عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران با تاکید بر توجه مدیریت شهری به سیاست‌های جمعیتی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری گفت: هم‌اکنون بر اساس آمار، ۶۶ درصد از خانوارده‌های تهرانی ۳ نفر و کمتر جمعیت دارند.

جمعیت

به گزارش همشهری آنلاین، زهرا شمس احسان در جریان شصت‌وچهارمین جلسه شورای شهر تهران اظهار کرد: مصوبه الزام شهرداری تهران به تشکیل ستاد مدیریت جمعیت شهر تهران در سال ۱۳۹۴، شهرداری را ملزم به تشکیل ستاد مدیریت جمعیت و اقداماتی نظیر ارائه خدمات بهداشتی در جهت سلامت باروری و فرزندآوری، ارائه مشوق‌های علمی و رفع موانع ازدواج تشویق و ترویج خانواده، استفاده از فضاهای مناسب در اختیار به منظور برگزاری مراسم ازدواج جوانان و ... کرده است.

عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: در تمام این سال‌ها فقط یک جلسه ستاد جمعیت در تاریخ ۹۸/۱۱/۲۹ تشکیل شده است و هنوز گزارشی از اقدامات صورت گرفته و نتایج آن ارائه نشده است. همچنین در دوره مدیریت جدید نیز تا این تاریخ هنوز جلسه ستاد مدیریت جمعیت برگزار نشده است.

بخشی از صحبت‌های این عضو شورای شهر به نقل از تسنیم را بخوانید:

*  بر اساس گزارش‌های مرکز مطالعات راهبردی جمعیت در سال ۹۹ نرخ رشد جمعیت ۰.۶ درصد و نرخ باروری ۱.۶ درصد فرزند به ازای هر زن بوده است که به پایین‌ترین میزان خود در تاریخ کشور رسیده است. همچنین در سال ۹۹ نرخ باروری در تهران ۱.۳ درصد فرزند به ازای هر زن که پایین‌ترین میانگین کشور بوده و نرخ ازدواج نیز با وجود رشد ۴.۴ درصد در کل کشور در شهر تهران ۰.۵۸ درصد کاهش داشته است. بررسی‌های شاخص‌های سالمندی جمعیت نیز نشان می‌دهد تعداد مناطق با بیش از ۱۰ درصد جمعیت بالای ۶۵ سال از سه منطقه در سال ۹۰ به ۵ منطقه در سال ۹۵ رسیده است.

*گزارش‌های مرکز آمار درخصوص بعد خانوار در شهر تهران حاکی از آن است که نزدیک به ۱۲ درصد از خانواده‌های ساکن در شهر تهران تک نفره حدود ۲۴ درصد دو نفره و ۳۰ درصد سه نفره هستند. به عبارتی ۶۶ درصد از خانواده‌های تهرانی ۳ نفر و کمتر جمعیت دارند و در برخی مناطق شهر تهران نظیر منطقه ۷، بیش از ۲۰ درصد از جمعیت منطقه را خانواده‌های تک نفره تشکیل می‌دهند. همچنین بررسی آمارهای مربوط به سالهای ۹۰ تا ۹۵ حکایت از آن دارد که سهم خانوارهای دو و سه نفره افزایش یافته است و در مقابل سهم خانواده‌های ۴ نفره کاهش یافته است که نشان‌دهنده کوچک شدن بعد خانوار در تهران است.

*پیشنهاد می‌شود با توجه به تنوع جمعیتی از جمله افزایش آمار سالمندی در تهران در راستای تحقق دسترس‌پذیری و امکان بهره‌مندی حداکثری از فضاهای عمومی شهر اعم از پیاده‌راه‌ها، بوستان‌ها و ... جهت تسهیل تردد افراد فراهم شود. همچنین شهردار تهران علاوه بر موضوعات اشاره شده حوزه‌های ذیل را با هدف تحکیم بنیان خانواده و کنشگری در بحث جمعیت در دستور کار قرار بدهد و گزارشی از اقدامات انجام شده به کمیسیون فرهنگی شورا ارائه کند.

کد خبر 678111

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha