حجاب‌استایل‌ها و مانکن‌هایی که ظاهرا حجاب را تبلیغ می‌کنند پدیده‌ای است که اخیرا فضای اینستاگرام ایرانی را پر کرده و باعث نگرانی‌هایی شده و این سوال را مطرح کرده است که واقعا رابطه حجاب‌استایل‌ها با حجاب چیست؟

حجاب استایل

به گزارش همشهری آنلاین، «حجاب استایل‌ها» حالا چندسالی است به گونه خاص و مشخصی از فعالان و تاثیرگذاران در اینستاگرام تبدیل شده­اند. فعالانی که در هر پست صفحه­شان عکس تازه‌ای از مدل لباس و پوشش را به مخاطبانشان عرضه می­کنند و مخاطب پس از ورانداز آنها ترغیب می‌شود از مزون و یا فروشگاه معرفی شده توسط آنها خرید کند. در سالهای اخیر با نفوذ هرچه بیشتر اینستاگرام در بین مردم، فروشگاههای اینترنتی زیادی در صفحات مجازی پا گرفت که برای تبلیغاتشان سراغ چهره‌های تاثیرگذار اینستاگرامی رفتند.

ظهور یکباره حجاب‌استایل‌ها از دل بازار تازه حجاب

پس از اشباع بازارهای مختلف پوشاک در اواسط دهه نود، نیاز به لباس‌های پوشیده برای قشر مذهبی و محجبه بیش از پیش احساس شد. بسیاری از محجبه‌ها همیشه اعتراض داشتند که نمی‌توانند در بازارهای عمومی لباس متناسب با پوشش موردنظر خود را بیابند. از این رو بسیاری از طراحان لباس تصمیم گرفتند به سمت جلب رضایت مشتریان این بازار حرکت کنند و به سرعت مشهور شدند. از طرفی برای تبلیغ و معرفی برند و محصولاتشان یا خودشان لباس‌ها را پوشیدند و یا نیازمند افرادی بودند که این لباس‌ها را برای تبلیغ بپوشند تا برایشان جذب مشتری کنند و اینجا بود که حجاب استایل‌های ایرانی از دل صفحات مجازی بیرون زدند.

حجاب استایل‌های ایرانی اغلب همان بلاگرهای روزمره‌نویسی بودند که از طریق اشتراک‌گذاری زندگی شخصی خود در صفحات اینستاگرام توانسته بودند جذب مخاطب کنند. بسیاری از آن‌ها در شکل قبلی فعالیت‌شان به نوشتن داستان‌های آشنایی و مراحل ازدواجشان و یا عکس‌هایی از روزمره و شام و ناهارشان صفحه خود را می‌گرداندند و حالا در فعالیت جدید خود تبدیل به افراد خوش‌پوشی شده بودند که در هر عکس با لباس متفاوتی حاضر می‌شدند.

لباس­هایی که اغلب با لباس فرزندانشان هماهنگ و تنظیم شده بود تا توجهات زیادی را به خود جلب کند و برای مخاطب نیز جذاب باشد. عکس‌هایی از زندگی روزمره با لباس‌های جذاب و متفاوت، سبک زندگی‌تازه‌ای را معرفی می‌کرد که می‌توانست موردعلاقه نسل تازه‌ای باشد که خوش‌پوشی و شهرت و پول درآوردن از این طریق را به مدل سنتی درس خواندن و کسب مهارت علمی و هنری ترجیح می‌داد.

وقتی عکس‌های تبلیغی واقعی به نظر می‌رسند

شهرت و تاثیرگذاری بلاگرهای حجاب استایل به جایی رسید که بسیاری از فروشگاههای نوپا و تازه کار برای معرفی محصولات و برندشان توسط آن ها به صف شدند و بابت هر تبلیغ باید مبلغ قابل توجهی را به شکل غیر رسمی و غیر قراردادی پرداخت می‌کردند تا لباسشان در یکی از پست‌ها و یا استوری‌ها توسط بلاگر حجاب استایل پوشیده شده و معرفی شود و بعد از آن مخاطبی که جذب این سبک زندگی جذاب بود  برای شبیه شدن به این نوع پوشش که چندان غیرشرعی هم به نظر نمی‌رسید خودش را به فروشگاه موردنظر می‌رساند.

در سطح عمیق‌تر برخی از مخاطبان هم احساس می‌کردند با خرید و الگوبرداری از این عکس‌ها می‌توانند زندگی روزمره خودشان را نیز به همان سبک زندگی ساختگی و تبلیغاتی توی عکس‌ها تبدیل کنند. بدون آنکه حواسشان باشد تمام تصاویر پیش رویشان ساختگی است و آدم­های توی این عکس­ها صرفا بازیگرانی هستند که نقش یک مانکن برای فروش لباس را بازی می­کنند تا از طریق این عکس‌های جذاب برای لباسی که پوشیده بازاریابی کند.

تولید قارچ‌گونه مدلینگ‌های حجاب در اینستاگرام

در سطح بعد کسانی بودند که دوست داشتند خودشان نیز تحت‌تاثیر حجاب استایل‌ها و سبک زندگی رنگارنگشان وارد عرصه بلاگری حجاب استایل شوند و با تولید عکس‌های مشابه با لباس‌ها و ژست‌های شبیه آن‌ها فعالیت‌های مجازی‌شان را در شبکه‌های اجتماعی ادامه دادند.

آن‌ها هر روز تلاش می‌کردند برای رسیدن به موقعیت حجاب استایل‌های مشهور هربار کلی هزینه کنند و برنامه‌های مختلف عکاسی تدارک ببینند تا شاید در شبکه رشد یافته و مشهور شوند و برای گرفتن تبلیغ محل مراجعه فروشگاهها قرار بگیرند. همین باعث تولید قارچ‌گونه انواع مدلینگ‌های حجاب در شکل‌های مختلف شد که همه آن‌ها نیز نمی‌توانستند رشد داشته باشند ولی زندگی‌ شخصی‌شان را مانند یک سرمایه در شبکه خرج می‌کردند تا به جرگه مدلینگ‌های حجاب بپیوندند.

تغییر حجاب بعد از پایان قراردادهای کاری

در سال‌های اخیر بسیار مشاهده شده که استایلیست‌های حجاب از حدود یک مدل حجاب خارج شده و تبدیل به فردی الهام‌بخش در زندگی‌شخصی‌ مخاطبانشان شدند. به گونه‌ای که مخاطبان حتی اگر نتوانند لباس برند تبلیغی او را به دلیل بالا بودن قیمت تهیه کنند و بپوشند با این حال در دورهمی‌ها و فراخوان‌های او حضور پرشور خواهند داشت و حتی ممکن است در نقش هواداراهای افراطی او به زندگی شخصی و زناشویی‌اش نیز ورود کنند.

تغییر پوشش برخی حجاب استایل‌ها به دلایل مختلف مثل تمام شدن قراردادهای کاری و یا فعالیت با برندهای دیگری که مربوط به پوشش اسلامی نبود واکنش مخالفانشان را نیز به همراه داشت. از همین رو عده‌ای به مخالفت‌های تند و تیز با آن‌ها روی آوردند و نه تنها آن‌ها را کمک‌کننده به حجاب نمی‌دانستند بلکه افرادی آسیب زننده به پوشش اسلامی معرفی کردند.

حجاب‌استایل مروج حجاب نیست، مانکن لباس است!

یکی از اشتباهات برخورد عام و نوجوانان درگیر با شبکه‌های اجتماعی با ماجرای حجاب استایل‌های اینستاگرامی تصور تبلیغ حجاب از سوی آن‌ها بود. مخاطبان زیادی گمان کردند چون یک بلاگر حجاب از لباسی پوشیده در تصاویرش استفاده کرده ‌است و یا از یک برند پوشاک اسلامی مثل چادر، مانتو، عبا و یا در حال آموزش بستن روسری‌ست در حال تبلیغ و یا ترویج‌ حجاب است. این در حالی است که در واقع او صرفا تلاش می­کند بخش مهمی از جامعه را که پیش از این بازار برای پوشش او برنامه‌ای نداشت دعوت به خرید لباسش ‌کند.

همانطور که پیش از این پشت ویترین شیشه‌ای مغازه‌ها برای نشان دادن لباس‌های موجود از مانکن استفاده می‌شد تا مشتریان را به ورود به مغازه ترغیب کند، حجاب استایل بلاگرها نیز نقش همان مانکن را ایفا می­کنند که لباس­های مختلف را بر تن می­کند تا مشتری بتواند راحت­تر انتخاب کرده و خرید کند. او جز لباسی که به تن دارد ترویج کننده چیز دیگری نیست. بنابراین مخاطب او نباید به او به چشم الگویی برای حجاب نگاه کند. حتی اگر خودش ادعای چنین چیزی را برای جامعه هدف خود داشته باشد. او یک بازار است.

شما می‌توانید لباسش را ببینید، بپسندید و بعد خرید کنید. اما نباید به او به چشم سفیر یا مبلغ حجاب نگاه کنید. این زاویه نگاهی ‌است که می‌توان به نوجوانانی که درگیر سبک زندگی این استایلیست‌ها شده­اند و تلاش می‌کنند از آنها الگوبرداری کنند و زندگی مشابه آن‌ها برای خودشان بسازند، داد. نگاهی که سعی دارد بگوید این مانکن‌های زنده دقیقا کارکرد همان مانکن‌های پشت‌ ویترین را دارند اما قرار است مخاطب بیشتری تماشایشان کند تا بازاریابی بهتری داشته باشند. آیا شما مانکن پشت ویترین را مبلغ حجاب می‌دانید تا از او تقلید کنید؟

کد خبر 681114
منبع: فارس

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 13
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی از کرج IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۵
    10 23
    خوبه
  • Saman IR ۲۲:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۵
    66 11
    سلام به نظرم حجاب واقعی نباید خیلی نظرجلب کن باشه. اونم تا حد مانکنی. به نظرم باید حجاب فاطمی باشه