گروه‌ ورزشی: سفر سرزده ماموران‌آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ (وادا) به تهران و بخشش حجت سفری بازیکن محروم شده تیم هندبال سپاهان اصفهان باعث تشدید اختلافات در ستاد ملی مبارزه با دوپینگ (نادو) شد.

کرم الله علیمرادی دبیر کل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ طی نامه‌ای به احمد ارشدی معاونت توسعه، مدیریت و منابع سازمان تربیت‌بدنی خواستار برکناری سخنگوی این ستاد شد تا اختلافات کهنه و قدیمی بین این دو به اوج خود برسد. وی در این نامه با ذکر نام علی طاهری پایان ماموریت وی در این ستاد را خواستار شده است.

گفته می‌شود که این نامه چند روزی است که به دست احمد ارشدی رسیده، ولی وی هنوز تصمیمی درباره آن اتخاذ نکرده است. علی طاهری که از سال 1383 در ستاد ملی مبارزه با دوپینگ مشغول به کار شده در حال حاضر ریاست کمیته پزشکی فدراسیون پزشکی- ورزشی را هم به‌عهده دارد و ظاهراً علیمرادی یکی از دلایل تصمیم برای پایان همکاری با وی را دو شغله بودن او و غیرقانونی بودن این موضوع عنوان کرده است. اتفاقا بحث حضور طاهری در کشتی به نظر می‌رسد دستمایه اصلی برای این ستاد است که علیمرادی با چنین واکنش تندی آن را مطرح کرده است.

او می‌گوید: «ریاست کمیته پزشکی آن هم در فدراسیونی مانند کشتی به لحاظ در ارتباط بودن با موضوع دوپینگ از حساسیت بالایی برخوردار است. در این شرایط حضور علی طاهری به عنوان سخنگو در نادو غیرقانونی است، چراکه امکان دارد در شفافیت ماموریت‌ها و وظایف تاثیر منفی داشته باشد.» از اظهارات دبیر کل ستاد مبارزه با دوپینگ می‌توان چنین برداشت کرد که مسئول شدن طاهری در فدراسیون کشتی و نمونه‌های دوپینگی که وی بدون هماهنگی با علیمرادی آنها را گرفته است عملا علامت سئوال بزرگی است که فضای موجود را رقم زده است.

 این درحالی است که در ارتباط با کنترل دوپینگ پیشکسوتان وزنه‌برداری، طاهری مستقیما آنها را انجام داده و هزینه‌ 6250 یورویی آن هنوز هم ابهاماتی وجود دارد. در این میان خبرگزاری مهر هم دیروز به سراغ علیمرادی رفته و از وی در ارتباط با غیرقانونی بودن حضور طاهری در ستاد ملی مبارزه با دوپینگ و اینکه چرا پس از گذشت  نزدیک به 5 سال برای شما این امر خلاف محرز شده است چنین پاسخ می‌دهد: «من از ابتدا مخالف این موضوع بودم. حتی پیش از بازی‌های آسیایی دوحه قطر هم حضور همزمان طاهری در فدراسیون کشتی و ستاد ملی مبارزه با دوپینگ و ایرادهای وارده بر این موضوع را به رئیس فدراسیون کشتی متذکر شدم اما متاسفانه اهمیتی داده نشد. نباید اعضای ستاد در هیچ فدراسیون یا نهاد ورزشی دیگری سمت داشته باشند. بنابراین حضور طاهری در ستاد غیرقانونی است. قانون اجازه ادامه کار با این شرایط را نمی‌دهد.

بررسی نشدن پرونده مربوط به تقلب و امتناع کشتی‌گیران فرنگی‌کار در جریان پروسه نمونه‌گیری مسابقات شیراز هم مربوط به دو شغله بودن طاهری و فعالیت همزمان وی در نادو و فدراسیون کشتی است.» علیمرادی با بیان اینکه هیچ گزارشی در این زمینه به دستمان نرسیده است خاطرنشان می‌کند: «نادیده گرفتن تخلفات ورزشکاران در ستاد ملی مبارزه با دوپینگ امری محال است. ما فقط به تخلفاتی رسیدگی می‌کنیم که از آنها گزارش مکتوب داشته باشیم، درحالی‌که در مورد مسابقات شیراز هیچ گزارشی دریافت نکرده‌ایم.»
اما به نظر می‌رسد که تقاضای پایان ماموریت سخنگوی ستاد ملی مبارزه با دوپینگ نتیجه یک اختلاف قدیمی میان علیمرادی و طاهری است که طی روزهای اخیر و به دنبال مطرح شدن بخشودگی زودهنگام و غیرقانونی حجت سفری هندبالیست دوپینگی تیم سپاهان اصفهان به اوج خود رسیده است.

این درحالی است که نمی‌توان نقش ستاد ملی مبارزه با دوپینگ را در این زمینه کاملا رد کرد. علیمرادی در این ارتباط می‌گوید: «در یک مقطع زمانی اقدام به بخشش و کاهش دوران محرومیت حجت سفری کردیم. در همان زمان وی یک بازی در مسابقات باشگاهی انجام داد، اما به خاطر اعتراض مسئولان فدراسیون و در جهت هماهنگی با آنها خیلی سریع نامه بخشش را معلق کردیم. ضمن اینکه محرومیت این بازیکن 18 آبان‌ماه جاری تمام شده بود.»

کیومرث هاشمی: ماموران وادا نیاز به هماهنگی ندارند

در پی سفر ناگهانی ماموران وادا به ایران و گرفتن نمونه آزمایش دوپینگ از احسان حدادی در منزل وی، کیومرث هاشمی رئیس ستاد ملی مبارزه با دوپینگ (نادو) درخصوص مباحث مطرح شده پیرامون هماهنگی حضور ماموران آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ (وادا) در تهران و حضور سرزده در اردوهای تیم‌های ملی برای انجام تست دوپینگ گفت: «برای حضور ماموران وادا هیچ‌گونه هماهنگی با نادو نیاز نیست. اگر هم بحثی در این خصوص مطرح شده است در حد توصیه بوده و این دلیلی بر این نیست که آنها نمی‌توانند سرزده حضور پیدا کنند.

وادا رشته و ورزشکار مورد نظر خود را انتخاب می‌کند و هیچ‌گونه امر و نهی‌ای نمی‌توان به آنها داشت.» وی با بیان اینکه ورزشکاران و فدراسیون‌ها در صورت رویت مدارک ماموران وادا باید همکاری لازم را انجام دهند، گفت: «در سفر اخیر ماموران وادا این اقدام انجام شده و مشکلی وجود نداشته است.»

کد خبر 68038

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز