«طوطیا» آخرین فیلم ایرج قادری است که مجوز حضور در جشنواره فیلم فجر را پیدا کرد، این فیلم قرار است پایان هفته از تلویزیون پخش شود.

فیلم

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فیلم نیوز، ایرج قادری بعد از پایان ممنوع‌الکاری‌اش فیلم «میخواهم زنده بمانم» و «نابخشوده» را کارگردانی کرد که این دو فیلم به دلیل مقرراتی که آن سال‌ها در سینمای ایران حاکم بود در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمدند.

پیش از دولت اصلاحات و روی کارآمدن زنده‌یاد سیف‌اله داد، تمامی تولیدات سینمایی موظف به حضور در جشنواره فیلم فجر بودند. در آن سال‌ها فیلم‌هایی که به جشنواره نمی‌رسیدند اجازه اکران در طول سال را به دست نمی‌آوردند. از همین رو «میخواهم زنده بمانم» و «نابخشوده» در جشنواره فیلم فجر حاضر شدند. اما از سال ۱۳۷۶ و با شروع به کار دولت اصلاحات این قانون برداشته شد و فیلم‌ها دیگر موظف به حضور در جشنواره فیلم فجر نبودند و فقط آثار محدودی توسط هیات انتخاب برای شرکت در این رویداد انتخاب می‌شدند.

ایرج قادری «طوطیا» را در سال ۱۳۷۷ جلوی دوربین برد. این فیلم از محصولات «هدایت فیلم» بود که برادران شایسته تهیه و تولید آن را برعهده داشتند. «طوطیا» در آن سال متقاضی شرکت در جشنواره فیلم فجر شد و توانست به عنوان یکی از ۲۲ فیلم منتخب وارد بخش مسابقه هفدهمین جشنواره فیلم فجر شود.

در آن سال فیلم‌هایی چون «روبان قرمز»، «هیوا»، «دو زن»، «بوی کافور، عطر یاس»، «شیدا» و… در بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر حاضر بودند.

قادری بعد از طوطیا، فیلم‌های دیگری چون «شهرت»، «سام و نرگس»، «چشمان سیاه»، «آکواریوم»، «محاکمه»، «پاتو زمین نذار» و «شبکه» را ساخت که هیچکدام موفق به حضور در جشنواره فیلم فجر نشدند.

«طوطیا» قرار است پنجشنبه هفته جاری ۲۲ اردیبهشت ساعت ۲۲ از شبکه آی‌فیلم پخش شود. نام علیرضا داودنژاد در تیتراژ این فیلم به عنوان نویسنده آمده است. اما فیلمنامه اصلی متعلق به سعید مطلبی است که در آن سال‌ها مجوز فعالیت نداشت و پروژه‌ها اجازه این را نداشتند که نام او را در تیتراژ بیاورند.

در این فیلم فریبرز عرب‌نیا، شقایق فراهانی، افسانه بایگان و علی سرتیپی بازی دارند.

کد خبر 675366

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha