سفیر انگلیس در تهران در پی حادثه متروپل در آبادان در توئیتی از طرف مردم این کشور به مردم آبادان و آسیب دیدگان این حادثه تسلیت گفت که واکنش کاربران ایرانی را به همراه داشت.

انگلیس و ایران

به گزارش همشهری آنلاین، پس از حادثه تلخ فروریختن ساختمان متروپل در شهر آبادان، «سایمون شرکلیف» سفیر انگلیس در تهران در توئیتی نوشت: از طرف مردم انگلیس به مردم آبادان، به ویژه آسیب دیدگان حادثه ساختمان متروپل، صمیمانه تسلیت عرض می‌کنم.

سفیر ملکه انگلیس دلسوز آبادان و سقوط متروپل شد! | واکنش کاربران ایرانی

این توئیت سفیر انگلیس با واکنش کاربران در توئیتر مواجه شد. عده‌ای به جنایات انگلیس علیه مردم ایران اشاره کردند و بعضی هم خواستار توقف تحریم‌ها علیه مردم ایران شدند. برخی هم به تجهیز صدام در دوران جنگ هشت ساله پرداختند.

کاربری در این زمینه می‌نویسد: «ممنون از تسلیت‌تان. نمی‌خواهم تاریخ جنایات انگلیس علیه مردم ایران را یادآوری کنم. برای آینده می‌گویم اگر در همدردی با مردم ایران صداقت دارید، از تحریم مردم ایران دست بردارید. همین.»

کاربر دیگری هم می‌افزاید: «بابت اشغال، قحطی و نسل‌کشی ده‌ میلیون نفری در ایران چی؟ نزدیک به نیمی از هموطنان ما توسط شما کشته شدن!»

«تسلیت‌تان نه قابل قبول است، نه قابل باور.»، «دلسوزی روباه برای غم یک شیر... مکری‌است که در آن همه اسرار عیان است.» «۱- به وسیله ایجاد قحطی و تحریم غذایی توسط انگلستان در سال‌های ۱۲۹۶ تا ۱۲۹۸ بیش از ۲۵درصد و تا ۴۰ درصد جمعیت ایران قتل عام شدند ۲- بمباران آبادان در سوم شهریور ۱۳۲۰ توسط نیروی انگلستان و غارت کردن شهر آبادان ۳- غارت نفت ایران به مدت ۶۰ سال با بازپرداخت تنها ۱۶ درصد از سود سالیانه.» از دیگر واکنش‌ها به این توئیت سفیر انگلیس است.

کاربر دیگری هم می‌نویسد: «ما را حاجتی به دعای شیطان نیست، نه می‌بخشیم و نه فراموش می‌کنیم.»

کاربری هم می‌افزاید: «به خاطر کشته‌های قحطی صد سال پیش و باسیل وبایی که ریختید تو چاه آب و جمعیت کثیری از ایرانیان رو کشتید چی؟ شما وحشیای خونخوار لازم نکرده تسلیت بگید. خودتون عامل بسیاری از کشتارها هستید.»

 شخص دیگری در واکنش به این توئیت می‌نویسد: «بهتره اول بابت نسل کشی ۱۰ میلیون ایرانی توسط انگلیس عذرخواهی کنید.»

کاربر دیگری هم خاطرنشان کرده است: «تاریخ ما پر از خیانت‌ها و خنجر زدن‌های شماست. باور نمی‌کنم تسلیت گفتن تون صمیمانه باشه، الان دقیقا دارم این صفحه از کتاب رو که مربوط به شماست، می‌خونم.»

و اما کاربر دیگری در توئیتر می‌نویسد: «خیلی جالب شد که سفیر اَنگلِ‌ستان که دست شیطان را از پشت بسته و روباه در مکتبش درس کلاهبرداری و عوامفریبی می‌آموزد ودر یک جنگ غرب وحشی با غرب وحشی (جنگ اول جهانی) نیمی از جمعیت کشور ما را کشتند به ما تسلیت می‌گوید ...گربه شد عابد و زاهد و مسلمانا»

کاربر دیگری هم به حمایت‌های انگلیس از صدام در دوران جنگ هشت ساله اشاره و عنوان کرده است: «آبادانی‌های کشته شده با بمب‌های انگلیسی در جنگ ایران و عراق ده‌ها برابر کشته‌های ریزش این ساختمان است. شما باید بابت کمک به صدام و ارتکاب چنین جنایتی عذرخواهی کنید و شرمنده باشید.» و فرد دیگری هم افزود: «اون موقع که بمب می‌دادید صدام می‌ریخت رو سر مردم آبادان هم تسلیت میگفتی؟؟؟»

کاربر دیگری هم نوشته است: «از طرف مردم آبادان به استعمارگران انگلیسی خاطرات جنایت شما در حق مردم آبادان را فراموش نمی‌کنیم. به کتاب، کار کار انگلیسی‌ها است، نوشته جک استراو، وزیر خارجه قبلی‌تان مراجعه کنید.»

شخص دیگری هم در حساب کاربری خود در توئیتر می‌افزاید: «صدها سال جنایت و خباثت در حق مردم ایران، انگلیس را به "روباه پیر" در میان افکار عمومی تبدیل کرده! علی‌الحساب تحریم‌ها را بردارید، همدردی توییتری پیش‌کش...»ک

سفیر ملکه انگلیس دلسوز آبادان و سقوط متروپل شد! | واکنش کاربران ایرانی

علاوه بر این موارد باید به حضور انگلیسی‌ها در آبادان و احداث پالایشگاه این شهر اشاره کرد. در همین خصوص نیز «خسرو معتضد» تاریخ‌نگار در گفت‌وگویی با خبرگزاری شانا به احداث پالایشگاه آبادان اشاره کرده و می‌گوید: خبرنگار یک روزنامه آلمانی وقتی در آن دوران به ایران مسافرت می‌کند، درباره مشاهداتش از جنوب کشور نوشته است: «وقتی به اهواز رفتم، وضعیت بهداشتی خوبی نداشت و مسافرخانه‌ها پر از شپش بود»؛ بازهم باید بگویم که متاسفانه حتی ما یک هتل در آن زمان نداشتیم مثلا وقتی ملکه مصر به ایران سفر کرد به باشگاه راه آهن رفت و شب را در آنجا گذراند، همراهان او نیز تا صبح در واگن‌های قطار لرزیدند. پس از راه اندازی خدمات رفاهی در آبادان، استفاده از باشگاه‌های آبادان هم تنها به افراد مهم اختصاص داشت و اگر کسی غیر از انگلیسی‌ها می‌خواست از امکانات استفاده کند باید یا نامه داشت و یا آدم مهمی بود. اینها مشاهدات همین خبرنگار آلمانی است. او اضافه می‌کند: «زمانی که به مهمانسراهای آبادان می‌رفتی، سوپ عالی و غذاهای خوشمزه، رادیو، زمین بازی و صفحه گرامافون در اختیارت قرار می گرفت؛ روزنامه های یک هفته پیش لندن با کشتی به آنجا می آمد و پذیرایی عالی بود و ...». نفت ایران ثروتی عظیم بود و انگلیسی‌ها باور نمی‌کردند که شاهان قاجار اینقدر ساده لوحانه این ثروت عظیم را در اختیار آنها قرار داده باشند؛ اما عاقبت وقتی ملت ایران بیدار شد و کارشناسان انگلیسی را بیرون کرد، انگلیسی‌ها مستاصل و درمانده شده بودند و برخی از آنها پس از ملی شدن نفت با اشک از کشور خارج شدند.نفت ارزان و ناتمام ایران انگلیسی ها را حیرت زده  و رجال ایران را فاسد می‌کرد...

وی می‌افزاید: انگلیسی‌ها در آبادان ٥٠ باشگاه رفاهی و ورزشی از جمله باشگاه های دوچرخه سواری، گلف، قایقرانی و ... ایجاد کردند. اما آنها ایرانی‌ها را به حساب نمی‌آوردند و حتی به پزشکان ایرانی که با بورس شرکت نفت ادامه تحصیل می دادند، اجازه استفاده از این امکانات را نمی دادند که یکی از دلایل ملی شدن صنعت نفت در سال های بعدی، همین گزارش پزشکان ایرانی از تبعیض ها به مقامات بالاتر بوده است. 

کاربر دیگری هم در توئیتر در واکنش به توئیت سفیر انگلیس می‌نویسد: «کاش یک‌بار از طرف ملکه انگلیس، بابت جنایاتی که ارتش‌تان طی قرن‌ها در مناطق جنوبی ایران خصوصا خرمشهر و آبادان مرتکب شد، عذرخواهی می‌کردی.»

شخص دیگری هم این‌گونه نوشته است: «سفیر بریتانیای صغیر! ملت ایران را حتی در زمینه غذا و دارو تحریم کردید و زیر همه تعهدات برجامی زدید. این جنایت را علاوه کنید به حمایت از گروه‌های تروریستی، رژیم متجاوز صدام، اشغال ایران و کاشتن حاکمان منفور پهلوی برای ۵۷ سال، و همه قراردادهای استعماری!»

کد خبر 678940
منبع: فارس

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 49
  • نظرات در صف انتشار: 8
  • نظرات غیرقابل انتشار: 30
  • IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
    62 75
    «ما را حاجتی به دعای شیطان نیست، نه می‌بخشیم و نه فراموش می‌کنیم.»
    • یه آدم عادی IR ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
      28 13
      مرگ نصف جمعیت ایران بر اثر قحطی ساخت انگلستان فراموش شدنی نیست
    • احمد IR ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
      21 1
      درود بر انسانیت
    • حسین IR ۱۹:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
      21 4
      وقتی خدا میبخشد من عددی نیستم که ببخشم
    • محمد IR ۱۹:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
      33 6
      اين يك رسم و رسوم معمول و ديپلماتيك در تمام دنيا است كه وقتي در كشوري يك اتفاق ناگوار رخ ميده مقامات و مسئولان كشورهاي ديگر به كشور حادثه ديده پيام تسليت و دلداري مي فرستن و اصلأ هيچ ربطي به اختلافات و درگيريهاي سياسي دو كشور نداره دقيقأ كاري كه مقامات جمهوري اسلامي به دفعات اين كار انجام دادن
  • فاطمه نظام دوست IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
    97 24
    بی احترامی درجواب تسلیت که یک کارمحترمانه است بسیار ناشایست است . ادب بیاموزیم از پیامبری که به عیادت زن خاکستر ریز می رفت، اگر مسلمانیم...
    • IR ۱۹:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
      14 23
      باید دید دشمنی که همین الان بیماران پروانه ای ما را تحریم کرده و سبب مرگ سختشان است و شادی می کند ایا تسلیتش مودبانه و واقعی هست یا دنبال چیز دیگری هست
    • آرمان IR ۱۹:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
      14 19
      تسلیت واقعی آره ولی نه تسلیت ریاکارانه .نمیشه خنجر بزاری روی گلوی کسی و در عین حال در همون حالت ناز و نوازش هم کنی . آیا این منطقی هست؟
  • ایرانی IR ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
    37 45
    ممنون ولی ای کاش از کشتار هزاران نه میلیونها ایرانی در جنگ جهانی عذر خواهی میکردی که ان قحطی جمعیت ایران رو نابود کرد . چقدر شما گرگ صفت هستید
  • IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
    33 45
    انگلیس روباه پیر میباشد راست می گوید تحریم های را بردارد
  • نوروزی IR ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
    35 19
    ایول به مردم
    • محمود IR ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
      14 8
      سلام.از قدیم گفتن رقصیدن کور بدون حیله نیست
  • ساسان IR ۱۶:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
    27 45
    از کی تا حالا روباه پیر دلسوز شده.
  • هوادار IR ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
    70 26
    اگه واقعیت رو ببینیم ،عراق که عامل اصلی جنگ بود ،شد برادر ،حالا اینکه رسول خدا میفرماید با دوستان مروت با دشمنان مدارا ،پس اینقدر مته به خشخاش نزنیم ،،
    • آرمان IR ۱۹:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
      25 18
      حالت خوبه هم وطن. واقعا فکر می کنی الان واقعیت رو می بینی ؟عقلت رو کمی به کار بنداز. عراق عامل اصلی کدوم جنگ بود؟ صدام عامل اصلی جنگ بود و نه عراق . صدام هم به مردم عراق ظلم کرد و هم به مردم ایران وگرنه عراق که در طول تاریخ همیشه بخشی از قلمرو ایران بوده . هم قبل اسلام که کلا پایتخت حکومت ساسانی شهر مدائن در نزدیکی بغداد بوده. و هم بعد اسلام در دوره هایی که در ایران حکومت مقتدری بوده مناطق شیعه نشین قلمرو ایران بودهو همیشه طر عراق با عثمانی‌ها اختلاف داشتیم. اونایی که امروز در عراق حاکمند اکثرشون در کنار ما و در غالب سپاه بدر و حزب الدعوه و گروه های دیگه علیه صدام می جنگیدند .حزب بعث و صدام حسین بود که هم با ما و هم با مردم عراق و حتی با کردهای عراق هم جنگید. امروز بقایای حزب بعث به داعش پیوستند.
