سه سال از آخرین نمایشگاه بین‌المللی گل و گیاه می‌گذرد و پس از عبور از روزهای اوج کرونا، شرایط برای برپایی دوباره نمایشگاه و حضور علاقمندان از شهرهای مهیا شده است. براساس گفته تولیدکنندگان گل و گیاه، کرونا موجب شد تا علاقه مردم به استفاده از فضای سبز در منازل افزایش پیدا کند.

هجدهمين نمايشگاه گل و گياه تهران

همشهری آنلاین-زهرا کریمی: کمتر کسی پیدا می‌شود که علاقه به انواع گل و خانواده گیاهان مختلف نداشته باشد، این علاقه به گیاهان- به خصوص در دوران کرونا- موجب شد تا بیشتر آپارتمان‌ها، تراس‌ها و حتی پشت بام‌های شهر با فضای سبز همنشین شوند.

هجدهمین نمایشگاه بین المللی گل و گیاه به دلیل سیر نزولی آمار کرونا و تزریق سه دوز واکسن به عموم شهروندان، با حضور جمعی از تولیدکنندگان شهرهای اراک، یزد، نوشهر، پاکدشت، نمک آبرود، کرج و بعضی روستاهای شهر محلات همراه شد و این نمایشگاه فضایی را برای فروش بدون واسطه تولیدکنندگان مهیا کرد.

علاقه مردم به تراس‌های سبز در دوران قرنطینه

بخش‌های تخصصی حوزه گل و گیاه در طبقات جمع شده‌اند و به معرفی محصولات مزرعه‌شان به مراجعه کنندگان مشغول هستند. «ستار قائدی» از با تجربه‌های حوزه تولید گیاهان آپارتمانی است ، او درباره برپایی نمایشگاه نگاه مثبتی دارد و می‌گوید: «هر روز به تعداد بازدید کنندگان اضافه می‌شود، جالب است که آمار حضور مردم از شهرستان‌ها بیشتر از تهران است.»

این تولیدکننده در رابطه با سئوال‌هایی که بازدیدکنندگان نمایشگاه از او و همکارانش می‌پرسند، توضیح داد:امسال با حجم زیادی سوال از سوی شهروندان تهرانی مواجه شدم؛ بسیاری از آنها می‌پرسیدند که چگونه می‌توانند تراس و فضای پشت بام خانه خود را تبدیل به محیط‌های اختصاصی کنند؟ به نظر من این علاقه می‌تواند ناشی از دوران قرنطینه و  کرونا باشد چرا که سبک زندگی مردم در حال تغییر است.

براساس گفته قائدی بخشی از بازدیدگان را هم‌صنفی‌های او در بازارهای گل اطراف تهران تشکیل می‌دهند و آنها در تلاش هستند تا از این فضا برای ایجاد تعامل با مزارع گل در شهرستان‌ها استفاده کنند.

علاقه مردم به استفاده از فضای سبز در محل زندگی محدود به تراس‌ها نمی‌شود و اینطور که «سما یاری» شرح می‌دهد، علاقه مردم به خرید باغ و باغچه‌های کوچک در دوره کرونا موجب شده است تا بسیاری از مراجعه کنندگان برای خرید وسایل تزئینی و طراحی باغ به این غرفه سر بزنند.

حضور پرنگ مراجعه کنندگان شهرستان‌ها در نمایشگاه گل و گیاه| کرونا علاقه مردم را به فضای سبز افزایش داد

گلایه بازدید کنندگان از فروش در روز آخر

اطلاعیه‌هایی نصب شده روی ستون‌ها و بخش‌های مختلف نمایشگاه خبر از ممنوعیت فروش تا آخرین روز فعالیت نمایشگاه می‌دهند، نکته‌ای که موجب گلایه برخی از غرفه‌داران شده است. رادین فلاح زاده یکی از غرفه‌دارها با گلایه از این برنامه ریزی می‌گوید: بهتر بود برخلاف سال‌های گذشته، تغییری در برنامه‌ها ایجاد می‌شد و با توجه به آسیب مالی کرونا به ما تولیدکنندگان، فروش در این نمایشگاه برقرار بود. بسیاری از مشتری‌های ما از شهرستان به نمایشگاه می‌آیند اما اگر خواهان خرید گلدانی باشند،‌ باید تا آخرین روز نمایشگاه صبر کنند. مسئله این است که مراجعه کنندگانی که از شهرستان به تهران سفر کرده‌اند،‌برای مدت کوتاهی در این شهر هستند و نمی‌توانند تا روز آخر منتظر بمانند.

فلاح‌زاده تأکید می‌کند که حتی برخی از ساکنان تهران نیز به دلیل آنکه وسیله شخصی ندارند نمی‌توانند دوباره روزجمعه – آخرین روز- در نمایشگاه حاضر شوند.

چرا مردم کمتر گل می‌خرند؟

تنوع رزهای رنگارنگ در طبقه همکف موجب شد تا این بخش از نمایشگاه به یکی از شلوغ‌ترین نقاط آن تبدیل شود و بسیاری از بازدیدکنندگان از این فرصت برای عکاسی استفاده کنند.  «محمدصادق علیجانی » ۱۵ سال سابقه تولید گل دارد و ۵ سال است که بدون واسطه مشغول به فروش تولیداتش است. او درباره دلیل علاقه کمتر مردم به خرید روزانه گل نسبت به گیاهان آپارتمانی گفت: با توجه به گرانی‌ها مردم حق دارند که کمتر گل بخرند، نیازهای مردم کالاهایی غیر از گل و گیاه است اما اگر فرهنگ خرید گل در زندگی جای داشته باشد، شاید مردم هر ماه مبلغی را برای خرید آن در نظر بگیرند. یکی از سوال‌های ما از گل فروشان این است که وقتی گل‌ها را ارزان می‌خرند، چرا آن را گران به مردم می‌فروشند؟ این مشکل تنها با نظارت جدی حل می‌شود و از این طریق می‌توان سودجویان را حذف کرد.

حضور پرنگ مراجعه کنندگان شهرستان‌ها در نمایشگاه گل و گیاه| کرونا علاقه مردم را به فضای سبز افزایش داد

فناوری در اختیار گل و گیاه

در کنار غرفه‌های مختلف، حضور تولیدکنندگانی که با تکیه بر فناوری زیستی اقدامات جدیدی را انجام داده‌اند، جالب توجه است. «هادی بزاززاده» درباره راه اندازی این شغل دانش بنیان گفت: ما با تکیه بر یک فناوری زیستی تلاش کردیم تا گل‌ها را جاودان کنیم. او در رابطه با شیوه کار خود توضیح داد: در این شیوه گل‌ها «استریل» می‌شوند، به این ترتیب دیگر دچار باکتری و کپک نخواهند شد و از سویی به هیچ موادغذایی نیاز ندارند. این اقدام خلاقانه در راستای فناوری‌های دانش بنیان انجام شده است.

این گل‌ها در تزئینات مختلف و همچنین زیورآلات استفاده می‌شوند و براساس گفته این تولیدکننده« سبک ایرانی ما در مقابل کشورهایی همچون ژاپن، ایتالیا و اکوادر بی نظیر است.»

شروع به کار نمایشگاه گل و گیاه پس از چند سال تعطیلی به دلیل کرونا، فرصت دوباره‌ای به علاقمندان این حوزه داده است تا برای چند روز و در یک مجموعه‌، علاقه خود را پیگیری و از سوی دیگر مراجعه کنندگان با خرید بدون واسطه شرایط را برای بهبود کار تولیدکنندگان فراهم کنند.

کد خبر 675710

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha