سرپرست گروه تئاتر «نقاب» اعلام کرد به دلیل نبود حمایت از سوی اداره‌کل هنرهای نمایشی از اجرای جدیدترین اثر گروه در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر انصراف می‌دهد.

خیرالله تقیانی پور

به گزارش همشهری آنلاین، خیرالله تقیانی‌پور نویسنده و کارگردان تئاتر و سرپرست گروه تئاتر «نقاب» که قصد داشت تابستان سال جاری جدیدترین اثر این گروه نمایشی را در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه ببرد، طی یادداشتی از انصراف خود برای اجرای نمایش به دلیل نبود حمایت خبر داد.

در این یادداشت چنین آمده است:

«گروه تئاتر «نقاب» فعالیت خود را از سال ۱۳۸۲ آغاز کرده و در مسیر پیش روی خود در این سال‌ها همواره با تولید آثار مبتنی بر الگوهای نمایش ایرانی و برگرفته از تاریخ معاصر و تاریخ ایران زمین، سعی داشته تا بتواند در جریان تولید و تألیف حوزه تئاتر از مضامین مختلف بهره جسته و به عنوان یکی از گروه‌های فعال در زمینه تولید آثار نمایشی همواره و مستمر در این سال‌ها تاثیرگذار و مترقی باشد. حال و لیک به صورت متداول نیز در روند تولید آثار نمایشی همواره بخشی از هزینه‌های تولید را که شاید به صورت حداقلی گروه‌ها تخصیص داده شده به صورت حمایت تولید اجرا از اداره‌کل هنرهای نمایشی دریافت کرده تا بتواند درصدی ناچیز از هزینه‌های خود را تامین نموده و شاید اندکی از فشارهای اقتصادی تولید پروژه را کاهش دهد.

جناب آقای دکتر اسماعیلی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ نکته قابل توجه این است که معاونت محترم امور هنری و اداره‌کل هنرهای نمایشی به عنوان متولیان تئاتر، حمایت از تولید آثار نمایشی و امکان ایجاد شرایط مطلوب و بهینه جهت ادامه مسیر روند تولید آثار نمایشی به عنوان اصلی ترین وظایف محوله در حوزه نمایشی آنها است. این شکل از رابطه بینابینی می‌بایست بر اساس بودجه مصوب اداره کل متبوع وزارتخانه برنامه‌ریزی و هزینه گردد. جنابعالی آگاهید که سالن‌های نمایشی تحت نظر اداره‌کل هنرهای نمایشی به صورت محدود در چند سالن مجموعه تئاتر شهر، تماشاخانه سنگلج و تالار هنر (ویژه اجراهای کودک و نوجوان) محدود می‌شود و بعضاً نمایش‌هایی که به صورت ویژه در تالار وحدت اجرا می‌شوند و یا در دیگر شکل‌های موضوعی و محتوایی توسط برخی گروه‌ها در سالن‌های غیر زیرمجموعه اداره‌کل هنرهای نمایشی به اجرا می‌پردازند، به صورت رسمی در جدول شورای حمایت انجمن هنرهای نمایشی و اداره کل نمایشی قرار می‌گیرند و می‌بایست مورد توجه و پرداخت واقع شوند. اما آنچه که در حال حاضر به عنوان بدعتی نوین و خرق عادت مصوب از سوی مدیرکل هنرهای نمایشی بیان می‌گردد امری بی‌اساس و ناشی از عدم اشراف ایشان به اوضاع و روند تولید آثار است و راهی کج و به ترکستان.

جناب آقای وزیر اینجانب با توجه به سر رسید موعد آغاز اجرای نمایش خود که از ۲ سال پیش مقرر است در تیرماه سال جاری در سالن اصلی تئاتر شهر اجرا شود به حضور ایشان رسیدم و جهت هماهنگی و تامین اعتبار نمایش خود مطالبات را مطرح نمودم که جناب آقای نظری به عنوان مدیرکل هنرهای نمایشی به راحتی و بدون هیچ اکراه و به صورت مستقیم به بنده می‌فرمایند که ما بودجه‌ای جهت حمایت و تولید اثر شما نخواهیم داشت و شرایط وضع موجود امکان حمایت مالی برای نمایش شما را به ما نمی‌دهد.

جناب آقای وزیر، شرایط وضع موجود مگر چیست که ما از آن اطلاع نداریم در صورتی که روند افزایش بودجه اداره کل هنرهای نمایشی محرز و مشخص است؟ این در حالی است که در دوره مدیریت پیشین که هنوز به ۲ ماه نکشیده اعلام گردید که بودجه هنرهای نمایشی افزایشی یک و نیم تا ۲ برابری را نسبت به اعتبارات پیشین خود خواهد داشت.

آیا این بودجه افزایش نیافته که اگر نیافته دلیلی برای حذف و قطع همان بودجه و روند گذشته وجود ندارد و اگر افزایش یافته که می‌بایست میزان حمایت از گروه‌های نمایشی به تناوب و تناسب نرخ هزینه‌های تولید با رشد بی سر و سامان تورم افزایش یابد نه اینکه همان آب باریکه حداقلی هم حذف گردد و زمزمه این قضیه که گروه‌هایی که در سالن‌های دولتی اجرا خواهند داشت باید هزینه اجاره سالن هم بپردازند، بیشتر و بیشتر به گوش برسد و بیشتر به یقین تبدیل شود.

رویه‌ای که شروع شده آقای وزیر به دلیل مشورت و مشاوره‌های غلط قلیل کسانی است که خود آفت تئاتر هستند و گوش دادن به این مسایل حاصلی جز درو کردن باد در مسیر فرهنگ و هنر این مملکت نخواهد داشت و البته اگر هم از کشت محصول گذشته چیزی باقی مانده باشد کاه‌ی است که آتشش دامن نااهلان فرهنگ و هنر را می‌گیرد و البته دودش بر چشم هم من و ما و شما می‌رود. این رویه غلط و تصمیم ناصواب و شیوه ارتجاعی و قهری در آینده نزدیک چیزی از همان اندک نفس و نای هنرهای نمایشی را نیز از بین خواهد برد و چیزی از آن بر جای نخواهد گذاشت.

با توضیح و تشریح وضع موجود، بنده اعلام می‌دارم که با توجه به این رویکرد غلط و رویه به خطا که مدیرکل هنرهای نمایشی در مسیر کوتاه و قلیل مدیریتش پیش گرفته، ضمن هشدار در پی این جریان به همه هم صنفان و گروه‌های نمایشی به جهت نتایج حاصل از این جفا که پایان خوشی نخواهد داشت، انصراف خود را از اجرای عموم در سالن اصلی تئاتر شهر اعلام خواهم نمود و صد البته آگاهانه و از پس مطالبه‌گری دوچندان در خصوص وضعیت تئاتر و نحوه هزینه کرد و هدر رفت‌های بودجه تئاتر از مراجع ذیصلاح و خود شما به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیگیرانه و مجدانه مسایل را رصد خواهم نمود.

خواهشمند است دستوری عاجل در جهت سامان دادن وضعیت فعلی تئاتر از جمله تشکیل شورای حمایت، شفاف سازی وضعیت بودجه و پاسخگو بودن به گروه‌ها را صادر فرمایید.

من الله توفیق»

منبع: مهر

کد خبر 677030

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha