جمعه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۶
۰ نفر

هشتمین روز از نمایشگاه کتاب تهران طبق پیش‌بینی‌ها روز شلوغی را پشت سر گذاشت.

نمایشگاه کتاب - علیرضا طهماسبی

 به گزارش همشهری آنلاین، همان‌طور که انتظار می‌رفت هشتمین روز از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران (۲۹ اردیبهشت‌ماه) با توجه به پیش‌بینی‌ها، روز شلوغی را پشت سر گذاشت و بازدیدکنندگان از همان ساعت‌های اولیه در نمایشگاه به گشت و گذار پرداختند.

یک روز تعطیلی نمایشگاه (سه‌شنبه، ۲۷ اردیبهشت) به دلیل آلودگی هوا گمانه‌هایی را مبنی بر تمدید نمایشگاه در میان ناشران و رسانه‌ها مطرح کرد. تا جایی که به گفته وزیر ارشاد تمدید نمایشگاه در حال بررسی است اما مزیت مهم نمایشگاه امسال برگزاری به صورت مجازی بوده است و احتمال دارد بخش مجازی شود زیرا در صورت تمدید بخش فیزیکی نهادهای مختلف درگیر هستند. محمدمهدی اسماعیلی در این‌باره می‌گوید: تصمیم‌گیری نهایی نشده اما بنا داریم از نظر حضوری و یا مجازی تمدید صورت گیرد که افرادی که فرصت خرید کتاب را از دست داده‌اند بتوانند در نمایشگاه حضور داشته باشند.

سخنگوی نمایشگاه هم می‌گوید: به مردم توصیه می‌کنیم از فرصت باقی‌مانده نمایشگاه کتاب استفاده کنند و به هوای این‌که بخش حضوری نمایشگاه تمدید می‌شود، نباشند. تمدید نمایشگاه موضوع پیچیده‌ای است و نیازمند هماهنگی دستگاه‌های مختلف است لذا مسئله تمدید حضوری نمایشگاه بعید است که اتفاق بیفتد. اگر هم تمدید داشته باشیم، در بخش مجازی نمایشگاه خواهد بود.

نمایشگاه کتاب در روز پنجشنبه میزبان وزیر فرهنگ قطر، میهمان ویژه نمایشگاه کتاب بود که وزیر ارشاد هم او را همراهی می‌کرد. آن‌ها و هیئت همراه از بخش بین‌الملل و برخی از غرفه‌ها دیدار کردند.

در روز هشتم نمایشگاه همچنین شاهد صف طولانی برای برخی از کتاب‌ها بودیم؛ مثلا صف طولانی برای گرفتن امضای شاعر مورد علاقه؛ البته بودند شاعران و نویسندگانی که سرشان چندان هم شلوغ نبود و به خوش و بش با خوانندگان می‌گذراندند.

از چهره‌های حاضر در نمایشگاه در روز پنجشنبه می‌توان به لوریس چکناواریان، محمدکاظم کاظمی و همسرش زینب بیات شاعر، مصطفی رحماندوست، فرهاد حسن‌زاده، فاضل نظری، بیژن اشتری، مرتضی سرهنگی، گلعلی بابایی و سعید لیلاز اشاره کرد. همچنین از دولتی‌ها علاوه بر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، به انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور، و سردار رحیم صفوی می‌توان اشاره کرد. 

همچنان که برخی از ناشران تخفیف و فروش ویژه گذاشته‌اند یا کالای غیر از کتاب مثل بازی فکری و کره زمین و فلش و... می‌فروشند سخنگوی نمایشگاه کتاب می‌گوید ۵۴ پرونده در جلسه کمیته بررسی تخلفات ناشران مطرح شده که برای ۴۵ پرونده رأی از جنس تخلفات آیین‌نامه‌ای صادر شده است. تخلفات از عرضه کتاب‌های ناشران دیگر، رعایت نکردن مفاد آیین‌نامه برای استفاده از دستگاه کارتخوان، رعایت نکردن شئونات و برگزاری برنامه‌های اعلام‌نشده را شامل می‌شود. آرای صادره از ۳ تا ۵ ساعت بسته شدن غرفه و دریافت تذکر کتبی تا محرومیت از حمایت‌های یک ‌سال آینده وزارت ارشاد و محرومیت از حضور از دوره بعد هستند.

او که روز چهارشنبه از مردم خواسته بود از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند، از مردم خواست بازدید خود از نمایشگاه را در ساعت پیک و شلوغی نمایشگاه نگذارند. 

در حیاط شبستان که قدم بزنید کودکان و نوجوانان را خوشحال و مشغول بازی‌ای می‌بینید که صورتشان نقاشی شده و تاج کاغذی بر سر دارند. از چندتایی‌شان درباره نمایشگاه و کتاب‌هایی که خریده‌اند می‌پرسم، همه نمایشگاه‌ را دوست دارند، برخی کتاب‌هایی را که خریده‌اند، انتخاب خودشان بوده و برخی هم نام کتاب را به یاد ندارند و با پرسشم سراغ پدر و مادرشان می‌روند تا به من بگویند چه کتاب‌هایی برایشان انتخاب شده است اما بیشتر از کتاب، از بودن در نمایشگاه کتاب خوشحال هستند.

 تعدادی عروسک‌های عمو فیروز و ننه سرما را دوره کرده‌اند و از آن‌ها درباره سنشان می‌پرسند، سوالاتی درباره پوشش آن‌ها دارند و گاه از خانواده‌شان می‌خواهند با این عروسک‌ها عکسی به یادگار بگیرند. 

البته عکس گرفتن یکی از سنت‌های نمایشگاه است؛ عکس با نویسنده و شاعر حتی اگر او را نشناسند و بعد از این‌که کمی دور شدند از دوست و شخص دیگری نامش را بپرسند، عکسی از حضورشان در محیط مصلی، کتاب‌های‌شان یا سوژه‌های جالبی که می‌بینند.

مبلمان شهری یکی از کمبودهای محیطی مصلی است اما هستند خانواده‌هایی که زیرانداز و وسایل پیک‌نیک خود را به نمایشگاه آورده و در گوشه‌ای در سایه و به دور از تیزی آفتاب بساط خود را پهن می‌کنند.

سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از بیست‌ویکم تا سی‌ویکم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ در دو بخش حضوری در مصلای امام خمینی(ره) و مجازی در سامانه ketab.ir برگزار می‌شود.

مصلی در روزهای پایانی هفته از ساعت ۱۰ صبح تا ۹ شب پذیرای علاقه‌مندان است.

کد خبر 677707
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha