همشهری آنلاین: روسیه و ونزوئلا توافقنامه‌ای را جهت تاسیس بانک مشترک توسعه با سرمایه‌ای 4 میلیون دلاری به امضا رساندند.

به گزارش ریا نووستی، با حضور هوگو چاوز رئیس جمهور ونزوئلا و ایگور سچین معاون نخست وزیر روسیه همچنین قرار دادی بر مبنای افزایش سرمایه گذاری و بالا بردن ضریب امنیت در سرمایه گذاری میان دو کشور روسیه و ونزوئلا امضا شد.

بانک گار پروم شاخه بانکی شرکت گاز پروم از طرف دولت روسیه در بانک مشترک توسعه سرمایه گذاری خواهد کرد. شرکت گاز پروم همچنین از روز جمعه 7 نوامبرحفاری در آب‌های ونزوئلا برای استخراج گاز را آغاز کرده است.

از جمله دیگر طرح‌های مورد موافقت دو طرف تاسیس یک کارخانه آلومینیوم از سوی روسیه در ونزوئلا و همکاری در زمینه صنعت خودرو میان دو کشور است.

کنستانتین ویشکوفسکی رئیس روابط بین‌الملل وزارت دارائی روسیه در سخنانی گفت: بانک گاز پروم هزینه اجرای پروژه‌ها در ونزوئلا و روسیه را تامین خواهد کرد.به گفته این مقام مسوءل در وزارت دارایی روسیه این بانک می‌تواند در پرداخت بهای نفت نیز مشارکت داشته باشد.

ویشکوفسکی در ادامه اظهاراتش افزود: با توجه به اینکه جهان اکنون گرفتار بحران مالی است، زمان برای آغاز فعالیت بانک مشترک توسعه مناسب به نظر می‌رسد.

بر مبنای توافق انجام گرفته در زمینه تاسیس بانک مشترک توسعه روسیه و ونزوئلا، هر دو کشور به میزان 50 درصد در این طرح سهیم هستند.

الکساندر لیوشیتس رئیس شرکت بین‌‌المللی توسعه آلومینیوم نیز در زمینه تاسیس یک کارخانه الومینویم مشترک با ونزوئلا گفت:ر زمینه تهیه سرمایه این طرح دغدغه‌ای وجود ندارد.

سچین معاون نخست وزیر روسیه نیز در مراسم عقد این قرار دادها اعلام کرد که بدون حمایت دولت‌های روسیه و ونزوئلا امضای این توافقنامه‌ها میسر نمی‌شد.

روابط میان دو کشور طی سال‌های اخیر به دلیل فروش تسلیحات روسی به ونزوئلا افزایش یافته است. مخالفت ونزوئلا با تسلط آمریکا بر آمریکای لاتین و بحران اخیر روسیه با غرب بر سر گرجستان و دو ناحیه جدایی طلب این کشور، سبب شده تا زمینه همکاری گسترده نظامی و اقتصادی میان دو کشور پدید آید.

چاوز روابط استراتژیک با روسیه را ستوده است و دیمیتری مدودف رئیس جمهور روسیه نیز به منظور ارتقای سطح روابط میان ونزوئلا و روسیه در ماه جاری به کاراکاس سفر خواهد کرد.

کد خبر 67868

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد‌ جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز