نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: بازنشدن ایربگ ۱۰۰ خودرو بین ۹۰۰ هزار خودروی تولید شده، آماری ناچیز است.

میرسلیم

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از خبرگزاری دانشجو، مصطفی آقامیرسلیم نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مصوبه دولت درباره واردات خودرو اظهارکرد: واردات ۷۰ الی ۸۰ هزارتایی خودرو، تاثیری بر تعدیل قیمت خودرو ندارد بلکه صرفا شرکتی در کنار شرکت‌های دیگری مانند کرمان خودرو ساخته خواهد شد.

وی افزود: برای تعدیل در قیمت خودروی داخلی نیازمند واردات نزدیک به یک میلیون خودرو هستیم اما اگر اقدام به واردات این تعداد خودرو کردیم، چگونه می‌خواهیم جواب خودروسازان داخلی و مهندسان و کارگران را بدهیم؛ یکی از دلایل بی کیفیتی خودروی داخلی، شرایط تحریمی کشور است که در بسیاری از قطعات به خارج از کشور وابسته هستیم. البته بسیاری از قطعات خودرو در کشور ساخته می‌شود اما ساخت برخی از قطعات، توجیه اقتصادی ندارد.

هیچکس به اندازه من نمی‌تواند خودروسازی را نقد کند

میرسلیم ادامه داد: من نزدیک به ۵۰ سال است که در صنعت خودروسازی هستم و هیچکس به اندازه من نمی‌تواند به این حوزه نقد کند؛ کما اینکه بیشترین نقد را به حوزه خودروسازی انجام داده‌ام اما با افرادی مخالفم که گول وارادتچی ها را می‌خورند. در حال حاضر ۱۴ خانواده وارداتچی در کشور داریم که دارای نمایندگی هستند و اقدام به واردات خودرو می‌کنند؛ آن هم خودروهایی که به هیچ وجه به درد توده مردم نمی‌خورد بلکه به درد پولدارها و ثروتمندان می‌خورد.

عضو کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه واردات خودروی ۵هزار دلاری امری نشدنی است، تصریح کرد: با قیمت ۵هزار دلار، تنها خودروهای بی کیفیت از کشورهایی مانند هند می‌توانیم وارد کنیم. ایران تنها کشوری در دنیاست قیمت خودرو بعد از خروج از کارخانه، حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد گران می‌شود زیرا مردم خودرو برای نیاز نمی‌خرند بلکه به خودرو به عنوان یک کالای سرمایه‌ای نگاه می‌کنند.

کمبودی در تولید خودرو نداریم

میرسلیم اضافه کرد: افزایش قیمت خودرو به دلیل کمبود در تولید نیست؛ سال گذشته حدود ۸۵۰ هزار خودرو تولید کردیم که حتی بیشتر از نیاز کشور بود. به عنوان مثال در تهران ۶ برابر بیشتر از ظرفیت خودرو وجود دارد؛ اما به دلیل اینکه سرمایه مردم درحال آب شدن است، مردم پولشان را در خودرو سرمایه گذاری می‌کنند و لذا قیمت خودرو روز به روز افزایش پیدا می‌کند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه برای تحلیل مسائل صنعت خودرو باید در ابتدا اقتصاد کلان کشور را بررسی کنیم، افزود: مسائل اقتصاد کلان کشور مانند سود بانکی، تورم، ارزش پول ملی و... باید سر جای خود محفوظ بماند و مسئله خودروسازی نیز باید در جای خودش بررسی شود. در صنعت خودرو، مسائل فنی، مدیریتی و مالی از اهمیت زیادی برخوردار است که در این بین، محل مسائل فنی از بقیه راحت تر است. مهندسان و کارگران می‌توانند اشکالات فنی خودروها را حل کنند که اگر تحقیرشان نکنیم، می‌توانند کارشان را به درستی انجام دهند.

خودروهای داخلی لج خودروسازان خارجی را در آورده است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: تولید خودروهای داخلی در طول این چندسال ساخته شده، لج خودروسازان خارجی و واردکنندگان را در آورده است. سمند، رانا، دنا و تارا جزء خودروهای بسیار خوبی بودند که در طول این سال‌ها تولید شدند که نزدیک به ۶۰هزار دستگاه از این خودروها به خارج از کشور صادر می‌شود. صنعت خودروسازی کشور در طول سالیان گذشته رو به پیشرفت بوده است و وارداتچی‌ها برای اینکه بر سر این پیشرفت بزنند، مدام درحال لگد پراکنی به این صنعت هستند. آن‌ها بزرگ نمایی چند ضعف، علیه صنعت خودرو سیاه نمایی می‌کنند.

بازنشدن ایبرگ خودروهای داخلی دروغ است!

میرسلیم در واکنش به ادعای بازنشدن ایربگ خودروهای داخلی در تصادفات جاده‌ای اظهارکرد: این ادعا به هیچ وجه صحت ندارد و کسانی مدعی بازنشدن ایربگ خودروها هستند، خودشان در این تصادفات مقصرند. پلیس راهنمایی و رانندگی در جاده مه آلود از عبور و مرور خودروها جلوگیری نمی‌کند و بعد مدعی بازنشدن ایربگ‌ها می‌شود. حتی به فرض اینکه ایربگ خودروها هم باز نشود، یک نقص فنی است که باید برطرف شود. بازنشدن ایربگ ۱۰۰ خودرو بین ۹۰۰ هزار خودروی تولید شده، آماری ناچیز است.

وی افزود: البته منظور بنده این نیست که نباید این ضعف‌ها را برطرف کرد چرا که حتی نقص فنی در ۱۰۰ خودرو هم زیاد است اما نقص فنی خودروهای داخلی، نباید بهانه‌ای برای واردات باشد. مسائل فنی خودرو بر سر جای خودش قابل حل است و دانشکده‌ها و دانشگاه‌های فنی می‌توانند این مشکلات را برطرف کنند. اگر متخصصان این حوزه را تخریب کنند، قطع به یقین آن‌ها به خارج از کشور مهاجرت خواهند کرد و در شرکت‌هایی بزرگی مانند بنز و فولکس واگن مشغول فعالیت می‌شوند.

کارخانه‌های خودروسازی در ضرر هستند

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مسائل مالی صنعت خودروسازی گفت: اغلب کارخانه‌های خودروسازی به دلیل اینکه قیمت تمام شده محصولاتشان، بیشتر از قیمت فروششان است، درحال ضرر هستند و به ناچار باید از بانک وام بگیرند. همچنین بعد از گرفتن وام، باید ۲۰ الی ۲۵ درصد بهره وام را پرداخت کنند که با این اوصاف چاره‌ای جز گران کردن محصولاتشان ندارند. درحال حاضر صنعت خودروسازان کشور نزدیک به ۲۰۰ هزار میلیارد تومان است.

میرسلیم با بیان اینکه گرانی خودرو هیچ ارتباطی با خودروسازان ندارد، بیان کرد: گرانی کنونی قیمت خودرو به دلیل اشکال در سیستم توزیع و وجود واسطه هاست؛ به همین دلیل دولت باید سیستم توزیع خودرو را اصلاح کند. کارخانه‌های خودروسازی تمام محصولاتشان را با ضرر در بازار می فروشند؛ به عنوان مثال قیمت پژوی ۲۰۶ در کارخانه ۱۶۰ میلیون تومان است که در بازار، بالای ۳۰۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد؛ اما مشخص نیست که ما به تفاوت این قیمت، به جیب چه کسانی می‌رود.

کد خبر 676913

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 31
  • نظرات در صف انتشار: 125
  • نظرات غیرقابل انتشار: 20
  • مبهم NL ۱۶:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۶
    باز نشدن ۱۰۰ کیسه هوا از بین ۹۰۰ خودرو اصلا چیز مهمی میست نه بابا ، جالبه !!!! کاش توی کلاسهای مدرسه و دانشگاه یک درس اجباری برای همه در نظر بگیرند:منطق
  • محمد IR ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۶
    26 26
    احسنت ، واقعا یکی اومد حرف منطقی زد .قیمت ها باید آزاد سازی بشه این وسط فقط دلال ها سود می برند
  • IR ۱۷:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۶
    72 8
    اون 900 هزارتا هنوز به مرحله باز شدن نرسیدن تا تست بشن (تصادف نداشتن) این خانواده هایی که میگین انحصار دارن رو معرفی کنید و ثروتشان را
  • IR ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۶
    78 3
    پول این آقا رو از ماشین و خودرو تضمین کنین دست از سر ما بر داره. آخه مگه همه 900هزار تا رو چک. کرده که می گه؟!
  • رضا IR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۶
    58 4
    ما حاضریم ضرر خودرو سازها بدهیم به گفته نیروی انتظامی با سوخت کمتری که مصرف میشودبا خودرو های وارداتی
  • IR ۱۷:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۶
    66 4
    برای اینکه این اقا از سهامداران خودروسازان میباشد واز سهامداران قطعه سلزان خودرو معلومه که دفاع میکنه
  • IR ۱۷:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۶
    67 5
    شما اول انقلاب جزو صنعت روغن نباتى نرگس شيراز نبوديد؟ حالا جزو صنعت خودرو سازى هم هستيد،عجب تخصصى!!!
  • شهروند IR ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۶
    46 5
    باواردات خودرو جواب خودروسازان و مهندسین را چگونه بدهیم !!!!!!! شما بعنوان نماینده مردم همراه با خودرو سازان وظیفه دارید جواب مردم زیان دیده را بدهید
  • م IR ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۶
    57 4
    گفته باز نشدن ۱۰۰ ایر بگ بین ۹۰۰ هزار خودرو چیز زیادی نیست، بنا نیست که همه ۹۰۰ هزار تا باز نشند تا چیز مهمی باشه، باید حتی یک مورد هم خطا نکنه، چون اینجا جون انسان ها مطرح هست. مثل اینه که بگند کشته شدن ۱۰۰ نفر از یک میلیون مهم نیست!! تک تک آدم ها مهم هستند، همشون عزیزانی دارند. در این مورد آمار ها با دقت ۰/۰۰۰۱ هم نمیشه نظر داد، باید بگیم تمام ایر بگ ها باید حتما باز بشند، وگر نه اون شرکت اتومبیل سازی تغییر کاربری بده و فرغون و بیل و گاو آهن و بشکه و این جور چیزا تولید کنه که با جون انسانها بازی نکنه.
  • علیرضامحمدی IR ۱۸:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۶
    22 1
    خب بیشترنظارت کنندتاخودروارزانی هم به مابیچاره هابرسدالله اکبرفقط حرف وحدیث اماعمل هرگز...
  • علی IR ۱۸:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۶
    29 3
    اینقدر وضع خودروسازی خرابه گه حتی صدای نیروی انتظامی و مقامات بلند پایه مملکنی در امده.در مجلس برای ماشینهای صفر و خرابی دایمی اونها مکانیک از ایران خودرو فرستادن.تو تصادف زنجیره ای ایربگ هیچ ماشین ساخت داخل باز نشد.بنده خدا حداقل اول در جریان امور قرار بگیر و بعد اظهار نظر کن.ادعا داری که پنجاه ساله تو صنعت خودرویی ببین چین و کره کجا رفتن و ما از مونتاژ پیگان رسیدیم به ساخت پراید با تکنولوژی سی سال قبل.
  • محمد IR ۱۸:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۶
    29 5
    از ماست که بر ماست،
  • آذربایجان GB ۱۹:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۶
    37 4
    از کجا فهمیدید که فقط ۱۰۰ خودرو از ۹۰۰ هزار خودرو ایربگش باز نشده جناب مثلا مهندس؟ نکنه نسبت تعداد ماشین هایی که تصادف کردند و ایربگشون باز نشده رو به تعداد کل ماشینا رو حساب کردید؟؟ خخخ یعنی فرض کردی تمام ماشینهایی که تصادف نکردند اگه تصادف میکردن کیسه هواشون حتما باز میشده . خخخ با این سطح از ریاضیات مهندس شدید ؟ وا مصیبتا. باید تعداد ماشین هایی که تصادف کردند و کیسه هواشون باز نشده رو به تعداد کل ماشین های دارای کیسه هوا که تصادف کردند تقسیم کنی تا معلوم بشه چند درصد از کیسه های هوا باز میشن . ۱۰۰ از ۹۰۰ هزار ؟؟
  • حسام IR ۱۹:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۶
    30 1
    میشه بفرمائید صادرات خودرو به تفکیک سال به چه کشورهایی بود و چه خودروهایی صادر شد؟
  • IR ۱۹:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۶
    22 1
    اگه این 100 هزارتا تصادف کردند و کیسه هواش باز شد و کسی خدای نکرده ناقص یا متلاشی نکرد اونوقت بگو
  • IR ۱۹:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۶
    27 2
    باز نشدم حتی یک کیسه هوا هم خیلی زیاده ، باز نشدن یک کیسه هوا باعث مرگ یک انسان می‌شود چطور شده که جان انسان ها در ایران دیگر مهم نیست
  • وجدان IR ۱۹:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۶
    36 3
    میر سلیم عزیز. فرمودید 50 سال سابقه در صنعت خودرو هستید یعنی در سن 24 سالگی و قبل از اخذ مدرک دانشگاهی؟؟ اعتراف میکنید بودید الان وضع اینطوری شده؟ نقد بدون پیگیری من نمیدونم معنی اش یعنی چی؟ وزارت ارشاد و ایپکو رو آباد کردید ممنون خدائی متشکرم قدری استراحت کن 74 سال سن داری گلم برات اصلا خوب نیست
  • جانباز IR ۱۹:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۶
    39 2
    متأسفم برای کسانی که به شما رأی دادند که جانشان برای شما ارزش ندارد ! دفاع الکی نکنید آقای میرسلیم و مردم را از این که هست نا امید تر نکنید . ما جانمان را برای این مردم در جبهه ها فدا می کردیم ، حال شما می گویید باز شدن 100 ایربگ اشکالی ندارد !
  • CA ۱۹:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۶
    21 2
    اون ۱۰۰ تایی که تصادف میکنند ایربگشان باز نمیشود.... بقیه شان سالم هستند!!!! به جای واردات خودرو ایربگ سالم وارد کنید!!!
  • خسروی IR ۱۹:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۶
    24 2
    اولین تفکر در مورد این نماینده محترم ( بعد از این همه هجمه به خودروسازها ) فکر می کنم این باشه که سهام دار در این فرقون سازی ها هستند یا نه / دوم این که خودشون احتمالا در خیابان ها خودروی ایرانی ندیده و سوار نشده / بعد یکی مثل من بهش رای داده رفته مجلس شده نماینده مردم در مجلس / یادم باشه برم نمایندگی سایپا یا ایران خودرو بگم عقلم را آچارکشی کنند
  • مهران IR ۲۲:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۶
    36 0
    اگه این صدتا خودرو به صورت رندوم انتخاب شده بود حرف شما صحیحه ولی در برخورد صد خودرو با هم این اتفاق افتاده این یعنی فاجعه در ضمن مگه کسی می تونه ایربگ آن ۹۰۰ هزار تا رو چک کنه
  • ناصر IR ۲۳:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۶
    22 1
    مهندس! نهصد هزار تا با هم تصادف کردن مگه که همشون باز شه. صد تا بوده عین صد تا باز نشده.
  • IR ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۶
    23 1
    وضعیت فعلی خودروسازان نتیجه استاد بودن امثال آقای میر سلیم هست، تازه اونم چی تو دانشگاه امیر کبیر.
  • محمد طبیب چی IR ۲۳:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۶
    29 0
    سلام . شما بفرمایید یک خودرو ( صد خودرو پیشکشتان ) جان سرنشین آن یک خودرو به صد تا کارخونه " لگن " سازی بیشتر ارزش دارد .
  • واقع بین IR ۲۳:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۶
    25 1
    میرسلیم ادامه داد: من نزدیک به ۵۰ سال است که در صنعت خودروسازی هستم .........!!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ جای شکرش باقی است با وجود امثالهم صنعت خودرو از این خرابتر نشده!
  • IR ۲۳:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۶
    33 1
    باید گریست!!!!!!!!!!!!
  • IR ۰۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۷
    4 25
    نان پدر و شیر مادر حلالتان جناب میرسلیم . دست و بازوی وارداتچی ها بریده باد.
  • ناشناس US ۰۲:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۷
    12 2
    اقای میرسلیم خودروی ایرانی یعنی اشغال
  • IR ۰۴:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۷
    7 1
    آقای نمایند محترم تهران چرا ۱۰۰تاخودرو اریک باز نشده ناچیز هست حتی یکی هم زیاد است فقط اریک نیست هزار تا عیب داره خودروهای داخلی فاصل درب ها گنجیشک هم رد من بشه
  • محسن IR ۰۶:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۷
    10 1
    پس دیگه مشکل اصلی صنعت خودرو پیدا شد. اونم بودن آقای میرسلیم در این صنعت است؛ ایشون رو حذف کنید همه چیز روبراه میشه
  • رضا IR ۰۶:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۷
    18 1
    خدایا چه نابغه هایی بر ما مسلطند