گزارشگر ویژه سازمان ملل از دولت آمریکا خواست که بلافاصله تحریم‌ها علیه مردم ایران را لغو و از کشورهایی که اقدام به بلوکه کردن دارایی‌های ایران کرده‌اند درخواست کرد که این دارایی‌ها را آزاد کنند.

نشست خبري گزارشگر ويزه سازمان ملل

به گزارش همشهری آنلاین، خانم «النا دوهان» گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد درباره تاثیر منفی اقدامات یکجانبه قهرآمیز بر بهره‌مندی از حقوق بشر که به به جمهوری اسلامی ایران  سفر کرده، بعدازظهر امروز (چهارشنبه) ۲۷ اردیبهشت ماه در نشستی خبری به تشریح این سفر و دیدارهای انجام شده پرداخت.

وی در ابتدا گفت: سفری به ایران داشتم از هفتم تا ۱۸ می ۲۰۲۲ برای جمع آوری اطلاعات و بی طرفی و راستی آزمایی مطرح بوده است. بحث من تاثیر منفی تحریم‌ها بر حقوق بشر بوده است. گزارش نهایی من در شورای حقوق بشر در سپتامبر ۲۰۲۲ ارائه خواهد شد. از همه طرفین در ایران تشکر می‌کنم و اطلاعات راستی آزمایی می‌شود. از دولت ایران و شورای حقوق بشر برای تسهیل این سفر تشکر می‌کنم. با نمایندگان دولت ملاقات داشتم نماینده چند عضو جامعه مدنی را ملاقات کردم. با نمایندگان نهادهای مالی بخش خصوصی و دولتی، دانشگاهیان و ... و با آژانس‌های تخصصی سازمان ملل و دیپلمات‌ های خارجی در ایران دیدار کردم. از سازمان ملل در ایران برای پشتیبانی این سفر.

گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد همچنین اظهار داشت: ایران مشمول گسترده تحریم‌های بوده است و آمریکا تحریم‌های مالی و تجاری بزرگی را از دهه ۱۹۷۰ علیه ایران اعمال کرده است و اقداماتی را انجام داده که ایران را از نظام مالی و تجاری جهان منزوی کند. در سال ۲۰۱۰ خیلی از بخش‌های اقتصادی را هدف قرار داد. تحریم آمریکا هدفش بانک مرکزی ایران بود.

دوهان به اعمال تحریم‌های آمریکا علیه بخش‌های مختلف ایران اشاره و بیان کرد: بعد از برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ تمام تحریم‌های ثانویه برداشته شد و سازمان ملل به نحوی عمل کرد که از طریق برجام اقداماتی را انجام داد و بخشی از آن سرمایه گذاری در ایران بود و آمریکا یکجانبه از برجام خارج و تحریم‌هایی را وضع و بانک مرکزی ایران و چند بانک ایرانی را در لیست تحریم‌ها قرار داد و بسیاری از شرکت‌ها از بازار ایران خارج شدند و دارایی‌های ایران مسدود شدند که ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیارد دلار باشد و بیش از ۷۰۰ فرد حقیقی و حقوقی در این تحریم‌ها قرار گرفتند. علاوه بر این، کانادا تحریم‌هایی علیه ایران اعمال کرده و بیش از ۲۰۰ فرد حقیقی و حقوقی ایرانی را در فهرست تحریم‌های خود قرار داده است. 

وی به تاثیر تحریم‌ها بر بخش‌های دانشگاهی، فناوری و صنایع دستی و رشد اقتصادی ایران و همکاری‌های بین‌المللی ایران با دیگر کشورها اشاره کرد و افزود: تاثیر تحریم‌ها بر گروه‌های آسیب پذیر و سرپرستان خانواده و ... داشته است. ارائه کمک‌های بشردوستانه از طریق آژانس‌های بین‌المللی صورت نگرفته به خاطر مشکل در نقل و انتقال پول.

دوهان بیان کرد: زندگی مردم دچار مشکل شده است و وضعیت بحرانی‌تر شده است. 

گزارشگر ویژه سازمان ملل همچنین عنوان کرد: دغدغه من این است اقدامات قهری یکجانبه به عنوان تنبیهی، موازین حقوق بشر جهانی را نقض می‌کند. تحریم‌هایی که علیه شرکت‌هایی که با ایران تجارت داشتند و استفاده ابزاری از آن و اعمال تحریم‌های ثانویه امری غیرقانونی است. جلوگیری از داشتن حساب بانکی برای دیپلمات‌های ایرانی برخلاف کنوانسیون وین بوده است و ممانعت از پرداخت حق عضویت ایران در سازمان‌های بین‌المللی هم برخلاف قوانین بین‌المللی است. 

وی گفت: تحریم‌هایی که علیه ایران اعمال شده قابل توجیه نیست و از دید شورای حقوق بشر و مجمع عمومی سازمان ملل قابل توجیه نیست. تحریم‌های یکجانبه، اولیه و ثانویه و تهدید به اعمال تحریم‌ها همه این‌ها بحث وضعیت حقوق انسانی را در ایران به خطر انداخته است و این تحریم‌های اعمال شده بر صادارت کالاها و تحریم بانک های ایران و تحریم غذا و دارو باعث کاهش درآمد دولت و افزایش قیمت‌ها و به فقر و معیشت مردم آسیب زده و افراد آسیب پذیر و پناهندگان و زنان سرپرست خانوار متاثر از آن شده و باعث شده ایران نتواند به درآمدهای خود دسترسی داشته باشد و سرمایه گذاری کند و مانع از تبادل افراد دانشگاهی شده و تاثیر مخربی بر وضعیت انسان‌های عادی در ایران داشته است.

دوهان ادامه داد: همه تحریم‌هایی که اعمال شده باعث شده مشکلات زیادی از لحاظ تبادل بانکی و پولی ایجاد کند و باعث شده وام‌هایی که ایران دریافت می‌کرده با مشکل مواجه شود و مشکلات زیادی حتی برای اتباع کشورهای دیگر را ایجاد کرده است. از آنجایی که تحریم بانکی باعث شده از کشور ثالث خریداری کنند باعث افزایش قیمت‌ها شده و در مورد دارو مشکلات زیادی ایجاد کرده است. مانع شدن از حضور ایران در همکاری‌های بین‌المللی از طریق مانع شدن از پرداخت حق عضویت ایران باعث شده همکاری ایران مختل شود. به دلیل در دسترس نبودن ماشین‌ها و قطعات یدکی و تکنولوژی‌ها و دارایی‌های بلوکه شده ایران باعث شده ایران حتی نیاز به وام داشته نتواند به آنها دسترسی داشته باشد و تاثیر مخربی بر زندگی مردم و سلامت آنها و رشد تکنولوژی‌های نوین شده و مسائل زیست محیطی را دامن زده است. 

وی گفت: کاهش درآمد دولت ناشی از صادرات کالا باعث افزایش تورم و قیمت شده و این امنیت غذایی مردم را به خطر انداخته و بحث سلامت را به خطر انداخته و فقر را دامن زده و باعث کاهش کیفیت زندگی مردم شده است.

گزارشگر ویژه سازمان ملل گفت: منع واردات داروها باعث مشکلات زیادی در ایران شده و نقض قواعد مدنی است. 

دوهان خاطرنشان کرد: تحریم‌های یکجانبه به همراه تحریم‌های ثانویه و بانک‌ها باعث شده موسسات خصوصی ناچار شدند به دنبال راه‌های جایگزین باشند و از طریق طرف‌های ثالث و باعث کاهش کیفیت و افزایش قیمت و هزینه‌ها شده است. اکراه و عدم تمایل شرکت‌های خارجی برای همکاری با شرکت‌های فناوری و ... به دلیل عدم توانایی پرداخت بانک‌های بانکی و مقالات علمی که از سوی ایران فرستاده می‌شود برگشت می‌خورد و دانشمندان ایرانی قادر به استفاده از فروم‌های بین المللی نیستند. حق آموزش افراد دانشگاهی را پایمال می‌کند و مانع از همکاری‌های فرهنگی و علمی می‌شود.

وی گفت: چالش‌های اقتصادی ناشی از تحریم‌ها مانع شده ایران نتواند کمک‌های مستمری را در اختیار افراد آسیب پذیر از جمله پناهندگان قرار دهد. وضعیت بد اقتصادی باعث افزایش فقر، اعتیاد و ... شده است. تلاش‌های دولت را در زمینه کاهش اثرات این‌ها تحسین می‌کنم. تحریم‌های یکجانبه به هیچ وجه قابل توجیه نیست. این تحریم ها مانع از ارسال کمک های بشردوستانه به ایران شده است. ارسال داروهای نجات بخش به دلیل ممنوعیت انتقال پول‌ دچار مشکل شده است. 

گزارشگر ویژه سازمان ملل خاطرنشان کرد: همه طرفین را یادآور می‌شوم که به تعهدات خود براساس منشور ملل متحد عمل کنند از جمله احترام به عدم مداخله در امور داخلی کشورها و توصیه می‌کنم همه تحریم‌های یکجانبه را متوقف و وارد گفتمان شوند و مانع از این شوند که اثرات منفی این تحریم‌ها به مردم معمولی وارد شود. همه کشورهایی که تحریم ها را اعمال کردند از جمله آمریکا می‌خواهم بلافاصله تحریم‌ها علیه مردم ایران را بردارند و این تحریم ها از لحاظ حقوق بین‌الملل توجیه پذیر نیستند. غذا، دارو و باید از تحریم‌ها معاف شوند. حتی اگر هدف خوبی از تحریم باشد این کار غیرانسانی را توجیه نمی‌کند.

وی گفت: به آمریکا توصیه می‌کنم وضعیت اضطراری را در نظر گرفته برای مطابق با قوانین بین‌الملل در نظر بگیرد و تعهداتش را پایبند باشد از شرکت‌ها بانک‌ها و بخش خصوصی و همه درخواست می‌کنم از هر کاری که ممکن است به صورت قهرآمیز و یکطرفه در نقض قوانین بین‌املل و تبعیت از این تحریم‌ها را متوقف کنند و جنبه‌های انسانی آن را در نظر بگیرند. از دولت‌ها می‌خواهم تمامی دارایی‌های بلوکه شده بانک مرکزی را آزاد کنند که دولت بتواند تعهدات حقوق بشری خود را اجرا کند. از همه بانک‌ها و شرکت‌ها می‌خواهم از تبعیت اجباری از تحریم‌ها پرهیز کنند به خصوص در زمینه تحویل دارو و غذا.

وی گفتک به دولت توصیه می‌کنم راه‌های دیگر برای پرداخت را به نظر بگیرد. از سازمان‌های بین‌الملی می‌خواهم تعهدات خود را فراموش نکنند و تحریم‌های فراسرزمینی را اعمال نکنند چون باعث نقض حقوق انسانی می‌شود و از موسسات حقوقی و قضایی منطقه‌ای و ملی می‌خواهم تدابیری اتخاذ کنند که باعث ریسک این تحریم‌ها شود. از کشورها درخواست می‌کنم که مطمئن شوند ایران حق عضویت خود را پرداخت و دیپلمات‌های ایرانی بتوانند حساب بانکی باز کنند و مسائل بانکی خود را انجام دهند. بلوک کردن حساب دیپلمات‌ها نقض کنوانسیون وین است.

وی گفت: کشورهای درگیر برجام و آمریکا می‌خواهم این مذاکرات را ادامه دهند. از بانک‌ها و موسسات فرهنگی و ورزشی و دانشگاهی می‌خواهم این امکان را برای دانشمندان و هنرمندان ایرانی فرصت را فراهم و همکاری خود را انجام دهند و تعاملات به دستیابی به اهداف توسعه پایدار می‌شود و مانع از جنگ و سوء تفاهمات بین کشورها می‌شود. از همه طرف ها می‌خواهم حق دسترسی آزاد اطلاعات را فراموش نکنند. از یونیسف و ... می‌خواهم به دولت ایران کمک کنند برای تامین داروها از جمله برای بیماران پروانه‌ای، ام اس و ....

دوهان بیان کرد: خدمات ارائه شده به اتباع افغانستان در ایران را تحسین می‌کنم.  

وی در پاسخ به سؤالی درباره این‌که توصیه شما درباره مقابله با اقدامات منفی آمریکا علیه ایران اظهار داشت: ما سه صفحه توصیه نامه داده‌ایم از کشورهای تحریم کننده خواسته‌ایم رفتار خود را متوقف کرده و به تعهدات خود در زمینه احترام به حقوق بشر عمل کنند. کشورها و نهادهای بین‌المللی بیشتر با ایران همکاری کنند. ایران میزبان تعداد زیادی از پناهندگان افغانستان است و بدون کمک سازمان ملل نمی تواند این کار را مدیریت کند. بین پنج تا هشت میلیون نفر هستند که دو تا ۱۰ هزار افغان وارد کشور شوند برای دولت ایران سخت است که بدون کمک بین‌المللی آنها را مدیریت کند. 

گزارشگر ویژه سازمان ملل افزود: امیدوارم ایران تعامل خود را با سازمان‌های بین‌المللی بیشتر کند. شرکت‌های خارجی هیچ گونه تراکنشی را با ایران انجام نمی‌دهند و تقاضا می‌کنم که دولت‌های مختلف، شرکت ها و بانک‌ها به صورت فعال در ایجاد یکسری اصول تعامل کنند چون به حقوق بشر آسیب می‌زند.

وی گفت: پیامدهای تحریم‌ها بر ایران قبلا و فعلا. این تحریم ها در سال ۲۰۱۸ و بعد از خروج آمریکا از برجام بیشتر شده است. الان شورای امنیت هیچ تحریمی روی ایران ندارد ولی بعد از خروج آمریکا از برجام دامنه تحریم‌های وضع شده علیه ایران گسترده‌تر شد و در کنار این تحریم‌ها، تحریم‌هایی وضع شد حتی در ارائه کالا و بیمه کالا و نقل و انتقالات بانکی. امروزه تمام بانک‌های ایران تحریم شدند و دیگر در سوئیفت هم نیستند و به هیچ وجه نمی‌توان پول را به سیستم بانکی بین‌المللی منتقل کرد و این تحریم‌ها تاثیر زیادی روی حقوق بشر گذاشته است و نسبت به سال ۲۰۱۵ دامنه آن بیشتر شده است. دانشگاهیان و ورزش و بخش فرهنگی و ... اینقدر تحریم شده‌اند که ایران نمی‌تواند حق عضویت سازمان ملل را بدهد و حق عضویت ورزشکاران و ... را بدهد.

گزارشگر سازمان ملل گفت: هشت صفحه مثال در گزارش خود نوشته‌ام. حقوق بشر تحت تاثیر بسیار شدیدی از تحریم‌ها قرار گرفته است. بحث سلامت است که در بحث‌های حقوق بشری است. بعضی داروها تولید داخل هستند ولی مواد خام آن از خارج وارد می‌شود و به پرداخت‌های بانکی و کیفیت مواد خام برمی‌گردد. درباره بیماری‌های خاص نمی‌شود دارو را در داخل تولید کرد. می‌گویند معافیت‌هایی برای ایران اعمال شده ولی حتی آژانس

های سازما ملل نمی‌توانند اینها را در اختیار ایران قرار دهند. نفت و سایر کالاها را نمی‌توان صادر کرد و این باعث کاهش درآمد در داخل شده است. از آگوست ۲۰۲۱ رسما گفته شد ۸۵۰ هزار پناهنده افغان وارد ایران شده‌اند و به خاطر این که بچه‌های زیادی دارند دست کم ۵۰۰ هزار نفر کودک هستند و چند مدرسه جدید ایران باید بسازد که تحصیل آنها را فراهم کند وقتی درآمد دولت کم شود و نتواند صادرات کند شرکت‌های وابسته به صادرات با مشکل مواجه و بسیاری بیکار و حقوق افراد کم می‌شود.

دوهان گفت: صنایع دستی در ایران آسیب جدی دیده است. صنعت گردشگری دچار مشکل شده است. من مجبور شدم پول نقد با خودم بیاورم که پول هتلم را بدهم.

وی در پاسخ به سؤالی درباره پناهندگان افغان گفت: یکی از توصیه‌های من این است که از جامعه بین‌المللی خواستم حمایت کافی از ایران بکند چون کمتر از هشت ماه یک میلیون پناهنده به ایران آمده است و امیدوارم آژانس‌های سازمان ملل در این حوزه کمک کنند البته سایر دست اندرکاران هم به این موضوع توجه کنند.