  • IR ۱۶:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
    75 20
    اگه انگلیس‌رو دارید با گذشتش مقایسه میکنید روسیه هم با قبلش مقایسه کنید هه ... از طرف‌خودم این تسلیت رو پذیرا هستم
    • IR ۲۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
      24 6
      احسنت
  • محمد جهان آرا IR ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
    20 53
    ای کاش مینداختند بیرون این انگل لیس رو و این سفارت جاسوس خانه رو درش رو تخته میکردند
  • مریم IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
    22 52
    آب که سربالا بره؛ قورباغه ابو عطا میخونه. سفیر انگلیس بهتره دلش واسه خودشو و ملت ارازل اوباشش بسوزه که یه ذره فرهنگ ندارن.
  • TR ۱۷:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
    35 39
    روباه مکار، روحت شاد رییس علی دلواری
  • منصور IR ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
    27 7
    روسیه در زمانهای قبل بیشترین بدبختی ها را برای این کشور رقم زد و تا باحال از عاملان عقب افتادگی این مملکت است چرا فراموش شده.
  • کیش IR ۱۷:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
    26 10
    دوست عزیز یک سفیر ابراز همدردی کرده وبس چرا میخواهیم مشکلات مون رو گردن دیگران بیاندازیم در ثانی اگر بخواهیم ... در ضمن یادمان باشد که همین کشور دوست وبرادر امروز عراق سالها پیش چه بر سر مردم ایران واقتصاد ایران اورد چه زنان ودخترانی که از مناطق مرزی خوزستان با خود غنیمت بردن حالا امروز دارن پول وگاز وبرق واب ایران رو میبرن وزمان حساب وکتاب میگن ما با کشورهای عربی کار میکنیم ... بیاییم هر چه در سینه دارید بر سر کشورهایی که مثل موریانه دارن سرمایه ایران رو میخورند فریاد بزنیم یقین داشته باشیم که کشورهای اروپایی نیازی به ما ندارن انچنان که دارن در اسایش زندگی میکنن
  • IR ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
    9 17
    مگه انگلیس مسلمانه که ابروشو نبریم واقعا دلتون برای کشته شدن نصف مردم ایران توسط انگل ستان در قحطی صدسال پیش نمیسوزه که تسلیتشو میپذیری
  • محمود IR ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
    4 17
    سلام...ازطرف سفارت انگلیس به مردم آبادان تسلیت عرض می کنم البته مردم آبادان فراموش کنند که انگلیس به همراه صدام هشت سال آبادان و خوزستان را به آتش کشید
  • IR ۱۷:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
    6 13
    ازخبیثی وکثیفی وجنایتکار آنی مثل دولت خبیث انگلیس وامریکا واسراییل جز حیله وحقه انتظاری نیست ا!! اما ای کاش مسولان هم با خانواده قربانیان ومردم آبادان ابراز همدردی وتسلیتی اعلام میکردند تا دهان گشاد این خبیثان را می‌بستند...‌‌‌نه سکوت ونظاره گر!!!
  • حدیثه IR ۱۷:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
    7 6
    ای کاش در عمل هم دوستی خودتون را ثابت کنید
  • IR ۱۷:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
    7 4
    برای دانش اموزان امریکایی هم توئیت زدی وهم دردی کردی اونا که بچه بودن؟!
  • Hossein IR ۱۸:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
    14 8
    بهرحال ابراز همدردی کرده و نباید بهش توهین بشه...
  • IR ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
    6 11
    از انگلیس و آمریکا شیطان تر هم داریم!
  • عسکری IR ۱۸:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
    4 8
    فقط روباه پیر
  • جعفر هلالی IR ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
    12 4
    دست هر کس که احترام میزاره و تسلیت و همدردی میکنه درد نکنه هر کس
  • سالار IR ۱۸:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
    5 11
    روباه مکار کی دلش به حال ملت ایران سوخته جز فتنه انگیز ماموریت دیگری در ایران ندارند.
  • IR ۱۹:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
    6 9
    وقاحت وجنایات انگلیس در هیچ کجای جهان پوشیده نیست کسانیکه برای پوندی ادم میکشند واز جنایتکار ترین ابنا بشرند دلسوزیشون هم خالت مزورانه ودروغ داره سفارت ایران در انگلیس را به اتش کشیدن اون موقع باید دل میسوزوندن این برای فریب است
  • ابراهیم IR ۱۹:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
    8 9
    شما جیب ما رو نزن ،،تسلیت ت پیشکش ،نخواستیم
  • سید IR ۱۹:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
    5 3
    قبلا نسل کشی بود اکنون ملت کشی. میلیونها ایرانی بخاطر مشکلات اقتصادی بر اثر سکته های مغزی و قلبی جان دادند. هزاران نفر در تصادفات. هزاران زوج مطلقه شدند. هزاران نفر اواره کشورهای دیگر... تاریخ همیشه ماندگار است.
  • عبدالله IR ۱۹:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
    9 3
    هر کی تسلیت گفت بگه هر کی باشه متاسفم برااونایی که مسئول این کاروفراری دادن
  • علی IR ۱۹:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
    9 4
    در جواب انگلیسی ها اینقدر با حرارت پیام ندهید چون منتهی بی سیاستی است و طرف مقابل را خوشحال میکنید، گذشته ها گذشته از حالا باید مثل خودشان با سیاست برخورد کرد.
  • مجید کوشانفر IR ۲۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
    14 7
    ممنون از سفیر بریتانیا
  • رس IR ۲۰:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
    14 4
    تسلیت ملت انگلستان قابل قبوله ولی تسلیت دولتشون خیر . البته همون عراق الان برادر شد و روسیه متجاوز الان شده طرفدار ایران و خلاصه همه چیز عوض شده .... یا شایدم نشده . مردم خوزستان تسلیت
  • علی IR ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
    6 11
    انگلیس روباه مکار پست فطرتا ،نیازی به دلسوزی شما نداریم ،آبادانم تسلیت😭
  • IR ۲۱:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
    17 3
    شما که انقدر جنایت های انگلیسی یادتونه پس جنایت های روسیه هم یادتون هست دیگه هااااا😒😒😒😒
  • IR ۲۲:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
    6 12
    انگلیسی ها تمام این جنایت ها رو با تمام کشورها انجام دادند و حتی خیلی بدتر !
  • حاجی IR ۲۲:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
    10 9
    ایرانیها دردنیا ازنظر اداب معاشرت واحترام کم نظیرهستند ولی احترام به دشمن اشکارونهان که سالیان دراز به طرق مختلف به ماضربه زده چه پاسخی چه احترامی؟ که خدامیداند پشت همین تسلیت هزارکید ونیرنگ است دلسوزی شیطان وروباه؟؟؟ برای ملت ایران که خارچشم صهیونیستها هستند
  • ناشناس IR ۲۳:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
    14 5
    ایشون کارمحترمانه ای انجام داده
  • ....درحال نوشتن.... IR ۲۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
    3 11
    ببینید چندتا سوال داشتم لطفا جواب بدید .چرچیل کیست ؟ایا در دوران استعمارگری انگلیس علیه ایران چندصدنفر ایرانی رو برده کار گرفتن امارشو رو دارید ؟ایا انگلیس تا به الان براز ایران وایرانی صاحب منفعت بوده یا فقط جز بدبختی وفلاکت کاری برای ملت ایران انجام داده؟مگه تحریمهای ایران رو مجلس عوام انگلیس دامن نمیزنه؟مگه انگلیس حامی برجامی امریکا نیست ؟ یک نمونه بارز مگه شبگه های بیگانه علیه ایران در انگلیس نیست؟ مگه هدایت شبگه های ترور رو انگلیس وامریکا هدیت نمیکنه؟
  • IR ۰۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۵
    5 5
    انگلیس حروم زاده
  • IR ۰۴:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۵
    3 4
    واقعا روباه کثیف برازنده ات است لطفا دهانت را ببند
  • IR ۰۶:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۵
    2 4
    این بابا همونی نیست که خودشو خیس کرد.چه ربطی فقط به مردم آبادان داره که اسم آبادان رو آورده ، ایران الان آبادان.
  • محمد IR ۰۷:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۵
    5 4
    راستش رو بگو چی میخوای؟ ادای آدم دلسوزها رو در نیار