از ۲۸ اردیبهشت هم‌زمان با روز جهانی موزه و میراث فرهنگی، حضور در موزه نقشه تهران رایگان شد و شهروندان می‌توانند در این فرصت از قدیمی‌ترین نقشه تهران، دیدن کنند.

موزه نقشه

به گزارش همشهری آنلاین، تهران هزار و یک موزه جذاب و تخصصی دارد که یکی از آنها موزه نقشه تهران است که از سال ۱۳۹۶ تاکنون در انتهای اتوبان امام علی (ع) در حال فعالیت است. این موزه به عنوان بخشی از مرکز آمار و رصد شهری، در زیر مجموعه‌ سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران فعالیت می‌کند.

با توجه به آنکه ۱۸ می (۲۸ اردیبهشت) روز جهانی موزه و میراث فرهنگی است، سازمان فاوای شهرداری تهران در همین راستا به منظور آشنایی با جاذبه‌های دیدنی این موزه از جمله نقشه‌ها و تجهیزات نقشه‌برداری از گذشته، این امکان را فراهم کرده است تا هم‌زمان با فرا رسیدن این مناسبت، شهروندان تهرانی به صورت رایگان از این مکان دیدنی بازدید کنند.

این موزه در گنجینه خود، حدود ۸۰۰ نقشه‌ با ارزش از شهر تهران و سایر شهرهای ایران را در اختیار دارد که اکنون، علاقه‌مندان می‌توانند از ۳۰ نقشه این گنجینه دیدن کنند.  یکی از جذاب‌ترین نقشه‌های موزه نقشه تهران نقشه معروف به «نقشه‌ی عبدالغفار» است که به دستور ناصرالدین‌شاه در سال ۱۲۸۵ هجری تهیه شده است.

میرزا عبدالغفار خان اصفهانی ملقب به نجم‌الملک از تحصیل‌کردگان و آموزگاران دارالفنون بود که در بسیاری از علوم قدیم و به ویژه ریاضیات تسلط کافی داشــت. نجم‌الملک به ســبب تخصص در علم هندســه و جغرافیا و توانایــی ویژه‌اش در نقشه‌کشــی چندیــن مأموریت مهم از دربار یافت. اولین آن سرشــماری جمعیت دارالخالفۀ طهران در ســال ۱۲۸۴ق بود که به کمک هشــت تن از شاگردانش آن را به انجام رسانید و آن را در قالب رسالە تشخیص نفوس دارالخالفه به اعتضادالســلطنه تقدیم کرد پس از آن او به همراه مدیر دارالفنون مأمور ترسیم نقشۀ اراضی جدید شهر تهران شد.

حاصل تلاش عبدالغفار نجم‌الملک و شاگردانش، تهیه نقشۀ معروف دارالخالفۀ ناصری اســت. این نقشه پس از ۲۳ سال تکمیل و تصحیح شده و در نهایت در ســال ۱۳۰۹ هجری قمری تقدیم ناصرالدین‌شاه قاجار شد و اکنون در موزه‌ نقشه در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته است.

امکان بازدید رایگان از موزه نقشه تهران طی هفته میراث فرهنگی تا ۳ خرداد طی ساعت ۹ صبح لغایت ۱۸ فراهم است.

چگونه به موزه نقشه برویم؟

این موزه در انتهای اتوبان امام علی، بعد از میدان ارتش، به سمت سه راه اقدسیه، بعد از مسجد امام جعفر صادق در مجاورت ایستگاه مترو اقدسیه واقع شده است و همین این امکان را فراهم کرده است تا گردشگران و بازدید کنندگان با خط ۳ مترو  با ۵ دقیقه پیاده روی به موزه نقشه تهران برسانند.

کد خبر 677321
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha