روسیه از زمان آغاز جنگ اوکراین در طول این دو ماه از فروش نفت، گاز و ذغال سنگ حدود ۶۲ میلیارد دلار معادل افزایش دوبرابری درآمد داشته و جالب‌تر آنکه آلمان در صدر واردکنندگان سوخت‌های فسیلی روسیه قرار دارد.

نفت

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از گاردین، روسیه از فروش سوخت‌های فسیلی خود در طی این دوماهه جنگ به میزان دوبرابر بیشتر درآمد داشته است. با وجود کاهش میزان فروش به اتحادیه‌ اروپا، دلیل افزایش درآمد روسیه ناشی از افزایش  قیمت انواع سوخت‌ها  بوده است.

این درآمد محاسبه‌شده از طریق تجزیه و تحلیل حرکت کشتیها و محموله‌های‌شان توسط مرکز تحقیقات انرژی و هوای پاک صورت گرفته است. طبق گزارش این مرکز در مقایسه با سال گذشته روسیه به طور متوسط ۱۲ میلیارد دلار در هر ماه یا مجموعا ۱۴۰ میلیارد دلار در سال، از صادرات انرژی به اتحادیه‌ اروپا بهره برده درحالی که در طول این دو ماهه جنگ، در مجموع ۴۴ میلیارد دلار درآمد کسب کرده است.

طبق برآوردهای این مرکز مطالعاتی، اگرچه صادرات از روسیه به دلیل جنگ و تحریم ها کاهش یافته، اما موقعیت مسلط روسیه در بازار انرژی به‌ویژه در عرصه گاز، موجب شده است که قطع عرضه، قیمت‌ها را افزایش بدهد؛ قیمت‌هایی که پیش‌تر هم به  دلیل عرضه محدود ناشی از  بهبود اقتصادهای جهانی از همه گیری کووید-۱۹ افزایش یافته بود.

این در حالی است که بر اساس داده‌های مرکز، محموله‌های نفت خام از روسیه به بنادر خارجی در سه هفته اول  ماه آوریل در مقایسه با نرخ‌های ژانویه و فوریه، یعنی دوره قبل از جنگ،۳۰ درصد کاهش هم داشته است.

داده‌های مرکز همچنین نشان می‌دهد که بسیاری از شرکت‌های بزرگ سوخت فسیلی نظیر بریتیش پترولیوم، شل و اکسون موبیل، در حال ادامه با  حجم بالایی از تجارت با روسیه  هستند.

با وجود تاییدهای مکرر دولت آلمان مبنی بر اینکه توقف وابستگی به نفت روسیه در اولویت قرار دارد، این کشور بزرگ‌ترین واردکننده در دو ماه گذشته بوده است. آلمان در این دوره حدود ۹ میلیارد یورو برای واردات به جیب کرملین پرداخت کرده  است. ایتالیا و هلند نیز به ترتیب با حدود ۶.۸ و ۵.۶ میلیارد یورو پرداخت، واردکنندگان بزرگی بوده‌اند.

با این حال مقامات دولت ها و شرکت‌های بزرگ سوخت فسیلی از تلاش برای کاهش وابستگی یا قطع همکاری ها با روسیه صحبت می‌کنند.

در همین زمینه، سخنگوی شل به گاردین گفته که این شرکت در واکنش به جنگ اوکراین اقدام قاطعی انجام داده است. او گفت: «ما قصد خود را برای خروج از سرمایه‌گذاری مشترک خود با گازپروم و نهادهای مرتبط و حذف تدریجی تمام هیدروکربن‌های روسیه با مشورت دولت‌ها اعلام کرده‌ایم. از زمان اعلام این خبر، تمام خریدهای نفت خام روسیه، گاز طبیعی مایع و محموله‌های محصولات پالایش شده به صورت مستقیم از روسیه را متوقف کرده‌ایم.»

سخنگوی اکسون هم گفت: «ما از تلاش‌های هماهنگ بین‌المللی برای پایان دادن به حمله غیرقانونی روسیه حمایت و از همه تحریم‌ها تبعیت می‌کنیم. ما از زمان حمله روسیه هیچ قرارداد جدیدی برای واردات از این کشور منعقد نکرده‌ایم و در حال حاضر هیچ تحویل نفت خام یا محصولات پالایش شده روسی به بریتانیا برنامه‌ریزی نشده است.»

کد خبر 673009

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha