تجمع مردم سراوان گیلان در ورودی محل دپوی زباله‌های رشت که از ۳۷-۳۸ سال پیش روی هم تلنبار شده، در یک دهه گذشته بارها تکرار شده است. تجمعی که معمولا با وعده وعیدهایی که مسئولان می‌دهند، به پایان رسیده است. این‌بار هم پس از ۱۸ روز تجمع و ممانعت از ورود کامیون‌های زباله، با وعده ساماندهی مرکز دفن زباله به پایان رسید. اما فاجعه بیخ گوش رشت، بزرگ است.

امید کریمی: اندکی مانده به شهر رشت، در فاصله کمتر از ۱۰-۱۵ کیلومتری از ورودی شهر، جنگل زیبایی خودنمایی می‌کند که سراوان نام دارد. در شکافی میان درختان، راهی به سوی فاجعه‌ای دردناک در قلب جنگل باز می‌شود؛ محل دفن زباله‌های چند شهر گیلان. کوهی از انبوه زباله؛ یک میلیون تن! با بیش از ۱۲۰ متر ارتفاع. کوهی که با هر باران در جنگل پیشروی می‌کند و درختان را می‌بلعد: «نمی‌دانی رانش این کوه آشغال چه سر و صدای هولناکی داره.»

پیج اول، بعد پیچ دوم، نرسیده به پیچ سوم، نمای اولیه کوه زباله‌ها خودنمایی می‌کند، انبوهی از لاستیک‌های استفاده شده و بعد قله کوه آشغال، مملو از زباله‌های خانگی و بیمارستانی! مملو از مگس. کنار دست، جنگل است و زیرپا، زباله. سمت مقابل تپه‌ای است سر سبز، علف‌زاری شده که چند گاو را پذیرایی می‌کند و درختان تنکی دارد: «زیر همین تپه سبز، کوه آشغاله، یه بار قرار بود اینجا سر و سامون بگیره، خاک ریزی کردند و دوباره روی همون زباله ریختند، روزی هزار تا هزار و ۵۰۰ تن! زیر این جاده هم، آشغاله. اومدن ۷۵۰ درخت بریدن که اینجا بزرگتر بشه، بعد روی همین تپه که میبینی، درخت کاشتن، مگه درخت با شیرابه زباله می‌تونه پا بگیره؟! همه‌شون سوختند.»

داستان نابودی جنگل و زنده‌به‌گور شدن درختان زیر حجم هولناکی از زباله،‌ اسف‌بار و تلخ است: «اینجا دره قرقاول‌ها بود، سال ۶۳ قرار بود فقط سه ماه محل دفن زباله‌های رشت باشد، اما حالا شده ۳۷ سال، ۳۰ هکتار. چندتا مصوبه داشتند برای تعطیل شدن لندفیل، اما هیچ‌کدام اجرا نشد، همه از دست مگس عاصی شده‌اند، از بو عاصی شده‌اند...»

بو بو بو، مگس مگس مگس, این نشانه مشترک همه سایت‌هایی دفن زباله است، سایت‌هایی که به دلیل شرایط آب و هوایی مرطوب، اوضاع وخیمی در همه شهرهای استان‌های شمالی وجود آورده است و حالا کار به جایی رسیده که حتی اطلاق واژه‌های «مرگ خاموش» و «کرونای پنهان» هم نمی‌تواند عمق فاجعه‌ای که رخ داده است و عواقبش را مردم سراوان و رشت و انزلی به قیمت جانشان، سلامتشان تجربه می‌کنند: «اگر کسی آمار سرطان‌های گوارش در گیلان را بررسی کند، خیلی از داستان‌ها مشخص می‌شود.» عامل، شیرابه‌ای است که تا ۳۰ لیتر بر ثانیه از زیر این کوه زباله به سمت رودخانه‌های گیلان، شهرستان رشت و تالاب انزلی می‌رود و در نهایت به دریای خزر می‌ریزد.

سجاد حسینی، کنش‌گر محیط‌زیست و کارشناس پسماند به همشهری‌آنلاین می‌گوید که «سراوان اصلا شاخصه‌های یک لندفیل را ندارد.»

رضا زمانی، مدیر کل محیط زیست استان گیلان در گفتگو با همشهری‌آنلاین درباره اعتراضات مردم معتقد است «مردم به دلیل بدعهدی امثال بنده، بی‌اعتماد شده‌اند.»

روایت او از بحران زباله و پسماند در گیلان، هرچند رسمی، اما قابل تامل است. اما روایت عابد احمدی، کارگر قدیمی مرکز دفن زباله سراوان، سید محمد معزی، فرزاد سراوانی و مرتضی بشارتی از اهالی سراوان آنقدر تلخ و تکان‌دهنده است که نیازی به هیچ توضیح اضافه‌ای نیست.

گزارشی که می‌بینید یک روز پیش از پایان تجمع اخیر مردم سراوان گیلان در اعتراض به دپوی ادامه‌دار زباله در جنگل، تهیه شده است. در روز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۱، با دخالت نیروی انتظامی، تجمع سه هفته‌ای مردم سراوان به پایان رسید و ورودی مسدود شده باز شد تا برنامه‌های ساماندهی مرکز دپوی زباله سراوان اجرا شود. مردم سراوان از مدیران اجرایی، انتظامی و امنیتی رشت و استان گیلان وعده گرفته‌اند دیگر هیچ زباله‌ای به سراوان وارد نشود.

گزارش: امید کریمی

تصویر و تدوین: مسعود ساکی

کد خبر 673515
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تی وی همشهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 34
  • نظرات غیرقابل انتشار: 9
  • رحمان IR ۱۷:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
    8 0
    بنام خدا، در کشورهایی مثل آلمان و سوئد از زباله بعنوان یک منبع تولید برق استفاده میکنند تا جائیکه اینقدر برای سوئد این کار سود داره، که از کشورهای دیگه ذباله وارد میکنه، جا داره که مسئولین یه کمی بیشتر فکر کنند و از دانش سایر کشورها برای حل معضلات کشورمون استفاده کنند.
  • رئوفی IR ۲۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
    16 0
    با سلام،رئیس جمهور و مسئولین مرتبط ه داد رشت و سراوان برسید،قبل از اینکه خیلی دیر شود.
  • IR ۲۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
    9 1
    هیچ اتفاقی نمی افته . شک نکنید . روز بروز بدتر
  • احمدسرحیل IR ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
    7 1
    فقط حرف فقط ادعا تا کی انتظار رشت مثلا مرگز استان هستش مسولینش خوابند ؟ نمایندگانش به فکر منافع خود مردمش هم که حالی برایشان نمانده حرف حرف فقط حرف تا کی نمایش های خسته کننده
  • IR ۲۳:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
    5 0
    این مسئولین معلوم نیست خوابن یا خودشونو به خواب زدن ...این همه بودجه از دولت می‌گیرند همه رو هاپولی میکنن هیچ کاری هم برای شهر رشت نمی کنند این از وضع زباله ها ..اون از وضع کوچه ها و خیابون‌ها..اون از وضعیت شهر ...پس شورای شهر و شهرداری دارند چکار میکنند هیچ کس به فکر شهر ومردم رشت واطراف شهر نیست ...دولت هم که اصلا انگار نه انگار فقط واسه خوش گذرونی هاشون میان تو ویلاهای لوکس شون بعد هم بی تفاوت به وضعیت نا بسامان رشت وحومه ومشکلات اینجا میزارن میرن ...مسکن مهر و اطرافش شده پر از عراقی و سوریه ای تمام زمین‌ها رو دارن میخرن شهر های دیگه هم پر از افغانی...وای بر ما که چه بلایی داره سر مون میاد
  • حسین IR ۲۳:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۱
    9 1
    من‌خودم‌بچه‌رشتم.کدوم‌مسئول‌به‌داد‌مردم‌رسیده‌.تا‌اینا‌برسن.
  • سهروند IR ۰۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    3 0
    سلام..این فقط یک نقطه گیلان است.اما نقاطی داریم که جنگل خلوت‌گاه شرکت ها آلوده کننده محیط زیست و آزار انسان ها شده.روستای سلش و چالسم از آبادی ها سیاهکل و لاهیجان محل سوزاندن و پودرکردن چربی ها و استخوان مرغ برای تهیه خوراک ماهی توسط این شرکت یعنی سلش‌موجب آلوده کردن هوا ،جنگل و رودخانه شده هزاران نفر مردم منطقه پاشاکی .فشتال‌.خرارود نصرالله آباد .مالده‌و روستای چالشم‌ را عذاب می دهد.و مردم را بیمار کرده است.کسی جلوی این شرکت نمی گیرد.
  • گیلانی IR ۰۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    4 0
    درتمام دنیا کم باران ترین منطقه جهت لندفیل انتخاب میشود سراوان دراقلیم پرباران گیلان طبق آمارهای هواشناسی پرباران ترین منطقه غیرساحلی است در مسیر رودخانه ای که شیرابه را به دریا میبرد حتی لاکپشت وغورباغه هم زندگی نمیکند فقط بوی تعفن سالهاست تابستانها ناچاریم پنجره را ببندیم واین زندگی ماست
  • مسعود IR ۰۵:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۲
    3 0
    به سراوان وارد نشود به هر گوشه کناری وارد شده چند روز حل مساله شده اینجا نریزیم جای دیگه بریزیم