مجموع نظرات: ۲۷
جمعه ۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۳
۰ نفر

فنلاند شبکه‌ای از پناهگاه‌های پیشرفته هسته‌ای در اختیار دارد که تقریباً می‌تواند تمامی جمعیت خود را هنگام وقوع جنگ هسته‌ای تحت حفاظت قرار دهد.

شهر آخرالزمانی در فنلاند

به گزارش همشهری آنلاین، فنلاند بیش از ۵۰۰ پناهگاه زیرزمینی در داخل صخره‌های هلسینکی پایتخت حفر کرده است که ۹۰۰ هزار نفر را پناه می‌دهند. شبکه پناهگاه‌ها بخشی از نقشه دفاعی فراگیر فنلاند محسوب می‌شود، کشوری  که با ۲۴۰ هزار نظامی بزرگ‌ترین ذخایر توپخانه‌ای اروپا را در اختیار دارد.

این کشور همچنین به اطلاعات نظامی مورد اعتمادی تکیه دارد که امیدوار است از طریق آن بتواند ۷۲ ساعت پیش از هر نوع تهاجم خصمانه از وقوع آن مطلع شود و به شهروندان خود هشدارهای لازم را بدهد.

به نقل از رسانه‌های انگلیسی، رئیس مرکز ارتباطات اداره نجات شهر هلسینکی هم در این باره گفت: ما به عنوان یک کشور بی‌طرف همواره نیازمند حفاظت از خویش هستیم و این کار را هم انجام می‌دهیم.

او افزود: در صورت وقوع تهاجم هسته‌ای، آژیرهای خطر چهل‌گانه که در اطراف هلسینکی تعبیه شده‌اند به صدا درخواهند آمد تا شهروندان این شهر به همراه ده‌ها هزار گردشگر و مسافر، خود را به این پناهگاه‌ها برسانند.

این پناهگاه‌های زیرزمینی با تمامی ظرفیت خود فعالیت می‌کنند و نه تنها مکانی امن برای شهروندان فراهم می‌آورند، بلکه تلاش شده است برخی از جوانب زندگی طبیعی را برای کسانی که مجبور به پناه بردن به این اماکن می‌شوند نیز تدارک ببینند.

در این پناهگاه‌ها، کافه‌، زمین‌ ورزش (زمین فوتبال و اسکیت)، پارکینگ‌ و هزاران تختواب و پتو تعبیه شده است.

اولین پناهگاه از این دست در دهه ۶۰ میلادی ساخته شده و دولت‌های بعدی نیز اقدام به حفاری ۹ میلیون متر مکعب در سنگ‌هایی کرده‌اند که قدمت آنها به بیش از ۱.۸ میلیارد سال پیش برمی‌گردد و تا عمق ۲۰ متری عمق آن پیش رفته‌اند.

این طرح باعث ایجاد سازه حفاری‌شده در زیر فنلاند به مساحت گنجایش ۵۰ هزار اتوبوس دوطبقه شده است.

این پناهگاه‌ها با درهای فولادی بسیار ضخیمی مسدود می‌شوند که قابلیت مقاومت در برای موج هسته‌ای را دارند و چند در دیگر نیز غارهای موجود در زیر زمین را در مقابل تشعشعات هسته‌ای و مواد شیمیایی محافظت می‌کنند.

مسئولان می‌گویند: این مراکز شرح وظایف خاصی برای اشخاصی که باید به مدت دو هفته یا بیشتر در زیر زمین باقی بمانند تدوین کرده‌اند که بخش اداری، پزشکان، پرستاران، مسئولان نگهداری کودکان در زمان فعالیت والدین و... در آنها فعالیت می‌کنند؛ در واقع مردم از مهارت‌هایی که روی زمین آموخته‌اند در زمان حضور در زیر زمین استفاده خواهند کرد.

علاوه بر صدها پناهگاه ایجادشده، ۲۵ ایستگاه مترو در هلسینکی هم می‌تواند به مدت چند هفته مستمر از افراد میزبانی کنند.

تصاویری دلهره‌آور از یک شهر آخرالزمانی واقعی

تصاویری دلهره‌آور از یک شهر آخرالزمانی واقعی

تصاویری دلهره‌آور از یک شهر آخرالزمانی واقعی

تصاویری دلهره‌آور از یک شهر آخرالزمانی واقعی

تصاویری دلهره‌آور از یک شهر آخرالزمانی واقعی

تصاویری دلهره‌آور از یک شهر آخرالزمانی واقعی

در دستورالعمل‌های رسمی آمده است: هر فردی که در فنلاند زندگی می‌کند از جمله مسافران هتل‌ها جایی در این پناهگاه‌ها خواهند داشت.

در عین حال قواعدی هم برای زندگی در زیر زمین وجود دارد که باید از سوی مراجعان رعایت شود، از آن جمله باید به ممنوعیت استفاده از مشروبات الکلی، مواد مخدر، همراه داشتن سلاح و نیز هر چیزی که بوی بدی در پناهگاه متصاعد کند، اشاره کرد.

پیتری باروانین رئیس اداره آتش‌نشانی هلسینکی هم در این باره می‌گوید: تمایل فنلاند برای پیوستن به ناتو نگرانی‌هایی برای مردم این کشور به وجود آورده است، مردم به مدت چند دهه است که توجهی به این پناهگاه‌ها نداشته‌اند و از آن به عنوان انبار استفاده می‌کنند، اما جنگ اوکراین باعث شد آنها به فکر آماده‌سازی خود و خانواده‌شان بیفتند.

منبع: اعتمادآنلاین

کد خبر 679210

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 4
  • نظرات غیرقابل انتشار: 8
  • IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۶
    47 18
    تنها کشوری که چشماش رو سابقه روسیه بسته ما هستیم
    • رحیم IR ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۶
      34 20
      ببخشید که تو سابقه ی کشورها تا الان فقط آمریکا دوبار از بمب اتم استفاده کرده و هیچ کشوری تا به حال بجز آمریکا از بمب اتم استفاده نکرده
    • ما ملت امام حسینیم. IR ۱۶:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۶
      20 9
      فکر میکنی ،پاش بیفته طومارش مثل اسراییل به هم پیچیده است.
  • IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۶
    30 7
    بسیار خوب..واقعیت این است در دنیای امروزی جنگ اتمی برنده ای ندارد..و کشور متخاصم خودش موردهجوم صدها موشک اتمی از نقاط مختلف کره زمین قرار خواهد گرفت..
  • فندق RU ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۶
    25 22
    بشنو و باور نکن !!
    • IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۶
      21 5
      عاقبتمون همینه. می‌افتیم وسط فیلمای آخر زمانی
    • جلبک دیونه . IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۶
      15 6
      ایول فندق.
  • ناشناس IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۶
    22 4
    خوش بحال مردم فنلاند
  • IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۶
    19 10
    این تصاویر کجاش دلهره آوره ؟ حمله روسیه به اوکراین و تصاویرش بیشتر آدم را می ترساند تا این تصاویر از مکان های تمیز و پر آب و کاملا ایمن /
    • IR ۲۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۶
      4 5
      کاملا ایمن از کجا آوردید نکنه از تدوین کننده های ایزو بیشتر اطلاع دارید
  • IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۶
    3 3
    چی بگم والا
    • طهمورث IR ۰۳:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
      6 1
      خواهشن قضیه رو جنایی نکن پروفسور. کاملا ایمنه. کشوری که این همه هزینه کرده واسه جونه مردمش.واقعا کار با ارزشیه .جناب تدوین گر ایزو شما تست کردین امنیتشو؟!مطمئن باش ای سازه با این عظمت داره امنیت و رفاهشو به چشمات تزریق میکنه جهان سومی چشماتو باز کن.
  • IR ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۶
    14 3
    اوکراین نابود شده دیگر اوکراین نیست نصف ان را روسیه گرفته بقیش بدرد نمی خورد
  • IR ۱۶:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۶
    8 14
    عجب از ترس موش فرار می کنند توی سوراخ موش.
  • جواد IR ۲۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۶
    14 4
    خدارا شکر ما با روسیه هم مرز نیستیم