مجموع نظرات: ۱
چهارشنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰
۰ نفر

آبله میمون یک بیماری عفونی ناشی از ویروس آبله میمون است که می تواند در حیوانات خاصی از جمله میمون ایجاد شود.

آبله میمون

بیماری آبله میمون

 علائم با تب، سردرد، دردهای عضلانی، تورم غدد لنفاوی و احساس خستگی شروع می شود. به دنبال آن راش ایجاد می‌شود که تاول‌ها و پوسته‌هایی روی آن ایجاد می‌کند. بثورات اغلب از صورت شروع شده و در کل بدن پخش می شود.زمان از قرار گرفتن در معرض تا شروع علائم حدود ۱۰ روز است. مدت زمان علائم معمولاً دو تا چهار هفته است.

آبله میمون چیست؟

آبله میمون ممکن است از دست زدن به بدن حیوان دارای بیماری، گاز یا خراش حیوان، مایعات بدن، اشیاء آلوده یا تماس نزدیک با یک فرد آلوده ، تماس با زخم یا مایعات فرد آلوده و خوردن گوشت آلوده منتقل شود. ویروس به طور معمول در میان جوندگان خاص در گردش است. تشخیص ضایعه را می توان با آزمایش DNA ویروس تایید کرد. این بیماری می تواند شبیه آبله مرغان باشد.

علائم آبله میمون

علائم با تب، سردرد، دردهای عضلانی و احساس خستگی شروع می شود. بر خلاف آبله شدیدتر، غدد متورم نیز وجود دارد. در طی چند روز یا بیشتر از دمای بالا، ضایعات معمولاً ابتدا روی صورت ظاهر می‌شوند و سپس به سایر قسمت‌های بدن گسترش می‌یابند. آنها به صورت لکه های مسطح کوچک شروع می شوند، قبل از اینکه به برجستگی های کوچک تبدیل شوند که در ابتدا با مایع شفاف و سپس چرک پر می شود که متعاقباً می‌ترکد و پوسته پوسته می شود. به نظر می رسد شبیه بثورات(پوستی دارای خارش بسیار زیاد) آبله است. یک فرد مبتلا ممکن است برای دو تا چهار هفته با حال ناخوشایند بماند.

انتشار محدود عفونت از فرد به فرد در مناطق بومی بیماری در آفریقا گزارش شده است و به کشور های دیگر نیز منتقل شده و در سراسر جهان در حال گسترش است.

تشخیص آبله میمون

تشخیص بالینی باید با سایر بیماری‌های راش مانند آبله مرغان، سرخک، عفونت‌های پوستی باکتریایی، گال، سیفلیس و آلرژی‌های مرتبط با دارو را در نظر بگیرد. لنفادنوپاتی در مرحله پرودرومال بیماری می تواند آبله میمون تشخیص دهد. همچنین با آزمایش ویروس می توان تشخیص را تایید کرد. آزمایش واکنش زنجیره ای پلیمراز (PCR) نمونه های ضایعات پوستی، تست آزمایشگاهی ارجح است. آزمایش خون PCR معمولاً قطعی نیست زیرا ویروس برای مدت طولانی در خون باقی نمی ماند. برای تفسیر نتایج آزمایش، اطلاعات مربوط به تاریخ شروع تب، تاریخ شروع بثورات، تاریخ جمع آوری نمونه، مرحله فعلی راش و سن بیمار مورد نیاز است.

درمان آبله میمون

افرادی که دارای علائم پرودرومال شامل تورم غدد لنفاوی، درد عضلانی، سردرد و تب قبل از ظهور بثورات هستند سریعا باید برای درمان این بیماری به مراتب لازمه مراجعه نمایند.

درمان زخم آبله میمون باید به صورت اصولی و با محصولات درمان زخم صورت گیرد تا از هرگونه اتفاق ناگوار پیشگیری نماید. از محصولانی همچون اسپری طباسپت و ژل ایکس طباسپت برای درمان زخم های آبله می توان استفاده کرد.

علائم آبله میمون

چگونه از آبله میمون پیشگیری کنیم؟

فرض بر این است که واکسیناسیون علیه آبله باعث محافظت در برابر عفونت آبله میمون در انسان می شود، زیرا آنها ویروس هایی نزدیک به هم هستند و واکسن از حیوانات در برابر چالش های آزمایشی آبله میمون های کشنده محافظت می کند. این به طور قطعی در انسان ثابت نشده است، زیرا واکسیناسیون معمول آبله پس از ریشه کنی آبله متوقف شد.

گزارش شده است که واکسن آبله خطر ابتلا به آبله میمون را در بین افرادی که قبلاً واکسینه شده بودند در آفریقا کاهش می دهد. کاهش ایمنی نسبت به ویروس‌های آبله در جمعیت‌های در معرض یک عامل در شیوع آبله میمون است. این امر هم به کاهش ایمنی متقابل محافظتی در بین کسانی که قبل از سال ۱۹۸۰ واکسینه شده بودند، زمانی که واکسیناسیون انبوه آبله متوقف شد، و هم به افزایش تدریجی نسبت افراد واکسینه نشده نسبت داده می شود. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده (CDC) توصیه می کند که افرادی که در مورد شیوع آبله میمون تحقیق می کنند و درگیر مراقبت از افراد یا حیوانات آلوده هستند، باید واکسن آبله را برای محافظت در برابر آبله میمون دریافت کنند. افرادی که تماس نزدیک با افراد یا حیوانات تایید شده آبله میمون داشته اند نیز باید واکسینه شوند.

CDC واکسیناسیون قبل از قرار گرفتن در معرض را برای دامپزشکان، کارکنان دامپزشکی، یا افسران کنترل حیوانات توصیه نمی کند، مگر اینکه این افراد در تحقیقات میدانی شرکت داشته باشند.

درمان آبله میمون

چه کشور هایی بیماری آبله میمون را دارند؟

تا کنون در کشورهای بریتانیا، اسپانیا، پرتغال، آلمان، بلژیک، فرانسه، هلند، ایتالیا و سوئد شناسایی مواردی از ابتلا به بیماری آبله میمون را تایید کردند.

آبله میمون درمان واقعی دارد؟

هنوز درمان قطعی برای این بیماری ثبت نشده است اما تا حدودی می‌توان گفت که واکسن آبله روی کنترل روند پیشرفت آن تاثیر گذار است.

واکسن آبله میمون وجود دارد؟

واکسن موجود برای بیماری میمون، واکسن آبله است و تا حد بسیار زیادی شدت انتقال را کاهش می‌دهد.

کد خبر 680479

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha