ونزوئلا واردات نفت سنگین ایران را برای تامین خوراک پالایشگاه‌های داخلی خود آغاز کرد.

ایران و ونزوئلا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، طبق توافقی سواپی که سال میلادی گذشته میان دو کشور عضو اوپک منعقد شد، شرکت PDVSA ونزوئلا، میعانات ایران را برای تبدیل نفت فوق سنگین خود به گرید صادراتی، وارد خواهد کرد و در مقابل، شرکت ملی نفت ایران نفت ونزوئلا را دریافت می‌کند.

اسناد شرکت نفتی دولتی PDVSA نشان داد نفت سنگین ایران که کیفیت مشابه گرید نفتی "مسا ۳۰" ونزوئلا را دارد، خوراک نفت پالایشگاه‌های این شرکت را افزایش خواهد داد.

در راستای پیمانهای همکاری میان دو کشور، ونزوئلا در سالهای اخیر تجهیزات ایرانی را برای بهسازی پالایشگاه‌هایش دریافت کرده است. پالایشگاه اِل پالیتو به ظرفیت ۱۴۶ هزار بشکه در روز پس از تعمیرات و ارتقای تجهیزات، هفته جاری یک واحد تقطیر نفت را راه اندازی کرد.

جواد اوجی، وزیر نفت در سفر هفته گذشته به ونزوئلا، با نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا، دیدار کرد و درباره توافقهای همکاری با طارق العسیمی، همتای ونزوئلایی خود گفت‌وگو کرد.

دستکم ۲۰۰ هزار بشکه نفت سنگین ایران اواسط آوریل به پالایشگاه کاردون با ظرفیت ۳۱۰ هزار بشکه در روز که دومین پالایشگاه بزرگ ونزوئلاست، تحویل داده شده است. یک محموله دیگر نفت ایران به میزان ۴۰۰ هزار بشکه هفته جاری در بندر خوزه تخلیه شد.

طبق اسناد شرکت PDVSA، کشتی Dino I که حامل این محموله بود، قرار است ماه جاری نفت کوره ونزوئلا را برای شرکت نفت ایران اینترترید که زیرمجموعه شرکت ملی نفت ایران است، حمل کند.

بر اساس گزارش رویترز، ایران همچنین به تامین میعانات برای شرکت PDVSA ادامه می‌دهد. نفتکش مکسیمو گورکی قرار است دو میلیون بشکه میعانات را در بندر خوزه تخلیه کند و اطلاعات وب سایت تانکر تِرکِر نشان می‌دهد، نفتکش "دریا" در آبهای ونزوئلا منتظر تحویل محموله خود است.

رسیدن محموله نفتی ایران به ونزوئلا و نیکاراگوئه تا ۱۰ روز آینده

همچنین دبیر کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به نتایج سفر هیئت ایرانی به آمریکای لاتین گفت: تا ۱۰ روز آینده محموله های نفتی مان به نیکاراگوئه و ونزوئلا می‌رسد.

حسین حسین‌زاده، دبیر کمیسیون انرژی مجلس که در این سفر وزیر نفت را همراهی می‌کرد با اشاره به اهمیت روابط ایران و کشورهای حوزه آمریکای لاتین به مهر گفت: با همکاری مجلس و دولت یک هدفگذاری برای گسترش دیپلماسی انرژی با کشورهای حوزه آمریکای لاتین انجام شده است.

وی افزود: این سفر حول سه محور فروش نفت، توسعه پالایشگاهی و توسعه میادین نفت و گاز قرار دادهای خوبی منعقد شد که قطعاً منشأ خیر و برکت برای هر دو کشور است.

حسین زاده با اشاره به ظرفیت بالای ونزوئلا در صنعت نفت گفت: ما از این ظرفیت قصد داریم استفاده کنیم و با توجه به توانمندی که کشور در حوزه ساخت پالایشگاه دارد بتوانیم در غالب قراردادهای برد برد استفاده کنیم.

دبیر کمیسیون انرژی خاطرنشان کرد: البته قبلاً هم بحث فروش نفت و میعانات گازی مطرح بود ولی به صورت محدود. اکنون در حوزه ساخت پالایشگاه، اورهال پالایشگاه و ایجاد پالایشگاه جدید به صورت مشارکتی و توسعه میادین قراردادهایی بسته شد.

حسین زاده با بیان اینکه یکی از تاریخی‌ترین و مهمترین قراردادهای نفتی کشور میان ایران و ونزوئلا بسته شد، گفت: از نتایج این سفر می‌توان گفت که همین هفته محموله نفتی‌مان به ونزوئلا می‌رسد، تا پایان هفته یا ده روز آینده محموله نفتی ما به نیکاراگوئه هم می‌رسد.

وی  گفت: یک پالایشگاه مشارکتی بین ایران، ونزوئلا و نیکاراگوئه بود که بازدید کردیم و اعلام آمادگی کردیم که برای ساخت و تأسیس آن پالایشگاه کمک کنیم که با توجه به تحریم‌ها بسیار سودمند است.

کد خبر 675570

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • Borzu NO ۲۲:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۰
    0 0
    میگم چه خبرهای گران قیمتی را در روزنامه چاپ میکنید...خخخخخخخخخخ..صادرات نفت ایران به ونزوئلا ؟ یعنی زیــــره به کرمان..../