«ونجلیس» آهنگساز سرشناس یونانی، خالق موسیقی معروف قبل از پخش اخبار تلویزیون ایران و برنده اسکار بهترین موسیقی که آثار بی‌کلامش دنیا را درنوردید، در بیمارستانی در فرانسه درگذشت.

ونجلیس

به گزارش همشهری آنلاین، «ونجلیز» آهنگساز سرشناس یونانی و برنده اسکار بهترین موسیقی که آثار بی‌کلامش دنیا را درنوردید، در بیمارستانی در فرانسه درگذشت.

اوانگلوس اودیسئاس پاپاتاناسیو با نام هنری ونگلیس  مشهور به ونجلیس زادهٔ ۲۹ مارس ۱۹۴۳ میلادی آهنگساز و نوازندهٔ سبک الکترونیک، آمبیِنت، نیو اِیج، پراگرِسیو، جَز و پاپ راک اهل یونان بود.

او بیشتر به دلیل آهنگسازی موسیقی فیلم «ارابه‌های آتش» شناخته می‌شود که برنده جایزه اسکار سال ۱۹۸۱ شد، از دیگر کارهای برجستهٔ او ساخت موسیقی فیلم‌های «بلید رانر»، ۱۴۹۲: فتح بهشت، اسکندر، باونتی، جنوبگان، گم‌شده و «گیتی: یک سفر شخصی» است.

ونجلیس دورهٔ حرفه‌ای موسیقی خود را با همکاری در گروه‌های موسیقی دههٔ ۱۹۶۰ مانند افرودایتس چایلد آغاز کرد. از میانه‌های دههٔ ۱۹۷۰ به ساخت موسیقی برای چند مستند دربارهٔ جانوران و طبیعت روی آورد که موفقیت این کارهای او سبب شد تا به موسیقی فیلم علاقهٔ بیشتری نشان دهد.

در اوایل دههٔ ۸۰ میلادی ونگلیس به عنوان یک پروژهٔ جانبی، به همراه جان اندرسون، خوانندهٔ گروه پراگرسیو راک انگلیسی یس، چند آلبوم را تحت عنوان جان و ونجلیس عرضه کرد. در سال ۱۹۸۱ جایزه اسکار برای موسیقی فیلم «ارابه‌های آتش» را به عنوان آهنگساز آن فیلم دریافت کرد. 

تک‌آهنگ «ارابه‌های آتش» که برای آلبوم موسیقی این فیلم عرضه شد توانست تا جایگاه نخست ۱۰۰ آهنگ داغ بیلبورد بالا بیاید، همچنین از این تک‌آهنگ در مسابقه‌های المپیک ۲۰۱۲ لندن و درهنگام اهدای مدال استفاده شد.

مهم‌ترین عامل ورود ونجلیس به دنیای سینما همکاری او با فردریک روسیف کارگردان معروف فرانسوی بود. وی با ساخت موسیقی متن فیلم‌هایی مستند دربارهٔ حیات وحش به کارگردانی روسیف، پروژه‌هایی را در کارنامه خود ثبت کرد. این همکاری‌ها موجب شد تا ونجلیس از سوی چندین کارگردان مطرح جهان مورد توجه قرار گیرد. در سال ۱۹۸۱ با ساخت موسیقی فیلم «ارابه‌های آتش» برنده جایزه اسکار شد این فیلم همچنین جایزه اسکار بهترین فیلم سال را نیز از آن خود کرد. در سال ۱۹۹۱ برای عضویت در هیئت داوران جشنواره فیلم کن انتخاب شد.

ونجلیس تولید موسیقی اختتامیه المپیک سیدنی (۲۰۰۰) و سرود رسمی جام جهانی فوتبال ۲۰۰۲ را نیز برعهده داشت. موسیقی ونجلیس تأکید بسیار زیادی روی سینتی‌سایزر دارد. برخی از کارشناسان، موسیقی او را به یک ارکستر الکترونیکی تشبیه کرده‌اند. به گفته ونجلیس تکنولوژی و موسیقی همیشه با هم بوده‌اند و موسیقی هرچه باشد، یک علم است. 

ونجلیس در طول بیش از ۵۰ سال فعالیت در عرصهٔ موسیقی بیشتر از ۵۰ آلبوم موسیقی منتشر کرد و به عنوان یکی از برترین آهنگسازان موسیقی الکترونیک در همهٔ دوران یاد می‌شود.

در ایران موسیقی آرامی که در تلویزیون ایران همیشه ثانیه‌هایی قبل از اخبار پخش می‌شد به نام «دختر کوچک دریا» با نام اصلی «La Petite Fille de la mer» از آثار معروف و به‌یادماندنی اوست که در خاطر ایرانیان ماندگار شد.

بشنوید تا یادتان بیاید:

کد خبر 677621

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 13
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • سعید IR ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
    124 3
    از سلاطین موسیقی دهه 70 میلادی بود افسوس که دیگه تکرار نمیشن روحش شاد.
  • سهراب IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
    36 0
    نوازنده چیره‌دست و موسیقی دانی مطرح بودش هنوزم کاراش خاصه، خدا رحمتش کنه.
  • وحید DE ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
    32 1
    بی همتا بود واقعا افسوس
  • آریا IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
    32 0
    این موزیک لطیف همیشه منو میبره به سال‌های ‌های دور و خاطرات کودکی، این استاد از اعجاز موسیقی بودن ،حیف شد یادش گرامی ،نامش جاودان روحشان شاد
  • آهنگ زنگ اخبارپیش ازاخبار IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
    13 0
    روحش شادُیادش گرامی
  • محمد 🇮🇷 IR ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
    13 0
    همگی مسافریم روحش شاد ⚘
  • امید IR ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
    13 0
    خدادبیامزردش همیشه آهنگ شو گوش میدم افسوس افسوس
  • IR ۲۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
    11 5
    این آهنگ قبل از قصه شب یا قبل از اعلام ساعت است نه قبل از اخبار
  • حیدر IR ۲۲:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
    9 2
    خدابیامرزدش کاش باورکنیم هممون مسافریم.
  • IR ۲۳:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
    12 2
    ارامبخش
  • مهدی IR ۰۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
    8 2
    خدایا چرا اسطوره های تکرار نشدنی ما یعنی دهه 60از بین ما رفتن.چقدر اهنگش زیبا بود چقدر من فقط بخاطر همین موزیک پای اخبار مینشستم.گوش میدادم.الانم که گوش میدم میرم تو خاطراتم.انشالا جاش تو بهشت باشه .وخدا رحمتش کنه.با حق