دو ماه پس از هشدار مبنی بر اینکه پکن به نظر می‌رسد آماده کمک به روسیه در مبارزه با اوکراین است، مقامات ارشد آمریکایی می‌گویند که آنها حمایت نظامی و اقتصادی آشکار از سوی چین را مشاهده نکرده‌اند که یک پیشرفت خوشایند در روابط پرتنش آمریکا و چین است.

پوتین و شی

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از خبرگزاری رویترز، مقامات آمریکایی در روزهای اخیر گفته‌اند که آنها همچنان در مورد حمایت طولانی‌مدت چین از روسیه به طور کلی محتاط هستند، اما حمایت نظامی و اقتصادی که آنها نگرانش هستند، دست‌کم در حال حاضر محقق نشده است.

جو بایدن خود را برای سفری به آسیا در اواخر این ماه آماده می‌کند که تحت تأثیر چگونگی مقابله با ظهور چین است و دولت او به‌زودی اولین استراتژی امنیت ملی خود را در مورد چین به عنوان یک قدرت بزرگ منتشر می کند.

چین علاوه بر دوری از حمایت مستقیم از تلاش‌های جنگی روسیه، از عقد قراردادهای جدید بین پالایشگاه‌های نفت دولتی خود و روسیه با وجود تخفیف‌های زیاد، اجتناب کرده است.

روز دوشنبه، سفارت پکن در واشنگتن با انتشار یک خبرنامه ۳۰ صفحه‌ای، ایالات متحده را به انتشار «دروغ» برای بی اعتبار کردن چین در اوکراین متهم کرد؛ از جمله از طریق درز مطبوعاتی در ماه مارس مبنی بر اینکه روسیه به دنبال کمک نظامی از چین بوده است.

سفارت خاطرنشان کرد که مقامات ایالات متحده از آن زمان گفته‌اند که هیچ مدرکی دال بر ارائه چنین حمایتی از چین ندیده‌اند.

بایدن در اولین سفر خود به آسیا به‌عنوان رئیس‌جمهوری (سفری که توقفی در چین ندارد) از توکیو و سئول بازدید خواهد کرد. او با رهبران هند و استرالیا نیز در طی یک نشست چهارگانه در توکیو دیدار خواهد کرد.

چین، روسیه را به بخش کلیدی استراتژی سیاست خارجی خود برای مقابله با غرب تبدیل کرده است. یکی از مقامات آمریکایی گفت، دستیاران بایدن نگران بودند که «شی» قصد دارد از ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه حمایت مستقیم کند.

در عین حال، وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در ۲۱ آوریل گفته بود که پکن مکررا معادلات نادرستی بین جنگ روسیه و اقدامات دفاعی اوکراین از خود ترسیم کرده است.

او گفت: «واضح بگوییم؛ چین در حال حاضر کارهایی را انجام می‌دهد که به این وضعیت کمک نمی‌کند.»

کد خبر 674066

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha