تامین امنیت انتخابات در برخی کشورها به روشی سنتی انجام می‌شود: جوهری کردن انگشت که بسیار متنوع و گاهی هم چالش‌برانگیز است. در این گزارش، به بهانه انتخابات هفته اخیر لبنان، با رسوم کشورهای همسایه آشنا می‌شویم.

انگشت انتخابات

به گزارش همشهری آنلاین، تصاویر اخیر شرکت مردم لبنان در انتخابات این کشور، نکته جالبی دارد: انگشت جوهری رای دهندگان با ایران تفاوت دارد!

۶۰ سال قبل، هندی‌ها تصمیم گرفتند برای جلوگیری از تقلب در انتخابات سراسری این کشور از جوهری استفاده کنند که اثر آن روی انگشت رای دهندگان باقی بماند. مقامات هند، آزمایشگاه ملی فیزیک را مأمور یافتن راه‌حل کردند و نتیجه آن ساخت جوهری شد که به این راحتی‌ها پاک نمی‌شود.

این روش هنوز هم در میان تقریبا ۳۰ کشور جهان کاربرد دارد. کشورهایی مانند لبنان، سوریه، ترکیه، افغانستان، پاکستان، آفریقای جنوبی، مکزیک، مالزی و ... که زیرساخت‌ها و اسناد و مدارک شناسایی استانداردی برای همه مردم ندارند، از این روش به‌عنوان یک ویژگی امنیتی برای جلوگیری از رأی دادن چندباره یک فرد در انتخابات استفاده می‌کنند.

تصاویر | تنوع و چالش‌های انگشت رنگی انتخابات در جهان | رسم قدیمی کشورهای همسایه ایران
رای‌دهندگان آفریقایی

این جوهر معمولا به رنگ بنفش یا آبی تیره است اما رنگ قرمز مایل به قهوه‌ای یا مشکی آن هم در تصاویر انتخاباتی دیده می‌شود. انگشت سبابه پرکاربردترین انگشت برای انتخابات است اما انگشت شست یا انگشت کوچک هم استفاده می‌شود.

اخیرا استفاده از ماژیک برای نشان‌دار کردن انگشت رای دهندگان مورد توجه قرار گرفته. با یک ماژیک می‌توان انگشت حدود ۶۰۰ نفر را نشان گذاشت. به کمک این وسیله، در هزینه‌ها، حمل و نقل و زمان نیز بهبود ایجاد می‌شود اما کشورهای زیادی هم هستند که انگشت رای دهنده را در یک بطری جوهر فرو می‌کنند.

تصاویر | تنوع و چالش‌های انگشت رنگی انتخابات در جهان | رسم قدیمی کشورهای همسایه ایران
روش‌های مختلف نشان‌دار کردن انگشت رای‌دهندگان

این جوهر بین ۳ تا ۵ روز روی انگشت باقی می‌ماند. دوره‌هایی از انتخابات افغانستان و مالزی به دلیل زود پاک شدن جوهر انتخاباتی با چالش احتمال تقلب روبرو شد. شورشیان زیمبابوه و طالبان افغانستان نیز در دوره‌هایی به افرادی که انگشت جوهری داشتند تعرض می‌کردند.

همین چالش‌ها باعث شده این جوهر پرماجرا، با فناوری‌های جدید به شکل نامرئی نیز تولید شود. جوهر نامرئی تنها با دستگاه‌هایی مانند اشعه مادون قرمز قابل تشخیص است و البته پوست و ناخن انگشت شهروندان را نیز از بین نمی‌برد. در ایران به دلیل ثبت الکترونیکی کد ملی و مهر زدن صفحه انتخابات شناسنامه، از جوهر معمولی استفاده می‌شود.

تصاویر | تنوع و چالش‌های انگشت رنگی انتخابات در جهان | رسم قدیمی کشورهای همسایه ایران
ماژیک نامرئی انتخابات
کد خبر 676730
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سرگرمی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha