یکشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۶
۱ نفر

سفیر طالبان در مسکو گفت که طالبان از اشرف غنی، رئیس جمهوری پیشین افغانستان برای شرکت در نشست «مجمع افغان‌ها» دعوت کرده است.

اشرف غنی

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از فارس، «جمال ناصر غروال»، سفیر طالبان در مسکو تأیید کرد که طالبان از «اشرف غنی»، رئیس جمهور پیشین افغانستان برای شرکت در  نشست «مجمع افغان‌ها» دعوت کرده است.

جمال ناصر غروال گفت: «این‌ که مجمع افغانستانی‌ها یک لویه جرگه خواهد بود یا خیر هنوز مشخص نیست؛ اما مقدمات این نشست در حال انجام است.»

این در حالی است که برخی منابع خبری مدعی شدند که گروه طالبان با برگزاری یک نشست اضطراری یا «مجمع افغان‌ها»، توافق کرده و کمیسیونی به ریاست ملابرادر، معاون اول نخست‌وزیر دولت موقت نیز برای فراهم کردن مقدمات این نشست تشکیل شده است.

یک منبع موثق به روزنامه‌ صبح کابل، گفت که ملا خیرالله‌ خیرخواه، وزیر مهاجران دولت موقت و شمار دیگری از مقام‌های ارشد طالبان نیز در این کمیسیون حضور خواهند داشت.

پیش از این کشورهای مختلف از طالبان درخواست کرده بودند که برای پایان بحران در افغانستان زمینه تشکیل دولت فراگیر با حضور اقوام مختلف را فراهم کند. 

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان نیز پیش‌تر از احتمال برگزاری یک «مجمع افغان‌ها» برای بحث روی مسایل افغانستان خبر داده بود.

مجاهد درباره جزئیات این نشست گفت: «ما هنوز نامی بر آن نمی‌گذاریم؛ که نامش چه خواهد بود ولی یک مجمع افغان‌ها تشکیل و درباره مسائل مختلف تبادل نظر خواهد شد.»

در همین راستا «انس حقانی»، یک عضو کمیسیون «تماس با شخصیت‌های افغان» گفته بود که نزدیک به پنجاه تن از مقام‌های حکومت پیشین از جمله چند وزیر به افغانستان بازگشته‌اند.

این عضو ارشد طالبان که عضویت کمیسیون تماس با شخصیت‌های افغان را نیز دارد، افزود که هرچند تاکنون شیوه کار این کمیسیون نهایی نشده؛ اما برای بازگشت این سیاستمداران به‌صورت فوق العاده زمینه سازی شده است.

کد خبر 676638

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha