ابوظبی تا همین چند سال قبل یک شهر بیابانی متکی به نفت بود اما امروز و با رکورد «ترین‌»های جهانی، چهره‌ای شگفت از خود به جهان ارائه کرده است.

ابوظبي

به گزارش همشهری آنلاین، کشورهای حاشیه خلیج فارس که از داشتن اولین‌ها به دلیل تاریخ خاص خود محرومند، بر روی کسب «ترین»ها تمرکز دارند، چیزی که به Big Production معروف است و با ارائه یک کار بزرگ همه توجه‌ها را به خود جلب می‌کند.

در مورد ابوظبی که تا همین چند سال قبل تمام تکیه‌اش به ذخایر سوختی (اعم از نفت و گاز) بود اما ماجرا به شکل دیگری رقم خورد. امارات، به فکر میزبانی مسابقه اتومبیلرانی فرمول یک افتاد و شهرهایی را که واحه‌ای بیابانی بودند و تقریبا هیچ ویژگی‌ای در میان شهرهای مطرح جهان نداشتند، سر زبان‌ها انداخت.

طرح تحول وضعیت مالی این شیخ نشین با عنوان چشم‌انداز اقتصادی ۲۰۳۰ نام‌گذاری شد؛ هدف تنوع بخشیدن به اقتصاد ابوظبی -به دور از نفت- و افزایش جذابیت آن برای گردشگران بود. یکی از اولین اقدام‌ها امضای قرارداد مسابقه با رئیس سابق این مسابقات فرمول یک، برنی اکلستون، بود. او به مسئولین ابوظبی هشدار داد: «نمی‌توانید این موضوع را در بیابان رها کنید و هیچ اتفاقی نیفتد»! اکنون و با گذشت حدود ۱۵ سال، ابوظبی با ساخت جزیره یاس برخی از «ترین‌»های جهان را در خود جای داده که برای گردشگران بسیار جذاب است.

دیدنی‌ترین «ترین»‌های ابوظبی | چیزی که بیابان را به مقصد گردشگری تبدیل کرد
هتل ساحلی یاس

فرمول یک با حال و هوای موناکو

جایزه بزرگ اتومبیلرانی در یک دهه بیش از ۱.۳ میلیون بازدیدکننده به این شهر جذب کرده است؛ ابوظبی برخلاف هر یک از رقبای خود فضای خاصی دارد اما این تنها دلیل منحصر به فرد بودن آن نیست: این پیست یکی از طولانی‌ترین و چالشی‌ترین پیست‌های تقویم فرمول یک است و در اطراف جزیره ساحلی یاس می‌پیچد؛ جایی که قایق‌های تفریحی روی آب‌های مواج می‌چرخند و حال و هوای تاریخی‌ترین مسابقه فرمول یک در موناکو را زنده می‌کنند.

دیدنی‌ترین «ترین»‌های ابوظبی | چیزی که بیابان را به مقصد گردشگری تبدیل کرد
پارک فراری

بهشت جویندگان هیجان

پیست یاس مارینا گران‌ترین پیست تاریخ فرمول نیز لقب گرفته و در جزیره‌ای انسان‌ساخت و با هزینه‌ای مشهور به یک میلیارد دلار به بهره‌برداری رسیده است. در فاصله کوتاهی از این پیست پارک آبی یاس و پارک فراری ساخته شدند که این شهر بیابانی را به بهشت ​​جویندگان هیجان تبدیل کردند؛ با این حال شهرت ابوظبی هنوز در حال افزایش است.

سرگرم‌کننده‌ترین تفریحات اینجا هستند

عریض‌ترین اتاق پرواز جهان و بلندترین دیوار سنگ‌نوردی سرپوشیده نیز در ابوظبی قرار دارند. افتتاح خطوط هوایی اتحاد و خرید باشگاه‌ها مشهور فوتبال اروپا نام این بیزینس جدید را بازتاب داد و امروز با خطوط هوایی امارات که یکی از بزرگترین و مشهورترین خطوط هوایی جهان است رقابت می‌کند.

دیدنی‌ترین «ترین»‌های ابوظبی | چیزی که بیابان را به مقصد گردشگری تبدیل کرد
پارک آبی ابوظبی

توسعه اقتصادی شهری بیابانی

هرچه جاذبه‌های این شهر بیشتر شد، احتمال سفر طولانی‌تر گردشگران، بازگشت آنها برای تعطیلات و تأثیر اقتصادی آن نیز افزایش یافت؛ اکنون مسابقات F۱، پارک آبی، پارک فراری، یک زمین گلف ۵۰ مرحله‌ای، برج‌های عظیم شمس گیت، بزرگترین مرکز خرید ابوظبی و بیش از ۱۰۰ هتل در این شهر وجود دارد. جالب اینجاست که افتتاح «موارد بسیار دیگری در آینده» نیز در دستور کار قرار دارد.

منفعت اهالی بومی از پروژه‌ها

این پروژه برای ساکنان بومی نیز سودمند بود زیرا افراد محلی اجازه دارند در زمان‌های اعلام شده و به صورت رایگان در اطراف جزیره یاس بدوند یا دوچرخه‌سواری کنند و حتی جلسات ورزشی مختص بانوان برگزار کنند. هر ساله بیش از ۲۰هزار نفر از افراد ساکن در این شهر برای ورزش عمومی به سایت‌های گردشگری بین‌المللی این شهر مراجعه می‌کنند.

دیدنی‌ترین «ترین»‌های ابوظبی | چیزی که بیابان را به مقصد گردشگری تبدیل کرد
برج‌های دروازه خورشید یا شمس گیت

میزبانی سایر برنامه‌های پرطرفدار

به غیر از انواع پارک‌ها و مسابقات اتومبیلرانی مانند فرمول یک و دورهای GP آسیا، افتتاح موزه لوور و مسجد بزرگ این شهر به آن وجهه‌ای فرهنگی و مذهبی داد تا سرمایه‌گذاری ابوظبی بر روی گردشگری این شهر را به اقشار بیشتری از مردم و در تمام طول سال رونق دهد؛ اتفاقی که یک فرمول برنده است.

دیدنی‌ترین «ترین»‌های ابوظبی | چیزی که بیابان را به مقصد گردشگری تبدیل کرد
موزه لوور ابوظبی
کد خبر 677102
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 4
  • IR ۲۰:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    5 0
    خوب کاش ما ی ذره یاد میگرفتیم...