مجموع نظرات: ۰
شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۳
۰ نفر

روش‌های حضور و غیاب در کلاس به چه صورتی است؟ بکار بردن ایده‌های جذاب برای انجام حضور و غیاب خلاقانه در کلاس درس باعث ایجاد نشاط بین دانش آموزان خواهد شد؛ بنابراین لازم است معلمان در مقاطع مختلف به ویژه مقطع ابتدایی، یک سیستم حضور و غیاب خلاقانه به کار بگیرند.

دستگاه حضور و غیاب افق فراویژن

استفاده از انواع روش حضور و غیاب در کلاس درس باعث رفع خستگی دانش آموزان در پایان کلاس یا در میان کلاس می‌شود. در ادامه مطلب به معرفی روش‌ها خلاقانه و جدید برای حضور و غیاب در کلاس درس می‌پردازیم.

روش های حضور و غیاب در کلاس

بسیاری از معلمان در بدو ورود به کلاس حضور و غیاب را به شیوه معمول انجام می‌دهند و پس از آن فرآیند تدریس را شروع می‌کنند. برای ایجاد نشاط در کلاس درس و از بین بردن یکنواختی لازم است معلم از تکنیک‌ها و روش‌های خاص برای حضور و غیاب خلاقانه دانش آموزان استفاده کند. بهترین زمان برای انجام حضور و غیاب در کلاس زمانی است که ارائه درس توسط معلم به اتمام رسیده و دانش آموزان مشغول حل تمرین یا انجام فعالیت‌های مرتبط با درس هستند.

در مواردی انجام حضور و غیاب در میانه کلاس زمانی که تدریس به صورت کامل انجام نشده باشد، ممکن است باعث تشویش در ذهن دانش آموزان شود و تمرکزشان را نسبت به درس از دست خواهند داد. یکی از روش‌های رایج، استفاده از نرم افزار حضور و غیاب است. 

معرفی بهترین روش حضور و غیاب دانش آموزان در مدرسه

 برخی معلمان ترجیح می‌دهند حضور و غیاب را با نگاه‌ کردن به دانش آموزان یا به کارگیری تکنیک‌های ویژه بدون صدا زدن اسامی انجام دهند. اما بسیاری از معلمان نیز از حضور و غیاب خلاقانه به عنوان زنگ تفریحی در وسط کلاس یا در پایان کلاس استفاده می‌کنند. تکنیک‌های برای حضور و غیاب در مدرسه عبارتند از:

استفاده از نرم افزار و دستگاه حضور و غیاب

استفاده از جملات ناقص

 معلم باید یک جمله ناقص روی تخته بنویسد و از دانش آموزان حاضر در کلاس درخواست کند به صورت دلخواه جمله را تکمیل کنند. این یک روش حضور و غیاب خلاقانه است، زیرا ذهن دانش آموز درگیر می‌شود و به این صورت حضور خود در کلاس را اعلام خواهد کرد. استفاده از دستگاه حضور و غیاب هیچ گونه چالشی را به همراه نخواهد داشت.

طرح پرسش توسط دانش آموزان به صورت زنجیره وار

این روش حضور و غیاب خلاقانه باعث افزایش تمرکز دانش آموزان در کلاس درس می‌شود. برای انجام این روش حضور و غیاب در مدرسه، ابتدا معلم نام یکی از دانش آموزان را صدا می‌زند در ادامه دانش آموز یک پرسش کوتاه مطرح می‌کند که پس از صدا زدن دانش آموز دوم، او ملزم به پاسخگویی به این سوال خواهد بود. این روش حضور و غیاب دانش آموزان در مدارس متداول نیست؛ اما به عنوان یک خلاقیت می‌تواند دانش آموزان را به کلاس درس جذب کند.

پرسش یک سوال ساده از دانش آموزان توسط معلم

 این روش برای حضور و غیاب دانش آموزان در مدرسه باعث شناخت نسبی معلم از دانش آموزان خواهد شد. منظور از پرسش، طرح سوالاتی مرتبط با دانش آموز است. به عنوان مثال، ابدا معلم نام دانش آموز را صدا می‌زند و پس از پاسخ دانش آموز از میپرسد که "آیا به درس زیست شناسی علاقه داری؟" این می‌تواند به روند حضور و غیاب کمک شایانی کند.

لیست حضور و غیاب دانش آموزان

یکی از متداول ترین و روش‌های حضور و غیاب دانش آموزان در کلاس درس، استفاده از لیست حضور و غیاب است. استفاده از این لیست به روش معمولی برای دانش آموزان خسته کننده است؛ بنابراین معلم برای ایجاد تنوع در کلاس درس و حفظ علاقه دانش آموزان به محیط کلاس می‌تواند از بهترین روش‌ حضور و غیاب مانند روش‌های زیر استفاده کند:

  • خواندن اسامی دانش آموزان به ترتیب حروف الفبای معکوس
  • خواندن اسامی دانش آموزان به ترتیب سن
  • خواندن اسامی به صورت پراکنده و پرشی
  • خواندن اسامی براساس ویژگی‌های دانش آموزان مانند قد و...

استفاده از هر یک از روش‌های فوق باعث ایجاد پویایی و جذابیت در کلاس درس خواهد شد، بنابراین با تهیه و تنظیم لیست حضور و غیاب بر اساس تکنیک‌های خاص می‌توانید محیط کلاس را هیجان انگیز کنید.

لیست حضور و غیاب مهد کودک

انجام حضور و غیاب در مهد کودک نیاز به خلاقیت و نشاط بیشتری دارد؛ بنابراین معلمان در این مقطع باید از تکنیک‌های ویژه‌ای برای صدا زدن دانش آموزان اسامی استفاده کند. یکی از متداول ترین روش‌ها برای حضور و غیاب در مهد کودک صدا زدن اسامی کودکان با شعر و آواز است. به عنوان مثال معلم می‌تواند از دانش آموزان درخواست کند که اسم هر کسی را صد زد او در جواب این شعر را با صدای بلند بخواند: من هستم! من هستم! خانم اینجا نشستم"

معلم در مهد کودک باید بسیار خلاق و هنرمند باشد تا بتواند ضمن بکارگیری روش‌های جذاب برای حضور و غیاب خلاقانه در کلاس درس، کودکان را با شعر و آواز با خود همراه کند و از ایجاد جو یکنواخت در کلاس درس جلوگیری کند. یکی دیگر از انواع روش‌هایی که در مهد کودک برای حضور و غیاب قابل استفاده است، استفاده از یک شعر تک بیتی متناسب با نام دانش آموز برای حضور و غیاب می‌باشد. در این قسمت برای چند نمونه اسم شعرهایی را آورده‌ایم:

  • نرگس←نرگس چه خوش زبونه هر چیزی رو می‌دونه
  • یاسین←یاسین تو هستی باهوش به حرف من می‌دی گوش
  • دینا←دینا کارش عالیه باعث خوشحالیه
  • رضا←روی ابرا نوشته رضا جاش تو بهشته

استفاده از این مدل شعرها برای انجام حضور و غیاب در مهد کودک به خلاقیت معلم بستگی دارد.

روش های خلاقانه حضور و غیاب در مدارس

سایر روش های حضور و غیاب دانش آموزان در مدرسه

برای حضور و غیاب دانش آموزان در مدرسه و به ویژه در مقطع ابتدایی لازم است از تکنیک‌های شعر و بازی استفاده شود تا دانش آموزان به محیط کلاس علاقه مند شوند. از دیگر روش‌های حضور و غیاب خلاقانه در مدرسه، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شروع کلاس درس با یک بازی خلاقانه و سرگرم کننده
  • تهیه کارت‌هایی که حاوی اسامی دانش آموزان هستند ( از دانش آموز بخواهید کارت مربوط به اسم خود را پیدا کند و روی میز قرار دهد)
  • از دانش آموزان بخواهید پای تخته بیایند و نام خود را روی تخته بنویسند. ( فراخواندن دانش آموزان پای تخته در رفع خستگی ناشی از نشستن و توجه به درس، تاثیر گذار است)
  • استفاده از الگوهای نشستن هر یک از دانش آموزان بر روی صندلی‌های کلاس (معلم با توجه به نحوه نشستن دانش آموزان در کلاس می‌تواند هر یک از آنها را به ذهن بسپارد و از این طریق حضور و غیاب را انجام دهد)

خلاقانه حضور و غیاب کنید

انتخاب هریک از این روش‌های حضور و غیاب خلاقانه به معلم بستگی دارد. برخی از معلم‌ها ترجیح می‌دهند حضور و غیاب را بدون صدا زدن اسامی و تنها با نگاه کردن به دانش آموزان حاضر در کلاس انجام دهند. در حالی که بسیاری از معلمان برای ایجاد نشاط و انگیزه در میان دانش آموزان، همواره از بهترین روش‌ها برای حضور و غیاب دانش آموزان در مدرسه استفاده می‌کنند. در مقطع پیش دبستانی و مهد کودک لازم است معلم از روش‌های جذاب و نشاط آور برای انجام حضور و غیاب دانش آموزان استفاده کند، زیرا یکنواختی فضای کلاس باعث خسته شدن کودک می‌شود. شرکت افق فراویژن بهترین برند دستگاه حضور و غیاب در خدمت شماست. 

منبع: شرکت افق فراویژن https://ofv-co.com/

کد خبر 677941

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha