همشهری‌آنلاین: انگلیس ممنوعیت صادرات فن‌آوری هسته‌ای حساس این کشور را به هند برای استفاده در طرح‌های غیرنظامی لغو کرد

به گزارش واحد مرکزی خبر، بیل رامل، وزیر مشاور در امور خارجی انگلیس با اشاره به فهرست توافق شده این فن‌آوری‌های حساس گفت، انگلیس از سال 2002 از صدور مجوز صادرات اینگونه اقلام به هند خودداری کرده است.

رامل افزود این سیاست تغییر کرده است. اگر مقصد این فن‌آوری‌ها تاسیسات هسته‌ای غیر نظامی تحت نظارت سازمان ملل متحد در هند باشد ما درخواست‌های صدور مجوز این اقلام را مورد به مورد بررسی می‌کنیم.

وی افزود، این ممنوعیت برای اقلامی که مقصد آنها چرخه سوخت هسته‌ای بدون نظارت یا فعالیتهای انفجاری هسته‌ای باشد یا اینکه انتقال انها به هند خطری جدی را در پی داشته باشد، همچنان پابرجاست.

لغو ممنوعیت صادرات فن‌آوری های هسته‌ای حساس به هند پس از آن اعمال شد که گروه عرضه کنندگان هسته‌ای در نشست ششم سپتامبر (16 شهریور) خود در وین از ممنوعیت تجارت هسته‌ای با هند چشم پوشی کردند. [استثناهای قانون هسته‌ای]

خبرگزاری فرانسه از لندن اعلام کرد، از آنجا که هند معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای (ان پی تی) را امضا نکرده و به صورت محرمانه بمب اتمی تولید کرده و در سال 1974 اولین ازمایش هسته‌ای خود را انجام داده است، این ممنوعیت علیه این کشور برای 34 سال کاربرد دارد.

اما امریکا با اعمال فشار برای چشم پوشی ویژه درخصوص هند اعلام کرد، این توافقنامه به دهلی نو امکان تامین نیازهای انرژی اش را می دهد. [هند و آمریکا معاهده همکاری‌های هسته‌‌ای امضا کردند]

این توافق همچنین به آمریکا امکان دسترسی به بازار هسته‌ای پر سود هند را می‌دهد که ارزش آن طی 15 سال 100 میلیارد یورو برآورد شده است.

کد خبر 68031

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز