نماینده سازمان فناوری شهرداری تهران می‌گوید: در سال ۲۰۲۰ میزان فرونشست بین ۷ تا ۱۷ سانتی‌متر در برخی مناطق شهر تهران پیش‌بینی می‌شود.

فرونشست

به گزارش همشهری آنلاین، علی چرخ زرین، نماینده سازمان فناوری شهرداری تهران در نشستی که با موضوع فرونشست در پایتخت و راه‌های پیشگیری و مقابله با آن در کمیته عمران شورای شهر تهران برگزار شد، در این باره افزود: برای سال ۲۰۲۰ میزان فرونشست بین ۷ الی ۱۷ سانتیمتر در برخی مناطق شهر تهران پیش‌ بینی می‌شود و در مناطقی از تهران نیز شاهد اثرگذاری فرونشست بر زیرساخت‌های آب و گاز بویژه در جنوب غرب تهران هستیم.

او ادامه داد: همچنین بیش از ۵ پل اصلی در معرض فرونشست و اثرات آن قرار دارند و میزان این پدیده بر زیرساخت‌ها بر روی سه مسیر ریلی اصلی ورودی به شهر تهران نیز محرز است.

همچنین حامد کتابچی عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به اینکه کمیته‌ای علمی در این دانشگاه مشغول مطالعه و تحقیق در این حوزه هستند، اظهار داشت: بر اساس این تحقیقات در دشت تهران حدود ۴۰ سانتیمتر بصورت سالیانه و ۷ متر در طول ۱۸ سال افت تراز سطح زمین را شاهد بوده ایم.

به گفته کتابچی این موضوع در ورامین ۳۴ متر در طول ۱۸ سال و معادل با ۱.۵ متر در سال است که باعث کسری منابع زیرزمینی شده است.

کتابچی سیستم جمع آوری فاضلاب را از جمله دلایل تاثیر گذار در کاهش میزان و تامین آب ورودی به شبکه  دانست و ادامه داد: توقف برداشت و جایگزینی پساب جهت آبیاری و بازچرخانی آب  از جمله راهکارهایی است که می‌تواند در این زمینه مناسب باشد. همچنین شناسایی نواقص اطلاعات، مرور تجربیات مناسب جهانی، اعمال راهکارهای بررسی علاج بخشی موضوع فرونشست را از جمله این اقدامات برشمرد.

در این باره بخوانید:

در جلسه تخصصی بررسی فرونشست تهران چه گذشت؟ | عضو شورای شهر: وضعیت بسیاری از مناطق بحرانی است

زمین در بزرگراه شهید آبشناسان فرونشست| عمق حفره ایجاد شده چقدر است؟

کد خبر 675792
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha