دولت از واریز بیمه حداقلی برای سوابق بالا جلوگیری میکرده. این روش واریز بیمه، فقط منجر به فقرپروریست.
  • فلاح IR ۲۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
    6 0
    لطفآ حق وحقوق ما رابراساس قانون‌اساسی بدهید.قانون رازیر پا له نکنید
  • مجید IR ۲۳:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۷
    5 0
    این وزیر اگر استعفا بده بهتره
  • طوفان IR ۰۱:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
    6 0
    اگر حقوقها درست نشود ما هر روز کف خیابان هستیم تا بمیریم
  • سید مرتضی IR ۰۲:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
    7 0
    من یه متوسط بگیر بازنشسته هستم سال اخر کاریم ۳میلیونو۸۰۰هزارتومن بیمه پرداخت میکردم در هر ماه که در بازنشستگی زندگی نسبت راحتی داشته باشم حالا چرا حق من پایمال میشود ۵برابر حداقل بگیران حق بیمه پرداخت کردم خدا اذتون نگذره شماها که این قانون را تصویب کردید
  • کریم IR ۰۴:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
    6 0
    ۲۵ درصد متناسب‌سازی پرداختش به کجا رسیده
  • IR ۰۶:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸
    8 0
    تمامی اجناس چند برابر شده ما بازنشسته ها شرمنده خانواده هامون شدیم بخدا حساب دفتری با مغازه دارها داریم نمیتونیم تسویه کنیم دولت مصوبه خودش مربوط به 38 درصد و 25 درصد متناب سازی رو لغو کرده که چطور بشه ؟ ما بمیریم ؟
  • علی IR ۰۳:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۹
    7 0
    37 درصد افزایش حقوق بازنشسته های کارگری چی شد . با افزایش حقوق 10 درصد ، کارگری که اسفند 1400 بازنشسته شده ، حقوقش از بازنشسته های سالهای قبل و شاغلین امسال بمراتب پایین تره . آیا این میشه عدالت یا عین ظلم؟!(مثله سوراخ قیف حقوق ما ته سوراخه و دو لبه قیف ، باز نشسته های چند سال قبل و کارگرانی هستند که هنوز بازنشسته نشده اند) . افزایش حقوق کارگران شاغل رو چرا اول نزدید ، حتما" می خوان بازنشسته ها رو اول ساکت کنید و بعد حقوق شاغلین رو 37 درصد بیشتر بزنند؟!
  • بزرگ IR ۲۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
    0 0
    چرا همش میگید بقیه سطوح اخه تو این وضعیت که اینهمه تورم هست خدا رو خوش نمیاد مارو شرمنده بچه هامون میکنید بخاطر خدا ۳۸ در صد و تصویب کنید بخدا خسته شدیم کم اوردیم ، الان باید حقوق ۱۵ میلیون باشه تا بتونیم از پس زندگیمون بر بیایم چرا اینقدر دارین ما رو زجر کش میکنید
  • محمد IR ۰۲:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۲
    0 0
    واقعا کسی ازاین مسولین هست یک ماه بااین حقوق که ما داریم میگیرم بااین وضع نابسامان گرونی بتونه زندگی کنه این حقوق ما فقط بخور که نمیری وگرنه زندگی نیست گدای هست اقایون حقوق یک ماه من پول تو جیب بچه هاشونه