گزارشگر سازمان ملل همچنین درباره ضمانت این‌که توصیه‌هایش مورد سوء استفاده کشورهای غربی از جمله آمریکا قرار نگیرد؟ خاطرنشان کرد: وقتی می‌گوییم چه گام‌هایی برداشته می‌شود گام اولی که در همه گزارش‌ها می‌خواهم تاکید کنم این است که همه کشورها تعهد دارند طبق موازین قانونی عمل کنند. دول سعی می کنند روی هم تاثیر بگذارند ولی در بحث تاثیر کشورها نباید تعهدات بین‌المللی را نقض کنند. باید توجه کنیم که اقداماتی که علیه ایران اعمال می‌شود نقض حقوق بشر است. هدف از سفر من این است که وضعیت را تجزیه و تحلیل کنم. اطلاعات دریافت کردم درباره کودکان پروانه ای و به من گفتند پانسمان و داروهای مورد نیاز هیچ راهی است که وارد شود. شرکت‌ها گفته‌اند می‌ترسند تحت تحریم‌های آمریکا قرار بگیرند. می‌گویند تحریم ها فقط حرف است. 

دوهان ادامه داد: من فعالیت‌هایم را طبق ماموریت ادامه می‌دهم. قویا یک فرد مثل من فقط نمی‌تواند درباره تحریم ها صحبت کند بلکه باید موارد دیگر و کنشگران دیگر را در نظر گرفت. گزارشگر موضوعی من به سازمان ملل تبعیت افراطی و اجرای تحریم‌هاست. تمایل قوی از سوی آمریکاست که قانون خود را به دیگر کشورها بسط دهد. من گزارشگر مستقل سازمان ملل هستم و یک کار فردی است و تحت تاثیر سازمان‌ها و دولت‌های دیگر از جمله آمریکا قرار نخواهد گرفت و حتی سازمان ملل قادر نخواهد بود در گزارش من دخالت کند. گزارش من براساس شواهدی است که جمع آوری کردم و اگر از منبعی موضوع جدیدی دریافت کنم در گزارش خود ارائه خواهم کرد.

گزارشگر ویژه سازمان ملل همچنین گفت: هر کسی خواست با من ملاقات کند استقبال کردم. بسیار مستقل عمل خواهم کرد.

دوهان درباره تجربه قبلی و مخالفت‌ها با سفرش نیز اظهار داشت: قبل از سفر به ایران جریانی علیه سفر من راه افتاد و از من خواستند به ایران نیایم و پیش شرط‌هایی برای سفرم بگذارم. حتی دبیرکل سازمان ملل هم گفت این نباید تاثیر بگذارد. همیشه همین طور است در کشورهای دیگری که رفتم در ونزوئلا و زیمبابوه همیشه کارزاری علیه سفر من راه می‌افتاد که این ماموریت نباید انجام شود چون معتقد بودند تحریم‌ها راهکار است و فراموش می‌کنند ماموریت من در چه موضوعی است و حوزه‌های دیگر جقوق بشر را مطرح می‌کنند. ولی بیش از ۴۰ ماموریت موضوعی در سازمان ملل داریم و هر کدام بر موضوع خاصی تمرکز دارد. من گزارشگر ویژه حقوق بشر نیستم و فرد دیگری باید در این زمینه صحبت کند. این تجربه را دشته‌ام که همیشه مخالفتی با سفر و ماموریت من بوده است. درباره کشورهایی که تحریم کرده‌اند با ماموریت و سفر من مخالف بودند. در ونزوئلا اثرات تحریم‌ها بسیار مخرب بوده است. 

وی گفت: تحریم‌ها اثرات مخربی دارد و حتی در توئیتر ملیت من را زیر سؤال بردند و گفتمان سیاسی قوی وجود دارد. من کارم بر مسائل سیاسی متمرکز نیست و باید مستنداتی جمع کنم که اثرا تحریم‌ها را بررسی کنم و دیپلمات نیستم.

دوهان همچنین در پاسخ به سؤالی به ایرانیانی که خارج از ایران زندگی می‌کنند و تحت تاثیر تحریم‌ها قار گرفته اند اشاره کرد. ۲۰ ساعت با بخش‌های دولتی و غیردولتی صحبت کردم.

گزارشگر ویژه سازمان ملل همچنین اظهار داشت: من کارمند سازمان ملل نیستم و حقوقی دریافت نمی‌کنم ولی حق دارم در شورای حقوق بشر و مجمع عمومی و نهادهای دیگر سازمان ملل و با دولت‌ها مستقل صحبت کنم و مسائلی را مطرح کنم ولی می‌توانم گزارشات خود را منتشر کنم. توجه جهان را به مسائل کشورهای تحریم کننده جلب می‌کنم. این‌که کشورهای تحریم‌ کننده باید پاسخگو باشند موضوع دردناکی است و درباره تحریم‌های سازمان ملل هم این موضوع است و زمانی شورای امنیت تحریم‌های هدفمند را تحمیل کرد من افرادی که در لیست تحریم‌ها قرار می‌گرفتند سازوکارهای قانونی و چارچوبی وجود نداشت و تازه این چارچوب شکل می‌گرفت که چه مکانیسمی داشته باشد و هنوز متاسفانه چارچوب مشخص و قانونی ندارد. اقداماتی در این راستا انجام شده و کشورهای تحت تحریم مثل ایران درخواستی دادند که تحریم‌ها نباید شامل دارو و مسائل انسانی شود. این سازمان درباره کار غیرقانونی آمریکا رای داده است و علیرغم اعتراضات اولیه رای داد. درباره قطر هم همین طور.

دوهان در پاسخ به سؤالی درباره اینکه تا چه زمانی گزارش‌ها و اطلاعات از تاثیرات اقدامات یکجانبه به شما می تواند وصول شود؟ اظهار داشت: اطلاعات و مستندات را جمع آوری کردیم و هنوز هم فرصت است و بعد از رفتنم از ایران می‌توانیم این اطلاعات را جمع آوری و بررسی کنیم و یک ماه وقت گذاشته ایم. باید تا قبل پایان ماه ژوئن نسخه اول گزارش را آماده کنیم.

وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره تاثیر گزارشش گفت: من رئیس دنیا نیستم و نمی‌توانم متاسفانه تاثیر فوری و مستقیم بگذارم ولی سعی می‌کنم این گفتمان را ایجاد کنم و آنها را تشویق کنم که در این موضوع صحبت کنند. این‌که یک شبه مشکلات رفع شود نمی‌شود ولی می‌تواند آگاهی بخشی ایجاد کند. این‌که تحریم‌ها خوب است یا بد نباید به صورت سیاه سفید ببینیم و باید آن را در چارچوب مستندات بررسی کنیم و اگر چنین کنیم می‌توانیم به نتیجه برسیم.

گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد درباره تاثیر منفی اقدامات یکجانبه قهرآمیز بر بهره‌مندی از حقوق بشر همچنین اظهار داشت: ما باید بحث‌های چندجانبه داشته باشیم که راهکاری بیابیم برای بانک‌ها. بانک‌ها و شرکت ها گفته‌اند می‌خواهیم تجارت با ایران انجام دهیم ولی دولت‌های ما حتی اتحادیه اروپا از ما حمایت نمی‌کنند.

وی همچنین درباره آمار و ارقام میزان خسارات وارد شده بر اثر تحریم‌ها علیه ایران گفت: این یک کار فنی است و معتقدم دولت بهترین منبع است که این آمار را بدهد. اگر دولت بتواند این آمار را جمع آوری و به مجامع حقوقی بین المللی ارائه دهد. هدف من این است که تاثیر تحریم ها را بررسی و چارچوب‌هایی را پیشنهاد کنم که بررسی دقیق‌تری انجام شود.

گزارشگر سازمان ملل گفت: جلسه‌ای که با بیماری که رنج می برند و والدین آنها که حتی درآمد نداشتند دارو برای فرزندشان تامین کنند من را تحت تاثیر قرار داد ولی قرار نیست من احساساتی شوم و باید مستندات را جمع آوری و در گزارش خود ارائه کنم. 

دوهان درباره انواع مختلف تحریم‌ها نیز بیان کرد: وقتی راجع به تحریم‌های سازمان ملل و یکجانبه صحبت می‌کنیم یک اختلاف وجود دارد. در قانونی بودن تحریم‌های سازمان ملل بحثی نیست ولی درباره قانونی بودن تحریم‌های یکجانبه بحث است. 

گزارشگر سازمان ملل همچنین اظهار داشت: از دید تاثیر بشردوستانه به مطالعه‌ای که در دهه ۲۰۰۰ بر تاثیر تحریم ها بر عراق انجام و نتیجه این بود که آنچنان اثرات این تحریم‌ها وحشتناک بود که حتی شورای امنیت این تحریم‌ها را تغییر داد.

اثرات تحریم‌ها وحشتناک است

گزارشگر سازمان ملل همچنین اظهار داشت: از دید تاثیر بشردوستانه، مطالعه‌ای که در دهه ۲۰۰۰ بر تاثیر تحریم ها بر عراق انجام شد و نتیجه این بود که آنچنان اثرات این تحریم‌ها وحشتناک بود که حتی شورای امنیت این تحریم‌ها را تغییر داد. وظیفه من بررسی غیرقانونی بودن تحریم‌های یکجانبه است.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا دیگر همکاران شما از بیانیه‌های شما حمایت نمکنند و بحث تحریم‌ها و جنایت علیه بشریت اظهار داشت: من دادگاه عالی قضایی نیستم. من می‌خواهم نقض حقوق بشر را بیان و توصیه بدهم. هر گزارشگری در ماموریت خود مستقل است. در هر حوزه‌ای مسائل مختلفی مطرح و اولویت‌ها متفاوت است. درباره تحریم‌های یکجانبه، دیدگاه‌ها سیاسی است. اگر رویتر و بی بی سی را ببینید می‌گویند ما آسیبی نمی‌بینیم. بیشتر افراد همراهی می‌کنند. من سعی کردم گفتمانی را درباره تحریم‌های ثانویه ایجاد کنم. 

النا دوهان همچنین درباره انتظار  بیماران گفت: من به کشورها و دولت‌ها می‌توانم نامه بنویسم و کشورها و دولت‌ها از حساسیت مردم در قبال عدم کمک آنها آگاه شده‌اند.

وی درباره این‌که چقدر مردم ایران می‌توانند امید داشته باشند گزارش‌های شما می تواند آلام و رنج های این مردم را کاهش دهد؟ اظهار داشت: امیدوارم این وضعیت تغییر کند و از یونیسف می‌خواهم به تعامل خود ادامه دهد. قبلا که پیگیری کرد توانست ۶ تن پانسمان برای بیماران پروانه‌ای تامین کند.

دوهان همچنین اظهار داشت: تاثیری که به من گزارش شده درباره دسترسی به بحث تبادل دانش و اطلاعات و تجربه بوده است. درباره پروژه‌های تحقیقاتی اگر یک پروژه‌ای ایرانی‌ها موفق شوند متاسفانه از آنها حمایت مالی نمی‌شود. دانشمندان خارجی که در سمینارهای ایرانی شرکت کنند که به ایران آمده و نتوانسته از نهادهای آمریکایی ویزا بگیرد. 

گزارشگر سازمان ملل درباره تاثیر تحریم‌ها بر اقتصاد ایران و درآمدهای نفتی آن نیز اظهار داشت: برآورد هزینه‌ها را نمی‌دانم و من اقتصاددان نیستم.

النا دوهان همچنین در پاسخ به سؤالی درباره پیشنهادات عملی اظهار داشت:  کاملا مطمئن هستم گزارش من عملی است. در گزارش خود گفتم نباید تحریم‌ها اتفاق بیفتد. بحث تعهد کشورها مطرح بوده که تحریم‌ها را رعایت نکنند. توصیه‌های من عملی بوده و پیش نویس نوشتم و خواستم کشورها و شرکت ها اجرا کنند.

 تاثیر عمیق تحریم‌های یکجانبه بر اقتصاد ایران

 گزارش ویژه سازمان ملل درباره تاثیر تحریم‌ها روی اقتصاد و قیمت‌ها گفت: بله تاثیر داشته است. تحریم وجود داشته و تاثیر بسیار بالا بوده و تاثیر زیادی بر تورم داشته است.هیچ عنصر دیگری را ارزیابی نکردم چون کرونا هم تاثیر بر اقتصاد گذاشته و تعداد پناهندگان هم تاثیر گذاشته و من فقط تاثیر تحریم‌ها را دیدم و آثار عمیقی داشته است. من در کار خودم در دو سال گذشته دیدم وقتی کشوری تحت تحریم است، باید راهی پیدا کند که پول و کالا را تحویل مردم دهد، هر شرکت خصوصی و کشور از طریق بانک‌های خصوصی عمل می‌کند که این قیمت‌ها را بالا می‌برد و این امکان فساد و قیمت‌ها را بالاتر می‌برد. اگر قرار است پول از طریق چند واسطه جا به جا شود مجبورند شرکت‌ها و دولت‌ها راهی پیدا کنند که زندگی مردم را پیش ببرند و متاسفانه ممکن است جرمی رخ دهد.

