نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به بریتانیا هشدار داد که اگر به طرح‌هایی برای لغو یک‌جانبه برخی از قوانین حاکم بر تجارت با ایرلند شمالی ادامه دهد، توافق تجاری بین آمریکا و انگلیس دیگر وجود نخواهد داشت.

نانسی پلوسی

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از خبرگزاری رویترز، بریتانیا این هفته به مقامات اتحادیه اروپا هشدار داد که می‌تواند مقررات پس از برگزیت از جمله بررسی مرزی برخی از کالاهای ارسال شده از سرزمین اصلی بریتانیا به ایرلند شمالی را کنار بگذارد.

هدف پروتکل تجاری حفظ منطقه تحت کنترل بریتانیا که هم مرز با ایرلند عضو اتحادیه اروپا به‌حساب می‌آید، در قلمرو گمرکی بریتانیا و بازار واحد اتحادیه اروپا است.

پلوسی گفت که او توافق موجود را برای حفظ توافق صلح جمعه خوب ۱۹۹۸ ضروری می‌داند که با میانجیگری ایالات متحده برای پایان دادن به سه دهه درگیری در ایرلند شمالی بین شبه نظامیان ناسیونالیست کاتولیک و شبه نظامیان پروتستان طرفدار بریتانیا که در آن حدود ۳۶۰۰ نفر کشته شدند، به امضا رسید.

پلوسی در بیانیه‌ای گفت: «اگر بریتانیا تصمیم بگیرد توافق‌های جمعه خوب را تضعیف کند، کنگره نمی‌تواند از توافق تجارت آزاد دوجانبه حمایت کند.»

بریتانیا می‌گوید به نفع حفظ توافق جمعه خوب عمل می‌کند.

سخنگوی بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس از تعهد پلوسی به حفظ توافق صلح استقبال کرد و گفت که هیاتی از کنگره آمریکا در روزهای آینده با وزرای خارجه و تجارت بریتانیا دیدار خواهد کرد تا در مورد تغییرات برنامه‌ریزی‌شده در پروتکل گفت‌وگو کنند.

ایرلند شمالی همچنان عمیقا در امتداد خطوط فرقه‌ای تقسیم شده است.

پلوسی گفت: «من از مذاکرات سازنده، مشارکت و حسن نیت برای اجرای توافقی که حامی صلح است، می‌خواهم.»

بریتانیا به توافق تجاری با ایالات متحده به عنوان یکی از بزرگ‌ترین جوایز خروج از اتحادیه اروپا نگاه می‌کرد، اما امیدها برای یک توافق سریع از بین رفت، زمانی که دولت بایدن روشن کرد که این یک اولویت نیست.

هر توافق تجاری بین ایالات متحده و بریتانیا باید به تصویب کنگره ایالات متحده برسد.

هشدار پلوسی به دنبال سفر کانر برنز، فرستاده ویژه جانسون برای پروتکل ایرلند شمالی در ایالات متحده به واشنگتن برای توضیح موضع بریتانیا صورت می‌گیرد.

کد خبر 677723

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha