دوشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۷
۰ نفر

آمار دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور نشان می‌دهد با سپری شدن ۲۰۶روز از سال آبی تا ۲۷فروردین (سال آبی ۱۴۰۱-۱۴۰۰) میزان کل حجم آب در مخازن سدهای کشور حدود ۲۶.۱۵میلیارد مترمکعب است.

فیروز قاسم‌زاده، مدیرکل دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور اعلام کرده است ورودی به مخازن در سال آبی جاری به ۲۰.۷۱میلیارد مترمکعب رسیده که کاهشی معادل ۳درصد نسبت به‌مدت مشابه سال آبی گذشته دارد. اوضاع سدها در خوزستان اما بیش از اعداد و ارقام کشوری، بحرانی است؛ بحرانی که با توجه به نقش مهم و استراتژیک خوزستان در تولید برقابی و محصولات کشاورزی می‌تواند دامن همه استان‌ها را بگیرد.

خدارحم امیری‌زاده، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان به همشهری گفت: الگوی کشت تابستان با توجه به میزان و مقدار آب قابل دسترسی که سازمان آب و برق اعلام کرده تدوین شده است، براساس مصوبه شورای امنیت ملی و شورای‌ عالی آب، کشت برنج در ۴حوضه آبی خوزستان یعنی مارون، کارون، کرخه و دز ممنوع است، در حوضه کرخه به‌دلیل کاهش شدید ذخیره آبی علاوه بر برنج هیچ کشت تابستانه‌ای انجام نمی‌شود و فقط آب مورد نیاز کشت‌های دائمی تامین خواهد شد. در سایر حوضه‌های آبی هم تأکید شده است کشت‌های کم‌مصرف و کم‌آب‌بر انجام شود.

گزارش: رضا سمائی‌نیا، سیده زهرا عباسی

تدوین: محمود دانش‌آموز

کد خبر 673574
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تی وی همشهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha