مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۸ آبان ۱۳۸۷ - ۱۱:۱۲
۰ نفر

مهدی چمران *: ساماندهی ساعت شروع به کار مراکز آموزشی، کسبه و مراکز اداری موضوعی است که روی آن زیاد فکر شده و مشورت‌هایی نیز درباره آن با دولت صورت گرفته

البته تنظیم ساعت تردد سفرهای سه‌گانه مورد اشاره به این معنی که زندگی شهری و کاری مردم به جای اینکه با هم شروع شود به‌تدریج در ساعات مختلف توزیع شود در ساماندهی ترافیک البته بی‌تاثیر نیست. اما تاثیرات آن هم از چند درصدی فراتر نخواهد رفت.

همه شاهد بودند پس از تغییر ساعت شروع به کار بانک‌ها به ساعت 9 همچنان مردم از ساعت 30 :7 پشت در بانک‌ها صف می‌کشیدند و این نشان‌دهنده نیاز مردم به فعالیت بانک‌ها در آن ساعت بود. بنابراین باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی می‌کردیم تا مردم در فرجه طولانی‌تری به بانک‌ها مراجعه کنند. حتی پیشنهاد شد در بعضی بانک‌ها مثلا در کنار فروشگاه‌های بزرگ و مراکز خرید مثل خیابان ولی‌عصر تا 10شب بانک‌ها باز باشند. گرچه سامانه الکترونیک طراحی شده برای بانک‌ها کار خوبی است  اما به شرطی که واقعا همه خدمات را ارائه بدهد.  پیشنهاد دیگر ما این است که مردم برای تهیه مایحتاج هفتگی خود حتی تا نیمه‌های شب نیز امکان خرید از فروشگاه‌های بزرگ را داشته باشند.

در کشوری مثل عربستان به‌ویژه در فصل تابستان فروشگاه‌ها تا صبح بازند و خریدها در شب صورت می‌گیرد، چه اشکالی دارد پس از بررسی و انجام هماهنگی‌های لازم این کار در کشور ما نیز اجرایی شود، ترافیک شهر تهران خسته‌کننده است. متأسفانه کار به جایی رسیده که تعداد وسایط نقلیه ما از حجم معابر بیشتر است و ترافیک آنقدر فشرده است که در تمام ساعات شبانه روز خیابان‌ها شلوغ‌اند.

با وجود اینکه برخی از مردم سعی می‌کنند در ساعات پیک ترافیک برای خرید از خانه خارج نشوند اما آن دسته از شهروندانی که از وسیله نقلیه شخصی برخوردار نیستند ناچارند در طول روز اقدام به خریدهای خود کنند. به همین دلیل پیشنهاد من این است که فروشگاه‌هایی خارج از شهر در خروجی و ورودی‌های شهر در فضاهای باز تدارک دیده شود تا آن دسته از شهروندانی که وسیله نقلیه شخصی دارند در ساعات آخر شب خریدهای هفتگی و روزمره خود را انجام دهند.

ضمن اینکه برای خرید‌های اندک نیز به جای استفاده از اتومبیل‌های شخصی با یک مقدار پیاده‌روی به فاصله 5 تا 10 دقیقه امکان دسترسی به ایستگاه‌های اتوبوس و تاکسی هست این کار نه تنها مشکل نیست بلکه برای سلامت جسم هم ضروری و در کاهش ترافیک نیز مؤثر است.

بدانیم که فروشگاه‌های کوچک و بزرگ و به‌ویژه خواربار‌فروشی‌های متنوع در همه محلات ما وجود دارد، اگر این فروشگاه‌ها را ساماندهی کنیم به‌خوبی می‌توانیم نیازمندی‌های شهروندان را در محلات تامین کنیم که نیازی به ایجاد سفر و جابه‌جایی و استفاده از خودرو که بر مشکلات ترافیکی و مصرف سوخت می‌افزاید، نباشد.

 * رئیس شورای اسلامی شهر تهران

کد خبر 67784

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز