بررسی لیست قیمت خودروهای خارجی نشان می‌دهد که ایران می‌تواند خودروهایی را وارد کند که ضمن داشتن بالاترین استانداردها، ارزان‌تر از خودروهای فعلی در بازار است.

واردات خودرو

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایران، از آنجا که دولت گذشته در کنترل و مهار قیمت خودرو در بازار ناتوان بود، قیمت خودرو از سال ۹۷ سیر صعودی به خود گرفت و همچنان، این چالش ادامه دارد تا جایی که زور وزیر صنعت، معدن و تجارت هم به این بازار آشفته نرسید.

قیمت خودروهای ایرانی همراستا با خودروهای خارجی در حال افزایش است و افرادی که تصمیم‌گیر بازار خودرو هستند اکنون تنها نظاره‌گر شرایط شدند چرا که دلالان و واسطه‌ها در این حوزه نفوذ کردند و براحتی تعیین کننده قیمت‌ها در بازار شده‌اند. کسانی که در نمایشگاه‌ها فعالیت می‌کنند، نوک پیکان اتهام‌ها را به دو سمت نشانه گرفتند که یکی از آنها شرکت‌های فروش خودرو است که تعداد آن بیش از ۲ هزار مجموعه است و دوم نمایندگی‌های خودروسازان است. نمایشگاه‌داران می‌گویند که ما یقین داریم این دو گروه تعیین کننده قیمت خودرو در بازار شدند. این گفته‌ها و اظهارنظرها در شرایطی است که برخی‌ها، نمایشگاه‌داران را مقصر گرانی خودرو می‌دانند.

از سال ۹۷، قیمت خودرو افزایشی شده و هیچ سیاستی در کنترل قیمت‌ها موفق نبوده است. قیمت‌گذاری دولتی، سیاست قرعه‌کشی و تخصیص خودرو به متقاضیان واقعی، عرضه هفتگی خودرو و... در هیچ مقطعی کارساز نبوده است و مردم هر هفته و حتی هر روز شاهد تغییر قیمت خودرو هستند.

اکثر کارشناسان و فعالان بازار، یک راه را برای عبور از این هیاهو و فرصت طلبی برخی‌ها تجویز می‌کنند و آن واردات خودرو است. البته آزادسازی واردات خودرو به شرط صادرات خودرو و قطعه، اواخر سال گذشته در مجلس تصویب شد و بعد از ایرادهایی که شورای نگهبان از آن گرفت، مجمع تشخیص مصلحت نظام با واردات خودرو موافقت کرد.

بر این اساس دولت مجاز است در سال‌جاری بین ۷۰ هزار تا ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو وارد کند. در روزهایی که معلوم نبود مصوبه مجلس، چه آینده‌ای خواهد داشت، وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد که ممنوعیت واردات خودرو برای سال ۱۴۰۱ ادامه پیدا نخواهد کرد.

ممنوعیت واردات خودرو هر سال (از سال ۹۷) از سوی سران قوا تمدید می‌شد ولی از سال گذشته با بهبود درآمدهای ارزی کشور و شرایط دشواری که بر صنعت خودرو حکفرماست، پیش‌بینی مدیران وزارت صمت این بود که واردات خودرو از خردادماه سال‌جاری آغاز می‌شود. حال که نیمه اول اردیبهشت ماه سپری شده، تمام نگاه‌ها به سمت وزارت صنعت، معدن و تجارت است که تصمیم نهایی برای واردات خودرو را بگیرد.

۶ برندی که با ۱۰ هزار دلار می‌توان وارد کرد

مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو درباره اینکه اگر ایران بخواهد واردکننده خودروهای غیرلوکس باشد، چه برندهایی را می‌تواند وارد بازار خودرو کند، به «ایران» گفت: «برای اینکه قیمت خودرو در بازار کنترل شود و مردم با شرایط بهتر و منصفانه‌ای بتوانند خودرو خریداری کنند، باید به‌دنبال واردات خودرو با قیمت کمتر از ۱۰ هزار دلار بود، اگر دلار ۲۸ هزار تومان در نظر گرفته شود با قیمت ۲۸۰ میلیون تومان امکان واردات خودرو خوب و مناسب وجود دارد که این خودروها می‌توانند از برندهای هیوندا، سوزوکی، تویوتا، رنو، داتسون و تاتا باشد.»

وی با بیان اینکه برندهایی که مورد اشاره قرار گرفت از ۷۵۰۰ دلار تا ۱۰۰۰۰ دلار است و همه آنها برای سال ۲۰۲۲ هستند، افزود: «ایران، استانداردهای ۸۵ گانه در مورد خودروها دارد و این امر چالش‌هایی را ایجاد می‌کند، بدین جهت اگر استانداردهای اجباری ۸۵ گانه نبود که به اعتقاد کارشناسان بخش قابل توجهی از آن برای ایران کاربرد ندارد و خیلی از کشورها چنین استانداردهایی ندارند، می‌توانیم خودروهای ارزان‌تر هم وارد کشور کنیم. چه اصرای وجود دارد که استانداردهای ۸۵ گانه در شرایطی که هیچ کاربردی ندارد و حتی خیلی از کشورها آن را الزامی نکردند، در ایران اجرایی شود این امر نشان می‌دهد که استانداردها بدرستی احصا نشده است، از همین رو ضرورت دارد که دولت سیزدهم نسبت به بازنگری استانداردها اقدام کند، در این شرایط هم قیمت خودروهای داخلی کاهش پیدا می‌کند و هم اینکه می‌توان خودروی ارزانقیمت وارد کشور کرد.»

لوکس تعریف مشخص دارد

دادفر خاطرنشان کرد: «اگر غیر از برندهای معروف بخواهیم واردات داشته باشیم، تعداد خودروها بی‌نهایت است و بازار بسیار بزرگی وجود دارد. از همین رو ابتدا دولت باید تصمیم بگیرد که چگونه و با چه سازوکاری می‌خواهد واردات خودرو را دنبال کند. اگر هدف آرامش بازار و رساندن خودرو به مردم باشد، تنوع خودرویی با قیمت مناسب و حتی کمتر از قیمت خودروهای داخلی در بازار، وجود دارد.»

وی با اشاره اینکه خودروی لوکس در همه دنیا تعریف دارد و هر خودروی خارجی لوکس محسوب نمی‌شود، گفت: «برخی‌ها عنوان می‌کنند که اگر واردات خودرو آزاد شود نباید واردکنندگان به‌دنبال خودروهای لوکس باشند، اما باید تأکید کرد خودروهایی که وارد کشور می‌شود اصلاً لوکس نیست و اتفاقاً خودروهای معمولی هستند. خودرو ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومانی لوکس نیست اما وقتی تعرفه‌های مختلف روی این خودروها بسته می‌شود، قیمت آنها بالا می‌رود و برخی‌ها تصور می‌کنند، خودروی لوکس وارد ایران شده است.»
ما به‌دنبال افزایش تیراژ تولید هستیم

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به اینکه در ایران ما به‌دنبال افزایش تیراژ تولید هستیم اما در سایر کشورها تولید خودرو بدون سرنشین و الکترونیکی صحبت می‌شود، تصریح کرد: «در مورد خودروی بنزینی دیگر جنگی وجود ندارد، اکنون سرمایه‌گذاری میلیارد دلاری به سمت موضوعاتی است که مورد اشاره قرار گرفت؛ متأسفانه صنعت خودروی ایران در آکواریوم بوده و انواع حمایت‌ها را داشته لذا طبیعی است که در چنین شرایطی عملکرد خوبی نداشته باشد. باید قبول کرد حمایت از صنعت خودرو با بستن درهای واردات اشتباه است.»

۵۰ درصد کاهش قیمت در دو سال

وی در ادامه به واردات خودروهای کارکرده اشاره کرد و گفت: «کشورها هیچ منعی برای واردات خودروهای کارکرده ندارند و چه بسا کشورهای گرجستان، آذربایجان و... به این سمت رفته‌اند. اگر دولت بخواهد به سمت واردات خودروی کارکرده برود که قیمت خودرو در بازار شکسته خواهد شد به‌عنوان مثال مگان ۲۰۱۶ حدود ۵۰۰ یورو است و حتی قیمت‌های بسیار پایین تری هم وجود دارد. در خارج از کشور خودروی صفر کیلومتر یا کارکرده اگر یک سال از عمر تولید آن بگذرد، ۲۵ درصد و دو سال ۵۰ درصد کاهش قیمت پیدا می‌کند.»

در این میان چندی پیش سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تنها راه کنترل قیمت خودرو در شرایط فعلی را واردات خودرو عنوان کرد و اظهار داشت: «هر زمان خودرو به اندازه کافی وارد بازار شود آن گاه می‌توان از ثبات قیمت خودرو صحبت کرد؛ براساس آنچه که در رسانه‌ها از آمار تولید خودرو مشاهده می‌شود تولید در یک ماه گذشته خوب نبوده و حتی نسبت به مدت مشابه سال گذشته کمتر بوده بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که افزایش تیراژ تولید اتفاق نیفتاده است. علاوه‌ بر آمار، وضعیت عرضه در بازار نیز کاملاً حاکی از آن است که با کاهش عرضه مواجه هستیم، بنابراین در این شرایط نمی‌توان انتظار کاهش قیمت‌ها را داشت.»

او ادامه داد: «اگر خودروی با کیفیت وارد شود خودروسازان مجبور به ارتقای کیفیت تولیدات خود می‌شوند، مشکل بازار خودرو انحصار و محدودیت عرضه است، هزینه تولید بالا است بنابراین مصرف کننده برای خرید باید هزینه‌های هنگفتی بپردازد.»
با توجه به مشکلاتی که در این بخش وجود دارد به نظر می‌رسد تنها وزارت صمت است که می‌تواند گره‌ای را که به بازار خودرو افتاده است باز کند. اگر این وزارتخانه تصمیم بگیرد که آرامش را به بازار خودرو برگرداند با دادن مجوز می‌تواند کم کاری‌های دولت گذشته را جبران و مردم را خودرودار کند. در غیراین‌صورت بازار خودرو همچنان تنش خواهد داشت و قیمت‌هایی تعیین می‌شود که برای هیچکس باور کردنی نیست.

بررسی لیست قیمت خودروهای خارجی نشان می‌دهد که ایران می‌تواند خودروهایی را وارد کند که ضمن داشتن بالاترین استانداردها، ارزان‌تر از خودروهای فعلی در بازار است. در جدول به برخی برندها و قیمت‌های روز بازار آن اشاره شده است. اگر وزارت صمت تصمیم به واردات خودرو بگیرد و تعرفه‌ها را صفر کند این خودروها کماکان تردد در خیابان‌های کشورمان را خواهند داشت و خودروسازان مجبور می‌شوند در فضای رقابتی به تولید خودرو ادامه دهند.

خودروهای خارجی ۵۰۰ میلیون تومانی در مسیر ایران | ۶ برندی که با ۱۰ هزار دلار می‌توان وارد کرد

کد خبر 674822

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 46
  • نظرات در صف انتشار: 62
  • نظرات غیرقابل انتشار: 78
  • غلامحسین محمد نژاد IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    اینکه دست مصرف کننده ماشینی تولید مثلا تویوتا به قیمت 500 میلیون تومان برسد عالی است . خدایا شکرت
    • IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
      123 6
      200 % هم گمرک= 1.5 ملیارد
  • IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    82 23
    خواب است یاواقعیت
    • S.A.M.S IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
      38 26
      عزیزم، نمیشه، میگه خودروی ۷۵۰۰ تا ۱۰۰۰۰ تا . تویوتا ماشینی تو این قیمت نداره
    • ناشناس IR ۲۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
      68 9
      سود وارد کننده و دلالها رو فراموش کردی میشه 4میلیارد
  • IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    64 9
    داستان است
    • IR ۲۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
      39 3
      شوخی می کنه از اولش میگه تقصیر دولت قبله یکهو از سال ۹۷ ماشین گرون شد بقیه اش هم داستان درمانی
  • ویسی IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    88 6
    تورا خدا دست دوم و سوم هم باشه خوبه
  • IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    99 5
    من که فکر نمیکنم با این قیمت دست مصرف کننده برسه چون تمام ماشین های ایران خودرو و سایپا و شرکت های چینی ام وی ام و..... باید جمع بشه
    • IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
      53 6
      عزیزم شما هم مثل ما هستید اینقدر گشتیم برای ماشین مردیم
  • داری IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    53 7
    پس دلار پنجاه هزار تومان است
  • IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    55 7
    با این وجود چرا با واردات خودرو مخالفت می شود ؟
  • IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    67 3
    من مطمئن هستم به دو تا سه برابر قیمت عرضه میشوند . 10 هزار دلاری 30 هزار دلار و...
  • فرامرز IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    81 4
    جالبه آش اونقدر شور شده که آشپز هم صداش در اومد
  • ایرانی IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    63 2
    با مالیات 150 درصدی که حساب نشده و دلالی و از این حرفا قیمتش حداقل 3 یا 4 برابر هست ..!!!
  • بازنشسته IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    55 4
    ولله الاندچندین ماه این مصوبه هی رفت مجلس وشورای نگهبان ومجمع وآخرش معلوم نیست چی از توش دربیاد همه از مافیای خودرو صحبت میکنن امیدوارم که همه آخر عمری یه ماشین خوب سوارشیم !!!!!!
  • ممد پلنگ IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    53 1
    نکته ای ک فراموش شده مقدار عوارض ۱۰۰درصدی ک دولت می گیره رو حساب نکردید ،یعنی عامل اصلی دوبرابر بودن قیمت خودروهای خارجی در ای ان ب خاطر عوارض دوبرابری اون هستش ک باید دولت نرخ اون رو منطقی کنه...
  • مولانا IR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    25 8
    ب خاطر چند میلیارد دلاری ک ارز از کشور خارج می شهو ممکنه دلار ب پنجاه تومن برسه و همه کالاهای وارداتی گرون بشن
  • IR ۱۲:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    23 9
    با عوارضی که دولت میگیره و البته سود دلال، ماشینهای همین لیست با دوبرابر قیمت به دست مردم میرسه، یاریس یا اکسنت میشه ۹۰۰ بقیه هم همینطور.
  • علی IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    36 3
    انوقت کی خودروی داخلی میخره همه جمع میشن پشت صف خرید خودروی خارجی
  • ح IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    46 2
    اینا همش فیلمه اگه بخوان وارد کنن و هیچ گمرکی هم نگیرن درست دوما کسی دیگه ماشین ایرانی نمیخوره باید در سایپا وایرانخودر رو ببندن
    • شهروند IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
      38 4
      خودرو داخلی جمع نمی شه اونها را هم ما می خریم که توان 500 میلیون نداریم
  • نوید IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    44 1
    ازفردادلار روبه نفع ایرانخودرو وسایپا میبرن بالا تاهمین ماشین های زیر ۷۰۰۰تا10000هزاردلاربربرسه به میلیارد قیمتش مگه میزارن این دوتا شرکت مردم ماشین خوب و باکیفیت ارزون قیمت بگیرن
  • حسین IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    30 4
    مگه هدف ارزون کردن نیست پس میتونندخودروهای کمترازهشت هزاردلارواردکنندولوزومی نداره خودروهای لوکس بیش ازده هزاردلارباشه درکل قشرمتوسطجامعه هم بتونندازاین استفاده کنند.
  • علی IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    20 1
    ۱۰ هزار دلار هر دلار۳۰ هزار هم بگیریم ۳۰۰میلیون میشود ۲۰۰ میلیون از کجا امد کارخانهای خودرو سازی سودش وقیمت خودرو از سود اینهاکه خودو وارد میکنند بیشتره
  • علی IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    27 4
    فقط خودروهای چینی را که قرارداد۲۵ساله باهاشون بسته شده بدون تعرفه گمرکی وارد میکنند. شاید خودروهای روسی هم شامل معافیت گمرکی شوند.
  • عمو قلي IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    15 3
    خودرو سازان همان كسانيند كه سودشان اين باشد كه٨٥ موردي را در نظر ميگيرند كه خودروهاي ايراني فاقد انند
  • علی KR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    24 4
    با صد هزار تا ماشین هیچ قیمتی کنترل نمیشه حداقل باید دو میلیون تا وارد بشه که تغییری به چشم بیاد.
  • حمید IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    21 4
    در کشورهای دیگه خودرو یکی دو سال کارکرد دیگه کلی از قیمت میفته اگر خودرو واقعا بخواهندمجوز وارد کردن بدهند و صدها شرط نگذارند خودرو کارکرده وخیلی تمیز که خیلی خیلی از خودرو صفر داخلی با کیفیت تر و ارزان تر هست میتوانند بخرند و و وارد کنند باور کنید خودرو دست دوم خیلی تمیز با هزار دلار پیدا میشه ولی اگر خودرو صفر و خاص و کسانی دیگر وارد کنند به مردم بفروشند فقط برای عده‌ای خاص خوبه هیچ فایده ای برای مردم نداره پس بیخیال
  • صبحان IR ۱۵:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    27 2
    حالا چرا استاندارد های ۸۵ گانه رو شرط واردات خودرو کردند؟ خودرو های ایرانی استاندارد ۱۰ گانه هم حتی بعضی خودروهای تولید ۱۴۰۰ هم ندارند !!!!!!!؟؟؟؟
  • نا آشنا AE ۱۷:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    14 5
    الاقل در حال حاضر شدنی نیست ۱_دولت از فراهم کردن دولار عاجز است ۲_ملت هم غیر عده کمی بقیه از دولار حواله عاجزند ۳_ فکر میکنم ارزش تومان بازهم آشفته تر از این میشه
  • IR ۱۷:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    15 0
    بجای استاندارد۸۵گانه برای واردات خوردو خارجی استاندارد۵گانه میزاشتید برای کیفیت ونظارت برخودروداخلی که کیفیت شان درحد فرغون شده وسال به سال داره بدترمیشه
  • IR ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    14 3
    اگه مردم ایران خودرو وسایپا رونخوان چکاربایدکردمگه تاالان بجز زحمت وگرانی وماشین های بی کیفیت چه گلی به سرمردم زدن فقط خداکنه این قیمت هایی که ازواردات خودرو اعلام کردن درست باشه فردا قیمت دوسه برابراعلام نکنن همه چی عالی میشه
  • IR ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    11 1
    هر کاری میتونید انجام بدید قیمت ها خیلی مسخره شده
  • IR ۱۹:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    6 2
    به درد نمیخوره استاندارد نیست هرچی من گفتم وزیر صمت مردم کاره ای نیستن گاری هم زیاده الاغ برن بخرن ۵ ملیون سوار بشن
  • منصور IR ۱۹:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    15 3
    با این پولی که از مردم میگیرن وخودرو اَشغال تحویل‌ مردم‌ میدن اگر جلو دزدی را بگیرن واردات خودرو آزاد شود هیچ کس سوار خورد ایرانی نمیشه البته اگر دولت اجازه بده. چون دولت عادت‌ کرده دستش تو جیب مردم‌ باشه
  • حمید IR ۲۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    15 9
    ما مردم هر اتفاقی بیفته یه حرفی داریم . همینم فردا میگیم آشغال وارد کردند
  • IR ۲۰:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    14 5
    عامل گرانی خودرو وهمه چیز در ایران خود دولت ودستاندرکاران هستند چونکه نظام سرمایه داریست
  • امیر IR ۲۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    21 1
    یعنی نمیشه این دو تا کارخونه که بلای جون دولت و مردمند رو با خاک یکسانش کنند تا خیال همه از دست اینا راحت بشه
  • عباس IR ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    21 1
    بی کفایتها
  • اصغر NL ۲۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    15 1
    اگه با این قیمت‌هایی که شما میگین دولت بذاره خودرو وارد ایران بشه دیگه دولت و ... از کجا پول بگیرند عامل اصلی گرانی ماشین دولت و ... است که پشت خودرو سازان داخلی ایستاده اند و اگر هم خودرو بخواد وارد ایران بشود آنقدر عوارض و گمرکی ... به آن وارد میکنند که خودروی ۱۰۰۰۰ دلاری تا دست مصرف کننده بخواد برسه میشود حدود ۲میلیارد چون هنوز هیچی نشده خودشان میگن خودروهای بین ۷۰۰۰نا۱۰۰۰۰۰ دلاری وارد کنند و از آنطرف میگن خودروهای ۵۰۰ملیونی این تفاوت قیمت برای چیست؟
  • کوروش IR ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    13 0
    به نظر من این بهترین کار ممکن برای رهایی از قیمت نجومی ارابه های مرگ وطنی است 👍👍
  • کوروش IR ۲۲:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    9 2
    این قیمت با احتساب گمرک و دلال بازی حساب شده یا منهای اوناست؟؟؟؟
  • علی IR ۲۲:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    11 2
    این عدها فقط برای وارد کردن هست بعد مالیات گمروک وعوارض وسود را هم به عدد اضافه کنیدبالای یک میلیارد در میاد زیاد خوشبین نباشید صبر کنید بعدا معلوم میشه
  • رشاد IR ۲۲:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    16 2
    این همه شعار فرزندآوری میدین خوب این دو شرکت خودروسازی تعطیل کنید این همه کشته نده جمعیت زیادی هم میشه همه هم جوان
  • محمد IR ۲۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۸
    19 5
    بزک نمیر بهار میاد ، مافیا هیچ وقت نمی گذارد مردم در امنیت و آسایش باشند...