یکی از روحانیون مبارز اهل سنت کردستان به جرم مقابله با ضدانقلاب و طرفداری از انقلاب شبانه توسط ۲۸ نفر عضو گروهک کومله دستگیر می‌شود که پس از هشت روز شکنجه او را به شهادت می‌رسانند.

شهید ملا مصطفی مردوخی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، مردم کردستان در کنار مجاهدت‌های خاموش، مظلومیت‌های خاموش بسیاری داشتند، مردم این دیار به جرم دفاع از انقلاب اسلامی در خانه‌هایشان ترور می‌شدند، در کردستان روحانیون به طرز فجیعی شهید شدند و جنایت‌هایی که گروهک‌ها در حق مردم کردستان انجام دادند هیچوقت از ذهن تاریخ این مردم پاک نمی‌شود.

اگر رهبر معظم انقلاب در سفر سال ۸۸، کردستان را سرزمین مجاهدت‌های خاموش نام‌گذاری کردند به این دلیل است که این مجاهدت‌ها، فداکاری‌ها، ایثارگری‌ها، رشادت‌ها و دلاوری‌هایی که مردم کردستان در دوران دفاع مقدس انجام دادند جایی منعکس نشده است.

کردستان، سرزمین مجاهدت‌های خاموش سرشار از ناگفته‌هایی است که گاه در داخل خاک این سرزمین و گاه خارج از آن، حکایت‌هایی آفریده است که زبان، قلم، تصویر و هر آنچه که نمادی از گویایی باشد، در برابر آن قاصر است.

ملامصطفی مردوخی ۲۵ فروردین ماه ۱۳۳۵ در روستای دزلی سروآباد دیده به جهان گشود، پدرش ملاعبدالکریم مردوخی از روحانیون سرشناس کردستان بود و عمرش را وقف ترویج دین اسلام و خدمت به مردم کرد.

مصطفی تا ۱۰ سالگی نزد پدرش به آموختن قرآن و تعلیمات دینی پرداخت و برای یادگیری صرف، نحو، منطق و تکمیل تحصیلات دینی به شهرهای مریوان، سقز، بانه، مهاباد سفر کرد و مقدمات فقه را نزد ملا شفیع آموخت و گواهی افتاء و تدریس در مذهب امام شافعی را دریافت کرد.

در سن ۱۸ سالگی به خدمت سربازی رفت و در پادگان عجب‌شیر آموزش نظامی دید و بعد از آن به مشهد مقدس اعزام شد. در همان سن و سال با آگهی از ظلم و ستم حکومت شاهنشاهی تنها آرزویش حذف سایه شوم استبداد بر کشورش بود.

حضور در مشهد مقدس و آشناشدن با برخی از روحانیون مبارز او را در مبارزه با ستم و بی‌دینی حکومت شاهنشاهی مصمم‌تر کرد و به همین دلیل از پادگان فرار کرد و به زادگاهش کردستان بازگشت، چون در این مدت شیوه‌های مبارزه با حکومت را نزد علمایی که در مشهد با آنها آشنا شده بود فراگرفت و مردم را از فساد و بی‌دینی کسانی که زمام امور را در دست داشتند آگاه می‌کرد.

مصطفی عکس‌ها و اعلامیه‌های امام(ره) را در منطقه پخش می‌کرد و مردم را با نهضت ایشان آشنا می‌ساخت.

روایت دستگیری، شکنجه، شهادت و سوزاندن جسد یک روحانی اهل سنت

پی‌ریزی گردان پیشمرگان کرد مسلمان

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با هوش و درایتی که داشت افرادی را که به انقلاب اسلامی علاقمند بودند نظام بخشید و گردان پیشمرگان کرد مسلمان را پی‌ریزی و فرماندهی کرد.

حضور ملامصطفی در صف این مجاهدان آنان را به شور هیجان می‌آورد و در مقابله با گروهک‌ها مصمم‌تر کرد.

ملامصطفی برای افشای هویت واقعی و چهره کریه گروهک‌هایی که بازیچه اجنبی بودند تلاش بسیاری کرد، جلوگیری از جذب و فریب جوانان کرد با وعده‌های پوشالی که از سوی گروهک‌های ضدانقلاب در آن زمان داده می‌شد تنها هدف و خواستگاهش بود و در این مسیر تلاش‌های زیادی کرد.

وی فقر را رنج و شکستگی می‌شمرد و از این رو دستگیری و کمک به محرومان و فقرا را در سرلوحه کارهایش قرار می‌داد و آشکارا و پنهان از آنها دلجویی می‌کرد.

شجاعت و دلیری این شهید بزرگوار زبانزد خاص و عام بود همواره در گفتن حق ثابت قدم بود و بی‌آنکه ترسی به دل راه دهد در برابر سخن ظالم با قاطعیت می‌ایستاد و از حق مظلوم دفاع می‌کرد.

مادرش می‌گوید: مصطفی همیشه از من دلجویی می‌کرد و می‌گفت: مادر جان در صورتی که شهید شدم برایم گریه نکن چرا که در راه هدف و معبودم جنگیده و تنها مقصودم رضای اوست.

در هنگام نوازش یتیمان به اندازه‌ای متاثر می‌شد که اشک در چشمانش حلقه می‌بست و همواره در سلام کردن به ایتام پیش‌قدم بود و از آنها در حد توان دلجویی می‌کرد.

پدرش هم در مورد مصطفی چنین بیان کرده است "مصطفی انسانی خودساخته‌ بود و ترس از کسی جز خدا نداشت، متواضع و فروتن بود، الگویش پیامبر اکرم بود، بسیار هوشیار و به نهضت امام خمینی(ره) سخت عشق می‌ورزید و در راه اسلام و انقلاب تا آخرین نفس و قطه خونش مباره کرد و به شهادت رسید".

ملامصطفی فرمانده گردان پیشمرگان مسلمان کُرد بود، چند روز بیشتر از ازدواجش نگذشته بود که برای دریافت حقوق نیروهای تحت‌امرش به ماموریت رفت، ۱۷ مهرماه ۵۸ بود که از کرمانشاه به سنندج آمد.

شبی در منزل یکی از اقوامش مهمان بود که گروهک‌های ضدانقلاب او را شناسایی کرده بودند. خانه میزبان توسط ۲۸ نفر از اعضای گروهک‌ ضدانقلاب کومله محاصره می‌شود و تهدید می‌کنند که خانه را به آتش می‌کشند و این سبب می‌شود تا ملامصطفی برای جلوگیری از آسیب‌دیدن افراد آن خانواده خود را تسلیم کند.

هرچند عمق کینه ضدانقلاب نسبت به خود را می‌دانست و مطمئن بود رفتنش بی‌بازگشت خواهد بود اما برای حفظ جان دیگران شجاعانه تسلیم شد.

اعضای کومله وی را همراه با مدارک و اسلحه‌اش اسیر می‌کنند و هشت شبانه‌روز او را زیر شکنجه و سخت‌ترین فشارها می‌گذارند. ضدانقلاب از بیم مردم و یارانش دائم از نقطه‌ای به نقطه‌ای دیگر نقل مکان می‌کردند.

۲۶ مهرماه ۵۸، مردم جسد سوخته و شکنجه شده‌اش را نزدیک پل سنته در مسیر سقز به دیواندره پیدا می‌کنند و پیکر این شهید بزرگوار را به زادگاهش «دزلی» برمی‌گردانند و او را به خاک می‌سپارند.

کد خبر 678568

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 37
  • نظرات در صف انتشار: 5
  • نظرات غیرقابل انتشار: 45
  • میثم IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    آخه من به کسی که تیتر این خبر رو زده چی بگم که پیامم پاک نشه مگه خدای ناکرده اشرار بوده یا تروریست یا هرچی. آخه چرا نوشتی جسد ؟آقا شهید حرمت داره باید بگی پیکر شهید سوزانده شد...خدا ببخشه
  • IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    لعنت بر کومله های غرب پرست ومنافق
    • شاهین IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
      84 30
      کومله تفاله های شوروی بود و مخالف 100 درصدی لیبرالیسم.... غرب پرست چیه نوشتی ! هرچی به ذهنتان می رسه تایپ میکنید.
    • اسی IR ۱۷:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
      11 20
      بله عزیز من همون جسد درسته اصلا کلمه ی جسد خودش عربیه. پیکر یعنی چیزی که بدون روح خلق شده باشه یکم مطالعه کنید و حرف بزنید خواهشا. وقتی روح از بدن خارج میشه میگن جسد. حالا صحبت شما از ایشون بخاطر احترام هست ولی اشتباه گفتید
    • IR ۲۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
      11 10
      آفرین نقد منصفانه ای بود
  • IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    60 44
    چه تیتری بود که زدید؟!! خیلی ناراحت شدم و خبر رو باز کردم.. چرا الکی اینقدر مردم رو ناراحت می‌کنید..
    • IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
      66 36
      باید اطلاع رسانی بشه ویادآوری که این گونه مردان فراموش نشن باید راه وروش این مردان الگو جوانان بشه نه برخی هنرپیشه های غربی که کل زندگی شان همراه با مشکلات مختلف است
  • عباس IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    66 34
    روحش شاد
  • مصطفی IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    79 28
    خدا رحمت کند این شهید عزیز را
  • محمود IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    مردی بزرگ از دیار کرد من کرد نیستم ولی جلوی اقوام کرد سرزمینم سر تعظیم فرود میارم بخاطر شجاعت و دلیری و سخت کوشی این قوم دلیر سرزمینم ایران
  • IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    روحش شادوراهش پر رهرو باد
  • محمد IR ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    64 23
    روحش شاد وراهش پر رهرو باد مرگ بر ضد انقلاب جانیان خودفروخته ضد انقلاب
    • IR ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
      35 10
      روحش شاد
    • ناشناس IR ۱۵:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
      51 11
      درود بر هموطن کرد که اززمانهای قدیم ازوطن مان دفاع کرده ورشادت ودلاوری رابه یادگار گداشتند .
  • حمید IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    29 6
    درود بر شهدا بزرگوار
  • IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    37 16
    الهی گروهک گومله واامثال اون به بدترین دردعالم دچاربشن الهی آمین
  • ص _ ن IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    35 15
    روح شهید ملا مصطفی مردوخی شاد راهش پررهرو باد ، به خانواده و بستگان و دوستان و آشنایان آن شهید بزرگوار تسلیت عرض می نمایم . دشمنانش نابود شدند
  • IR ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    37 7
    اهلسنت هم در جنگ تجمیلی وانقلاب فعالانه شرکت داشتند وشهید واسیر وجانباز شدندند
  • آیت IR ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    47 6
    کردستان سرزمین صفاو وفاداری است،وجسد چیه نوشتن ،پیکرپاک شهیدبزرگ‌،باعث سربلندی ایران عزیز.
  • IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    27 10
    خدا رحمتش،کند ونوربه قبرش ببارد .چه انسانهایی بی گناه رفتند .
  • حسین...سرباز ولایت IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    51 9
    کرد یعنی مرد.یعنی شیر.دلاورران مرد.منم پیش همین مردان پاک در نیروی انتظامی خدمت کردم.درطول ۶سال خدمت در کردستان بجز خوبی بخدا هیچی ندیدم..درود خدا بر کردهای مهربان و غیور..شهید عزیز رو خدا رحمتش کند..وبا اولیا الله و صالحان محشور بشن.
  • IR ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    40 13
    روحش شاد و با پیامبر محشور بشه ...خدا نگذره از کوموله های مزدور
  • IR ۱۶:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    28 9
    سلام از دیار آریوبرزن هستم لر بله هیچ فرق نداره همه اقوام ایرانی برای حفظ وطن از جان مایه می گذارند هرچند در هر جا وطن فروشانی هم هستند درود بر کرد های عزیز که صدمات زیادی در راه حفظ میهن دیده اند. سلام بر این شهید والا مقام و دیگر شهیدان وطنم
  • سپهر IR ۱۶:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    37 7
    قبلا از رشادت ها ی این مرد بزرگوار خیلی شنیده ام رو حش شاد که این قدر شجاع ومردم دار بوده ،در میان مردم چهره ای شناخته شده است وخانواده بزرگی هم دارن
  • IR ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    18 6
    شهادتش مبارک
  • نسیم IR ۱۷:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    32 2
    من کردم عموی من ۵سال و۶ماه زیردست صدام شکنجه شدوهرگز کم نیاورد،پدرم جانبازاست اونیکی عموم یه پاش کلاقطع شدوهزاران نفرازماجنبازن وهزاران شهیددادیم،کردیعنی غیرت یعنی اصالت ناب،من یه زن جوانم واگرخدایی ناکرده روزی جنگ بشه میرم وپابه پای مردان وزنان سرزمینم بادشمن میجنگم واصلانه ازدشمن ترسی داریم نه ازمرگ،
  • IR ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    33 5
    طوری مطلب رو تیتر زدید گویی همین چند ساعت پیش این اتفاق افتاده ۰اینگونه تیتر زدن موجب تشویش اذهان عمومی میشود ۰
  • ناشناس IR ۱۸:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    12 3
    روحش شاد
  • ناشناس۹ IR ۱۹:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    30 4
    من خودم مازندرانیم اصیل‌ترین ایرانی وبا شجاعت ترین. وبا غیرت ترین وآرام ترین وبا وفات ترین قوم کرد کردستان هستند چون من با آنها سالها زندگی کردم آنقدر پیش اینها امنیت داشتم شاید پیش اقوامم نداشتم زنده وجاوید باد هم وطن کرد کردستانم
  • IR ۲۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    29 5
    کوموله و ضد انقلاب تو پاوه خیلی جنایت کردند. البته برای مکدر نشدن خاطر عزیزان نمی نویسم.
  • IR ۲۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    10 6
    روحش شاد ویادش گرامی باد مردای بزرگ همیشه ماندگارند کردستان سرزمین مجاهدت های خاموش است
  • رضا IR ۲۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    11 13
    درج این پیام به چه مناسبتی بود
  • IR ۰۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
    0 0
    خدا هر چه منافقِ روی زمین البته اونهایی که دست به جنایت می زنند ریشه کن بشن آمین خدا به راه راست هدایتشون کند البته داخلشون منافق هستند ولی آدم کش نیستند
  • IR ۰۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
    2 0
    درود بر همه شهدا.... لعنت بر منافقین، لعنت به هرچی گروهک منافق
  • مجتبی IR ۰۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
    3 0
    خداوند این شهید بزرگوار را غریق رحمت واسعه خودش قرار دهد و بر مقام و منزلتش بیفزاید
  • حسین فرضی IR ۰۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
    3 0
    درود بر غیور مردان کرد ایرانی ،،،،، مرگ بر کومله و دموکرات مزدور و وطن فروش کثیف
  • IR ۰۶:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
    3 0
    درود براین شهید بزرگوار مرگ بر این منافقین