گروهی از قانونگذاران کنگره خواستار پایان دادن به آنچه دیپلماسی محرمانه دولت بایدن با ایران و امتناع از اطلاع‌رسانی به مردم آمریکا خوانده‌اند، شدند.

مذاکرات وین

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، وبگاه آمریکایی «واشنگتن فری بیکن» نزدیک به محافظه‌کاران در این کشور گزارش داد قانونگذاران جمهوری‌خواه در کنگره از دیپلماسی محرمانه دولت بایدن با ایران و امتناع از اطلاع‌رسانی به مردم آمریکا در مورد امتیازاتی که به ایران به عنوان بخشی از توافق هسته‌ای جدید اعطا می‌شود، خسته شده‌اند.

به نوشته این رسانه آمریکایی، در شرایطی که مذاکرات در مرحله نهایی خود و در میان خواسته‌های ایران مبنی بر برداشته شدن تمامی تحریم‌های آمریکا علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار دارد، سران سیاست خارجی جمهوری‌خواه، مقامات ارشد دولت بایدن را تحت فشار قرار می‌دهند تا کنگره را به طور علنی در مورد وضعیت گفت‌وگوهای دیپلماتیک توجیه کند.

طبق این گزارش، گروهی از قانونگذاران جمهوری‌خواه در کمیته‌های امور خارجی و نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای که روز چهارشنبه به کاخ سفید ارسال شد و منحصراً به دست واشنگتن فری بیکن رسید، نوشتند: با وجود عدم قطعیت پیرامون وضعیت مذاکرات، مردم آمریکا حق دارند بدانند که دیپلمات‌هایشان در وین با چه چیزهایی موافقت کردند، دولت شما در حال بررسی چه جایگزین‌هایی است و چگونه می‌خواهید به طیف وسیع‌تری از تهدیدات ایران، از جمله تهدیدات فزاینده برنامه‌های خطرناک موشکی و پهپادی و گروگان‌ گرفتن آمریکایی‌ها رسیدگی کنید. 

نمایندگان جمهوری‌خواه آمریکایی شامل «کلودیا تنی»، «ماریا الویرا سالازار»، «گرگ استیوبی»، «رونی جکسون» و «دان بیکن» با طرح اتهامات تکراری علیه ایران، مدعی شدند: «محرمانه بودن (موضوعات) پیرامون مذاکرات و درخواست ایران برای میلیاردها دلار با کاهش تحریم‌ها که احتمالاً بودجه تشکیلات تروریسم منطقه‌ای آن را تأمین می‌کند - غیرقابل قبول است و نشان می‌دهد که دولت بایدن در آستانه ورود به توافقی ضعیف‌تر از توافق اولیه ۲۰۱۵ است». 

طبق این گزارش، در طول بیش از یک سال مذاکره، دولت بایدن از اطلاع‌رسانی به کنگره به صورت علنی خودداری کرده و مقامات دولت بایدن، از جمله «رابرت مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، برخلاف دولت اوباما که این مذاکرات را آشکارا با قانونگذاران و مردم در میان می‌گذاشت، تنها به جلسات توجیهی طبقه‌بندی شده (محرمانه) رضایت داده‌اند. قانونگذاران مذکور چنین جلساتی را غیر قابل تحمل خواندند.

آن‌ها به کاخ سفید نوشتند: تا به امروز فقط جلسات توجیهی محرمانه پشت درهای بسته به کنگره ارائه شده است. این یک شروع است، اما کافی نیست. رابرت مالی فرستاده ویژه برای مردم آمریکا کار می‌کند و باید به آن‌ها پاسخ دهد. بنابراین از طرف مردم آمریکا از شما می‌خواهیم که از مقامات ارشد بخواهید تا در جلسه استماع عمومی حاضر شوند و شفافیت لازم را در مورد برنامه‌ها و تلاش‌های شما برای جلوگیری از یک ایران هسته‌ای ارائه کنند.

به ادعای این رسانه محافظه‌کار، در ماه‌های اخیر مشخص شده که دولت بایدن اجرای تحریم‌های ایالات متحده بر صادرات نفت ایران را متوقف کرده و میلیاردها دلار درآمد برای آن پیش از انجام توافق فراهم می‌کند. در ادامه ادعا شده که چین به عنوان نمونه، از زمان روی کار آمدن جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا، ۲۲ میلیارد دلار نفت خام تحریم شده ایران را وارد کرده است.

بر اساس این گزارش، ایالات متحده همچنین برخی از تحریم‌های هسته‌ای را کنار گذاشت و به کشورهایی مانند چین و روسیه اجازه داد تا بخش‌هایی از زیرساخت‌های هسته‌ای تهران را بسازند؛ اقدامی که به ادعای واشنگتن فری بیکن، به عنوان امتیاز پیش از توافق برای ترغیب ایران به آن ارائه شده است. 

وزارت امور خارجه آمریکا به فری بیکن گفته که از مذاکره علنی خودداری می‌کند و تا زمان اعلام توافق، شرایط آن را خصوصی نگه می‌دارد. این رسانه به نقل از منابعی افزود آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در طول جلسه استماع سنا در روز سه‌شنبه درخواست یک سناتور را برای شهادت علنی مالی در مورد توافق رد کرد که باعث خشم مقامات جمهوری‌خواه حاضر در جلسه شد.

قانونگذاران جمهوری‌خواه در پایان افزودند: با توجه به خطرات جدی امنیت ملی ایالات متحده ناشی از بازگشت به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) با ایران و حملات اخیر ایران علیه اهداف ایالات متحده در عراق، یک جلسه توجیهی علنی در مورد این توافق بسیار ضروری است. ما از دولت شما می‌خواهیم که به تعهدات خود پایبند باشد و قبل از توافق در وین یا شکست مذاکرات، فوراً به صورت علنی در مقابل کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان درباره مذاکرات توضیح دهد.

قانون‌گذاران آمریکایی بخصوص از حزب جمهوری‌خواه در هفته‌های اخیر با طرح اتهامات علیه ایران، در خصوص حذف سپاه از فهرست ادعایی تروریستی ابراز نگرانی کرده‌اند. واشنگتن فری بیکن پیش‌تر گزارش داد جدیدترین پیشنهاد دولت بایدن در مذاکرات با ایران، تحریم‌ها علیه حداقل ۸۰ هزار عضو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را رفع می‌کند. طبق این گزارش از زبان یک مقام وزارت خارجه آمریکا، دولت بایدن برای احیای برجام «آماده اتخاذ تصمیمات دشوار است». 

کد خبر 672821

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 3
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    2 1
    بایدن بی منطق تر از اونی هست که مردم جهان در موردش فکر می کنند. هیچگونه توافقی هم صورت نخواهد گرفت‌ این خط و این نشان.
  • IR ۱۹:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    0 0
    جایگزین!!!جای گزین چیه امتیازازقبل داده شده!!
  • IR ۱۹:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۷
    1 0
    بزرگواری که کامنت کردن توافقی نخواهدشد چراباعث نگرانی ودلشکستن عده ایی میشود بزرگوارعزیزدل همیشه خوب بخوایم همیشه خوب باشیم البته جنابعالی بزرگواری درمجموع گفتم