اعضای هیأت‌ علمی مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی، سازمان‌های مردم‌نهاد، اندیشمندان و محققان حوزه ایمنی، از پلاک نشدن خودروهای ناایمن از سوی پلیس راهور حمایت کردند.

تصادف جاده

به گزارش همشهری آنلاین، جامعه علمی کشور از جمله اعضای هیأت‌ علمی مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی، سازمان‌های مردم‌نهاد، اندیشمندان و محققان حوزه ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت‌ها، با انتشار بیانیه‌ای از اقدام پلیس راهور ناجا برای ارتقای ایمنی وسایل نقلیه تولیدی و وارداتی کشور ‌ حمایت کردند.  

در این بیانیه نوشته شده که طی روزهای اخیر بحث‌هایی درباره ارابه‌های مرگ در کشور مطرح است که در چند دهه اخیر صدهاهزار نفر از هموطنان را قربانی کرده‌اند. خودروهایی که نه‌تنها در برابر انسان ممکن‌الخطا، بخشنده نیستند بلکه با قساوت تمام جان کاربران بی‌گناه راه را نیز می‌گیرند. براساس تذکرات رهبر معظم انقلاب «کیفیت مسئله‌ اساسی است و کیفیت تولید باید حتما به‌عنوان یک اصل مورد توجه باشد؛ این غیرقابل‌اغماض است. کیفیت خودرو خوب نیست، مردم ناراضی‌اند، درست هم می‌گویند، حق با مردم است؛ یعنی اعتراض مردم به‌جاست».

در بخش دیگر این بیانیه به تأکید و تلاش دولت برای ارتقای ایمنی سفر و به‌ویژه ایمنی وسایل نقلیه داخلی و وارداتی هم اشاره شده که براساس ماده ۵۶ برنامه ششم توسعه باید منجر به ارتقای استانداردهای خودرو شود. بر این اساس کاهش بیش از ۱۰ هزار کشته در سال نسبت به حدود ۲ دهه قبل، موفقیت قابل ‌تحسینی است که در سایه اقدامات مداخله‌ای مؤثر صورت گرفته است. همچنین افزایش استفاده از کمربند و کلاه ایمنی، آموزش عمومی مردم، ارتقای خدمات پیش‌بیمارستانی و بیمارستانی، حساس شدن بیشتر مسئولان ذی‌ربط به اصلاح شیوه‌های مدیریتی، اجرای قانون جدید جرائم راهنمایی رانندگی بعد از ۴۰ سال و تعامل مؤثر پلیس با پژوهشگران و مراکز تحقیقاتی در به‌کارگیری توصیه‌های مبتنی بر شواهد علمی بخشی از تلاش‌های عمده در این مسیر بوده است.

امضاکنندگان این بیانیه معتقدند هدررفت حدود ۱۰ درصدی درآمد ناخالص کشور، مرگ روزانه حداقل ۴۵ نفر هموطن با میانگین سنی ۳۵ سال به همراه چندصدهزار مجروح و معلول، مشکلات اجتماعی، روانی و معیشتی این سوانح بر خانواده‌ها تنها بخشی از بار عظیمی است که به کشور و مردم تحمیل می‌شود. این در حالی است که در چند دهه اخیر با وجود افزایش بی‌رویه قیمت خودرو، تغییر معنی‌داری در ایمنی خودروهای کشور صورت نگرفته و با حداقل استانداردهای ایمنی خودرو که توسط سازمان ملل توصیه‌شده فاصله بسیاری داریم و اگر تداخل خطر وسیله نقلیه، راه و خطای انسانی را محاسبه کنیم، خودروهای ایران مسبب مرگ حدود یک‌چهارم مردم در راه‌ها هستند. به بیانی اگر ما خودروهای ایمن داشته باشیم، می‌توانیم سالانه از مرگ حدود ۴۵۰۰ ایرانی جلوگیری کنیم. بسیاری از کشورها که حتی جمعیت و تعداد خودروی بیشتری نسبت به کشور ما دارند با رویکرد علمی و هوشمندانه به‌خصوص در مرحله پیش‌رخداد توانسته‌اند میزان‌های مرگ سوانح ترافیکی را به یک‌سوم و حتی کمتر کاهش دهند. بهانه‌هایی چون بیکار شدن جمعی از کارکنان شرکت‌های تولید خودرو داخلی به‌هیچ‌وجه نمی‌تواند دلیلی برای بی‌توجهی نسبت به ایمنی وسایل نقلیه باشد. ما امضاکنندگان این بیانیه به‌عنوان اعضای هیئت‌علمی مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی، سازمان‌های مردم‌نهاد، اندیشمندان و محققان این حوزه، ضمن تأکید بر توجه به نقش همه سازمان‌های ذی‌ربط، تلاش پلیس راهور ناجا برای اجتناب از شماره‌گذاری خودروهای ناایمن را نه‌تنها اقدام و حرکتی سازمانی، بلکه مطالبه‌ای عمومی می‌دانیم که پشتوانه علمی محکم دارد و مورد تائید جامعه علمی مرتبط با ایمنی راه در کشور و جهان است. امید داریم با حمایت بیش‌ازپیش نمایندگان محترم مجلس، قوه قضاییه (به‌ویژه دادستانی محترم به‌عنوان مدعی‌العموم) و دولت محترم این تلاش‌ها به ثمر بنشیند و شاهد برکات فراوان این اقدام برای مردم و میهنمان باشیم.

امضاکنندگان:
مرکز تحقیقات ارتقای ایمنی و پیشگیری از مصدومیت‌ها (دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی)، مرکز تحقیقات پیشگیری از آسیب حوادث جاده‌ای (دانشگاه علوم پزشکی تبریز)، مرکز تحقیقات سیاست‌گذاری سلامت (دانشگاه علوم پزشکی شیراز)، مرکز تحقیقات تروما (دانشگاه علوم پزشکی کاشان)، مرکز تحقیقات تروما جاده‌ای (دانشگاه علوم پزشکی گیلان)، مرکز تحقیقات سوانح و مصدومیت (دانشگاه علوم پزشکی ایران)، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت (دانشگاه علوم پزشکی تبریز)، مرکز تحقیقات سلامت مردان (دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی)، مرکز تحقیقات بیماری‌های غیر واگیر (دانشگاه علوم پزشکی شیراز)، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت (دانشگاه علوم پزشکی کاشان)، مرکز تحقیقات سلامت در حوادث و بلایا (دانشگاه علوم توان‌بخشی و سلامت اجتماعی)، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت (دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز)، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت (دانشگاه علوم پزشکی لرستان)، مرکز تحقیقات مراقبت در منزل (دانشگاه آزاد دزفول)، مرکز تحقیقات مدیریت خدمات سلامت (دانشگاه علوم پزشکی کرمان)، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت (دانشگاه علوم پزشکی گیلان)، مرکز تحقیقات بیماری‌های غیر واگیر (دانشگاه علوم پزشکی نیشابور)، مرکز تحقیقات اخلاق و حقوق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت (دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی)، اتحادیه انجمن‌های گروه حقوق ایران، اندیشکده بین‌المللی کرامت انسانی، انجمن بین‌المللی اخلاق زیستی اسلامی، انستیتو اخلاق زیستی و حقوق سلامت انجمن علمی آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران، مرکز حمایت از معلولین ضایعات نخاعی ایران، انجمن علمی حقوق پزشکی ایران، انجمن پزشکی پدیده‌شناسی علوم سلامت ایران، شبکه رادیویی سلامت (صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران)، انجمن علمی حقوق کودک ایران، حامیان عدالت و قانون شهروندان (سمن)، انجمن جامعه ایمن کشور، جامعه اندیشمندان ترافیک کشور، جمعیت طرفداران ایمنی راه‌ها، انجمن خیرین راه و ترابری، مؤسسه بین‌المللی سلامت پروفسور سمیعی، انجمن ایمنی و بهداشت و محیط‌زیست استان آذربایجان شرقی، انجمن پیشگیری از مرگ‌های غیرطبیعی (پیشگام)، شورای راهبری جامعه ایمن شهرستان زرند، کارگروه کشوری سلامت در گام دوم، شورای راهبری جامعه ایمن شهرستان رفسنجان، شورای صنفی دانشکده پیراپزشکی قم، دبیرخانه جامعه ایمن شهرستان سبزوار، انجمن جامعه ایمن در تبریز، جامعه ایمن در قزوین.  


افراد حقیقی به ترتیب الفبا (آقایان و خانم‌ها) :
دکتر معصومه آباد، دکتر منصور آذری، سید محمد آقامیری، مهندس محراب آقازاده، محمد اتحادی، دکتر شهناز اجاقی، دکتر محمدرضا احدی، دکتر علی احمدی، دکتر گلایل اردلان، دکتر عباس استاد تقی زاده، دکتر علیرضا اسماعیلی، دکتر حمیدرضا اشراقی، دکتر طاهره اشک تراب، دکتر صدیقه اعتماد سعید، دکتر محسن اعرابی، دکتر محمد اسماعیل اکبری، دکتر حسین اکبری، مهندس محمد الفرمانی، دکتر علیرضا انصاری مقدم، دکتر علی ایمانی، دکتر کامران باقری لنکرانی، مهندس محمد بخارایی، دکتر همایون بنا درخشان، علی بهاءالدینی، دکتر مریم بیک پور، دکتر محمد پرورش مسعود، دکتر فرزاد پناهی، دکتر محمدامین پور حسینقلی، دکتر منصوره تجویدی، دکتر امین ترابی پور، دکتر محمدحسین تقدیسی، دکتر جواد تن زاده، دکتر شهرام توفیقی، دکتر نادر توکلی، دکتر شهریار جانبازی، دکتر حسن جان فدا، دکتر مهدی جعفری، دکتر کتایون جهانگیری، دکتر حمیدرضا حاتم آبادی، دکتر روح اله حاجی‌زاده، دکتر مجید حاجی فرجی، دکتر یوسف حجت، دکتر مریم حدادزاده شوشتری، دکتر مشیانه حدادی، سرهنگ مجتبی حسنی، دکتر سید جلیل حسینی، دکتر ایرج حقیقی فرد، سرهنگ فرهاد حیدر، دکتر سید تقی حیدری، دکتر حمیدرضا خانکه، دکتر ناهید خداکرمی، دکتر سهیلا خداکریم، دکتر داود خراسانی زواره، دکتر فاطمه خسروی، دکتر علی خورشیدی، دکتر هادی خوش محبت، دکتر علی داودی کیاکلایه، دکتر وحید دلشاد، مهندس علی‌اصغر دوستی، دکتر بهروز دولت‌شاهی، دکتر محسن ده‌نمکی، مهندس هرمز ذاکری، دکتر خالد رحمانی، دکتر حبیب ا... رحیمی، مهندس ناصر رزاق منش، دکتر علیرضا رزاقی، دکتر فروزان رضاپور، دکتر رفعت رضاپور نصرآباد، دکتر فرشید رضایی، دکتر منصور رنجبر، سرهنگ منوچهر روحی، دکتر علیرضا زالی، دکتر سید جواد سادات، دکتر سهیل سلیمانی، دکتر حمید سوری، دکتر ساناز سهرابی زاده، دکتر خسرو شاکری، دکتر حمید شریفی، دکتر پروین شفیعی، دکتر محمدرضا شکوهی، مهندس علی شمس، دکتر مرتضی شمس، دکتر حسن شهبازی، دکتر غلامرضا شیران، دکتر سینا صاحبی، دکتر سعید صادقیه اهری، دکتر همایون صادقی بازرگانی، سید محمدحسن صافی، دکتر مجتبی صحت، دکتر محمود صفارزاده، دکتر ولی‌الله صمدی، دکتر عاطفه عابدینی، دکتر عباس عباس زاده، دکتر محمود عباسی، دکتر علی عرب خردمند، سرهنگ حمیدرضا عزیزی، دکتر فاطمه عسگریان، دکتر محسن عظیمی نژاد، دکتر شهرام علمداری، دکتر مهستی علیزاده، مهندس بهروز غروی، دکتر سیف‌الله غریب، دکتر مهدی فراهانی، مهندس وحید فرح‌بخش، دکتر شهاب فلاحی، مهندس علیرضا فندرسکی، دکتر ابراهیم قادری، مهندس احمد قاسمی، مهندس حسین قاسمی نژاد، دکتر شهلا قنبری، احمد قویدل (فعال مدنی سمن)، دکتر مهرداد کریمی، دکتر علی‌اصغر کلاهی، دکتر پیرحسین کولیوند، دکتر ناصر گودرزی، دکتر محمدحسن لطفی، دکتر علی ماهر، دکتر سید عباس متولیان، دکتر زهرا محتشم امیری، دکتر سعاد محفوظ پور، دکتر گوهر محمدی، دکتر محمد محبوبی، هدایت الله محمدزائی، رضا محمدی، مهندس حسن مختاری، دکتر قباد مرادی، دکتر امید مرادی مقدم، دکتر سید علیرضا مروجی، دکتر سید محمود مسیحا هاشمی، دکتر احسان مصطفوی، دکتر مسعود مطلبی قاین، دکتر غلامرضا معصومی، دکتر شیدا ملک افضلی، مهندس عباسعلی موحدی نژاد، مهندس سید مجید موسوی، دکتر حسین مولوی وردنجانی، احمد مهری، دکتر علیرضا میراحمدی زاده، مهندس سید حسین میرشفیع، دکتر جعفر میعادفر، دکتر فرید نجفی، مهندس سید رضا نعمتی، دکتر نسیم نکویی شجاع، دکتر جواد نوفرستی، دکتر طاهره نوروزی کوه، دکتر مصطفی واحدیان، دکتر رضا وفایی، سرهنگ ابراهیم وهاب‌زاده، مهندس سید هادی هاشمی، دکتر سعید هاشمی نظری، مهندس جواد هدایتی، دکتر عنایت اله همایی راد، دکتر محمدتقی یاسمی، دکتر شاهرخ یوسف‌زاده.

کد خبر 675015

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 3
  • نظرات غیرقابل انتشار: 4
  • IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    0 0
    خط و لاین ویژه ی اتوبوس های عمومی بی ار تی مابین شهری و برون شهری وجود ندارد ( همچنین کمبود ترمینال برون شهری و درون شهری داریم). علاوه بر اینکه ایستگاه های اتوبوس عمومی بی ار تی چراغدار نیز احداث نشده است( در لاین ویژه ی خود )
  • شاکی IR ۱۵:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    0 0
    حالا که قراره خودروهای خارجی واردات بشه به این فکر افتادند؟
  • حمید IR ۲۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    1 1
    باور کنید نیازی به این همه تبلیغ برای فرزندآوری نیست همین که این دو شرکت خودروسازی تعطیل بشه جمعیت جوان کشور زیاد می‌شود چقدر فوتی و معلول اکثرا هم جوان
  • مهدی IR ۲۱:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    0 0
    آقای اشتری فرمانده محترم نیروی انتظامی اگه پیامک ما رو یه وقت خدارو چه دیدی ملاحضه کردین تو رو خدا شما به داد مردم برسین واقعا همه خسته شدن از خودروهای بی کیفیت
  • علی IR ۲۳:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۹
    0 0
    وقتی منفعت در فروش پراید 200 میلیون تومن هست انتظار کیفیت رو نداشته باشید وقتی انحصار هست وقتی منفعت حرف اول رو میزنه اتفاقی نمی افته