فرمانده انتظامی تهران بزرگ می‌گوید:‌ انتشار ویدئوهای جرایم خشن در فضای مجازی باعث تشویش اذهان می‌شود و گاهی احساس امنیت را کاهش می‌دهد.

زورگیری

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، در روزهای اخیر ویدیوهای مختلفی در فضای مجازی منتشر شده که نشان‌دهنده برخی جرائم خشن است، ویدیویی مانند آنچه که از زورگیری از زنی در شهریار منتشر شد و واکنش پلیس غرب استان تهران را نیز درپی داشت و مواردی از این دست که بارها پلیس را مجبور به توضیح کرده است.

انتشار این ویدیوها اما این پرسش را ایجاد کرده که آیا جرائم خشن، زورگیری و... در کشورمان افزایش یافته یا فقط انتشار چنین ویدیوهایی افزایش یافته است. البته در مواردی هم بوده که پس از انتشار ویدیویی در فضای مجازی و بررسی آن از سوی پلیس مشخص شده که ویدیو مربوط به گذشته بوده یا حتی در کشوری دیگر رخ داده و افراد سودجو اقدام به انتشار یا بازنشر آن تحت عناوین دروغین یا زمان‌های جعلی کرده‌اند.

سردار حسین رحیمی فرمانده انتظامی تهران بزرگ می گوید:‌ پلیس خود را ملزم به برخورد با هرگونه جرمی می‌داند و حتما با افرادی که آرامش و امنیت مردم را خدشه‌دار کنند قاطعانه و برابر قوانین و مقررات برخورد می‌کنیم.

ویدئوهایتان از جرائم را به پلیس بدهید

فرمانده انتظامی تهران بزرگ ادامه می دهد:‌ من بارها گفته‌ام انتشار این ویدیوها در فضای مجازی باعث تشویش اذهان می‌شود و گاهی احساس امنیت را کاهش می‌دهد. لازم است مالباختگان این ویدیوها را به پلیس بدهند و مطمئن باشند که پلیس با دقت به تمام موارد رسیدگی خواهد کرد.

رحیمی درباره اینکه آیا پلیس امکان دریافت ویدیوهای مردمی از وقایع را دارد یا خیر، نیز اظهار می کند:‌ گاهی ممکن است شهروندی ویدیویی در اختیار داشته باشد که حتی بتواند سرنخی برای پلیس باشد، ما سامانه‌ای را داریم که مردم می‌توانند با مراجعه به آن فیلم‌های خود را برای پلیس بفرستند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا جرائم خشن و زورگیری در تهران افزایش داشته است، می‌گوید: در تهران افزایش زورگیری به هیچ عنوان نداشتیم و این موضوع صحیح نیست. تیم‌های واکنش سریع پلیس برای مقابله با موبایل قاپی، کیف‌پاپی، خفت گیری و ... در ۱۰۰ نقطه از تهران مستقرند و ارتباط مستقیمی با مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ و پلیس‌های تخصصی دارند و نتیجه اقدامات آنها هم بسیار موثر بوده است.

رد افزایش جرائم خشن در تهران

روز گذشته سردار مهدی حاجیان سخنگوی انتظامی کشور هم به انتشار ویدیوهایی در فضای مجازی واکنش نشان داد و  درباره برخی ویدئوهای منتشر شده از زورگیری‌های خشن در این فضا گفته بود:‌ در این ارتباط پلیس اقدامات زیادی را انجام داده و این به عنوان یک موضوع مهم و اولویت‌دار در دستور کار ما است و با مرتکبان آن به طور قاطع برخورد می‌شود. حفظ جان، مال، ناموس و امنیت و آرامش مردم خط قرمز پلیس است و هر کسی که بخواهد آن را خدشه‌دار کند پلیس با آن برخورد می‌کند. در اینجا پلیس به عنوان یک جرم مشهود با چنین مواردی برخورد کرده و سریعا وارد عمل می‌شود.

وی با اشاره به مواردی که منجر به قدرت‌نمایی مجرمان در برابر پلیس می‌شود، اظهار کرده بود: چنین مواردی معدود است، اما اگر فردی در حین جرم به دستور پلیس تمکین نکند پلیس چنان برخوردی می‌کند که دیگر توان بلند کردن آلات و ادوات جرم را نیز نداشته باشد. اگر همین فرد در حین جرم تمکین کرده و خود را تسلیم پلیس کند آن وقت برابر قانون به جرمش رسیدگی خواهد شد.

سخنگوی فراجا در عین حال از عدم تناسب مجازات با اقدامات مجرمان نیز انتقاد کرده و گفته بود که مجازات‌ها باید متناسب با جرم باشد، اما متأسفانه در مواردی این طور نیست. ما نیازمند افزایش اختیارات قانونی، ‌ تناسب جرم و مجازات، بازنگری در برخی از مجازات‌های قانونی و نظام تربیت و اصلاح مجرمان هستیم. این‌ها جزو وظایف پلیس نیست و باید در جای دیگر پیگیری و حل و فصل شود. وظیفه پلیس ردیابی، شناسایی و دستگیری مجرمان است که ما آن را انجام می‌دهیم و برای دیگر موارد باید دستگاه‌های دیگر نیز کمک کرده و پای عمل بیایند.

اولتیماتوم پلیس به مجرمان خشن

علاوه بر سخنگوی پلیس کشور، سردار حمید هداوند جانشین رییس پلیس پایتخت نیز به اولتیماتوم پلیس به سارقان خشن تاکید کرده بود که پلیس تحت هر شرایطی این افراد را دستگیر خواهد کرد.

او گفته بود:‌ سرقت از جمله مولفه‌هایی است که امنیت و آرامش جامعه را برهم می زند و ما به عنوان پلیس همه تلاش خود را بکار بسته‌ایم تا مقتدرانه و ضربتی با سارقان و به تبع آن با مالخران برخورد جدی و مستمری داشته باشیم. سارقانی که به صورت تیمی فعالیت دارند و اقدام به سرقت‌های خشن می‌کنند، غالبا با سوء استفاده از گستردگی و حجم بالای جمعیت موجود در تهران از این موضوع بهره‌برداری می‌کنند. برخورد اینگونه سارقان نشان دهنده این موضوع است که این افراد از عدم شناخته شدن و ساکن نبودن در تهران سوء استفاده کرده و دست به اقدامات مجرمانه می‌زنند.

هداوند با تاکید بر اینکه مجرمان مطمئن باشند به هر کجای کشور متواری شوند، حتما شناسایی و دستگیر خواهند شد، اظهار کرده بود:‌ سارقان ممکن است به دلیل سکونت در خانه‌های مجردی یا برگشتن به سکونت‌گاه‌های خود در نقاط مختلف کشور، بتوانند چند وقتی را از دست پلیس فرار کنند اما مطمئن باشند که پلیس به سطحی از توانمندی دست پیدا کرده است که در نهایت آن‌ها را دستگیر خواهد کرد. ما وقاحت و جسارت سارقان در سرقت‌های خشن را بر نمی‌تابیم و  برخورد مقتدرانه پلیس با سارقان و مالخران به صورت مستمر در دستور کار است و سارقان مطمئن باشند که دیر یا زود دستگیر خواهند شد.

کد خبر 676781

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار حوادث

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۶
    0 0
    اتفاقا انشار جرائم باعث ایجاد حساسیت برای پلیس و واکنش به وقوع جرم میشه.اگر این مسائل پخش نمی شد پلیس هرگز ورود نمی کرد.دنبال پاک کردن صورت مساله نباشید