با اجرای طرح اصلاح یارانه‌ها و واریز یارانه کمک‌معیشتی برای مردم، قیمت جدید چهار قلم کالای اساسی که از صبح امروز اعمال می‌شود، افزایش می‌یابد با این وجود، قدرت خرید ۷ دهک هم افزایش پیدا می‌کند.

فروشگاه شهروند

‌به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، بر اساس آماری که خبرگزاری فارس از اصناف درباره قیمت‌های جدید کالاهای اساسی با اصلاح ارز ترجیحی به دست آورده است، قیمت هر کیلوگرم مرغ به ۶۰ هزار تومان، تخم‌مرغ به ۴۰ هزار تومان (شانه ۱.۹ کیلوگرمی حدود ۸۰ هزار تومان)، هر بطری ۸۰۰ گرمی روغن خوراکی به ۶۰ هزار تومان، پنیر بسته‌ای به ۳۸ هزار تومان و شیر نایلونی به ۱۵هزار تومان افزایش می‌یابد.

با توجه به این قیمت‌ها و مقایسه آن با نرخ های قبل کالاهای اساسی و با لحاظ افزایش جدی یارانه جدید که به حساب خانوارها واریز شده است، محاسبات نشان می‌دهد که دهک‌های کم‌درآمد و متوسط جامعه شهری کشور با بهبود قدرت خرید مواجه خواهند شد، بر همین اساس، قدرت واقعی خرید سه دهک کم‌درآمد ۸۰۰ و ۴ دهک متوسط ۲۲۷ هزار تومان بیشتر می‌شود. همچنین قدرت خرید دهک اول شهری با وجود قیمت‌های جدید کالاهای اساسی، بیش از ۹۰۰ هزار تومان افزایش پیدا خواهد کرد.

بهبود عجیب قدرت خرید دهک اول درآمدی

با توجه به یارانه دریافتی، دهک اول شهری با افزایش قابل توجه قدرت خرید مواجه خواهند شد.

بر اساس آخرین گزارش بودجه خانوار، در دهک اول شهری (کم‌درآمدترین قشر) مصرف ماهانه مرغ یک خانوار چهارنفره ۳ کیلوگرم، تخم‌مرغ ۱.۱۸ کیلوگرم، پنیر ۵۸۰ گرم، انواع شیر ۲.۷۵ کیلوگرم و روغن خوراکی ۲.۲ کیلوگرم است.

تا پیش از این هر خانواده چهارنفره دهک اول شهری برای تامین مرغ، تخم‌مرغ، پنیر،‌شیر و روغن خود با قیمت‌های قبلی ماهانه ۲۴۱ هزار تومان هزینه می‌کرد.

با اصلاح یارانه کالاهای اساسی، هزینه تهیه همان مقدار مواد غذایی به ۵۶۸ هزار تومان افزایش یافته که نشانه افزایش حدودا ۳۲۶ هزار تومانی بار هزینه‌ای خانوارهای دهک اول شهری برای تامین مرغ، تخم‌مرغ، پنیر،‌شیر و روغن است.

این در حالی است که دولت به هر خانوار ۴ نفره دهک اول هر نفر ۴۰۰ هزار تومان و مجموعا یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان یارانه داده است. بنابراین از یارانه ۱.۶ میلیون تومانی خانوارهای چهارنفره پس از خرید همان مقدار کالای اساسی، بیش از یک میلیون و ۳۱ هزار تومان در حساب خانوار باقی می‌ماند.

حتی اگر خالص یارانه اضافه‌ شده یعنی یارانه جدید پس از کسر یارانه‌های سابق را هم حساب کنیم که یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان می‌شود، باز هم قدرت خرید کم‌درآمدترین قشر شهری نهایتا پس از خرید همان بسته ارزاق مرغ، تخم‌مرغ، پنیر،‌ شیر و روغن، ۹۲۳ هزار تومان افزایش خواهد یافت، این رقم نزدیک به قدرت خرید این قشر در ماه‌های قبل است یعنی قدرت خرید دهک اول دو برابر شده است حتی با افزایش قیمت‌ها.

سود ۷۸۳ هزار تومانی دهک دوم شهری با قیمت‌های جدید کالاهای اساسی

بر اساس گزارش بودجه خانوار، دهک دوم شهری کشور ماهانه ۴.۱۶ کیلوگرم مرغ، ۱.۵ کیلو تخم‌مرغ، ۷۸۰ گرم پنیر، ۴ کیلوگرم شیر و ۲.۸۳ کیلوگرم روغن مصرف می‌کند.

تا پیش از این تهیه این سبد کالاهای اساسی برای دهک دوم شهری حدود ۳۳۶ هزار تومان تمام می‌شد که با قیمت‌های جدید پس از اصلاح یارانه ارزی، به ۸۰۳ هزار تومان افزایش یافته است؛ یعنی هزینه خرید همان مقدار ارزاق اساسی برای این قشر ۴۶۶ هزار تومان بیشتر شده است.

این در حالی است که دولت به هر خانوار ۴ نفره دهک دوم هر نفر ۴۰۰ هزار تومان و مجموعا یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان یارانه داده است که به طور خالص (پس از کسر یارانه‌های سابق) یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان به یارانه این قشر اضافه شده است.

بدین ترتیب با کسر ۴۶۶ هزار تومان افزایش برای خرید کالاهای اساسی فوق، نهایتا ۷۸۳ هزار تومان مانده خالص یارانه اضافه‌شده برای دهک دوم خواهد بود که به معنای افزایش قدرت خرید آنها است.

قدرت خرید دهک سوم ۷۰۶ هزار تومان بالا می‌رود

در دهک سوم شهری نیز محاسبات نشان می‌دهد که با قیمت‌های جدید کالاهای اساسی، نهایتا قدرت خرید آنها ۷۰۶ هزار تومان بالا می‌رود.

هزینه خرید بسته ارزاق مرغ، تخم‌مرغ، پنیر، شیر و روغن خوراکی برای دهک سوم شهری متناسب با میانگین مصرف ماهانه آنها طبق آمارها، پیش از این ۳۷۵ هزار تومان بود که با قیمت‌های جدید تقریبا به ۹۱۸ هزار تومان افزایش خواهد یافت؛ یعنی این دهک باید ۵۴۳ هزار تومان پول بیشتری پرداخت کند اما از آن سو خالص یارانه دریافتی آنها یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان بیشتر شده که بیانگر افزایش ۷۰۶ هزار تومانی قدرت خرید این قشر حتی با کسر هزینه‌های جدید است.

بنابراین می‌توان گفت که سه دهک کم‌درآمد شهری به طور متوسط با افزایش قدرت خرید ۸۰۴ هزار تومانی با توجه به فزونی قابل توجه یارانه دریافتی نسبت به گرانی کالاهای اساسی مواجه خواهند بود.

افزایش نسبی قدرت خرید دهک‌های متوسط

در دهک چهارم شهری نیز که هر نفر یارانه ۳۰۰ هزار تومانی  دریافت کرده‌اند، تهیه بسته ارزاق مرغ، تخم‌مرغ، پنیر، شیر و روغن خوراکی با قیمت‌های جدید و به همان مقدار مصرف ماه‌های گذشته، ۹۵۲ هزار تومان در ماه تمام می‌شود که افزایش حدودا ۵۵۴ هزار تومانی نسبت به قیمت‌های سابق دارد.

اما هر خانوار ۴ نفره دهک چهارم به طور خالص ۸۴۶ هزار تومان یارانه جدید دریافت کرده (یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان منهای یارانه‌های قبلی) نهایتا برای این دهک ۲۹۱ هزار تومان پول هم باقی می‌ماند که به معنای افزایش واقعی قدرت خرید آنها است. 

برای دهک پنجم نیز با وجود افزایش قیمت کالاهای اساس شامل مرغ، تخم‌مرغ، پنیر، شیر و روغن خوراکی، نهایتا قدرت خرید این قشر ۲۳۶ هزار تومان بالا خواهد رفت؛ برای دهک ششم نیز از خالص یارانه اضافه شده ۲۳۴ هزار تومان باقی می‌ماند که بیانگر افزایش قدرت خرید آنها است. برای دهک هفتم نیز نهایتا ۱۵۰ هزار تومان پول باقی می‌ماند.

بر این اساس ۴ دهک میانی با افزایش به طور متوسط ۲۲۷ هزار تومانی قدرت خرید مواجه خواهند بود.

افزایش ناچیز قدرت خرید دو دهک هشتم و نهم

در بین سه دهک پردرآمد، دهک دهم که یارانه دریافت نمی‌کند و می‌ماند دهک‌های هشتم و نهم که آنها هم جزو پرمصرف‌ها در کشور هستند؛ طبق محاسبات با قیمت‌های جدید مرغ، تخم‌مرغ، پنیر، شیر و روغن خوراکی و با توجه به مصارف بالای این دهک‌ها نهایتا از خالص یارانه اضافه شده،‌ برای دهک هشتم ۷۱ هزار تومان و برای دهک ۹ نیز ۱۸ هزار تومان باقی می‌ماند.

بنابراین گزارش مکررا اعلام شده است که یارانه نان و دارو همانند گذشته برای همه دهک‌ها و اقشار جامعه برقرار بوده و اقلام مذکور مشمول تغییر قیمت نخواهد شد.

‌مبلغ کمک معیشتیِ واریز شده بابت ماه اردیبهشت، در ساعات پایانی روز گذشته قابل برداشت شد.

کد خبر 675887

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 122
  • نظرات در صف انتشار: 49
  • نظرات غیرقابل انتشار: 331
  • عذرا IR ۰۹:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    47 7
    ☹😊🤔
    • IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
      61 0
      یه شب خوابیدم. انگار به اندازه اصحاب کهف خوابیدیم!
    • US ۱۷:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
      38 17
      اگر گرانی‌های قبلی زلزله ۴ ریشتری بود این یکی زلزله ۷ ریشتریه
  • علی اصغر قاسم پور IR ۰۹:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    عجبا با این قیمتها و افزایش قدرت خرید مردم! یارانه ی اختصاص یافته با افزایش قیمتها اصلا" تناسبی ندارد و باز هم‌ به ضرر مصرف کننده و گرانی بیشتر است.این مسکنهای ناچیز که فقط شکلش عوض می شود دردی را درمان نمی کند و همچنان بیماری به شدت خودش ادامه می دهد. باید چاره ی اساسی کرد. این هم شد وضع مملکتداری!
    • محمدروزبهانی IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
      25 12
      اگه بتونن قیمت کالاهای دیگه رو کنترل کنن خوبه ،بخدا ۱۰۰ نفرو که گرونفروشی کنن گونی بکنن تو کلشون ببرن بقیه ماست کیسه میکنن
  • علی IR ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    دارید چیکار میکنین؟......
    • ملا IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
      41 4
      دارن اقتصادو جراحی میکنن!!
    • IR ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
      26 7
      استاد کسی گرون فروشی نمیکنه. این قیمتهای بالا مصوبه مجلس و دولته. قیمت و روغنو دولت ده برابر کرده نه خرده غروش. سرتو از گونی دربیار تا ببینی بیرون چه خبره
  • محمد IR ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    خدا پدر روحانی رو بیامرزه
    • IR ۱۸:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
      19 39
      زر نزن!
  • علی IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    شما چگونه محاسبه کردین یک خانوار چهر نفره کلا 3 کیلو مرغ مصرف می کنند یعنی هفته ای 750 گرم نفری 175 گرم در یک هفته
    • فروزان IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
      27 22
      احسنت قربان دهنت روحانی کجایی
  • IR ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    139 8
    همه چیرخیلی گراننر خواهد شد و همه دهک ها ضرر می کنند. در عرض چند رور فقط دلار 4 هزار تومان گرانتر شد قیمت همه چیز حتی آب و میوه تولید 100 در صد داخلی هم با افزایش دلار اضافه خواهد شد
    • ایرانی IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
      26 0
      منظورشون مصرف مثقالی هست
    • IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
      14 1
      برای یکماهه نه یک هفته
  • IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    من کارمند هستم و هیچ سمتی ندارم به من یارانه جدید تعلق نگرفته است قیمت ها هم شدیدا افزایش یافته و حکم جدید هم برای ما نزدن
  • داود IR ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    104 6
    مهندس تفسیر شما مثل حسابیه که کوره واسه عصاش میکرد
  • علی اصغر از تهران IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    125 6
    من که ناامید شدم به فردای خودم هم امید وار نیستم از یک طرف میگویند ۱۰ درصد مردم یارانه نمی گیرند از یک طرف پیامک آمده اسم من جزء یارانه بگیر ها نیست به حال مملکتی باید گریست که من جزء ۱۰ درصد ثروتمند آن باشم
  • IR ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    85 6
    عجب یعنی الان وضع مونم خوب شده خدا پدر مادر مسولین رو حفظ کنه پیش خودش
  • IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    67 11
    من با این حساب و کتاب کردن شما کاملا موافقم.چون دقیقا مبلغی که الان اختصاص دادند کفاف هزینه افزایش یافته رو برای این 5 قلم کالا می کنه.اما به دو شرط این حساب و کتاب کردن ها درسته:یکی اینکه به جز این اقلامی که گفتید هیچ کالای غذایی دیگه ای افزایش قیمت نداشته باشه(که اینطور نیست) و دوم اینکه این یارانه هر ماه پرداخت بشه(که با هم اینطور نیست و قراره این یارانه برداشته بشه) بنابراین مردم رو باز هم به درد خودشون واگذار می کنید.
  • IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    95 11
    اینکار به هیچ وجه در دراز مدت جواب نخواهد داد چون همه قیمتها به سرعت بالا میروند و یارانه مثل قبل ثابت خواهد ماند
  • نوید IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    مگر فقط همین ۴ تا محصول که گرون میشه،یعنی کسی که این رو نوشته با خودش نگفته،مرغ گرون بشه مهمونی گرون تر میشه،مراسم ازدواج گرون تر میشه،کالباس مرغ گرون تر میشه و ...... شیر گرون شده شیرینی گرون میشه، کیک گرون میشه،بیسکویت گرون میشه،همه لبنیات گرون میشه حتی غذایی مثل پاستا و سس حتی روغن که گرون شده ،غذای بیرون گرون میشه ،شیرینی گرون میشه،هر چیزی با روغن درست بشه گرون تر میشه حلوا سوهان و ..... تخم مرغم و همین طور......
  • IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    140 5
    ببین من نمی خوام هزارتومن از پولی که دولت میده اضافه بمونه سه برابر هم باید بزاریم روش تا هزاران قلم کالایی که قراره گرون بشه رو جبران کنیم واقعا مسببان این گرونی ها رو حلال نمیکنم به ولای علی تو قیامتی که اگر بهش اعتقاد داشتید باشه یقه تون رو می گیرم جوونیمون نابود شد
  • IR ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    86 15
    پس کارمندی که ماهی ۱۲ و ۱۳ میلیون حقوقشه آدم نیست اون نمیخواد بیشتر پول بده فقط قشر ضعیف مد نظرن انگار نه انکار ماها هم توی ایران داریم زندگی می‌کنیم باید این تورم و گرونی لعنتی رو تحمل کنیم چون شغل داریم هیچی شامل حالمون نمیشه
    • IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
      21 3
      والا قیامت همین جاست ایران اول برزخش هست ماداریم کباب میشیم کسی بوش نمی‌فهمه فکرکنم کرونا حس بویایشون کلا گرفته بوی کباب مغزواستخون مردم نمیفهمن
  • حامد IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    59 19
    چی میگین شما من مستاجرم یک ماشین ساینا هم دارم شرکتی هم هستم یارانمو چرا قطع کردن الان ۴۰ کیلیون نفر یارانشون قطع شده قدرت خرید هم اومده پایین چون نصف کشور یارانه نمیگیرن چرا من برم یک مرغ بخرم ۱۵۰تومن ولی همکارم که دوتا ماشین داره مجلنی براش بیفته !! بابا اصلاح کنید این مسخره بازیارو به همه باید تعلق بگیره نه فقط نصف ایران هرکی دوست داشت پس انداز کنه هرکی خواست خرج کنه
  • محمد IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    95 4
    اینکه چرنده، وقتی روغن گرون بشه یعنی شیرینی فروشها و کارخانه های خوراکی قیمتشون میره بالا، لبنیات هم که نیاز به گفتن نداره، همه رستورانها مجبورن قیمتهاشون را بالا ببرن چون مرغ و روغن بالا رفته اینا دیگه چه تحلیلهایی
  • قاسم GB ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    59 21
    من و با کدام وزیر و وزرا سنجیده اند که یارانه منو قطع کرده اند کارمند بازنشسته ۴نفره هستم ماهانه ۸۷۵۰۰۰۰تومان حقوق می گیرم یه آپارتمان ۳۰سال ساخت ۷۳متری که دومیلیارد هم ارزش نداره دارم یه ماشین سواری ال۹۰مدل۹۵پسرم لیسانس با وانت کار میکنه خانمم خانه دار دخترم نیز محصل شما قضاوت کنید.
  • IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    92 2
    چطور حساب کردید که اضاف هم آوردیده اید متاسف که ما مردم را بی سواد در نظر می گیرید. مگر مرد با همین یکبار خرید کل ماهیانه شان را انجام داده اند....متاسفم فقط خدااااااا 😔😔😔
  • محمد IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    59 1
    کالاهای ضروری زندگی چندین بار افزایش قیمت عجیبی تجربه کردند اما یارانه فقط یکبار افزایش پیدا کرد ، عدالت کجاست
    • م IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
      14 0
      نکته اینجاست. که این به اصطلاح یارانه که پرداخت کردند. مجموع تمام یارانه های قبلی است! یا حساب کتابشان واقعا درسته یا مردم نادان فرض کردند‌؟
  • IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    26 30
    با دادن مستقیم یارانه به مردم می شود بنزین، دارو را هم آزاد کرد تا بیگانگان و کشورهای همسایه با قاچاق آنها از یارانه ایرانی ها سوء استفاده نکنند.
  • IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    57 5
    ما که گیج شدیم نفهمیدم چه کلاه گشادی سرمون رفته
  • علی IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    36 2
    اول تکلیف جامانده های ثبت نامی یارانه رو مشخص میکردید.بعد قیمت ها رو ۴ برابر میکردید. پس عدالت علی کجا رفت.؟ از سال ۹۳ هنوز بلاتکلیف موندند.! کی میخواهید به دادشون برسید؟؟
  • IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    63 2
    من نمیدونم این محاسبات رو از کجاشون درمیان !!! ماهانه سه کیلو مرغ برای چهارنفر ؟مگه میشه !! اینا فکر میکنن ماه های سال هر کدوم ده روزه.سه کیلو مرغ برای چهارنفر اگه هفته ای یکبار هم مرغ مصرف کنن بازم کمه.
  • یه ایرونی مثه خودت IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    57 2
    ان شاالله عاقبت هممون به خیر بگذره که شک دارم ...
  • امید IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    63 0
    ارزش پول داره وحشتناک میاد پایین که خود این هزارتا بدبختی داره مثل مهاجرت و دزدی و صادرات و قاچاق و گرونی بیشتر بعد میگید قدرت خرید بالا اومده .الان این حرفاتون واقعیه یا شوخی یه خانواده چهار نفره مصرف پنیر در ماه نصف قالب واقعا؟؟؟؟
  • IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    55 3
    سلام همه این اقلام مواد اولیه هستند بقیه مواد غذایی که با افزایش قیمت این مواد اولیه چند برابر قیمت خواهند شد پول آنها را از کجا تامین کنند در نهایت مردم چند برابر این پول را باید بزارند روش به دولت محترم تقدیم کنند
  • امیر IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    45 0
    این در صورتی خوبه که هیچ چیز دیگه گرون نشه ما فقط همیناذو میخوریم مگه برنامه غذایی نیست که خامه کره سس مایونز اینا رو قراره کادو بیارن برامون ؟ احمقانه هستش و اوضاع رو بدتر میکنه تنها راه کم کردن حقوق ۳۰, ۴۰ میلیونی خودتونه این معنی همسان سازی هستش
  • محمد باقر IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    57 0
    یعنی یک خانوادهء 4 نفره 3کیلو گوشت مرغ مصرف ماهیانشه؟.3کیلو مرغ بگیره 750 گرم که ضایعاتشه.2 بطری 800 گرمی روغن برای یکماه خانوار 4 نفری.این شیوهء محاسبه را هم دیدیم.اونوقت چه تضمینیه که گوشت گوسفند و دنبه و کشک و حبوبات و برنج و اجاره و پوشاک و تمام اقلام گرون نشه؟.در زمانی که یارانه 45500 را دادند دیدید که تورم چقدر شد.اینها تجربه شده است چرا باید از یک سوراخ دوبار گزیده شویم.آقای حاج بابایی و دیگران گفتند که مشکلات تماما به ارز 4200 بر می گردد خوب اگر اینه پس چرا در اون روز مصوب کردید.ایران شده محل آزمایش و آزمایشگاه.اقتصاد را رادیکال کنید دستوری فایده نداره.سرمایه دار فراری میشه. با اگر و باید و امید خشک و خالی فایده ندارد.(مستضعف از مستضعف تر).
    • IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
      10 0
      درود بر شرفت
  • UA ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    55 5
    دولت این قیمتارو اعلام کرده حالا ببینید چند میشه اگه دو برابر این قیمتها که اعلام کرده نشد حالا ببینید روزای خوشمونه
  • خودم IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    52 1
    مگه فقط زندگی مردم با این چهار قلم جنس پیش میره ؟ چقدر بی منطق بقیه مایحتاج زندگی رو باید چجوری تامین کرد اجاره خونه چی ؟
  • مصطفی IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    46 0
    اخه مگه فقط این چهار قلم کالا گران میشه هر چیزی که به این چهار کالا ربط داره صدرصد گران میشه اونا رو هم حساب میکردید بعد میگفتید قدرت خرید رفته بالا یا نه
  • عع IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    45 2
    یارانه نخواستیم فقط گرونی نباشه ترا به اون خدا
  • عزیزالله IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    40 25
    بیچاره پناهندگان افغان دارند جان میکنند
  • ebi IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    50 9
    من که یارانه ندارم چیکار کنم؟؟؟حقوقم ۴تومن، یه دونه نون ۱۰هزار،تخم مرغ۶۰هزار تومن،چه خاکی تو سرم بریزم؟؟سفره غذاییم کوچیکتر کنم!!نون نخورم!!
  • IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    69 0
    چندبار دیگه باید اتفاق بیفته تا بفهمید که با افزایش قیمت یک کالا به کالاهای دیگر تسری پیدا میکنه؟
  • محمد IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    53 0
    با این قیمت ها یارانه پاسخگو نیست
  • IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    73 2
    متاسفانه به طور حتم فقر بیشتر در انتظار مردم هست
  • ناشناس IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    28 0
    به زودی سونامی فقر و ورشکستگی اقتصادی چه برای دولت چه برای کاسبان مشاغل، تمام کشور ایران رو فرا میگیره.
  • IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    19 0
    دولت یارانه را قطع کند جلو گرانی ها بگیرد اگر جلو تورم گرفته نشود یارانه تاثیری نخواهد داشت
  • IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    13 0
    کاش به جای یارانه درآمدها هم با قیمت و دستمزدهای جهانی هماهنگ می شد
  • علی IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    13 2
    در کل اگه چیزیم نخورن مقدار یارانه بیشتری تو حسابشون میمونه فکرشو بکنین مقدار مصرف مرغ برای دهک اولو برای هر نفر در ۵ روز ۱۰۰ گرم مرغ حساب کردن که معلومه با این حساب قدرت خرید بالا میره
  • میترا IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    5 0
    رییس جمهور دستور داده نفری ۴۰۰ یا ۳۰۰ به مردم بده ولی بری خانواده ۴ نفره فقط یارانه ۳ نفر پرداخت کردن اون یه نفر باید چکار کنه یارانه نداره
  • IR ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    7 0
    فقط خدا باید کمکمون کنه با این وضعیت
  • احمد قنبری IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    8 0
    بابا من یک معلم هستم مستاجر با دو فرزند جز یک ماشین مدل ۸۹ خراب چیزی ندارم اقای وزیر تعاون چرا یارانه من قطع کردی خدا از تو نگذره
  • امیر IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    16 1
    چرا به نفع خود تحلیل مکنید. هنوز یارانه نشد دلار 30 تومان شدیعنی همه کلای وارداتی 10 درصد گران شد.بعد اقلامی که یارانه دادید هم 4 برابر شد الان یه جوان بخواهد ازدواج کندویکی بخواهد بمیرد خانواده اش بد بخت می شود. چطوری پذیرایی کند چرا فقط حداقلها رو می بینید بدبخت شدیم شما دارین چکار می کنید.
  • IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    10 0
    دهک 10 به بالا مگه جزء مردم این مملکت نیست که شما یارانه انها را قطع کردین فردا رای هم می خواهین دیگه ؟
  • IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    12 0
    والا با این اخبار دارن مردم را جری میکنن مگه سال‌های قبل همین اقلام رو به شوراها نمیدادن ولی الان یکی کارتن کارتن روغن تو خونش هست یکی هم نداره غذا درست کنه هیچ نظارتی روی توزیع نیست
  • IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    13 0
    مگه یه خانواده فقط با مرغ ولبنیات وروغن زندگی میگنه همه چیز گرون شده مواد شوینده وبهداشتی ،خشکبار،تره بار وهزار کوفت وزهر مار دیگه لباس کرایه خونه هزینه ی حمل ونقل تازه گوشت قرمزم بماند که اصلا نمیشه خرید وبا این اوضاع بی کاری وگرونی واقعا چطوری باید زندگی کنیم
  • ناشناس IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    14 0
    سلام اگرتوقرن جدیدبااین حقوق زندگیمون این شدکه نان جیره بندی بشه لااقل نگیدخوب شدبگیددرمانده وشرمنده هستیم
  • ر ض IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    11 2
    دولت روحانی دولت خوبی بود فقط اگر نظارت کافی بر کنترل مفسدان اقتصادی داشت وجیب مردم را خالی نمی‌کرد.........
  • IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    21 1
    باروزی صدوسی هزار تومن درآمد من کارگر چه غلطی کنم با اجاره خونه وخرج دوتا بچه چه غلطی کنم یکی جواب بده
  • ر ض IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    6 0
    این یعنی آزادی بیان متاسفم
  • واحدی IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    9 1
    سلام. خیلی ممنون که در فکر مستضعفین کشورمان هستید. معلم بازنشسته.
  • عادل IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    9 0
    اصلا راجع به این مملکت به خودتون زحمت ندید اینجاازهرنظرتعطیله
  • IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    11 0
    الفاتحه
  • گمنام IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    14 0
    آقای رئیسی ، تو رو سر جدت قسم ، تورو به جمالت قسم تورو به هرچی که اعتقاد داری قسمت میدیم ، و ازت خواهش میکنیم که شما و دولت محترم هیچ اقدامی نکنید ، اجازه بدید وضعیت معیشتی مردم خودش اداره بشه ، بخدا خسته شدیم .امروز رفتم مرغ بخرم ، مرغ که نبود ، اسکلت مرغ کیلو ۲۰۰۰۰ تومن ، آقا ما قدرت خرید اسکلت مرغ هم دیگه نداریم .
  • قنبری IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    28 1
    اصلا یارانه نمی خواهیم فقط قیمت ها رو برگردونید
  • امین AU ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    10 7
    یارانه باید بصورت عادلانه تقسیم رشه خیلی افراد دارن زحمت شبانه روزی میکشنن و درامد بالای ۱۰ - ۱۲میلیون دارند ولی یارانه تعلق نمیگیره و اون کسیکه هبخور بخواب راه انداخته باید یارانه میلیونی بگیره
  • محمد IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    6 0
    خدایابدادمردم بیچاره برس بااین اوضاع گرونی روی گرونی
  • IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    6 0
    ماست کره کیک وکلوچه ماکارونی رو چرا حساب نکردی
  • IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    8 0
    فقط بگو با کدوم فرمول محاسبه کردی این اعداد و ارقامو؟؟؟؟؟
  • ابی IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    9 0
    اصلا اتفاقی نیافتاده چرا این قدر گیر میدید من دو هفته است فکر می کنم چی بخورم که بتونم به سلامتی برنج ماکارونی روغن گوشت پنیر ماست نان ساندویچ همه چی از سفره ها حذف شده ممنون میشم یکی جواب بده من چی بخورم
  • IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    8 1
    خانوار یک نفره که ۳۰۰ تومن یارانه دریافت میکنه این وسط آسیپ پذیر میشه
  • ب IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    12 0
    چقدر ما ساده ایم روزی حقوق من کارمند 1.5 میلیون بود و قیمت سکه 1 میلیون یعنی من میتونستم در ماه یک سکه و نیم بخرم خیلی دور نبود سال 93 و 94 امروز حقوق من 7 میلیونه و سکه 14 میلیون. فقط کاغذ در جیب من و تو ما زیاد میشه کاغذی که اسم پول داره بدون هیچ ارزشی یارانه یعنی این ...
  • احمد IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    10 0
    شما از کجا این ارقام رو آوردید برای خودتون میبریدومیبافید احمدی نژاد هم می‌گفت من سفارش میکنم به یارانه هاتون دست نزنیید چیه حساب پس‌انداز واسه بچه هاتون باز کنید آخرش معلوم میشه خدا یاعاقبت مون رو خودت بخیر کن
  • IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    10 0
    با سلام تحلیل کاملا غیر منطقی و جهت داری است. چون افزایش هزینه خانوار به همین چند رقم محدود نمیشود. افزایش این چند قلم باعث افزایش پلکانی بقیه کالاها است. ودر عمل متضرر اصلی همان قشر کم درآمد خواهد بود.
  • حسام الدین IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    21 0
    باسلام ..همه کامنت ها رو خوندم ..در عجبم از دوستانی که به نظرات ثبت شده، منفی می دهند ..چی رو میخواهن ثابت کنند ..چی رو میخوان کتمان کنند ..می خوان بگن این دولت تازه سر کار اومده خیلی می فهمه ..اینها از مردم نیستند ؟؟ تو این مملکت زندگی نمی کنند ؟؟ شایدم از خود دولتیون تشریف دارنند !!! الله العلم
  • فلک زده IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    13 1
    امام زمان فدات بشم پس کی میخواهی ظهور کنی دیگه..؟
  • IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    24 0
    نکته جالب اینه که هزینه یک خانواده سه نفری را حساب میکنید و از یارانه یک خانواده ۴ نفری کم میکنید.نکته قابل تامل دیگر اینکه این نوع محاسبه خورد و خوراک حتی برای یک نفر هم کافی نیست.چه برسه به ۴ نفر.یعنی ۴ نفر با هم در ماه دو لیتر شیر میخورن؟یعنی روزی چند تا قطره؟
  • ا IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    10 1
    بقول سعدی ‌عمر‌گرانمایه ‌دراین‌صرف‌شد‌تا‌چه‌خورم‌سیف‌چه ‌پوشم‌شتا
  • IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    11 0
    قصد دارن مصرف مردم را کنترل کنند وشروع به صادرات کنند اینها مثل ما نیستن با ماهی ۵الی ۶ میلیون زتدگی کنند ارزون میخرن به دلار می فروشن به کشورهای همسایه
  • محمد IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    8 0
    اگر تحلیل گرهای دولت مثل شما باشن.جای هیچ گله ای نیست به نظرتون مرغ گرونتر بشه.صاحبخونه مثال مرغ رو نمیزنه.که رفته بالاتر و ملک منم باید بره بالاتر شیرینی پز نمیگه تخم مرغ گرون شده.منم جنسی رو میبرم بالا؟ از طرفی هیچ کنترلی رو بازار از طرف نهادهای نظارتی نیست.هر کی هر چقدر دلش میخواد میکشه رو اجناسش
  • 🇦🇫🇦🇫 IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    8 3
    خب اتباع افغانستانی با این گیرونی ها چکار کنه
  • IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    10 1
    به من بازنشسته ارتش اصلا یارانه نمیدید و جای هم نیست ثبت نام کنم چیکار باید کرد.
  • IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    9 0
    زمان احمدی نژاد نان بربری پر کنجد 50 تومان بود حالا شده 5000 تومان یعنی 10/000 درصد افزایش قیمت
  • IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    10 0
    یارانه چی کشک چی من الان چند ساله بیکارم و درآمدی ندارم بهم مگن جز دهک دهمی چون یه ماشین ال 90 دارم یارانه ام را قطع کردند
  • افسانه IR ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    7 0
    واقعا متاسفم برای کسی ک با این طرز فکر ک مردم فقط همین ۴ قلم کالا رو مصرف میکنن و ن برنج ن حبوبات ن گوشت قرمز و ماهی وحتی شوینده مصرف نمیکنن واقعا پیش خودشون فکر نکردن با گرون کردن همین ۴ قلم همه چیز هر چیزی ک مبادله میشه گرون میشه هر کی تو ی صنفی داره کاسبی میکنه وقتی ببینه مرغ کیلو ۶۰ شده خب اینم جنس یا کالاشو چند برابر میفروشه تا اموراتش بگذره چجوری حساب کتاب میکنن این مسئولین لطفا همین حساب کتاب کردنارو تو مدارس بهمون یاد بدید شاید بهتر بتونیم درکتون کنیم
  • IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    26 0
    ماکی هستیم نظر بدیم فقط اینا بدونید که چقد دارید به ملت ظلم میکنید
  • شهروند اصفهانی IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    6 5
    کاشکی بجای اضافه کردن یارانه ، مانند سهمیه بنزین اجناسی مهم مانند مرغ . برنج . تخم مرغ . گوشت قرمز و... را سهمیه ای جهت مصرف ماهانه به قیمت قبل به مردم میدادند و مصرف بیش از آن سهمیه را نرخ جدید محاسبه میکردند ..هر نفر در ماه دو کیلو مرغ ، یک کیلو گوشت قرمز . یک کیلو تخم مرغ و...
  • IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    10 0
    عجب. من پولدار بودم و خودم نمی‌فهمیدم .یعنی من و تریلیارد های دزد تو یک دهک هستیم.پس چرا من کارگرم و مستاجر
  • مالک IR ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    5 0
    من یه کارمند جز هستم فقط به خاطر اینکه یه ماشین چینی قسطی دارم به من یارانه ندادند اطلاعاتشون هم به روز نیست مثلا رییسم و همه کارکنان شرکت ما میگیرند فقط من اضافی بودم به عنوان کارمند یارانه ندادند.تو رو خدا عادلانه تقسیم دهک کنید حق کارمندجماعت اونم زیر دست خوردن نداره،
  • بازنشسته IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    14 0
    کدام فرد ایرانی هست روزی فقط یک کیلو مرغ مصرف میکند هر نفری کم کمش ماهی یک عدد مرغ 3کیلویی مصرف میکند ویک کیلو ونیم روغن و5عدد شیر و2عدد پنیر و10 عدد تخم مرغ اگر 50 درصد اینها را حساب کنیم 300000تومان یارانه میشه هیچکس سود نمیکنه تازه اگر مهمان برای این شخص نیاد در ماه -همیشه مرغ 3کیلویی گرفتم برای یک وعده 3نفریم یعنی سهمیه یک ماه در یک وعده هرشب هم نوه هام خونه ماهستند میشه بیرونشون کنم
  • ارش IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    7 0
    چه مقایسه اسانی..پس این 4قلم کالا..که اثرات گرانی بیش از حد ان به کالاهای زیر مجموعه اینها که مرتبط هستن..چرا گفته نشد..پس 500قلم اجناس مرتبط با لبنیات..روغن.....که در تولید از ان این مواد استفاده میشه..تکلیف چیه ایا فقط همین 4قلم با این پول اضافه میشه..خنده داره.. سر کاری هیتش!!!!!!
  • مهدی IR ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    18 1
    متاسفم .متاسفم .متاسفم
  • محمد IR ۱۶:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    13 0
    هنوز این پروژه لعنتی جراحی اقتصادی شروع نشده ، صاحب مغازه ها دم از افزایش دو برابری اجاره مغازه میزنند!! با این حرکت تورم وحشتناک عین آبخوردن ایجاد میشه که دولت فقط نظاره گر خواهد شد
  • شهروند IR ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    13 0
    این محاسبات به شرطها و شروطها مفید و میسر هست که در سالهای آتی همزمان با رشد تورم مبلغ یارانه هم افزایش پیدا کند نه اینکه مجددأ ده و پونزده سال بگذره و مبلغ یارانه تعغیری نکند و ارزش این مبلغ مصداق ارزش چهال و پنج هزارتومن فعلی باشد
  • IR ۱۶:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    3 0
    خدا درست کنه
  • IR ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    1 0
    ایا با افزایش این چهارقلم سایر اجناس به قیمت خود باقی است که اظهار دارید دهکها مبلغی از یارانه اضاف می اورند
  • IR ۱۷:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    3 0
    انگار بقيه اجناس و کالاها به واسطه گرانی این کالا اساسی گران نمی شود واقعا متاسفم
  • IR ۱۷:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    15 0
    ما که اصلا متوجه نشدیم چطوری اینهمه سود کردیم چی میگید شماها؟
  • حمید IR ۱۸:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    7 0
    شما را به خدا نکنید این چهار قلم خودش پایه خیلی اجناس دیگه هست چطور حساب کردید به چه اجناسی میگن لبنیات خودش چندین قلم هست تخم مرغ و روغن مگر میشود گران کرد ولی کیک و کلوچه و بیسکویت و ساندویچ و صدها اجناس دیگر گران نشود آخه چطوری میشه همه چیز زنجیروار بهم وصل هست یارانه نمیخواهیم فقط اجناس را گران نکنید
  • سیّدمحمّدزعفرانچی IR ۱۸:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    2 1
    خوب
  • کارگر ساده بدون مرغ IR ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    2 2
    روحانی به داد مردم بینوا برس کجایی
  • IR ۱۸:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    14 0
    پیش خودتون چی فکر کردید مگه ما مورچه ایم. خدایا خودت یه زلزله ای، سیلی، ...بفرست کن فیکون بشیم خلاص
  • IR ۱۸:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    4 1
    سقوط آزاد با کله و بدون چتر...
  • یا امام الزمان عج IR ۱۸:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    10 0
    میشه این پول را پس بدیم جناب ریس جمهور ولی شما لطف کنید قیمتها را سر جاش برگردونید داغون شدیم از این گرانی
  • IR ۱۹:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    8 0
    بااین حساب وکتاب باید ما دریک ماه فقط میتونیم یک مرغ بخوریم واقعا باید به این زندگی گریست
  • نصیب مسلم زاده IR ۲۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    2 0
    اگر شما راست می گویید لطفاً تعداد نفرات هر دهک را اعلام کنید بعد تعداد نفراتی که یارانه شان را قطع کرده آید آن را هم به صورت شفاف اعلام کنید ضمناً مقدار در آمد دهک هفت و هشت و نه وده را اعلام کنید از چه مقدار بالاتر یارانه شان قطع می‌شود
  • الی IR ۲۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    8 0
    توروخدایارانه نمیخوادبدین 300 و400 رو قیمت‌ها روبه قبل برگردونیدچی میشه بااین پول هابااین گرونی بدترش کردین که بااین روش اداره کردن مملکت تون....
  • IR ۲۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    10 0
    این چه محاسبه ایست 3کیلو مرغ برای 4نفردرماه یعنی چه؟؟؟؟؟
  • IR ۲۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    6 0
    قدرت خرید را به زبان می اورید ایا شما خودتان یک روز می تونید با 800هزار زندگی کنید
  • ناشناس IR ۲۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    2 0
    روحانی اول مردم رو به جون هم انداخت بعد هم به همه خندید ودر آخر تحت فشار مردم و مجلس یه مبلغ ناچیزی به حساب واریز کرد که برای بنزین هیچ چیز نبود.
  • عظیم IR ۲۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    2 0
    خداروشکر چقدر پولدار شدیم .خاک برسرمان چقدر بدبخت شدیم . آخه با ماهی ۳۰۰ هزار تومن کدوم احمق فقط نون خالي بخوره بازم کمه چرا مردمو ببخشید ابلح فرض میکنید خدایی خودتونم اینقدر خرید میکنید مرغ ۱.۸ ک روغن ۹. دهم ک با جمع کنید
  • ناشناس IR ۲۱:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    3 0
    یکی خانواده ٤ نفره٣٠ وعده صبحانه و٣٠ وعده ناهار و٣٠ وعده شام داره در طول یکی ماه به بیچاره کننده محرومان بگین چه جوری کارشناسان شما حساب کردن بانفری ٤٠٠ هزار تومان وحقوق ٣ میلیون زندگی بکنهومخارج درمان وخرجای دیگه پیش کشتون این بود وعدهای قبلا از انتخابات
  • دریا IR ۲۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    4 0
    چطور میگه که از یارانه هم باقی می مونه پس کرایه خونه و هزار بدبختی دیگه رو حساب نکرده یعنی ما در ماه فقط ۳ کیلو مرغ و ۴۰۰ گرم پنیر میخوریم
  • ناشناس IR ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    2 0
    من یه انسان ۱۶ ساله هستم نگران آینده ام هستم اینکه شغل پیدا میکنم؟ اگه پیدا کردم با اون حقوق میتونم یه خونه بگیرم؟ ماشین؟ ازدواج؟ یا اصلا خودم میتونم زنده بمونم ؟ چرا به فکر آینده مردم نیستن
  • IR ۲۲:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    2 0
    مردم مهمونی ندارن،،تفریح ندارن؟؟ک شما دقیق حساب کردی ماهانه چقدر مرغ باید مصرف کنن،،چه منطق بیخودی
  • ناشناس IR ۲۳:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    4 1
    یعنی چی؟اینا را کدوم اقتصاد دان کارشناسی کرده،...کدوم خانواده ۴نفره در ماه ۳کیلو مرغ مصرف داره؟یا ۲کیلو روغن؟یا نیم کیلو پنیر؟عزیزم نیم کیلو پنیر واسه ۲روز صبحونه هست ،۲کیلو روغن واسه۸وعده غذا،۳کیلو مرغم واسه ۳روز،دیگه هر چقدر هم کم در امد باشن بیشتر از اینا مصرف دارن.این چه وضعیه آخه؟
  • شهرام IR ۲۳:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۲
    4 0
    فرض کنیم همه این تفاسیر شما درست باشه با تورم غیر مستقیم ناشی از اون باید چکار کنیم سال دیگه همین موقع ازرش خرید این یارانه یک چهارم الان میشه چون خرید ما بر اساس دلار هست و در آمد ما بر اساس ریال . همه مسائل اقتصادی به شرطی حل میشه که ارزش پول ملی حفظ باشه . وقتی که گفته میشه تورم سی درصد هست معناش این هست که ارزش پول ما سی درصد کاهش پیدا کرده وقتی یه پراید دویست میلیون هست معناش اینه که دولت به زور ۱۵۰ میلیون از جیب اون خریدار برداشته و ...