وی درباره اظهاراتش در خصوص تفاوت تحریم‌های یکجانبه و تحریم‌های شورای امنیت و تفاوت این تحریم‌ها بر مردم ایران نیز اظهار داشت: تحریم‌های شورای امنیت مشروعیت دارد و به همین دلیل مشکل مشروعیت نداریم. درباره تحریم‌های یکجانبه به بحث جامعیت تحریم‌ها می‌خوریم. 

خبرنگاری از دوهان پرسید آیا امیدوار هستید این سفر راه را برای سفر دیگر گزارشگران ویژه سازمان ملل باز کند؟  اظهار داشت: ۱۷ سال است گزارشگر ویژه به ایران نیامده و امیدوارم اولین و آخرین نباشد. توصیه می‌کنم تعامل بیشتری با سازمان ملل صورت بگیرد.

هیچکس نمی تواند من را مجبور کند که به کشوری سفر کنم

خبرنگار دیگری از گزارشگر ویژه سازمان ملل دولت ایران چقدر با شما همکاری کرد نیز گفت: طبق قوانینی که داریم باید اجماع بین دولت و هیأت سازمان ملل رخ دهد که سفر انجام شود. هیچکس نمی تواند من را مجبور کند که به کشوری سفر کنم و هیچکس نمی‌تواند کشوری را مجبور کند که این سفر تسهیل شود. اگر به توافقی برسیم سفر محقق می‌شود و در مورد من نیز همین طور بوده است. درباره اینکه مهمترین بخش گزارشم چیست باید بگویم که همه گزارشم مهم است. هیچ بخش گزارش را نمی‌توان حذف کرد و همه آن اهمیت دارد.

 دوهان در پاسخ به سؤالی درباره تاثیر این گزارش بر تحریم‌های آمریکا و تغییر رفتار آمریکا نیز اظهار داشت: من نمی‌توانم آنها را مجبور کنم، ولی می‌توانم مستنداتی را مطرح کنم که درباره آن صحبت شود.

وی در پاسخ به پرسشی درباره فشار حداکثری آمریکا نیز عنوان کرد: من بحث فشار حداکثری را در نظر گرفتم و این اقدام غیرقانونی است.

کد خبر 677413
منبع: فارس

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    9 0
    همینجوری پیش بره سازمان فائو هم هشدار میدهد
  • IR ۱۶:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    2 10
    وقتی نمیتوانیدکاری کنیدپس جرابه ایران امدیدواطلاعات جمع کردیدبرای دشمن ما
  • IR ۱۷:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    14 2
    جالبه که اگر پولها هم آزاد بشه در وضعیت مردم تاثیری نداره مثل زمان روحانی
  • محمد IR ۱۷:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    14 3
    از بلاروس که وطنت باشه چه خبر؟؟؟
  • احمد IR ۱۷:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    2 2
    تا از ایران خارج شد بلافاصله تملم سخنان خود را نقض میکند و میگوید تحت فشار این سخنان را گفته است
  • عباس US ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    1 7
    این یه جاسوسه و داره دروغ میگه. یه مشت کاغذ پاره که اینهمه صغری - کبری نداره.
  • شادی IR ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    4 2
    پس بخاطر همین همه چیز.کوپنی شد؟
  • مصطفی IR ۰۱:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
    7 2
    این خانوم همه حقیقتا را بیان کرد ولی گوش شنوایی وجود ندارد.امربکا یک زورگویی بزرگ است و برای کسب منافع خود هر کار غیر قانونی را انجام میدهد و به حقوق بشر هیچ احمییتی نمی‌دهد.امریکا یعنی زالو و مردم بیگناه طعمه. ما نباید از این به بعد پول‌های کشورمون را بزاریم در بانک‌های این کشورها و سعی کنیم درآمدهامون در آینده را صرف واردات چیزهایی کنیم که کمک به بازسازی زیرساخت‌های کشور شود که واقعا بهش نیازمندیم.زنده باد ایران عزیزمان.