رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از افزایش شمار جانباختگان حادثه ریزش ساختمان متروپل آبادان به ۱۰ تن خبر داد.

متروپل اهواز

به گزارش همشهری آنلاین، ظهر دیروز ساختمان متروپل معروف به برج دوقلو آبادان فروریخت. عملیات آواربرداری و نجات مصدومان حادثه ریزش ساختمان متروپل با تلاش نیروهای امدادی و انتقال آن‌ها به مراکز درمانی به همکاری عوامل اورژانس ۱۱۵ همچنان ادامه دارد.

 تعداد کسانی که در ساختمان بودند معلوم نیست ولی احتمال محبوس شدن افراد وجود دارد شاید افرادی زنده زیر آوار باشند شاید تعداد مصدومان و فوتی‌ها افزایش پیدا کند. آواربرداری ساختمان ۵ تا ۱۰ روز زمان می‌برد.

بر اساس اعلام مسئولان، ۱۱۵ تکنسین فوریت‌های پزشکی از سراسر استان خوزستان از جمله؛ اهواز، خرمشهر، ماهشهر، بندر امام خمینی، دزفول و ... به آبادان اعزام شده‌اند و در حال امدادرسانی به مصدومان و انتقال آن‌ها به مراکز درمانی هستند.

شهرداری استان تهران قرار است با یک پرواز ۳۳۰ تجهیزات سبک‌وسنگین به آبادان ارسال کند، ضمن اینکه نورافکن‌های بزرگ به‌منظور جلوگیری از توقف امدادرسانی و آواربرداری به محل حادثه رسیده‌اند.

گروه‌های حرفه‌ای آتش‌نشانان از نقاط مختلف استان خوزستان به‌صورت خودجوش به محل ریزش ساختمان متروپل آمده‌اند، همچنین قرار است تعداد دیگری که دوره‌های ویژه امدادرسانی و آتش‌نشانی را به‌صورت حرفه‌ای سپری کرده‌اند، به منطقه اعزام شوند.

به گفته استاندار در بررسی‌های اولیه برخی اشکالاتی در استانداردهای مورد نیاز سازه دیده شد در این راستا از رئیس دادگستری استان و قوه قضائیه درخواست کردیم تا با عوامل این حادثه برخورد کند.

رئیس دادگستری خوزستان هم  گفته است تعداد بازداشت شدگان حادثه ریزش برج متروپل آبادان به ۸ نفر رسید و برخورد قاطعی با تمامی کسانی که نقش مستقیم و غیرمستقیمی در این حادثه داشتند صورت خواهد گرفت.

مهدی ولیپور رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر نیز گفت: اجساد سه تن دیگر از افرادی که در زیر آوار ساختمان متروپل آبادان مدفون شده بودند با تلاش امدادگران حاضر در محل کشف شده و به این ترتیب متاسفانه تاکنون شمار کشته شدگان این حادثه به ۱۰ نفر رسیده است.  

وی با بیان اینکه تلاش امدادگران برای جستجو در آوار و دستیابی به طبقات پایین تر ادامه دارد، گفت: جستجوها همچنان از سوی عوامل امدادی و تیم های زنده یاب جمعیت هلال احمر در حال انجام است.  

بازداشت یا فوت مالک متروپل؟

مالک و پیمانکار اصلی ساختمان که دستور بازداشت وی نیز صادر شده بود در جریان ریزش ساختمان جان خود را از دست داد.

در پی وقوع حادثه ناگوار ریزش ساختمان تجارب متروپل در آبادان، دستگاه قضایی بلافاصله برای بررسی علل حادثه، پرونده قضایی تشکیل داد.

در همین راستا نیز دادستان کل کشور طی دستوری خطاب به دادستان اهواز بر رسیدگی سریع و برخورد قاطع با متخلفین، تاکید کرد.

