چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۷
۱ نفر

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: تا زمانی که کالابرگ الکترونیکی، آماده نشود، حمایت از مردم، به صورت پراخت نقدی یارانه، ادامه خواهد یافت.

خاندوزی

به گزارش همشهری آنلاین، سید احسان خاندوزی در گفت‌وگو با رسانه ملی در پاسخ به این سؤال که آیا قرار است یارانه نقدی دولت به مردم قطع شود؟ اظهار داشت: این متأسفانه شبهه و شائبه غلطی است که به اشتباه دامن زده شده و من به صراحت عرض می کنم، نظر مجموعه دستگاه های اجرایی دولت و شخص رئیس جمهور این است که حمایت ما از مردم، بویژه پس از اجرای سیاست مردمی سازی یارانه ها، حمایتی "پایدار" اما با شیوه و روشی متفاوت است.

وی گفت: دولت تا مطمئن نباشد که شیوه حمایتی به صورت کالابرگ، قابل تعمیم به کل کشور است، فعلاً از شیوه حمایتی قدیم، یعنی واریز وجه به مردم و ۹ دهکی که در مصوبه ستاد اقتصادی دولت ذکر شده، استفاده خواهد کرد.

خاندوزی تصریح کرد: به دستگاه های ذیربط از جمله وزارت بهداشت، وزارت کشور، وزارت اقتصاد و ... که با کالا های اساسی از جمله دارو و نان درگیر هستند، دو ماه فرصت داده شده که طرح خودشان را در مورد کالابرگ الکترونیکی به عنوان مصوبه بودجه سال ۱۴۰۱، بصورت آزمایشی پیاده کنند تا همه ایرادات احتمالی آن رفع شود.

وی افزود: زمانی که این طرح، پس از طی مراحل آرمایشی، قابلیت تعمیم به همه کشور را پیدا کرد، "شیوه" حمایت دولت، از پرداخت نقدی به کالا برگ الکترونیک تغییر پیدا می کند و در عمل، هیچ قطع و خاتمه ای برای "اصل" حمایت از مردم وجود نخواهد داشت.

وزیر اقتصاد عنوان داشت: ما معتقدیم، اگر می خواستیم از ابتدا، روی الگوی جدید و شیوه کالا برگ الکترونیک کار کنیم، ممکن بود به جهت نا آشنایی فعالان اقتصادی و کاربران و مصرف کنندگان، نارضایتی هایی ایجاد شود و بنابراین ترجیح دادیم به طور موقت از شیوه پرداخت نقدی استفاده کنیم.

خاندوزی افزود: امیدوارم بعد از پایان دوره آزمایشی، در انتهای خرداد ماه یا اول تیر، گزارشی ارائه دهیم که چه ایرداتی از طرح رفع شده و در چه زمانی، آماده تعمیم و اجرا در سراسر کشور است.

وزیر اقتصاد در ادامه در پاسخ به سؤالی در مورد افشای اسامی ابربدهکاران بانکی نیز گفت: افشای اسامی ابربدهکارن، به جهت هزینه‌ای که برای بدهکاران بزرگ ایجاد می کند، موجب خواهد شد، بسیاری از این افراد در برگشت منابع بانکی تسریع کنند و این خبری است که از تعداد زیادی از بانک ها در همین چند هفته گذشته به ما رسیده است و امیدواریم این فرآیند تسریع شود.

وی افزود: با برگشتن منابع به بانک ها، توان مالی بسیاری مردم و تولیدکنندگانی که قبلاً دسترسی به منابع اعتبار دهی سیستم بانکی نداشتند، افزایش پیدا می کند.

خاندوزی اعلام کرد: در این خصوص ما به طور خاص در مورد بانک‌های دولتی مثل بانک‌های ملی و سپه، پروژه ویژه‌ای برای تک تک پرونده‌های بدهکاران، طراحی کرده‌ایم .

وزیر اقتصاد تأکید کرد: اتفاق مربوط به شفافیت ابربدهکاران بانکی، موقت، موضعی، مُسَکن و سیاسی و جناحی نیست و به شکل مستمر ادامه پیدا خواهد کرد.

وی ادامه داد: همچنین در مورد شفافیت صورت های مالی شرکت های زیر مجموعه وزارتخانه های دولتی نیز اقداماتی در یک ماه گذشته انجام داده‌ایم که آن هم امسال بعد از آنکه در تیر ماه، سال مالی شرکت های مزبور به پایان رسید و صورت های مالی شان در مجامع عمومی، نهایی شد، ادامه پیدا خواهد کرد.

خاندوزی عنوان کرد: خبر جدید هم اینکه در مورد صورت های مالی شرکت های زیر مجموعه نهادهای عمومی غیر دولتی (که برای اولین بار و به عنوان یک تکلیف بودجه ای دارد صورت می گیرد) ما ظرف یکی دو هفته آینده، یک شفافیت بسیار بزرگ را رقم خواهیم زد.

وی تصریح کرد: مسئله "شفافیت"، نه یک هدف، بلکه ابزاری است برای اینکه مدیریت ها کارآمد بشوند و مدیران جدید شرکت های دولتی مسئولیت بپذیرند و با اموال عمومی، مسئولانه تر و با بهره‌وری بالاتر برخورد کنند.

تاکنون ۵۰۰هزار نفر برای یارانه ثبت‌نام کرده‌اند

همچنین امروز سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت طی سخنانی اظهار کرد: با آغاز ثبت‌نام از متقاضیان دریافت یارانه شامل افراد جدید و جامانده، تاکنون ۵۰۰ هزار نفر به این سامانه مراجعه کرده‌اند.

وی افزود: وزارت تعاون در این زمینه تلاش‌های خوبی انجام داده است و البته این بدان معنا نیست که ایرادی وجود نداشته باشد اما با فرصت یک‌ماهه برای بررسی دهک‌ها این خطا برطرف می‌شود.

کد خبر 677445

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 86
  • نظرات غیرقابل انتشار: 10
  • هادی رضائی IR ۱۹:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    3 31
    باسلام ممنون ازاین خبرهای خوب وروز تان باتشکر
  • محمدمهدی IR ۲۲:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    18 9
    با سلام خدمت ریاست محترم و دستدرکاران. اینجانب جزوء مددجویان بهزیستی هستم.و در رده معلولیت جسمی و حرکتی هستم.جناب اقای رییسی.خواهش میکنم.یارانه نقدی را قطع نکنید.چون من بااین معلولیت.نه کاردارم.و نه خانه و درامدی.تمام درامدبنده همین یارانه هست.خواهشا یارانه نقدی را قطع نکنید.ما احتیاجی به کالا برگ نداریم.حقیقتا مستمری بهزیستی هم بااین چندرغاز به جاییمان نمیرسه.خواهشا من بیشترپول نقد میخوام تا کالا برگ.لطفا مستمری بهزیستی هم افزایش بدین.چون با۴۲۰تومان نمیشه یکماه زندگی کرد
  • IR ۰۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
    27 4
    سلام آقای ریسی من زن سرپرست خانواده ام وباهمین یارانها زندگی خودرابه سرمیبرم لطفایارانه نقدی راقطع نکنید
  • IR ۰۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
    30 1
    با سلام ما یارانه نقدی میخایم و کالا برگ نمیخایم فقط نقدی پرداخت کنید هرکس هرجور دوست داره خرج کنه آخه با پول نقد میشه قبض پرداخت کرد و قست داد شاید ما نخایم از فروشگاه کالا بخریم ولی نمیتونیم قستم ن را ندیم لطفا فقط نقدی بدید اکثرن با پول نقد موافقن تا کالا برگ پس به نظر مردم احترام بزارید خدا خیرتون بده
  • IR ۰۰:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
    42 0
    سلام...من یه زن مطلقه تنها درآمدم همین یارانه ومعیشتی هسته..ماکالابرگ بدردمون نمیخوره.پول نقد بیشتربدردمیخوره...تروخدا پول نقد بدین...خواهش میکنم کالابرگ ندین
  • مردم فقیر IR ۰۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
    28 1
    شما با کالابرگ ظلم بزرگی در حق ما مردم فقیر میکنید به یارانه نقدی بیشتر احتیاج داریم چرا به به جای مردم تصمیم میگیرید ما با این یارانه زندگیمون گذران میکنیم
  • بسه دیگه IR ۰۲:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
    33 5
    فقط نقدی کالابرگ به هیچ دردی نمیخوره این کار باعث اعتراض سراسری خواهد شد مطمین باشید
  • ناشناس IR ۰۴:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
    31 0
    خدایی منی که یه زن تنهاکه خودم سرپرست دوتابچم وتحت حمایت بهزیستی ومریض وعمل قلب شدم بچه کوچیک دارم وهیچ درامدی ندارم بااین وضع گرانی چیکارکنیم
    • IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
      15 1
      مردم فقیر اگه یارانه قطع میشه ما چکار کنیم کجا میریم
  • ناشناس IR ۰۸:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
    17 2
    باعرض سلام وخسته نباشید خواهشا ما کارگر هستیم همین را به ما پول بدین ما به پول بیشتر احتیاج داریم اگر خواستیم بعدا کالا می خریم باتشکر
  • مریم IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
    26 0
    خواهش میکنم یارانه به صورت نقدی باشه بهتر میتونیم استفاده کنیم
  • IR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
    18 2
    س یارانه به صورت نقدی پرداخت کنین
  • مریم IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
    17 1
    باسلام اگه میشه یارانه نقدی بدین ماکالابرگ نمیخوایم کالابرگ به هیچ درد نمیخوره باتشکرازشما
  • رسول IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
    17 0
    اقای ریسی فقط نقدی بدین لطفا ..!
  • 4489402228 IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
    22 1
    بزرگترین اشتباه شما قطع کردن یارانه نقدی میباشد با کالا برگ نارضایتی عمومی پیش خواهد امد
  • زابل IR ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۸
    0 0
    مردم بيچاره تمام هم وغمشان همين يارانه هست اگه بجاش كالابرگ بديد مردم صددرصد از قبل هم فقيرتر ميشن آخه يه ذره هم وجدان خوبه