اتحادیه اروپا برای نخستین بار از راهبرد جامع خود برای روابط با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس رونمایی کرد.

جوزپ بورل  Josep Borrell

به گزارش همشهری آنلاین، اتحادیه اروپا برای نخستین بار از راهبردی جامع رونمایی کرد که در آن روابط آتی این اتحادیه با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در زمینه‌های مختلف از مسائل امنیتی تا تجارت و مسائل جوی تشریح شده است.

«جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مراسم رونمایی از این طرح روز چهارشنبه (۱۸ مه/ ۲۸ اردیبهشت) گفت: «در زمانی که نظم بین‌المللی قانون‌محور با چالش‌های قابل‌توجه و ناامنی روبرو شده، اتحادیه اروپا و کشورهای خلیج [فارس] ایستاده‌اند تا از شراکت قوی‌تر و راهبردی‌تر خود دستاورد اکتساب کنند.»

وی اضافه کرد: «لازم است ما با یکدیگر همکاری نزدیک‌تری برای ایجاد ثبات در خلیج [فارس] و خاورمیانه و تهدیدهای امنیتی در جهان، امنیت انرژی، تغییرات آب و هوایی، تجارت و سرمایه‌گذاری داشته باشیم.»

«آندره ماتئو فونتانا»، سفیر اتحادیه اروپا در امارات عربی متحده در گفت‌وگو با پایگاه نشنال گفت که این طرح از اهمیتی محوری در روابط میان اتحادیه اروپا و کشورهای عضو شورای همکاری برخوردار خواهد بود.

این مقام اتحادیه اروپا اضافه کرد: «راهبرد جدید، شراکت راهبردی با خلیج [فارس] نامگذاری شده است. این راهبردی درازمدت است و اجرای کامل آن چندین سال طول خواهد کشید. بنابراین، شبیه نقشه‌ راه است.»

فونتانا تصریح کرد که سند مذکور اولین راهبرد جامع در نوع خود میان اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج فارس است و طبق آن، اتحادیه اروپا حضور دیپلماتیک خود در منطقه را افزایش خواهد داد. این افزایش حضور ابتدا در سال جاری میلادی در قطر اتفاق خواهد افتاد و بعد از آن به امارات، عربستان سعودی و کویت گسترش خواهد یافت.

سفیر اتحادیه اروپا در امارات گفت که احیای روابط میان اعضای شورای همکاری خلیج فارس در نشست ALULA در ژانویه ۲۰۲۱ مسیر را برای تدوین این رویکرد جامع در منطقه هموار کرده است.

او تصریح کرد: «ما اکنون، بعد از حل شدن شکاف میان اعضای شورای همکاری آماده‌ایم تا این سند را اجرا کنیم. این شکاف، برای سال‌های متمادی باعث ایجاد موانعی در مسیر روابط ما با شورای همکاری شده بود.»

برجام از محورهای طرح بروکسل

فونتانا در بخش دیگری از اظهاراتش گفته که یکی از پایه‌های اصلی راهبرد اتحادیه اروپا برای افزایش امنیت در خلیج فارس، احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ با ایران است که با اسم «برنامه جامع اقدام مشترک» یا برجام شناخته می‌شود.

او گفت: «برای ما یکی از مهم‌ترین مشارکت‌ها در امنیت منطقه و خلیج [فارس] برجام است. بنابراین، ما از همان ابتدا از این توافق حمایت کرده‌ایم. تصور می‌کنیم برای منطقه بسیار مهم است که اطمینان حاصل کند که ایران به سمت ساخت سلاح هسته‌ای نمی‌رود.»

کشورهای غربی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته ای این کشور متهم کرده‌اند. ایران قویاً این ادعاها را رد کرده است.

ایران تأکید می‌کند به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.

ایران علاوه بر این در سال ۲۰۱۵ به توافقی با کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد.

علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.

دولت «جو بایدن» مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات وین زمینه‌های لازم برای بازگشت کشورش به توافق هسته‌ای برجام را فراهم کند، اما تا کنون از انجام اقدامات لازم برای عمل به تعهداتش خودداری کرده است.

فونتانا گفت: «ما هماهنگ‌کننده گفت‌وگوها در مذاکرات هستیم. الان، توافقی بر روی میز قرار دارد و مذاکرات به خاتمه رسیده‌اند، اما ایران و آمریکا هنوز در حال بررسی جزئیات هستند.»

کد خبر 677512

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 10
  • ایرانی IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
    27 8
    از سوز دلتان خلیج همیشه فارس را هرچه بخوانید وبگویید بازهم خلیج فارس است وایران براین خلیج حاکم است خداراشکر هرچقدرمشکلات اقتصادی وبیلیاقت افسارگسیخته درمدیریت کشور داریم زور نظامی مان ما را حاکم برخلیج فارس می‌کند وهمه بااجازه باید بیایند وبروند
  • محمد طبیب چی IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
    16 5
    سلام . ایران نسبت به این بیانیه به نام خلیج فارس که آنرا " خلیج " نامبرده است می باید اعتراض کند .
  • IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
    13 5
    همین که باید بگویید خلیج فارس گویای کلام است که فقط ایران حاکم ان است وبس
    • سورنا IR ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
      7 0
      وقتی خلیج فارس را عمدا خلیج مینامند، این بدان معناست که روابطشان با شیوخ و شیخ نشین های اطراف خلیج فارس رو به ایجاد رابطه با ما ترجیح میدن.
  • 😁 IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
    10 1
    چرا میگه خلیج یا نفهمه یا پدرسوخته حالت سومی نداره
    • سرباز بازنشسته IR ۲۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
      1 0
      از بی وجدانی انها وبی تدبیری ماست