اما روز گذشته یکی از خبرگزاری‌های کشور خبری منتشر کرد مبنی بر اینکه مالک و پیمانکار ساختمان متروپل آبادان با دستور دادستان آبادان دستگیر شده است، این در حالی است که دادستانی دستور دستگیری این فرد را صادر کرده بود و اظهار نظری درخصوص دستگیری مالک ساختمان نداشته است و در همان خبر آن خبرگزاری نیز صرفا در تیتر اشتباه صورت گرفته است و مراجعه به متن و محتوای همان خبر روشن میکند که در آن زمان دستور بازداشت مالک و پیمانکار صادر شده است. 

دادستان عمومی و انقلاب خوزستان صبح امروز به میزان گفت: تاکنون ۱۰ نفر از متخلفان پروژه و مسببان حادثه ریزش ساختمان متروپل آبادان (شهردار فعلی آبادان و دو شهردار سابق و نیز تعدادی از کارکنان شهرداری و ناظران) با دستور قضایی بازداشت شده‌اند و دستور بازداشت تعداد دیگری نیز صادر شده است.

وی تاکید کرد: مالک و پیمانکار اصلی ساختمان که دستور بازداشت وی نیز صادر شده بود در جریان ریزش ساختمان جان خود را از دست داد.

جدیدترین تصاویر و خبرها از ریزش متروپل آبادان | شمار جانباختگان به ۱۰ تن رسید | تایید هویت جسد مالک متروپل

تایید هویت جسد مالک متروپل

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خوزستان از تایید هویت جسد حسین عبدالباقی متهم اصلی و مالک و پیمانکار ساختمان متروپل آبادان خبر داد.

صادق جعفری چگنی اظهار کرد: بلافاصله پس از وقوع حادثه، دستور بازداشت نامبرده و تعدادی از متخلفین و مسببین حادثه از سوی مرجع قضایی صادر شده بود که تعدادی از آن‌ها بازداشت شده‌اند.

وی اضافه کرد: با توجه به‌ کشف اسناد هویتی حسین عبدالباقی، مالک برج متروپل و یکی از متهمین اصلی پرونده در البسه یکی از قربانیان حادثه که غیر قابل تشخیص بوده، دستورات مقتضی جهت تشخیص هویت متوفی از طریق واحد تشخیص هویت فراجا و پزشکی قانونی صادر شد که در نهایت هویت وی مورد تایید قرار گرفت.

آخرین وضعیت افراد گرفتار در زیر آوار

سخنگوی اورژانس کشور گفت: طبق مشاهدات عینی همچنان ۵۰ نفر زیر آوار گرفتارند که تلاش برای نجات آنها ادامه دارد.

مجتبی خالدی سخنگوی اورژانس کشور ظهر امروز در جمع خبرنگاران مستقر در محل حادثه ریزش متروپل با تشریح آخرین وضعیت مصدومان حادثه ریزش ساختمان متروپل آبادان اظهار کرد: تاکنون ۳۳ نفر در این حادثه مصدوم شده‌اند.

وی با بیان اینکه ‌طبق مشاهدات عینی همچنان ۵۰ نفر زیر آوار گرفتارند که تلاش برای نجات آنها ادامه دارد، افزود: ۵۰ دستگاه آمبولانس و چهار دستگاه اتوبوس آمبولانس در محل حادثه مستقر هستند و یک فروند بالگرد نیز در فرودگاه آبادان برای اعزام فوری مصدومان مستقر است.

چهارشنبه در آبادان و خرمشهر عزای عمومی اعلام شد

حجت الاسلام موسوی فرد نماینده ولی فقیه در خوزستان و امام جمعه اهواز در پی درگذشت تعدادی از شهروندان خوزستانی در حادثه ریزش ساختمان متروپل و مصدودیت تعدادی دیگر، روز چهارشنبه را عزای عمومی اعلام کرد.

 همچنین در پیامی دیگر ضمن تسلیت این رخداد غم‌بار به خانواده های مصیبت دیده حادثه، خواستار پیگیری سریع و بدون ملاحظه عوامل و موجبان حادثه، از سوی مسئولان ذیربط شد.

جدیدترین تصاویر و خبرها از ریزش متروپل آبادان | شمار جانباختگان به ۱۰ تن رسید | تایید هویت جسد مالک متروپل


انجام آواربرداری ساختمان «متروپل» با همکاری سپاه 

سرهنگ شاپور احمدی فرمانده ناحیه مقاومت بسیج آبادان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خصوص اقدامات سپاه برای امداد به حادثه‌دیدگان ریزش ساختمان متروپل اظهار کرد: به محض وقوع حادثه بلافاصله نیروهای بسیج و کارکنان سپاه گردان‌های بیت‌المقدس به محل اعزام شدند.

وی افزود: هم‌اکنون بسیج و سپاه در کنار نیروی انتظامی مشغول انجام وظیفه برای تامین امنیت محل وقوع حادثه هستند.

احمدی بیان کرد: ان‌شالله با تلاشی مضاعف تا آخرین مرحله آوار برداری در کنار نیروهای امدادرسانی و خدمات رسان خواهیم بود.



زمان مشخصی برای اتمام آواربرداری تعیین نشده است

جدیدترین تصاویر و خبرها از ریزش متروپل آبادان | شمار جانباختگان به ۱۰ تن رسید | تایید هویت جسد مالک متروپل

احمد وحیدی وزیر کشور ظهر امروز در گفت‌وگو در جمع خبرنگاران با بیان اینکه پس وقوع این حادثه  از ظرفیت  تمام مسئولان محلی و استانی جهت مهار بحران استفاده شد، اظهار کرد: در مرحله اول آنچه برای ما اهمیت دارد نجات افراد از زیر آوار است که تا کنون تعداد قابل توجهی از شهروندان از زیر آور خارج شدند.

وی با بیان اینکه آواربرداری با توجه به پیچیدگی‌هایی که دارد همچنان ادامه دارد، افزود: مشکلی که اینجا وجود دارد مربوط به سازه‌ای است که  در کنار سازه فروریخته قرار گرفته است و همین شرایط کار را سخت‌تر و پیچیده‌تر می‌کند چرا که آوار برداران باید بااحتیاط حرکت کند تا سازه ناپایدار فرو نریزد.

وزیر کشور با تاکید بر اینکه آواربرداری در کنار این سازه حساسیت و ریسک‌پذیری بالایی دارد، گفت: از مردم درخواست می‌کنم صبوری کنند و تا آنجایی که امکان دارد در محل وقوع حادثه حاضر نشوند چرا که حضور آن‌ها  کار را برای مجریان سخت می‌کند.


پاسخ فرماندار آبادان به چند شایعه

احسان عباسپور فرماندار آبادان، با تکذیب اتمام کار آواربرداری از ساختمان متروپل، اظهار کرد: نیروهای امدادی همچنان در حال آواربرداری  هستند و زمان مشخصی برای اتمام کار تعیین نشده است.

وی در پاسخ به این سؤال مبنی بر اینکه افراد زیادی هنوز در زیر آوار مانده‌اند و نیاز به کمک دارند، افزود: بنده از این قضایا اطلاع دقیقی ندارم و با توجه به حجم آوری که وجود دارد می‌توان اظهارنظر کرد.

فرماندار آبادان در خصوص احتمال تخریب ساختمان متروپل جهت حفظ جان مردم و جلوگیری از حوادث احتمالی، گفت: تخریب ساختمان با توجه به نظرات کارشناسی در حال تخریب است، منظور از تخریب، تخریب کامل ساختمان نیست و  تخریب ساختمان باید به صورت کنترل شده انجام شود تا به صورت پایدار دربیاید تا ریزش نکند.

وی در خصوص برخی اظهاراتی که در شبکه‌های اجتماعی در خصوص شنیدن صدای برخی افراد در زیر آوار  و درخواست کمک از سوی آن‌ها، گفت: بنده این موضوع را تکذیب می‌کنم.

دستگیری ۱۱ نفر

دادستان عمومی و انقلاب اهواز گفت: با توجه به تاکید دادستان کل کشور در برخورد با متخلفین پروژه ساختمان، تاکنون ۱۱ نفر را به عنوان مسببین و متخلفین دستگیر کرده‌ایم که با قرار تامین مناسب، تحت بازداشت هستند و تحقیقات در حال انجام است.

صادق جعفری چگنی اظهار کرد: بعد از حادثه تلخی که روز گذشته در آبادان به وقوع پیوست، با توجه به تاکید دادستان کل کشور در برخورد با متخلفین پروژه ساختمان، تاکنون ۱۱ نفر را به عنوان مسببین و متخلفین دستگیر کرده‌ایم که با قرار تامین مناسب، تحت بازداشت هستند و تحقیقات در حال انجام است.

وی در خصوص فوت یا بازداشت مالک و سازنده پروژه متروپل ادامه داد: مالک و پیمانکار متروپل یکی از متهمان بود که روز گذشته تحقیقات اولیه در این خصوص انجام شده بود؛ امروز صبح جسد وی از زیر آوار خارج شد و هویت وی نیز کاملا مورد تایید اداره تشخیص هویت نیروی انتظامی قرار گرفت.

دادستان عمومی و انقلاب اهواز گفت: از مردم خواهش دارم اخبار و اطلاعات را از مراجع رسمی دریافت کنند و به شایعات توجه نکنند.

جدیدترین تصاویر و خبرها از ریزش متروپل آبادان | شمار جانباختگان به یازده تن رسید | تایید هویت جسد مالک متروپل | بخش دیگری از بنا ریخت

بخش دیگری از متروپل فروریخت

وحید شعبانی مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: امدادرسانی از ابتدای وقوع حادثه ریزش متروپل توسط تیم‌های جستجو و نجات و عوامل امدادی جمعیت هلال احمر استان خوزستان آغاز شد.

وی گفت: تیم‌های ارزیاب، جستجوگر، زنده‌یاب و تیم‌های جستجو و نجات از ابتدا وارد صحنه شدند و امکانات لجستیکی و عوامل امدادی نیز در سطح مطلوب وجود دارد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان در خصوص روند امدادرسانی و آواربرداری عنوان کرد: در خیابان کناری مجمتع متروپل که بخش عمدهای از آن فروریخته است در حال جمع‌آوری آوار هستیم تا بتوانیم به طبقه همکف و زیرزمین دسترسی پیدا کنیم. 

شعبانی  بیان کرد: عملیات جست‌وجو و امداد در طبقات فوقانی در روز اول به اتمام رسید و اکنون دغدغه اصلی ما این است که به همت عوامل امدادی به منطقه زیرزمین دسترسی پیدا کنیم.

وی گفت: خدمت مردم هم‌استانی به ویژه شهروندان آبادان عرض می‌کنم که خونسردی خود را حفظ کنند و به عوامل امدادی اعتماد کنند و اجازه دهند که کار امداد ادامه پیدا کند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خوزستان با اشاره به ریزش بخشی از سازه متروپل و زخمی شدن سه امدادگر، بیان کرد: با توجه به شرایط ناپایدار سازه، متاسفانه حدود یک ساعت پیش بخشی از سازه حین عملیات آواربرداری فرو ریخت و سه نفر از عوامل امدادی دچار جراحت شدند.

شعبانی افزود: شرایط برای امداد مقداری سخت است و حضور مردم هم کار را برای ما سخت‌تر می‌کند.

کد خبر 678549

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • مستاصل IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    5 0
    اوار برداری ۵ تا ۱۰ روز طول می کشد یعنی چی ؟ آبادانی ها یک روزه اوار برداری را تمام می کنند !